Bondenisse Skrevet 31. juli 2015 #21 Skrevet 31. juli 2015 Planen var å studere i Oslo, men jeg kom ikke inn. Derfor søkte jeg aldri studentbolig i Trondheim. (Eier leilighet i Oslo.) Jeg har sett at det er mye ett årskontrakter ute og går, og det er uaktuelt. Kommer til å legge inn søknad på SiT-boliger just in case. Men satser på å finne noe privat. Jeg tror jeg kommer til å legge opp dagene som en arbeidsdag. Reiser jeg først til Dragvoll, så blir jeg der og leser, har elendig selvdisiplin om jeg blir hjemme. (Tips om lesesaler, bibliotek o.l ..? Er det god plass på Dragvoll? Vet at det er trangt ved andre universiteter.) Takk for tips om steder i ok avstand til Dragvoll. Og jeg er enig i at det er praktisk med ok avstand til byen. Vet du om det studentbusskortet gjelder for studenter i alle aldre? Mistenker at man må betale fullpris når man har bikket 30. Tak over hodet hørtes helt ok ut, helt til "man bor på 2 eller 3-manns rom" dukket opp... Skjønner jeg må pakke med meg teltet, haha...Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Unngå den første lesesalen du finner (under trappa til biblioteket, med en gang du kommer av bussen. Gammel og sykt dårlig luft, er bare førsteklassinger der... Om du tar til høyre med en gang du kommer inn døren og så går ned i kjelleren finner du en mye bedre lesesal der du kan velge om du vil sitte i ett kollokvierom eller fortsette inn i neste rom som er lesesal. Anbefaler også den nye delen av biblioteket. Herlig å sitte under ett glasstak å lese så får man masse dagslys. Begge disse ligger i bygg 6B og er mine favoritter (du forstår hvor jeg mener den dagen du kommer dit). Men nå avslører jeg de beste plassene så jeg må sikkert finne nye. Man finner alltids ett sted, dragvollstudenter er litt sløve om morgenen og de fleste kommer på bussen fem på ni så sørger man for å ta en buss som er fremme før det er man sikret leseplass i eksamensperioden. Resten av året er det ikke noe problem. Vil også anbefale de andre campusene til ntnu om du ikke gidder å dra helt til dragvoll. Leser man alene har det ikke så mye å si om man sitter midt i byen eller langt ute på landet Om det er aldersgrense på studentbusskort vet jeg ikke, sjekk atb Du får kose deg i teltet, krysser fingrene for at sommeren kommer før det. 12* og regn (det været som har vært så langt i sommer) er ikke så bra for telting tror jeg :/
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #22 Skrevet 31. juli 2015 Studentrabatt får du på bussen til og med 34 år. Trondheim er bedre der enn en del andre byer. Jeg er også fra Trondheim, og har likevell bodd på studentby. Om du bosetter deg på Byåsen må du passe på at det er linje 5 som passerer forbi, og vær klar over at våren kommer mye seinere til den sida av byen. Mange som er glade i å gå på ski trives på Byåsen. Det er lettere å få fin og rimeligere hybel jo lengre ut av byen du drar. Rute 5, 9, 36 og 66 frekventerer Dragvoll. Rutene kan du se her https://www.atb.no. Mange studenter bor i mitt nabolag, jeg er oppvokst på Møllenberg og i sentrum. Bor her igjen nå. Vær klar over at det er mange småkonger som leier ut i/nær sentrum og varierende standard på det du får. Det er mange gamle hus, hvor de som eier ikke har gjort stort for å holde det vedlike. Mugg, rotter og kaldt. Leier du gjennom et firma bør du google firmanavnet, da det har vært flere saker. Noen har laget en nettside du kan sjekke ut, står om det i denne artikkelen her: http://www.adressa.no/student/article11362477.ece Anonymous poster hash: f0211...7dd
Blomst89 Skrevet 31. juli 2015 #23 Skrevet 31. juli 2015 (endret) Jeg har også bodd på Nedre Singsakerslette og Lerkendal studentby. På Nedre Singsakerslette bodde jeg et år i kollektiv som fersk student, og vi var to ferske studenter og tre eldre studenter. Riktignok var jeg veldig uheldig med to av de tre eldre studentene, men det er ikke SiTs feil. Beliggenheten er også perfekt som ny student, med kort vei til sentrum, Samfundet og NTNU (busstopp rett ved studentbyen til Dragvoll, og 5-10 min unna Gløshaugen hvor jeg selv studerte). Har også bodd et år i parbolig med samboeren min i samme studentby, veldig billig og bra! På Lerkendal studentby bodde jeg i kollektiv med 5 andre (men en kjøpte egen leilighet og flyttet ut etter et halvår, så etter jul var vi bare 5 totalt, da vi aldri fikk inn en ny pga at mye færre folk søker studenthybler etter jul). Vi var 50/50 med gamle og nye studenter, da SiT er opptatt av jevn fordeling av nye og eldre studenter, særlig siden det var en helt ny studentby da jeg flyttet inn. Beliggenheten er også bra, med massevis av busser inn til sentrum, og også en buss opp til Dragvoll (nr. 66). Tar ca 15 min å gå til Samfundet, og 25-30 min inn til sentrum. Har også venner som har bodd på Moholt, Steinan, Berg og Bloksberg studentby. Moholt preges av mye førsteklassinger og internasjonale studenter, og alle jeg kjenner orket kun et semester der pga mye fester osv. Steinan ligger rolig og fredelig til, og er veldig billig, men langt fra sentrum, og litt stress å komme seg hjem fra byen/Samfundet på kvelden, da man er avhengig av bussen hvis man ikke vil gå i en time (sikkert enda lenger om man er full). Blogsberg er supersentralt og bra, men har veldig få kollektiv, så lange ventelister. Mest parboliger og hybelleiligheter der, men også disse er vanskelig å få. Berg er relativt sentralt (30-40 min til sentrum, 10-15 min til Gløshaugen og en kort busstur med 5-ern opp til Dragvoll), og har massevis av kollektiv, så stor sjanse for å få en hybel. Som konklusjon vil jeg dermed anbefale deg (og andre studenter som lurer på det samme) enten Berg, Nedre Singsakerslette eller Lerkendal studentby. Til tross for lange ventelister nå, flytter mange ut igjen for å bo privat, så blir ofte mye ledig fra september. Så søk med en gang, og kryss fingrene for at noen flytter raskt ut! Endret 31. juli 2015 av Blomst89
Charlottemarie Skrevet 14. oktober 2015 #24 Skrevet 14. oktober 2015 Hei. Jeg skal starte på DMMH neste semester og leter derfor etter et bra sted å bo. Jeg ønsker å bo i nærheten av skolen (har sett at blant annet http://www.stiftsstaden.no/ligger i nærheten), men også bo sentrumsnært. Har aldri vært i Trondheim før, så vet egentlig ikke hvordan skolen eller studentboligene ligger i forhold til sentrum. Hva anbefaler dere?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #25 Skrevet 14. oktober 2015 Moholt ser ut som er langt unna på kartet men er bare en 15-20 min busstur ned til dronning Maud hvis du tar nr 9, og da slipper du å innom sentrum/bytte buss osv. Er selv fra området, utrolig fint her :-) På moholt har du treningssenter, masse butikker, kort vei til både marka og sentrum. Kan anbefale Anonymous poster hash: 881bc...5c9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #26 Skrevet 14. oktober 2015 Hei. Jeg skal starte på DMMH neste semester og leter derfor etter et bra sted å bo. Jeg ønsker å bo i nærheten av skolen (har sett at blant annet http://www.stiftsstaden.no/ligger i nærheten), men også bo sentrumsnært. Har aldri vært i Trondheim før, så vet egentlig ikke hvordan skolen eller studentboligene ligger i forhold til sentrum. Hva anbefaler dere? Se svaret mitt :-))Anonymous poster hash: 881bc...5c9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #27 Skrevet 14. oktober 2015 Unngå den første lesesalen du finner (under trappa til biblioteket, med en gang du kommer av bussen. Gammel og sykt dårlig luft, er bare førsteklassinger der... Om du tar til høyre med en gang du kommer inn døren og så går ned i kjelleren finner du en mye bedre lesesal der du kan velge om du vil sitte i ett kollokvierom eller fortsette inn i neste rom som er lesesal. Anbefaler også den nye delen av biblioteket. Herlig å sitte under ett glasstak å lese så får man masse dagslys. Begge disse ligger i bygg 6B og er mine favoritter (du forstår hvor jeg mener den dagen du kommer dit). Men nå avslører jeg de beste plassene så jeg må sikkert finne nye. Man finner alltids ett sted, dragvollstudenter er litt sløve om morgenen og de fleste kommer på bussen fem på ni så sørger man for å ta en buss som er fremme før det er man sikret leseplass i eksamensperioden. Resten av året er det ikke noe problem. Vil også anbefale de andre campusene til ntnu om du ikke gidder å dra helt til dragvoll. Leser man alene har det ikke så mye å si om man sitter midt i byen eller langt ute på landet Om det er aldersgrense på studentbusskort vet jeg ikke, sjekk atb Du får kose deg i teltet, krysser fingrene for at sommeren kommer før det. 12* og regn (det været som har vært så langt i sommer) er ikke så bra for telting tror jeg :/ Hei hei hei, ikke diss Gasskamret, rommet er jo en Dragvoll-kuriositet Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor folk tror at lesesalen på 6B er en godt bevart hemmelighet. Førstisene vet kanskje ikke om den den første uka, men de finner fort ut av det. Anonymous poster hash: a54fa...a1c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #28 Skrevet 14. oktober 2015 Hei hei hei, ikke diss Gasskamret, rommet er jo en Dragvoll-kuriositet Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor folk tror at lesesalen på 6B er en godt bevart hemmelighet. Førstisene vet kanskje ikke om den den første uka, men de finner fort ut av det.Anonymous poster hash: a54fa...a1c Førstis her som har funnet ut av det helt på egenhånd! *smått stolt* Må si det begynner å tynnes i rekkene på dragvoll. Har folk begynt å hoppe av? Gidder de ikke å møte til forelesning lenger? Tatt høstferie? Hva skjer? Men guuud, det er deilig! Anonymous poster hash: e03ea...0c0
Bondenisse Skrevet 14. oktober 2015 #29 Skrevet 14. oktober 2015 Hei hei hei, ikke diss Gasskamret, rommet er jo en Dragvoll-kuriositet Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor folk tror at lesesalen på 6B er en godt bevart hemmelighet. Førstisene vet kanskje ikke om den den første uka, men de finner fort ut av det. Anonymous poster hash: a54fa...a1c Haha, derfor jeg deler. De finner vegen før sommeren uansett. Anbefaler derimot å søke om tilrettelegging. kontor <3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #30 Skrevet 14. oktober 2015 SiT, mer ShiT. Trondheimstudentboliger er noen av de meste lugubre du finner. Anonymous poster hash: aceb5...ff6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #31 Skrevet 15. oktober 2015 Hei. Jeg skal starte på DMMH neste semester og leter derfor etter et bra sted å bo. Jeg ønsker å bo i nærheten av skolen (har sett at blant annet http://www.stiftsstaden.no/ligger i nærheten), men også bo sentrumsnært. Har aldri vært i Trondheim før, så vet egentlig ikke hvordan skolen eller studentboligene ligger i forhold til sentrum. Hva anbefaler dere? Stiftsstaden sin studentby ligger så å si rett ved DMMH. Kjenner ikke til den studentbyen i dag, men har hatt stiftstaden som utleiere i mitt nabolag, og fikk et positivt inntrykk av dem. Camp Trondheim er en annen privat studentby som har åpnet ikke så langt unna. SiT har noen studenthybler på solsiden, det er nært nok til å gå på finværsdager, og en kort busstur ellers. Mer sentralt kommer du ikke. Moholt kan bli litt usentralt om du vil bo både nært skolen og sentrumsnært da det ligger på andre sida av haugen. Anonymous poster hash: f0211...7dd
Charlottemarie Skrevet 15. oktober 2015 #32 Skrevet 15. oktober 2015 Moholt ser ut som er langt unna på kartet men er bare en 15-20 min busstur ned til dronning Maud hvis du tar nr 9, og da slipper du å innom sentrum/bytte buss osv. Er selv fra området, utrolig fint her :-) På moholt har du treningssenter, masse butikker, kort vei til både marka og sentrum. Kan anbefaleAnonymous poster hash: 881bc...5c9 Er også en fordel at det er kort vei til marka, så dette virker som en bra plass. Må sjekke ut Moholt. Tusen takk for svar
Charlottemarie Skrevet 15. oktober 2015 #33 Skrevet 15. oktober 2015 Stiftsstaden sin studentby ligger så å si rett ved DMMH. Kjenner ikke til den studentbyen i dag, men har hatt stiftstaden som utleiere i mitt nabolag, og fikk et positivt inntrykk av dem. Camp Trondheim er en annen privat studentby som har åpnet ikke så langt unna. SiT har noen studenthybler på solsiden, det er nært nok til å gå på finværsdager, og en kort busstur ellers. Mer sentralt kommer du ikke. Moholt kan bli litt usentralt om du vil bo både nært skolen og sentrumsnært da det ligger på andre sida av haugen. Anonymous poster hash: f0211...7dd Har søkt på SiT, men tviler på at det er noe ledig nå siden jeg er litt sent ute. Den nye campen virker derimot som en bra plass. I følge google maps skal det bare ta 20 minutter å gå til skolen, og det er jo ikke altfor langt. Hva er de plassene i Trondheim de fleste studenter ønsker å bo på? Altså hvilke områder er best, uavhengig av hvor en studerer? Så Moholt er en litt mer stille plass og litt mer utenfor kanskje?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #34 Skrevet 15. oktober 2015 Har søkt på SiT, men tviler på at det er noe ledig nå siden jeg er litt sent ute. Den nye campen virker derimot som en bra plass. I følge google maps skal det bare ta 20 minutter å gå til skolen, og det er jo ikke altfor langt. Hva er de plassene i Trondheim de fleste studenter ønsker å bo på? Altså hvilke områder er best, uavhengig av hvor en studerer? Så Moholt er en litt mer stille plass og litt mer utenfor kanskje? Moholt er litt todelt... En partyavdeling med alle utenlands/singelstudentene og kjellere som festlokaler (som jeg tror er grunnen til alle fordommene om stedet) og så har du den helt fantastisk rolige delen hvor jeg bor. Har samboer og barn, så vi bor i familieleilighet. Mange bor venninner eller par sammen uten barn her altså, ikke noe stress det. Noen tror det er veldig langt fra Strindheim/dronning Maud til moholt, men herlighet da er de late/uvitende. Går an å sykle på 25min oppover og ned igjen på 10 min (spørs på om du har en treg bysykkel som jeg har hehe) Og bussene går hele tiden. Det er ikke akkurat noe lengre fra moholt til dmm enn fra sentrum til dmm, bare at det er ulike retninger Anonymous poster hash: 881bc...5c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå