Gå til innhold

Senere barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil gjerne høre deres erfaringer med barnehagestart :) både yngre og eldre barn, men er spesielt interessert i å høre om de som begynte i 2-3 års alderen. Kan det bli vanskeligere enn ved tidlig start? Fordeler, ulemper? Reaksjoner?

Barnet mitt begynner først nå i august, hun er snart 3 år.

På forhånd takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med 2,5, 4,5 år og 20 måneder. De var alle veldig klare, trengte ingen innkjøring/tilvenning overhodet, helt uproblematisk. Vanskeligst var det første gang for oss voksne, med navnelapper, matpakker, skiftetøy, rutiner osv.

Hva er du redd for? Det er da ingen spesielle vanskeligheter ved dette? Flott alder å starte i, tror jeg.

Anonymous poster hash: 26872...549

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg vet faktisk ikke helt spesifikt hva jeg er redd for, det er bare at ingen av de jeg kjenner har erfaring med såpass "sen" start, de fleste har begynt da de var rundt året. Så jeg er spent på hva jeg kan forvente. Vi har besøkt barnehagen flere ganger og snakket mye om bhgstart osv, og hun er veldig positiv til å begynne og skjønner at jeg ikke skal være der. Men hvordan det blir i realiteten vet jeg jo ikke enda :) jeg blir lett stresset av ting og er en "planlegger" det må jeg vel prøve å legge fra meg til en viss grad xD

AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/a/5309201

Det finnes ingen ulemper i å begynne i barnehage som 2 eller 3-åring! 

Anonymous poster hash: ce520...0d9
AnonymBruker
Skrevet

Planleggingen kommer godt med mht klær osv. Men du behøver ikke å planlegge noe når det gjelder barnets reaksjoner? Du kan vel forvente at barnet blir mer slitent enn vanlig på ettermiddagene, kanskje grinete og vil sove mer, men det må dere jo ta som det kommer, det kan ikke planlegges. Middagslaging osv må planlegges , hvis du skal fra null til full jobb. Men er det kun barnehagestart, og du enten fortsatt er hjemme, eller barnet har vært hos dagmamma, blir det jo ikke så stor forskjell.

Anonymous poster hash: 26872...549

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vil gjerne høre deres erfaringer med barnehagestart :) både yngre og eldre barn, men er spesielt interessert i å høre om de som begynte i 2-3 års alderen. Kan det bli vanskeligere enn ved tidlig start? Fordeler, ulemper? Reaksjoner?

Barnet mitt begynner først nå i august, hun er snart 3 år.

På forhånd takk for svar :)

Ikke for å skremme deg, men vår datter startet sent og slet med det sosiale. De andre hadde jo lett sammen og kjent hverandre i over ett år, så det var noen tøffe perioder med utfrysing/erting før barnehagen klarte å skape et inkluderende miljø hvor det også var plass til en såpass stor nykommer. Vi hadde en fantastisk god dialog med barnehagen underveis, men det var tungt for mammahjertet at de andre jentene var etablert i par som bestevenner, og vår jente ble kalt dum/bæsj osv.

Anonymous poster hash: add97...565

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min begynte når han var nærmere 3 år og det gikk veldig bra, ikke noe problem. Verre for meg :P

Gjest Magdalene
Skrevet

Starter da hun var 3år. Null problem, og var inni gjengen i løpet av den første uken.

Fordelen med å starte når de er så gamle er jo at man kan forklare dem hva som skjer, i motsetning til ettåringene som tror de blir forlatt.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

ja, jeg er klar over at jeg ikke kan planlegge reaksjonene hennes, men det beroliger likevel litt å høre fra dere som har vært gjennom det. Ser det er ulike erfaringer. Nå er vi superspente på barnehagestart og skal ta det som det kommer :) (foruten om det praktiske da, hehe ^^ )

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

ja, jeg er klar over at jeg ikke kan planlegge reaksjonene hennes, men det beroliger likevel litt å høre fra dere som har vært gjennom det. Ser det er ulike erfaringer. Nå er vi superspente på barnehagestart og skal ta det som det kommer :) (foruten om det praktiske da, hehe ^^ )

Kan være smart å leke litt ute i Bhg etter stengetid, før hun begynner.

Samt ikke vise din bekymring om bhgstarten til henne, men fortelle hvor heldig hun er som sksl starte der, hvor fint hun nok får det, etc.

Og forklare litt på forhånd hva som skal skje. At først er dere der med henne, og så skal hun være litt alene mens du skal en kort tur bort etc.

• Liker 1
Skrevet

Starter da hun var 3år. Null problem, og var inni gjengen i løpet av den første uken.

Fordelen med å starte når de er så gamle er jo at man kan forklare dem hva som skjer, i motsetning til ettåringene som tror de blir forlatt.

Hvordan vet du at alle ettåringer tror de blir forlatt? Jeg mener de har lært seg at selv om mor og far er utenfor synsvidde så vil de komme tilbake.

Da min var ett år så ble han bare glad når han kom i bhg. Glad når jeg sa hadet og selvsagt glad når jeg kom. Første gang han gråt ved levering var en lengre periode på 1-2 mnd fra han var nesten to år. Da hadde han gått i bhg i nesten ett år.

Jeg lurer bare på om det er en vedtatt sannhet at et barn på ett år ikke skjønner at mamma og pappa alltid kommer tilbake. Jeg ser for meg at et barn som aldri har blitt passet av andre, som bare har vært med foreldrene kanskje kan trenge å lære seg det, men for min som hadde overnattet og vært hos besteforeldre så ble i alle fall start i bhg uproblematisk. :)

Sånn ellers er det jo supert om man kan ha barnet hjemme til det er eldre. :)

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Hvordan vet du at alle ettåringer tror de blir forlatt? Jeg mener de har lært seg at selv om mor og far er utenfor synsvidde så vil de komme tilbake.

Da min var ett år så ble han bare glad når han kom i bhg. Glad når jeg sa hadet og selvsagt glad når jeg kom. Første gang han gråt ved levering var en lengre periode på 1-2 mnd fra han var nesten to år. Da hadde han gått i bhg i nesten ett år.

Jeg lurer bare på om det er en vedtatt sannhet at et barn på ett år ikke skjønner at mamma og pappa alltid kommer tilbake. Jeg ser for meg at et barn som aldri har blitt passet av andre, som bare har vært med foreldrene kanskje kan trenge å lære seg det, men for min som hadde overnattet og vært hos besteforeldre så ble i alle fall start i bhg uproblematisk. :)

Sånn ellers er det jo supert om man kan ha barnet hjemme til det er eldre. :)

Ingen ettåringer eier tidsperspektiv. Det vet jo de fleste.

Og ja, en del ettåringer tar bhgstart med knusende ro. Men nå var det her ikke ment som et angrep på de der barna må starte som ettåringer, men som en trøst til en mor som har en treåring som skal starte.

Mine har overnattet borte fra de var små. Hos trygge, kjente personer.

Å starte i Bhg med mange andre, med bare ukjente å forholde seg til, om man har overnattet borte eller ikke, har jo ingen ting med hverandre å gjøre uansett.

Din ettåring taklet det bra, og fint er jo det, men denne tråden handler altså om treåringer 😉

Skrevet

Om barnet er vant til å være borte fra moren og å leke med andre barn har ofte noe å si

AnonymBruker
Skrevet

De eldre barna kan være vanskeligere å tilvennd

Anonymous poster hash: 8f8c6...be0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ingen ettåringer eier tidsperspektiv. Det vet jo de fleste.

Og ja, en del ettåringer tar bhgstart med knusende ro. Men nå var det her ikke ment som et angrep på de der barna må starte som ettåringer, men som en trøst til en mor som har en treåring som skal starte.

Mine har overnattet borte fra de var små. Hos trygge, kjente personer.

Å starte i Bhg med mange andre, med bare ukjente å forholde seg til, om man har overnattet borte eller ikke, har jo ingen ting med hverandre å gjøre uansett.

Din ettåring taklet det bra, og fint er jo det, men denne tråden handler altså om treåringer 😉

Tok det ikke som et angrep heller. Men det må jo være lov å stille et spørsmål. Jeg vet de ikke har tidsperspektiv, men om de føler seg direkte forlatt vet jeg nå ikke. Kanskje det kommer an på ungen.

___

Men for å spore tråden tilbake, så har flere ped-ledere jeg kjenner sagt at de eldre ofte trenger litt lenger tilvenning. Men dette kommer jo veldig an på barnet. I denne tråden har jo mange sagt det var uproblematisk. Så jeg tror det beste er å ta det som det kommer. Det kan gå helt fint, eller det kan være behov for mer enn den ordinære tilvenningen. :)

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi begynte når hun var 2,5 år. Jeg tror barn som ikke har så sosialt nettverk på hjemmebane, går utrolig stort utbytte av det. Hun var stort sett bare med meg før barnehagestart, og når hun startet i barnehagen skøyt språket og de sosiale ferdighetene til himmels! Ikke opplevd noe negativt.

Anonymous poster hash: 76069...e05

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min begynte i bhg da hun var 2år gammel, det gikk utrolig bra! Litt sårt i begynnelsen for både meg og henne da jeg gikk ifra henne de første gangene, men det gikk seg fort til. Jenta mi er veldig sosial da, og er godt likt og leker med alle så for henne var det utrolig gøy å begynne i barnehagen.

Anonymous poster hash: a3ac8...2e9

Gjest Trolletrine
Skrevet

Et lite tips til TS: kontakt bhg og spør om dere kan besøke de før bhgstart. Det har vi gjort,og FOR en glede! Datteren min( 3 år) skled rett inn i miljøet, og vil ikke at vi skal gå. Nå har vi besøkt bgh tre ganger faktisk, og var der i flere timer hver gang.Neste uke skal vi også der,før det blir ferie og deretter ordinær bhgstart.

Nå er jeg rimelig trygg på at dette skal gå bra, og at jenten min får det godt der.

Og som andre har nevnt- snakk positivt om bhg, lek på området i helger og snakk om det som venter.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har en liten på 2,5 som begynte i starten av måneden. Har ikke vært noe problem i det hele tatt. Første dagen var det litt leting før hun kom på at mamma hadde jo gått, deretter har det vært helt greit. Stor glede når hun blir hentet, men ikke slik at det oppleves som hun har savnet oss :P Mer sånn; "Åja nå kom du, du må se hva jeg har gjort idag" :) Veldig glad for at vi valgte å utsette barnehagestarten 1 år! :)

Anonymous poster hash: 8d7e9...15a
Skrevet

Vår datter på 3 år begynte nå og det har gått fantastisk bra! Løper bare rett inn om morgenen og har såvidt tid til å si hade ;)

Anonymous poster hash: 403e8...69a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...