Gå til innhold

Kan potteplantene reddes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom nettopp tilbake til studenthybelen, og ser at plantene mine er helt uttørket. 

Den ene er en fredslilje, som tidligere har vært svær og fin. Noen av bladene er helt knusktørre. Disse har jeg flernet. Andre har tørre blader med grønne stilker. Skal jeg klippe av de døde bladene og la stilkene stå? Det er også en del halvtørre blader, som ser vissne ut, men fortsatt har litt grønnfarge. Kan disse bladene komme seg igjen? Det kommer nye, grønne skudd innerst på planten. 

Den andre er en orkidé. De to stengelne fra i fjor har tørket fullstendig inn, men det har kommet nye, friske skudd nederst på den ene. Den så jo mye penere ut før, da det var to lange stilker med mange blomster på hver, men disse ser altså helt døde ut med unntak av de nye skuddene som er nederst på den ene stengelen. Skal jeg fjerne det som er tørket inn eller la det stå?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 59f50...225
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Orkidèen vil komme seg igjen :) Klipp bort de helt uttørkede stammene. Det kan ta opptil 2-3 år, men den vil komme tilbake :) Den skal bare ha et glass vann i uka

Fredsliljen tåler omtrent alt. Klipp vekk alt det tørre og vann godt. Så vil du se den kommer sterkt tilbake

Anonymous poster hash: b4a0e...c01
AnonymBruker
Skrevet

Orkidèen vil komme seg igjen :) Klipp bort de helt uttørkede stammene. Det kan ta opptil 2-3 år, men den vil komme tilbake :) Den skal bare ha et glass vann i uka

Fredsliljen tåler omtrent alt. Klipp vekk alt det tørre og vann godt. Så vil du se den kommer sterkt tilbake

Anonymous poster hash: b4a0e...c01

Takk for svar :) nå har jeg klipt vekk de tørre bladene fra fredslilja, og latt de grønne stilkene stå. Har klippet vekk kanske 2/3 av planten, og de bladene som er igjen henger bedrøvelig ned, men håper at den kommer seg. Hvor lang tid tror du det vil ta før jeg ser noen forbedring?

Anonymous poster hash: 59f50...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...