Gå til innhold

Henger etter med studiepoeng, får ikke lån. Det er en ting som irriterer meg grenseløst...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden studerte jeg i et halvt år, men avbrøt studiene rett før eksamen. Dette faget var verdt 30 studiepoeng. 

I fjor begynte jeg å studere igjen, der vi hadde et ganske stort fag på 40 studiepoeng der alle mindre eksamen må bestås for å få alle 40 studiepoeng, og jeg greide selvfølgelig å stryke på en av de. Vi skal ha kont. eksamen på denne i slutten av August / begynnelsen av September. 

Det som irriterer meg noe helt grenseløst er at jeg IKKE vil kunne søk på studielån selv om jeg består kont eksamen, da skolen registrerer dette faget som et høstfag og ikke vårfag, som det var. Reglene hos lånekassen er firkanta på akkurat dette, etter det jeg ble informert. Du får ikke søke på nytt studielån før Januar, da det er studieprogresjon ved starten av semesteret som teller, ikke midtveis. 

Er det noen her som kan forklare logikken på dette? For min del går det greit, da jeg har oppsparte midler, samt jeg har noe jobb på siden, men det blir å svi. 

Tenker på de forskjellige studentene som ikke har råd til å fortsette. Finnes jo en del tullete "store" fag, som absolutt burde vært kuttet ned i mindre segment. 

Anonymous poster hash: 4caf8...6d5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i liknende situasjon og har ikke oppsparte midler, så det blir bare å jobbe så mye jeg kan ved siden av.

Litt surt ja, men slik er det. Ordningen er ganske 'snill' sett i den store sammenhengen, eller sammenliknet med utlandet.

Anonymous poster hash: 096dc...30c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden studerte jeg i et halvt år, men avbrøt studiene rett før eksamen. Dette faget var verdt 30 studiepoeng. 

Det som irriterer meg noe helt grenseløst er at jeg IKKE vil kunne søk på studielån selv om jeg består kont eksamen, da skolen registrerer dette faget som et høstfag og ikke vårfag, som det var. 

Er det noen her som kan forklare logikken på dette? 

Behandlingstid, ekstra papirarbeid, nye frister, bla bla. Kanskje. De er veldig firkanta, ja, men det blir mer og mer effektivt jo mer firkanta de er. Du får lån/stipend/generelt penger for å gjøre en innsats på studiet. Du kan ikke kreve å få "lønn" for arbeid som ikke er gjort. 

Anonymous poster hash: 8e442...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke den der metoden funker nå, om du allerede har fått avslag. Greit at du får studiepoengene ganske kjapt, men faget blir fortsatt registrert som høstsemesterfag, dermed ikke noe de tar med i behandling av søknaden. 

UNNTAKET er selvfølgelig om HiNT ikke regner det som høstfag 2015, men vårfag 2015, om du melder deg opp i det nå, og får tatt det kjapt som faen. Vet ikke når HiNT offisielt har semesterstart? Eller om fag som blir tatt i sommer regnes som høst, får eller sommer? Så vidt jeg vet har lanekassen bare definert semester som vår eller høst.   

OM faget regnes som vår 2015, så går de studiepoengene inn i behandling av søknad, logisk sett.

AnonymBruker
Skrevet

"Q: Kan jeg ta eksamen på sommeren?

A: Siste dato for oppmelding til vårsemesteret er 1. juni og for høstsemesteret er 1. desember. Oppmeldinger etter dette vil bli behandlet i neste semester."

Akkurat, det vil si at om du tar faget nå vil det telles som høstsemester, og dermed blir ikke de studiepoengene regnet med i søknad for dette semesteret. 

Med andre ord vil ikke den eksamen hjelpe deg med lån dette semesteret, men derimot neste. Surt som faen for de som ser på det som en reddende engel dette semesteret...men fint å ha i bakhodet om det skulle gå til helvete på eksamen mot slutten av semester, og man vet man blir å henge etter.

AnonymBruker
Skrevet

Derfor har man blant annet "60 kroners fagene" på NTNU (eller bussbillettene i Trondheim har vel kanskje gått opp siden jeg var der).

Generelt så er det bare å finne fag som f.eks en del første års fag for psykologi som har multiple choice eksamener uten noe krav om innleveringer i løpet av året og meld seg opp til. Disse får man bestått på bare ved å bruke sunn fornuft, man trenger ikke å ha lest noe som helst. Ellers så har vi jo matte for økonomer da som i grunn er matte på ungdomsskole nivå...

Anonymous poster hash: fe39b...265
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er helt greit jeg, du er jo tross alt over et år forsinket, og noe ansvar må man jo ta selv. I tillegg er det mange steder som ikke kjører konteeksamen, så det ville vært urettferdig mot de mange som ikke har den muligheten.

Anonymous poster hash: d67fc...eea

• Liker 1
Gjest Saxofon
Skrevet

Sånn er det bare dessverre. Du må betale for at du valgte å droppe ut i første omgang, du fikk tross alt støtte da for noe du til slutt ikke trengte.

Jobb godt på siden, kutt alle unødvendige utgifter, si nei til det meste av sosiale aktiviteter osv som koster penger. Det er "bare" et halvt år, det går fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...