Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har et par spørsmål om et leieforhold som startet den 1.mai i år, hvor jeg er utleier. På grunn av ulike årsaker har jeg jevnlig hatt tilgang til leiligheten frem til nå (så klart avtalt og godkjent av leieboer) og har sett noe urovekkende saker. Det som møter meg i utleieleiligheten er først og fremst en helt forferdelig lukt av katteurin. Videre er det ting slengt over hele leiligheten, heriblant søppel og matrester. Det jeg er redd for er blant annet skadedyr, og dessuten at lukt setter seg i gulv og vegger. Nå har leieboer hatt 3 uker på seg til å rette opp feilene som hun har mottatt skriftlig, men ingenting skjer. Kan jeg nå si opp leiekontrakten, og evt hvor raskt kan jeg kaste henne ut? Leiekontrakten fastslår at kontrakten kan sies opp av begge parter med 2 mnd oppsigelsestid, og dessuten at leiligheten skal være forsvarlig rengjort. Jeg har ikke mottatt noe depositum enda, derfor jeg er så ivrig med å bli kvitt henne. Og ja, jeg har lært. Takker for svar!

Anonymous poster hash: 58bc0...0a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er av betydning; kontrakten sier ingenting om dyrehold. Jeg godkjente muntlig da hun flyttet inn, men har nå gitt beskjed om at katten får holde seg ute eller i boden hvis hun skal fortsette å bo der. Jeg har også stilt krav om depositum dersom hun skal bo der. Men som sagt, ingen respons på noen av kravene jeg har satt.

- TS

Anonymous poster hash: 58bc0...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i huseiernes landsforbund og få råd der. 

Anonymous poster hash: c600b...b3c
AnonymBruker
Skrevet

§ 5-1.Leierens bruk m.v.

Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen.

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Anbefaler å sende oppsigelse ASAP for å få ballen til å rulle. Det å få ut leietakere er et helvete - de er sterkt beskyttet av rettsvesenet uavhengig av om de bryter husordensregler.

Ellers signerer jeg brukeren over at du burde melde deg inn i HL om du ikke allerede er det. 

Husk korrekt format for oppsigelse. Bruk gjerne HLs mal til det. I motsetning til leietaker, må utleier forholde seg til et visst format for oppsigelsen og du kan komme i heisen om du ikke har inkludert alt du skal (som deres rett til protest osv.).

Anonymous poster hash: 10f72...bb6
Skrevet

Det og kaste ut en leieboer er noe av det vanskeligste som er i et leieforhold. Når det er sagt er lovverket tydelig som nevnt over men da nå du gå den riktige veien med rekommandert brev om varsel på utkastelse

utkastelse.. Dog skal det være graverende ting som gir grunn nok. Er du heldig tar hun hintet og flytter ut allerede da med 14 dagers varsel. Om ikke må du ta det videre frem til tvangsfullbyrdelse via namsmannen som tar 1-3mnd. Til neste gang ha en idiotsikker kontrakt og ALDRI gi noe nøkler før du har depositum på plass..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...