Gå til innhold

Flere som blir frustrert og lei av dumskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde egentlig bare holde meg unna alt som heter forum- og Facebook-diskusjoner, og det er nok kanskje jeg som har et problem siden jeg takler dumskap så dårlig.

Enkelte troller eller går inn for å provosere/irritere, men det er nok også veldig  mye dumskap der ute. Jeg kan jo nevne noen eksempler bare for å vise hva jeg mener:

Er med i en Facebook-gruppe hvor det stadig oppstår diskusjoner med litt temperatur. Da har det blitt påstått av man baksnakker når man diskuterer en anonymisert person i gruppa, som ingen vet hvem er, og denne personen kan selv lese det som blir skrevet, hvilket betyr at det ikke er baksnakking). Jeg har også blitt kalt dobbeltmoralsk når jeg var nysgjerrig på en vanlig atferd som jeg hadde observert i gruppa. Det jeg skrev ble oppfattet som et angrep på gruppa, men jeg skrev jo selv at jeg gjør det samme som dem og at det ikke er noe galt i denne atferden. Jeg sa også at de ikke skulle forandre på dette, jeg lurte bare på hvorfor det er slik og hva de andre tenker om dette. Vips så var jeg dobbeltmoralsk. Det er altfor mange som bruker ord og begreper som de ikke egentlig vet hva betyr.

Hender at det dukker opp regnestykker i denne gruppa, de bildene med regnestykker og så står det kanskje at 90 % av alle mennesker regner feil. Kommer inn hundrevis av svar fra de i gruppa, og veldig mange svar er feil. Men de som svarer feil blir kranglete og skal diskutere dette når de får beskjed om hva som er fasitsvaret og hvorfor svaret er som det er. Du kan ikke begynne å krangle på at 2+2=4. Dette er godt voksne mennesker, mange er over 40. Og de nekter å gi seg uansett hvor mye man forklarer eller hva man linker til for at de skal skjønne dette. Det beste er kanskje å bare gi seg når det blir slik, men jeg er nok litt seigere enn jeg burde være, og så ender bare opp med at jeg blir veldig frustrert og lei når jeg vet at jeg har rett og at de dumme bare ikke fatter dette. Dette er ikke ting man kan synse om, det er ikke flere riktige svar enn det ene.

Jeg er også på et diskusjonsforum for et spill, og jeg kommenterer og diskuterer dette spillet under Youtube-videoer også (at jeg gidder, ja). Det blir enda mer ekstremt siden folk skriver inn helt anonymt. Jeg er en veldig erfaren spiller med mye kunnskap om dette spillet, i motsetning til mange av de jeg diskuterer med. I dette spillet har figurene tallverdier som viser deres ferdighetsnivå på ulike ting i spillet. Disse ferdighetene plasseres i kategorier (la oss si at klatring og løping er i en kategori, og så er bueskyting og øksekast i en annen kategori). Figurene har en tallverdi på hele figuren, og for å komme fram til denne generelle verdien til figuren er det et ukjent regnestykke som det kanskje bare er utgiveren av spillet som kjenner til. Men etter å ha sett på mange figurers "kategoriverdier" og deres "overall-verdi", så har man ofte en viss anelse av hvilken overall-verdi en figur kan ha når man ser på kategoriverdiene. Og så er det noen som ikke fatter at dersom man har 90 på løpe- og klatrekategorien og 80 på øksekast- og bueskytingkategorien, så er det rett og slett umulig at figurens overall er 50. Det lar seg bare ikke gjøre. Men det blir en kjempediskusjon, og det er selvsagt jeg som er teit og dum som ikke skjønner dette.

I dette spillet er det et marked hvor man kan kjøpe og selge figurer og ting til figurene. Spillutgiveren har bestemt at det skal være minimumspriser og maksimumspriser på alt som kjøpes og selges, og det er utgiveren som gjør en verdivurdering og setter disse prisene. Nå i dag kommer det mange nye figurer på markedet, og mange føler seg sikre på at utgiveren ikke klarer å sette fornuftige priser. De mener at prisnivået vil være så lavt at ingen vil selge, som gjør at ingen får kjøpt heller. Men vi som har fulgt med litt vet at det er minst like stor sjanse for at figurene prises for høyt, og så ender det opp med svært få handler fordi man ikke vil betale blodpris. Dette skjedde for at par måneder siden da det kom en mengde nye figurer. Jeg har lest FRYKTELIG mange kommentarer her og der om at figurene kommer til å bli priset for lavt, både på forumet, på Youtube, på en annen nettside som handler om dette spillet osv. Derfor opprettet jeg en tråd på forumet for å forklare dette. Fikk svar som at dette er det dummeste de noen gang har lest, andre mente at dette er helt opplagt og noe som alle vet også (jeg har jo helt rett). Orket ikke mer og la meg til å sove. Da jeg våknet stod det at jeg hadde fått 15 svar til. Dette orket jeg rett og slett ikke å se på engang, fordi jeg antar at minst 13 av disse er søppelsvar som handler om hvor dum JEG er. Og jeg har fått så mye pepper de siste dagene, hvor jeg blir forfulgt av de samme personene i alle tråder, at nå må jeg enten droppe å delta eller så må jeg skrive med et annet nick.

Har også vært diskusjoner om hvilke egenskaper som er viktige og mindre viktige. Hvis jeg mener at løping er viktigere enn øksekast, så er det faktisk min mening og noe som passer min spillestil best. Men neida, da er jeg dum og teit og vet ingenting om dette spillet. Men jeg er nok heller blant de aller mest kunnskapsrike, og i dette spillet har jeg spilt sammen med det tredje beste laget i hele verden, av over en halv million lag på verdensbasis. Tror ikke at det er noen nordmenn i lag på topp 10 for å si det sånn. Ikke noe jeg pleier å skryte av, men det sier litt om hvor jeg ligger an i dette spillet.

Vet at dette ble veldig langt, og mye av dette handlet om dette spillet, men føler det måtte til for å forklare frustrasjonsnivået mitt. Jeg er rett og slett drittlei av dumme og kunnskapsløse mennesker som nekter å lytte, nekter å forstå og som i tillegg skal diskutere og krangle på ting selv om det er helt åpenbart for oss som har peiling at de tar feil. Det er veldig unge mennesker som spiller dette spillet, og det gjør ting hundre ganger verre, men jeg er også sjokkert over hva voksne mennesker i denne Facebook-gruppa kan skrive under fullt navn.

Anonymous poster hash: 6e33e...8a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste faktisk heeeele innlegget ditt :)

Nå er jeg faktisk ganske aktiv i spill selv. Har du lagt merke til hvor mange som beskriver seg som " en av svært få i Norge som...."? Alle er selverklærte eksperter.

Jeg føler jeg har hatt nok krangler med 12 år gamle tyskere og franskmenn. Du har helt rett. Det er håpløst å diskutere. Jeg får også en følelse av at det vil være tilsvarende håpløst å diskutere med deg. Oddsen for at ALLE tar feil og du har rett er svært liten må du huske ;)

Gjest Angry Man
Skrevet

Heh.

At det er mange tullinger er utvilsomt.

men det er umulig for folk her å vite hvilken kategori du tilhører TS. Du kan være den kranglevorne personen som tror han/hun har rett eller den som faktisk har rett. :laugh:

Skrevet

Jeg leste ikke hele innlegget ditt, men tenkte å svare generelt. Ja, jeg blir frustrert og irritert over dumme folk Faktisk så undres jeg stadig over dette fenomenet at jeg er normal, mens de fleste andre er idioter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste faktisk heeeele innlegget ditt :)

Nå er jeg faktisk ganske aktiv i spill selv. Har du lagt merke til hvor mange som beskriver seg som " en av svært få i Norge som...."? Alle er selverklærte eksperter.

Jeg føler jeg har hatt nok krangler med 12 år gamle tyskere og franskmenn. Du har helt rett. Det er håpløst å diskutere. Jeg får også en følelse av at det vil være tilsvarende håpløst å diskutere med deg. Oddsen for at ALLE tar feil og du har rett er svært liten må du huske ;)

Ja, det er litt for mange "eksperter" som ikke har peiling, og det er det som er frustrerende. De viser ingen ydmykhet, men skal heller krangle og kalle meg dum og teit. Jeg har faktisk mye kunnskap, og det får jeg tilbakemeldinger på. De skriver også i tråder som alle kan lese og spør om *nicket mitt* har innspill på dette. Det mest naturlige ville jo bare være å spørre alle uten å henvende seg til en bestemt person.

Jeg er en relativt ydmyk person og er ikke veldig påståelig når jeg diskuterer ting som jeg ikke vet noe særlig om. Men dette spillet og matematikk har jeg god greie på, og da kan jeg kanskje fremstå som litt arrogant for noen.

Noen av disse diskusjonene er litt komplekse og ikke helt svart-hvitt, som for eksempel når vi diskuterer hvilke ferdigheter som er vesentlige i det spillet. Jeg kan for eksempel argumentere for at balanse er viktig når man skal kaste øks, så man ikke nærmest faller over ende når man kaster. Dette spillet handler ikke om øksekast, men det er et spill hvor figurene har en tallverdi på balanse, og balanse er noe som veldig få har skjønt betydningen av. Jeg har inntrykk av at de aller fleste mener at balanse er noe av det aller minst viktige. Og så klager de når de ikke får til ting. Jeg sjekker figurens ferdigheter og ser at balansen er dårlig. Jeg kunne for eksempel sagt at treffsikkerheten på øksekastene ikke er så fryktelig viktig, og da blir det ramaskrik med en gang. Jeg sier ikke at treffsikkerheten er uviktig, men bare den ikke er direkte dårlig så er det ikke så nøye. Du vil treffe uansett, hvis du ikke er helt kløne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg kan føye til at det er ikke slik at det bare er jeg som rett og har peiling, mens alle andre er helt kunnskapsløse. Det er mange innenfor hver kategori, men de dumme skriker høyest.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste ikke hele innlegget ditt, men tenkte å svare generelt. Ja, jeg blir frustrert og irritert over dumme folk Faktisk så undres jeg stadig over dette fenomenet at jeg er normal, mens de fleste andre er idioter.

De fleste er faktisk ganske dumme. Kommer litt an på hvor dum man må være for at det skal kalles dum, men ja, de fleste er dumme.

Skrevet

Aha, jeg var også en slik person som ikkje skjønte poenget med "tulle-ferdigheter". Nybegynnere er litt sånn, og enkelte nybegynnere er eksperter etter å ha spilt to timer. Finnes mange slike folk og det ser ut til at gaming har en egne evne til å fenge disse. Skjønner at du blir frustrert, men drit i dem og bruk tiden din på de som vil lære du :)

• Liker 1
Skrevet

Kan du forklare meg med enkle ord hvordan 80 og 90 blir 50? :-p Jeg har ikke så mye kunnskap innenfor spill, men hvis jeg får en forklaring så slår jeg meg til ro med det :-)

Gjest Angry Man
Skrevet

Kan du forklare meg med enkle ord hvordan 80 og 90 blir 50? :-p Jeg har ikke så mye kunnskap innenfor spill, men hvis jeg får en forklaring så slår jeg meg til ro med det :-)

Eks: hvis det er tre kategorier fra 0-100 og du har 80 i en og 90 i en annen kan du ikke ha 50 i gjennomsnitt uansett hva du har i den tredje kategorien. Eller kanskje han mente noe annet. :P

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tilfeldig valgte tall. Jeg har bare funnet på øksekast og disse tallene for at dette skulle være greiere å forstå.

Er fotballspillet FIFA jeg spiller. En spiller kan for eksempel ha pasninger på 70 (av maks 99) og skudd på 80. Skudd er ikke så vesentlig for overall'en til en forsvarsspiller. Det vektes lavere enn evnen til å forsvare ditt eget mål, fordi forsvare først og fremst skal forsvare og ikke score mål selv. Hvis en spiller er angriper så er det skuddet som vektes tyngst. En spiller kan ha et veldig bra skudd og være "pill råtten" på det meste annet. Da vil overall'en fortsatt være brukbar, på grunn av vektingen. Det er seks kategorier, som hver består av ulike ferdigheter.

AnonymBruker
Skrevet

En "angrepsspiller" skal det stå i tredje siste linje.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som kjenner til regnestykket og vektingen, men det er bare et lite mindretall. Resten bare gjetter og antar. Jeg var litt rask i et tidligere innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at TS snakker om FIFA. Her har spillerne et ferdighetsnivå mellom 1 og 99 i kanskje 30 forskjellige ting (akselerasjon, hurtighet, styrke, ballkontroll, dribling, sklitaklinger, avslutninger osv.). Summen av disse gir en samlet poengsum som indikerer hvor god spilleren er (Ronaldo har over 90, en norsk tippeligaspiller har f.eks. 65). Denne poengsummen skal gi en indikasjon på hvor god spilleren er i sin posisjon på banen.

Men noen ferdigheter er helt uvesentlige for enkelte spillere. Ronaldo spiller langt frem på banen, så det betyr ingenting om han er god til å slenge seg, for det er det bare keeperen som gjør uansett. Derfor er betydningen av enkeltferdigheter vektet ut fra spillerens posisjon på banen. Ronaldo vil ha samme totale poengsum enten han har 10 eller 90 (av 99) på det å slenge seg, for det gjør han aldri uansett. For en keeper er det derimot viktig å være god til å slenge seg, så hans totale poengsum påvirkes mye mer av denne ferdigheten. Tilsvarende vil ikke en keepers poengsum påvirkes av om han tilfeldigvis er dritgod til å avslutte (han står bare rundt sitt eget mål uansett), mens Ronaldo er helt avhengig av å være god til dette for å score. Derfor vil avslutnings-ferdigheten være veldig viktig for poengsummen til en spiss, men helt uvesentlig for en keeper sin.

Jeg skjønner godt hva han mener, men det er kanskje litt forvirrende. Jeg kan prøve å trekke en parallell til arbeidslivet:

Sett at du skal ansette noen som lærer. Du får en søker med fem års lektorstudier og en søker med to bachelorgrader: En bachelor i økonomi og en bachelor i tannpleie. Sistnevnte har flest år med høyere utdannelse, men lektoren er jo likevel best kvalifisert for jobben. Lektoren vil kanskje ikke være særlig god til å lære barna om tenner eller økonomi, men det er tross alt ikke jobben hans heller. Lektoren vil ha en høyere rangering som lærer enn den tannpleiende økonomen, for han er god på det han trenger å være god på. Man vekter ferdighetene. De folkene TS har diskutert ville her (hypotetisk, i praksis ville de kanskje heller forstått at de tok feil) ansatt økonomen/tannpleieren pga. flest år totalt.

Anonymous poster hash: dde95...700

AnonymBruker
Skrevet

Miss selvinnsikt :klaske:

Anonymous poster hash: b08b7...2ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønte det faktisk før du prøvde å sammenligne det med arbeidslivet :-O Kanskje fordi jeg er en gamer selv (dog ikke FIFA)?:-p

Okei, i og med at jeg selv ikke betegner meg selv som veldig smart så skjønner jeg at TS synes de er dumme (jeg skjønte det liksom!!). Ihvertfall hvis det er sånn AB 700 skisserer på slutten av innlegget sitt.

AnonymBruker
Skrevet

Du ranker som en av de som ligger nærmest normalen på dette forumet etter hva jeg har registrert.

Hilsen meget kritisk observatør.

Anonymous poster hash: 95236...d2c

Skrevet (endret)

Miss selvinnsikt :klaske:

Anonymous poster hash: b08b7...2ed

Dumme folk skjønner ikke (selv)ironi.... Endret av Petra75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...