AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #1 Del Skrevet 29. juli 2015 Har du bodd i en av studentboligene i Trondheim? Jeg synes det er vanskelig å vite hvem av de jeg skal søke på. Fortell litt om beliggenhet, miljø (er det bare 19-åringer som bor der..?) praktiske ting (butikk, buss,etc). Tar det lang tid før man får bolig der? Har noen benyttet seg av "tak over hodet"-tilbudet til SiT? Forsto det sånn at de garanterer en seng ett eller annet sted, midlertidig, til man finner noe selv. Regner med det er et heftig trøkk på boligmarkedet nå, og jeg har desverre ikke mulighet til å gå på visninger før jeg reiser opp til studiestart. Er det vanlig at folk på campus henger opp lapper på ei tavle, eller bare spør rundt etter folk å dele bolig med? Kjenner jeg blir litt stressa av å ikke vite noe sikkert før studiestart. Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #2 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg bor i Trondheim, ikke i studentbolig, men kjenner endel som bor der. De som bor på Voll (privat, ligger på moholt), virker veldig fornøyde vertfall. Hvis du skal gå dragvoll er det gåavstand fra Voll studentby. Ellers ligger Moholt studentby ca. midt mellom Dragvoll og Gløshaugen, der er det mye utenlandsstudenter, og en del bråk. Anonymous poster hash: 56cc4...fb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #3 Del Skrevet 29. juli 2015 Ok, takk. All info er nyttig. Har skjønt at Moholt er en av (den?) de største og med litt gjennomtrekk. Jeg ønsker i utgangspunktet å bo privat, men må ha en back up-plan om det ikke ordner seg raskt. En annen ting, er det veldig vanlig med ett års-kontrakter? Uten mulighet for å si opp? Det er jo ikke akkurat attraktivt....Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #4 Del Skrevet 29. juli 2015 Er du student til høsten? Da er det litt sent å søke hos SiT. Voll er en privat studentby, der kan det være ledig. Anonymous poster hash: 16b9b...d27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #5 Del Skrevet 29. juli 2015 Bodde på Steinan, i småhus. Veldig trivelig der. Alt fra 19-åringer til evighetsstudenter. Anonymous poster hash: d7030...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #6 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg bodde to år på Bloksberg. Veldig sentralt (gangavstand til sentrum og rett over gata til Samfundet), og på den tiden, ganske nytt. Rolig område, var sjelden bråk fra naboene. Hadde inntrykk av at flesteparten var studenter litt oppi åra eller kjærestepar. Som alt annet i trheim: dyrt, tror jeg betalte rundt 5500 for 20 kvadrat, men følte det var verdt det da jeg hadde eget bad og kjøkken. Jeg studerte imidlertid på Dragvoll, så det var et stykke til campus, men på ingen måte problematisk. Anonymous poster hash: ccbda...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wolfpotion Skrevet 29. juli 2015 #7 Del Skrevet 29. juli 2015 Har bodd på Berg studentby. Den har perfekt beliggenhet hvis du skal gå på Gløshaugen, da er det rett ved siden av. Eller så ligger det midt mellom Dragvoll og sentrum, som også er veldig greit. Her er det vel alle type hybler, både store kollektiv, parhybler og små kollektiv. Fin standard, kommer litt an på hvem man deler med, men det gjør det vel i de fleste kollektiv. Litt festing i helgene var det, men det er det nok i de fleste studentbyer. Ganske greie priser når man bor i kollektiv, rundt 4500,- SiT prioriterer førstegangsstudenter, så selv om det er sent nå, så er det nok en liten sjanse for at du kanskje får Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #8 Del Skrevet 29. juli 2015 Ok, takk. All info er nyttig. Har skjønt at Moholt er en av (den?) de største og med litt gjennomtrekk. Jeg ønsker i utgangspunktet å bo privat, men må ha en back up-plan om det ikke ordner seg raskt. En annen ting, er det veldig vanlig med ett års-kontrakter? Uten mulighet for å si opp? Det er jo ikke akkurat attraktivt....Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Nå må det nevnes at moholt er utrolig fint og koselig! Jeg bor i parleilighet med samboer og det er rolig, ryddig, pent og trygt her. Mye bråk er det ikke akkurat. Mulig noen har vært uheldige? Hvor skal di studere btw?Anonymous poster hash: 881bc...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg har bodd på to av SiT sine studentbyer. Da jeg gikk bachelor og andre saker bodde jeg på Moholt. Den første hybelen jeg hadde var nyoppusset, men jeg delte med tre utvekslingsstudenter hvorav den ene var med i Jesu kristi kirke av de siste dagers hellige. Det betydde at det alltid var folk på kjøkkenet, utrolig slitsomt. Senere fikk jeg med meg en annen en jeg kjente som bodde på en annen studentby, og to utenfra og vi fire søkte om å få bo på samme "kjøkken" som det heter på Moholt. Det var noe helt annet. Vi hadde det utrolig morro. Da ble vi plassert på den gamle delen av Moholt. Billig, og fine uteområder. Har heller aldri spist så billig som da jeg bodde på Moholt, siden en har alt av matbutikker i nærheten. Siden jeg er evighetsstudent flyttet jeg senere til en enroms på Nedre Singsaker. 30 kvm til 5500, mye voksne studenter og stille miljø. Da bodde jeg ikke i blokken som huser studentmediene, men litt ovenfor. Sentralt, men mindre nærhet til matbutikker. Lengre vei til skole enn da jeg bodde på Moholt i.o.m. at jeg studerte på Hist og Dragvoll. SiT er en veldig ok huseier da, så får du deg en hybel der anbefaler jeg å ta den. Da kan du senere flytte over til andre studentbyer. Anonymous poster hash: f0211...7dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Del Skrevet 29. juli 2015 Hvor skal du studere egentlig? Moholt Studentby ligger i grei avstand til både Dragvoll og Gløs. Dessuten er det mange matbutikker i nærheten. Og en del av linjeforeningskjellerne holder til der, så da er det kort vei dit. Det er også gode bussforbindelser. Det er mye barnefamilier og utvekslingsstudenter på Moholt Studentby også. Jeg synes Moholt er helt OK avstand å bo i. Ville ikke bodd lenger unna sentrum. Vet om noen som har bodd på Steinan, og det er langt borti gokk. Det hadde jeg ikke giddet. Voll hadde jeg bare giddet å bo på om jeg gikk på Dragvoll. Selv synes jeg det blir litt for langt unna. Spesielt til den prisen. Skal du gå på Gløs, er jo Berg veldig nærme. Bloksberg også. Da er det kort vei til Samfundet i tillegg. Helt ærlig, så kan du ikke regne med å få noe hos SiT. Jeg synes du skal sjekke ut Hybel.no. Det er absolutt ikke umulig eller for sent. Jeg hadde også lagt ut en "Bolig ønskes"-annonse der. Vi sjekket hele tiden der da vi skulle finne nye folk til kollektivet vårt. Jeg fant hybel på hybel.no, og bor mye billigere enn de som bor på studentbyene. Her er det bedre standard enn på flere av studentbyene, og jeg bor nærme skolen i tillegg. Så selv om du ikke kan gå på visning, så synes jeg ikke du skal avskrive hybel.no eller finn helt. Det går an å leie usett også. Bedre enn å ende hos "tak over hodet" i hvert fall. Anonymous poster hash: 9bcbb...438 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #11 Del Skrevet 29. juli 2015 TS her. Jeg skal gå på Dragvoll. Ikke førsteårsstudent, men første gang jeg studerer i Trondheim. Har sjekka ut hybel.no og finn.no og har et øye med det meste. Hvordan er det å bo påpekt andre siden av byen, typ Byåsen? Er det tungvint å komme seg til Dragvoll? Jeg er ikke kjent med kollektivtilbudet i byen. Hva koster det med månedskort f.eks? Takk for mange fine svar. Nå vet jeg litt mer hva jeg skal søke på. Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Del Skrevet 29. juli 2015 TS her. Jeg skal gå på Dragvoll. Ikke førsteårsstudent, men første gang jeg studerer i Trondheim. Har sjekka ut hybel.no og finn.no og har et øye med det meste. Hvordan er det å bo påpekt andre siden av byen, typ Byåsen? Er det tungvint å komme seg til Dragvoll? Jeg er ikke kjent med kollektivtilbudet i byen. Hva koster det med månedskort f.eks? Takk for mange fine svar. Nå vet jeg litt mer hva jeg skal søke på.Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Vil fraråde deg Byåsen hvis du skal på Dragvoll ja! Det er LANGT. Hold deg på østsida av byen, eller Moholt/Voll/Dragvoll/Valentinlyst/Strindheim. Hvis du prøver deg på å bo på Strindheim/Solsiden/Sirkus shopping osv så kan du ta en buss rett opp, tar vel en 15-30 min opp. Hvis du velger Berg/Moholt/Voll osv kan du ta buss nr 5 eller 66. For all del IKKE byåsen/heimdal/kolstad/tiller eller andre steder hvor du må bruke en halvtime inn til byen, for så å bruke enda en halvtime ut av den igjen. Hilsen moholtelsker. Anonymous poster hash: 881bc...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondenisse Skrevet 30. juli 2015 #13 Del Skrevet 30. juli 2015 Hei Jeg bor på Lerkendal Studentby - kollektiv. Vi er 6 stk som deler kjøkken og stue, men har to bad. Jeg studerer på dragvoll og bruker ca 17 min med buss som går rett utenfor døren. Det som er med dragvoll er at det ligger langt ut i gokk, men har gode kollektivforbindelser. Siden de fleste dragvollstudenter ikke har mer enn 4 forelesninger (8 klokketimer maks) i uken er det ikke viktig å bo nærme dragvoll. Fra lerkendal går jeg til byen på ca 25-30 minutter, litt lenger til solsiden. Jeg synes for min del det er vikitgere med nærhet til byen enn dragvoll siden bussen alltid går når jeg skal til og fra dragvoll. Nattbuss går bare fredag og lørdag og koster 100 kr Halvtårskort på bussen er nesten obligatorisk når man går på dragvoll, koster litt under 2000 kr for student (atb.no) Sjansen for å få studentbolig hos sit nå er liten, du burde søkt for mange måneder siden, de ha lange ventelister. Men mange som flytter ut/sier fra seg nå pga at de ikke kom inn på studiet, så kanskje en liten sjanse. Det positive med sit er oppsigelsestiden: 1 måned fra den dagen du sier ifra. De private studentbyene (stiftstaden, voll, falkenborg, Camp Trondheim, Rosenborg) er ofte dyre og har 12 måneders kontrakter (ingen mulighet til å si opp iløpet av skoleåret.) Områder jeg vil anbefale til en fersk dragvollstudent er: Midtbyen, Møllenberg, bakklandet, nedre elvehavn/solsiden, buran, la(de)moen, klæbuvegen/elgesæter, lerkendal, tempe, ila, berg, øya. Her går bussene og du har ok avstand til byen og mye studenter i områdene. Tak over hodet: Du bor på 2- eller 3-mannsrom på Scandic Lerkendal. Hotell rett ved stadion som åpnet for ett år siden. Frokost inkludert og dere får bo der til en gang i september. Man betaler per natt og de fleste forsvinner før august er over. Mange som har møtt sin nye bestevenn der så ikke noe å være redd for. Send meg en PM om du vil vite mer om livet i trondheim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #14 Del Skrevet 30. juli 2015 Vil fraråde deg Byåsen hvis du skal på Dragvoll ja! Det er LANGT. Hold deg på østsida av byen, eller Moholt/Voll/Dragvoll/Valentinlyst/Strindheim. Hvis du prøver deg på å bo på Strindheim/Solsiden/Sirkus shopping osv så kan du ta en buss rett opp, tar vel en 15-30 min opp. Hvis du velger Berg/Moholt/Voll osv kan du ta buss nr 5 eller 66. For all del IKKE byåsen/heimdal/kolstad/tiller eller andre steder hvor du må bruke en halvtime inn til byen, for så å bruke enda en halvtime ut av den igjen. Hilsen moholtelsker. Anonymous poster hash: 881bc...5c9 TS. Var det jeg var redd for...at det skulle være kronglete. Går det ingen busser på tvers av byen, uten at de må innom sentrum? Takk for tips om områder. Jeg er ikke veldig kjent i Trndheim. Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #15 Del Skrevet 30. juli 2015 Hei Jeg bor på Lerkendal Studentby - kollektiv. Vi er 6 stk som deler kjøkken og stue, men har to bad. Jeg studerer på dragvoll og bruker ca 17 min med buss som går rett utenfor døren. Det som er med dragvoll er at det ligger langt ut i gokk, men har gode kollektivforbindelser. Siden de fleste dragvollstudenter ikke har mer enn 4 forelesninger (8 klokketimer maks) i uken er det ikke viktig å bo nærme dragvoll. Fra lerkendal går jeg til byen på ca 25-30 minutter, litt lenger til solsiden. Jeg synes for min del det er vikitgere med nærhet til byen enn dragvoll siden bussen alltid går når jeg skal til og fra dragvoll. Nattbuss går bare fredag og lørdag og koster 100 kr Halvtårskort på bussen er nesten obligatorisk når man går på dragvoll, koster litt under 2000 kr for student (atb.no) Sjansen for å få studentbolig hos sit nå er liten, du burde søkt for mange måneder siden, de ha lange ventelister. Men mange som flytter ut/sier fra seg nå pga at de ikke kom inn på studiet, så kanskje en liten sjanse. Det positive med sit er oppsigelsestiden: 1 måned fra den dagen du sier ifra. De private studentbyene (stiftstaden, voll, falkenborg, Camp Trondheim, Rosenborg) er ofte dyre og har 12 måneders kontrakter (ingen mulighet til å si opp iløpet av skoleåret.) Områder jeg vil anbefale til en fersk dragvollstudent er: Midtbyen, Møllenberg, bakklandet, nedre elvehavn/solsiden, buran, la(de)moen, klæbuvegen/elgesæter, lerkendal, tempe, ila, berg, øya. Her går bussene og du har ok avstand til byen og mye studenter i områdene. Tak over hodet: Du bor på 2- eller 3-mannsrom på Scandic Lerkendal. Hotell rett ved stadion som åpnet for ett år siden. Frokost inkludert og dere får bo der til en gang i september. Man betaler per natt og de fleste forsvinner før august er over. Mange som har møtt sin nye bestevenn der så ikke noe å være redd for. Send meg en PM om du vil vite mer om livet i trondheim Planen var å studere i Oslo, men jeg kom ikke inn. Derfor søkte jeg aldri studentbolig i Trondheim. (Eier leilighet i Oslo.) Jeg har sett at det er mye ett årskontrakter ute og går, og det er uaktuelt. Kommer til å legge inn søknad på SiT-boliger just in case. Men satser på å finne noe privat. Jeg tror jeg kommer til å legge opp dagene som en arbeidsdag. Reiser jeg først til Dragvoll, så blir jeg der og leser, har elendig selvdisiplin om jeg blir hjemme. (Tips om lesesaler, bibliotek o.l ..? Er det god plass på Dragvoll? Vet at det er trangt ved andre universiteter.) Takk for tips om steder i ok avstand til Dragvoll. Og jeg er enig i at det er praktisk med ok avstand til byen. Vet du om det studentbusskortet gjelder for studenter i alle aldre? Mistenker at man må betale fullpris når man har bikket 30. Tak over hodet hørtes helt ok ut, helt til "man bor på 2 eller 3-manns rom" dukket opp... Skjønner jeg må pakke med meg teltet, haha... Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #16 Del Skrevet 30. juli 2015 TS. Var det jeg var redd for...at det skulle være kronglete. Går det ingen busser på tvers av byen, uten at de må innom sentrum? Takk for tips om områder. Jeg er ikke veldig kjent i Trndheim. Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Nei dessverre. Og innom byen er ikke samme som "innom byen" i Oslo feks. Blir mye kø og er dårlig kollektivrute/kollektivfelt osv. Hold deg på østsida, du vil ikke angre Anonymous poster hash: 881bc...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #17 Del Skrevet 30. juli 2015 Nei dessverre. Og innom byen er ikke samme som "innom byen" i Oslo feks. Blir mye kø og er dårlig kollektivrute/kollektivfelt osv. Hold deg på østsida, du vil ikke angre Anonymous poster hash: 881bc...5c9 Ok, takk! Det rådet skal jeg følge. Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #18 Del Skrevet 30. juli 2015 Det du må tenke på er hvor viktig avstanden til skolen er kontra avstand til midtbyen/samfundet. Dragvoll er et stykke unna sentrum, og du er avhengig av buss på den strekningen. Hvis du skal gå på Dragvoll er Moholt et fint sted å bo. Det går flere busser direkte til Dragvoll derfra, og disse bussene går også direkte til midtbyen. Buss fra Moholt til Dragvoll tar vel en 7 min kanskje? Og maks 15 min ned til sentrum. Det er også bussforbindelse Sirkus Shopping og solsiden. Er du sosial og har tenkt deg noen turer ut på byen, så ville jeg ikke bodd lenger unna enn Moholt. Da blir det fort et ork å komme seg hjem fra byen sent på natten. Har venner som har bodd rett ved Dragvoll og det endte med at de aldri ble med ut, fordi de måtte ta siste buss hjem som går rundt midnatt. Eller bruke opp stipendet på taxi. Er nærhet til skolen viktig, samtidig som det er passe sentralt, ville jeg bodd på Moholt. Berg er heller ikke så verst da. Tar 10 min til Dragvoll derfra. Har du ingen venner og elsker å lese ville jeg bodd på Dragvoll og omegn. Har du tenkt til å være litt sosial og bli med på ting, og ikke bryr deg om at det tar 15-30 min til skolen, så ville jeg bodd i Midtbyen, på Øya, Solsiden/Møllenberg. Ikke Steinan, Heimdal, Tiller, Byåsen, Lade, Ranheim og utover. Studentboliger er ofte overpriset, spør du meg. Mye bedre å leie privat. Lykke til Spør hvis du lurer på noe mer. Anonymous poster hash: 9bcbb...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #19 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg er ikke student, men er født og oppvokst i Trondheim og kjenner byen inn og ut. Fra noen steder i byåsen går det direktebuss til dragvoll. Og du ofrer selvfølgelig ikke sosiallivet ditt ved å bo et stykke unna byen, som hun over her påstår. Jeg er oppvokst i nærheten av dragvoll (Jakobsli) og det er null stress å komme seg hjem etter en bytur. Så det er det siste du bør bekymre deg for. Er mye billigere hvis du velger en hybel litt i utkanten av sentrum Er ikke noe problem i det hele tatt. Anonymous poster hash: 3aeb3...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #20 Del Skrevet 30. juli 2015 Det er dette som er så fint med å kunne spørre her. Folk har ulik erfaring og man får varierte råd. Da er det lettere å ta valg utifra hva man selv vektlegger. Du som er fra Trondheim: hva vil du anbefale? Anonymous poster hash: e03ea...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå