Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Utskrift av journal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få utskrift av journal fra fastlegen? Gjelder dette hele min journal (sykehus, fastlege, spesialist osv)? Hvor lang tid tar det? Har du blitt sjokkert over hva som står i den?

Anonymous poster hash: c4cfe...13f
AnonymBruker
Skrevet

Du kan det ja, men noe mer kan jeg ikke svare på. Jeg ba en gang mitt forrige legekontor om å sende journalen min til mitt nye legekontor og tror at det tok ca 2-3 uker. Ikke sett min journal.

Anonymous poster hash: 71d25...136

AnonymBruker
Skrevet

Og du vil bare få det fatlegen din har slrevet + epikriser fra andre. Vil du ha mer fra andre så må du kontakte de, f.eks spesialister på sykehuset.

Anonymous poster hash: 71d25...136

AnonymBruker
Skrevet

Etter pasientrettighetslovens paragraf 5.1. Har pasienten rett på innsyn i, og på forespørsel rett på kopi av egen journal. Unntaket er dersom der er innhold som anses som skadelig for pasientens helsetilstand å få innsyn i. Eller dersom tredjeperson har gitt opplysninger som er nedtegnet i journalen.

Du må skrive til de ulike legene og be om innsyn i egen journal og kopi. Dette blir så behandlet og besvart. Får du kopi må du betale for kopien/utskriften og arbeidet med å gi deg kopi.

Anonymous poster hash: 2ad4d...893

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man få utskrift av journal fra fastlegen? Gjelder dette hele min journal (sykehus, fastlege, spesialist osv)? Hvor lang tid tar det? Har du blitt sjokkert over hva som står i den?

Anonymous poster hash: c4cfe...13f

Du må kontakte hver enkelt instans, men du har krav på utskrift av alt som finnes i journalen (inkludert røntgenbilder, fotos etc) med mindre en lege kan dokumentere kjennskap til at innholdet vil skade deg. Utskrift bør du ha krav på straks, Dvs at du mottar utskriften høyst en dag etter at du har bedt om den (med mindre du befinner deg på adresse i utlandet slik at postgangen tar lengre tid). Dessverre er det enkelte som tar betalt for slik utskrift. Dette er en uting som det burde vært lagt ned forbud mot. Journalen skal være pasientens eie, og alle pasienter bør ha krav til å forlange korreksjoner i tråd med pasientens syn på hva som burde stått. Det beste hadde vært om alle journalnotater ble formulert i samråd med pasienten.

Anonymous poster hash: 37e24...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Etter pasientrettighetslovens paragraf 5.1. Har pasienten rett på innsyn i, og på forespørsel rett på kopi av egen journal. Unntaket er dersom der er innhold som anses som skadelig for pasientens helsetilstand å få innsyn i. Eller dersom tredjeperson har gitt opplysninger som er nedtegnet i journalen.

Du må skrive til de ulike legene og be om innsyn i egen journal og kopi. Dette blir så behandlet og besvart. Får du kopi må du betale for kopien/utskriften og arbeidet med å gi deg kopi. Anonymous poster hash: 2ad4d...893

Får man ikke vite det dersom en tredjeperson har gitt opplysninger om en? Er bare nysgjerrig.

Anonymous poster hash: 94b76...a58

AnonymBruker
Skrevet

Du må kontakte hver enkelt instans, men du har krav på utskrift av alt som finnes i journalen (inkludert røntgenbilder, fotos etc) med mindre en lege kan dokumentere kjennskap til at innholdet vil skade deg. Utskrift bør du ha krav på straks, Dvs at du mottar utskriften høyst en dag etter at du har bedt om den (med mindre du befinner deg på adresse i utlandet slik at postgangen tar lengre tid). Dessverre er det enkelte som tar betalt for slik utskrift. Dette er en uting som det burde vært lagt ned forbud mot. Journalen skal være pasientens eie, og alle pasienter bør ha krav til å forlange korreksjoner i tråd med pasientens syn på hva som burde stått. Det beste hadde vært om alle journalnotater ble formulert i samråd med pasienten.

Anonymous poster hash: 37e24...a3a

Du vet at det er legeforeningen som har satt denne prisen????

Og skulle legekontorene bare bruke tid på å skrive ut en journal, føre det inn i systemet for så å sende det til mottaker gjøre dette gratis? Hva om du hadde en jobb hvor kundene forlangte at du skulle gjøre gratisarbeid for dem?  

Anonymous poster hash: 4cda2...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Du vet at det er legeforeningen som har satt denne prisen????Og skulle legekontorene bare bruke tid på å skrive ut en journal, føre det inn i systemet for så å sende det til mottaker gjøre dette gratis? Hva om du hadde en jobb hvor kundene forlangte at du skulle gjøre gratisarbeid for dem?   Anonymous poster hash: 4cda2...4cb

Det er ikke snakk om kunder, det er snakk om pasienter som har betalt skatt for disse tjenestene.

Anonymous poster hash: 94b76...a58

AnonymBruker
Skrevet

Journalen er pasientens eiendom, men samtidig legens arbeidsnotater. Å påstå at dette kan ordnes øyeblikkelig er litt vel optimistisk og vitner om liten innsikt i hva som skjer bak dørene på et legekontor eller innenfor et sykehus.

Journalen er et begrep, det oppfattes som bare notatene fortløpende. Journal med vedlegg innbefatter journalnotater pluss epikriser, røntgensvar, lab data m.m. Å kreve kopi av røntgenbilder blir vanskelig, røntgenbilder er i dag digitale og ligger på røntgeninstituttene. Det er bare beskrivelsene som sendes fastlegene.

3. Personsopplysninger behandles særskilt. Det spørs hvilke opplysninger det er snakk om og hvem som har gitt dem. Vanligvis blir de holdt tilbake.

Anonymous poster hash: 2ad4d...893

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har fått den utskrevet to ganger. Koster ca 85 kroner. Hvor lang tid det tar kommer an på hvor fort printeren printer og om de har tid å gjøre det med en gang. Det enkleste er vel å ringe inn og be de printe ut og avtale tidspunkt for henting eller spørre om de kan ringe når den er klar. Jeg har gjort både det og en gang fikk jeg den mens jeg stod der (tok 10-15 min, men min journal er syyyykt tjukk).

Ja, jeg ble sjokkert og angrer veldig på at jeg leste den.

Anonymous poster hash: d16ff...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...