AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #21 Skrevet 16. mars 2016 Vi er i dialog med ørelege for å få fjernet mandlene på vår gutt på snart 4 år. Han har også dren pga vann i ørene. Han sover dårlig (det snorkes, surkles, pustes i rykk og napp, og han ligger veldig urolig). Han har veldig store mandler, for meg er det undelig at det passerer luft ned mellom dem i det hele tatt... Men vår ønh-lege sier at man må ha antibiotikabehandling (betennelse) tre-fire ganger årlig for å kvalifisere for mandeloperasjon i dag. Det skal mye til for å få det, altså. Så han er i tvil. I barnehagen til gutten vår, sier de ansatte støtt og stadig at vi må få dette sjekket. Når han puster på dagtid, helt vanlig, snorker han jo også fælt. (Det er trang passasje, og det durer og bråker når han puster.) Barnehagen mener det er slitsomt for ham å puste, og det påvirker også talen hans, og han snakker veldig utydelig. Så nå har vi bestilt ny time til ønh-legen, for å høre om det er helt utelukket om mandeloperasjon kan hjelpe ham... Interessant å lese her om deres erfaringer! Anonymkode: fb2ae...22b
Teriyaki Skrevet 16. mars 2016 #22 Skrevet 16. mars 2016 Følger med her. Vår sønn fjernet polyppene for ett år siden. Men han har store mandler også og snorker en del. Funderer på om noe av konsentrasjonsproblemene og hyperaktiviteten kan komme av søvnmangel, for det er så stor forskjell på oppførselen hans når jeg vet han er uthvilt og når han ikke er det. Han sovner dessuten veldig lett i bilen. Vurderer å bestille legetime for å drøfte det med han. For hvis mandlene skal tas så vil jeg gjerne få der gjort før skolen.
Semydfe Skrevet 16. mars 2016 #23 Skrevet 16. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i dialog med ørelege for å få fjernet mandlene på vår gutt på snart 4 år. Han har også dren pga vann i ørene. Han sover dårlig (det snorkes, surkles, pustes i rykk og napp, og han ligger veldig urolig). Han har veldig store mandler, for meg er det undelig at det passerer luft ned mellom dem i det hele tatt... Men vår ønh-lege sier at man må ha antibiotikabehandling (betennelse) tre-fire ganger årlig for å kvalifisere for mandeloperasjon i dag. Det skal mye til for å få det, altså. Så han er i tvil. I barnehagen til gutten vår, sier de ansatte støtt og stadig at vi må få dette sjekket. Når han puster på dagtid, helt vanlig, snorker han jo også fælt. (Det er trang passasje, og det durer og bråker når han puster.) Barnehagen mener det er slitsomt for ham å puste, og det påvirker også talen hans, og han snakker veldig utydelig. Så nå har vi bestilt ny time til ønh-legen, for å høre om det er helt utelukket om mandeloperasjon kan hjelpe ham... Interessant å lese her om deres erfaringer! Anonymkode: fb2ae...22b Få barnehagen til å lage en slags funksjonsbeskrivelse som dere kan ta med dere til ønh-legen. Vi slet med at annen spesialist ikke tok oss helt på alvor. Jeg spurte om hjelp fra barnehagen. De skrev hvordan plagene hemmet datteren vår i lek og læring. Da ble vi tatt på alvor med en gang.
Vera Vinge Skrevet 16. mars 2016 Forfatter #24 Skrevet 16. mars 2016 1 time siden, absinthia skrev: Tusen takk for fin oppdatering! Vi har også merket det etter at han sluttet å sove på dagen. Han trenger det nok egentlig enda, fordi han har så dårlig kvalitet på søvnen han har om natten, men det blir uansett noe kluss, fordi han enten forskyver døgnet om han får sove så lenge han vil, eller bruker tiden etter at vi har vekket ham fra en kortere lur, til å være sint, tildels utagerende og sliten det meste av ettermiddagen/ kvelden. Det er ikke alltid så greit å være liten. Akkurat sånn har vår sønn også vært, dvs. helt umulig å vekke etter en kort blund. Mens andre foreldre begynte å bestille vekking av barna i barnehagen på et tidspunkt, har vi aldri kunnet gjøre det, fordi det var som han brukte resten av dagen, eller hvertfall et par timer på å våkne. Noe som frustrerte meg veldig i fjor, da han ikke sov på dagtid på hverdager, var at humøret hans var så innmari pyton. Det var helt klart slitsomt, og spesielt om morgenen, da han var som en "terrorist" som kommanderte og ropte. Selv om vi er konsekvente og ikke er en som lar barna herje fritt eller bestemme alt mulig. Men det verste var nesten at han egentlig er en veldig fin og grei gutt, rolig og sindig, nysgjerrig og kosete, når han er uthvilt. Men han kunne bli som et "monster" når han var sliten (hvis man kan si noe sånt på KG uten å bli halshugget), med hyl og skrik jeg egentlig mener man er for stor for som 4-åring. Etter soving i helgene, hvor han gjerne sov halvannen time inntil han tok mandlene rett etter fylte fire år, kunne han ofte være en "engel" resten av dagen. Frustrerende å se hvordan han ikke fikk vært "seg selv" og at han måtte gråte og rope og styre så mye.
Vera Vinge Skrevet 16. mars 2016 Forfatter #25 Skrevet 16. mars 2016 57 minutter siden, Teriyaki skrev: Følger med her. Vår sønn fjernet polyppene for ett år siden. Men han har store mandler også og snorker en del. Funderer på om noe av konsentrasjonsproblemene og hyperaktiviteten kan komme av søvnmangel, for det er så stor forskjell på oppførselen hans når jeg vet han er uthvilt og når han ikke er det. Han sovner dessuten veldig lett i bilen. Vurderer å bestille legetime for å drøfte det med han. For hvis mandlene skal tas så vil jeg gjerne få der gjort før skolen. Det med hyperaktivitet kjenner jeg veldig igjen fra min gutt, og vi har vært vant til at han har vært sånn på ettermiddagen og kvelden. Det er rart hva man blir vant til, men jeg begynte å tenke ordentlig over det først da han skadet seg rundt nyttår. Ved to anledninger med noen få ukers mellomrom herjet han så voldsomt rundt at han fikk to separate tannskader, en gang hjemme rett før leggetid og en gang i barnehagen da han ble hentet sent. Og først da ble det klart for meg hvor hyper han har vært på visse tider av døgnet. Han måtte også sys en gang i fjor, da han snublet i en steintrapp rett før leggetid. Han har også til tider vært veldig klønete, og det startet med at jeg begynte å lure på synet hans. Men jeg tror helt klart det handlet om hyperaktivitet fordi han var utslitt. Jeg var som sagt skeptisk til å fjerne mandlene, fordi jeg var redd for narkose og blødningsfare etterpå (dette går jo nesten alltid bra, men en liten risiko er det jo alltid ved sånt). Men to ulike ØNH-leger mente altså at snorking og noe pustestans var god grunn til fjerning, sikkert i tillegg til det jeg fortalte om humør og atferd osv, dvs. at det trolig kom av dårlig søvnkvalitet. Det at han har vært så å si kontant forkjøla siden han var nyfødt, virket de mindre opptatt av.
Teriyaki Skrevet 16. mars 2016 #26 Skrevet 16. mars 2016 3 timer siden, Vera Vinge skrev: Det med hyperaktivitet kjenner jeg veldig igjen fra min gutt, og vi har vært vant til at han har vært sånn på ettermiddagen og kvelden. Det er rart hva man blir vant til, men jeg begynte å tenke ordentlig over det først da han skadet seg rundt nyttår. Ved to anledninger med noen få ukers mellomrom herjet han så voldsomt rundt at han fikk to separate tannskader, en gang hjemme rett før leggetid og en gang i barnehagen da han ble hentet sent. Og først da ble det klart for meg hvor hyper han har vært på visse tider av døgnet. Han måtte også sys en gang i fjor, da han snublet i en steintrapp rett før leggetid. Han har også til tider vært veldig klønete, og det startet med at jeg begynte å lure på synet hans. Men jeg tror helt klart det handlet om hyperaktivitet fordi han var utslitt. Jeg var som sagt skeptisk til å fjerne mandlene, fordi jeg var redd for narkose og blødningsfare etterpå (dette går jo nesten alltid bra, men en liten risiko er det jo alltid ved sånt). Men to ulike ØNH-leger mente altså at snorking og noe pustestans var god grunn til fjerning, sikkert i tillegg til det jeg fortalte om humør og atferd osv, dvs. at det trolig kom av dårlig søvnkvalitet. Det at han har vært så å si kontant forkjøla siden han var nyfødt, virket de mindre opptatt av. Får håpe det har hjulpet nå da! Blir nok å ta en legetime etter påske. Det som er så irriterende er at jeg før har svart nei på at han ikke snorker. Det var før da han sov med lukket dør og vi sånn sett ikke hørte så mye til han. Nå er døren åpen da han er blitt mørkredd og jeg har dessuten vært der inne en del pga lillebroren. Han snorker masse! Og etter at jeg ble mer obs på det så har jeg merket at han snorker når han sovner av i bilen og faktisk når han er våken hvis han ligger på rett måte.
absinthia Skrevet 16. mars 2016 #27 Skrevet 16. mars 2016 4 timer siden, Semydfe skrev: Få barnehagen til å lage en slags funksjonsbeskrivelse som dere kan ta med dere til ønh-legen. Vi slet med at annen spesialist ikke tok oss helt på alvor. Jeg spurte om hjelp fra barnehagen. De skrev hvordan plagene hemmet datteren vår i lek og læring. Da ble vi tatt på alvor med en gang. Dette er veldig lurt. Jeg spurte barnehagen om de kunne observere og skrive ned tidspunkt det skjedde " episoder" på, for å ha noe mer konkret å vise til. Hadde observert selv at han kunne slå andre uten grunn, ble raskt sint og fant på en del ting som ikke var helt bra, i tillegg til at han ble grinete, klumsete og litt mer pysete. Det var svært mye mer episoder fra 13 og utover enn først på dagen. I fjor vinter/vår, oppdaget vi at han ofte begynte å slå oss og grine, når han var trøtt, men da kunne vi enda lure ham i seng, på dagtid, uten at det ble krise om han sov. Da lillesøster kom til verden utpå våren, oppdaget vi etter en stund, at han plutselig kunne få lyst til å hyle til henne eller klype/ slå etter henne, men at dette bare skjedde når han var skikkelig trøtt og sliten, for ellers har han vært en svært snill storebror, som er svært populær hos lillesøstra. Han fikk rett og slett alle mulige symptomer på ADHD, uten at han har disse symptomene når han er uthvilt. Siden jeg har et barn med AD( H)D) , så ser jeg likevel at dette ikke er noe slik.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #28 Skrevet 17. desember 2023 Hei, jeg drar opp en gammel tråd fordi vi er i samme situasjon med vær sønn Han har veldig store polypper i nesa pustestopp. Han skal opereres. Merket dere forskjell på utholdenhet? Han blir fort sliten på tur, og barnehagene synes han er litt langsom. Jeg ser en skriver dere merket forskjell på skigåing? Jeg håper så veldig det. Han føler seg underlegen de andre fordi han ikke klarer å løpe like fort og langt. Han blir sikkert ingen sprinter, men håper på litt bedring.. Anonymkode: 96846...038
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #29 Skrevet 17. desember 2023 Sønnen vår hadde falske mandler og slet med alt du beskriver. Søvnapné, hev etter pusten, snorking, alltid trøtt på ettermiddagen osv. Han ble operert i høst og vi har virkelig fått et nytt barn! Nå er han uthvilt, blid, trenger aldri sove på dagtid mer, og har utviklet seg masse. ❤️ Anonymkode: b4a45...327
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå