Gå til innhold

legging av en toåring som ikke vil sove

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn på snart 2 år som har i ca 4 mnd vært slitsom å legge. Han vil ikke legge seg og styrer veldig før han klarer å finne roen. Er vi heldige så kan det ta 30 min men som regel tar det 1-2 timer. Dvs 1-2 timer med sutring og roping, fordi han vil ut av sprinkelsenga og leke. Vi legger han annenhver kveld hver men må innrømme at vi begge kvier oss for å legge han, det kunne vært verre så klart men det en slitsomt syns vi. Før brukte han maks 10 min på å sovne, så vi har vært kjempe heldige. Vi har prøvd alle råd vi har fått ang søvn, som å kutte ned på dagsovingen hans, som å flytte på når vi legger han, enten frem eller tilbake. Vi har også prøvd å kutte ut dagsovingen helt men da sovner han i 16-17-tiden uansett hva han gjør der og da, og er umulig å vekke i ca 30 min. Så da er leggingen senere ødelagt. Han trenger dagblunden sin. Vi er inne hos han fra vi legger han til han sovner. Prøver vi å gå ut av rommet så hyler han innen vi når dørhåndtaket. Legger vi han ned, sier natta og går så er han enten oppe på bena før vi har rukket å snu ryggen til eller han stritter i mot så vi knapt klarer å legge han ned. Han vil bare ikke legge seg nedpå og sove, før han er så utslitt at han må. Uansett om vi legger han kl 18 eller kl 20. Vi prøver mest mulig å bare ignorere at han står og roper og hopper i senga men da går det som regel over til hysterisk gråt så vi må trøste han. Ignorerer vi han ikke og prater med han så vil han i hvertfall ikke legge seng nedpå.

Andre råd? Eller er dette bare en normal langvarig fase som vi bare må godta? Hvor lenge kan det vare?

Anonymous poster hash: 582bf...c0f

Videoannonse
Annonse
Gjest Walden
Skrevet

Legg han i senga deres? Vi bare legger vår i vår seng..tar 5 minutter å legge ham hver kveld, og han sover hele natta uten et pip. Egen seng kan han sove i når han har lyst. Tenker mest på dere voksne..skjønner ikke at man orker det styret i åresvis..når ungen UANSETT kommer opp i voksensenga om natta. 

• Liker 2
Skrevet

Da må han sove duppen sin mye før da. Ikke så sent som 16/17.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en på 25 mnd, og har slitt med søvnen siden dag to etter fødsel.

Det vi gjør NÅ er:

!! Meget faste rutiner, se Fantorangen kl 1730, legge seg senest 1815 !!

Dvs:

Middag 16, fantorangen 1730, kveldsmat 1800, pusse tenner og pysj (viktig med eget nattøy som signalserer at "nå forventer vi at du skal sove"). Si natta til mamma/pappa, legge i senga med smokk og kosedyr, synge nattasang, slukke lyset og si noe som at man er glad i h*n osv.

Noen ganger er det full slokning noen min etter sengetid, andre ganger babling og roping. Viktig! Ikke kom når ungen roper, for det er "lek". Morro at de kommer når jeg roper. Foregår ropingen i 30 min, kan du gå inn og si på nytt "natta, nå må du sove". Vi var litt strenge og da det holdt på,1 time - 2 timer, tok vi fra smokken og sa at hvis du skal ha smokken, må du sove. Det har vist seg å være effektivt.

Men vær obs på at det ikke skal være sykdom/tannfrembrudd inn i bildet, du kjenner ditt barn best. Lek/rop eller erting skal ignoreres, om natta sover man. Men sykdom og smerter skal imøtekommes og lindres/trøstes. Viktig å kjenne barnet såpass godt at man vet hva som er hva. Og vær også veldig klar over balansegangen mellom nok aktivitet på dagtid, og for mye slik at barnet blir overtrøtt og ikke klarer å sove.

Noen må kutte ut dupp på dagtid i toårsalderen, andre ikke, min trenger dupp for å sove om natta. Overtrøtthet er noe herk.......

Anonymous poster hash: acb92...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår på to går ikke å legge med mindre hun faktisk ER trøtt. Mange har en regel om at de skal sove f.eks 19 men hva om dette ikke er barnets rytme?

Hun står op 6.30. Sover klokka 13. Noen ganger 1 time, andre ganger 3 timer. Hun må ha 5 timer våkentid etter å ha våknet fra dagsøvn så on hun våkner 3 er det kl 20.00. Om det er mindre enn 5 timer nytter det ikke.

Anonymous poster hash: da168...485

Gjest Walden
Skrevet

Vår på to går ikke å legge med mindre hun faktisk ER trøtt. Mange har en regel om at de skal sove f.eks 19 men hva om dette ikke er barnets rytme?

Hun står op 6.30. Sover klokka 13. Noen ganger 1 time, andre ganger 3 timer. Hun må ha 5 timer våkentid etter å ha våknet fra dagsøvn så on hun våkner 3 er det kl 20.00. Om det er mindre enn 5 timer nytter det ikke.

Enig, det stemmer her også.

Har dupp fra 11:30 til 13 ca. Sove 19:30-20:00  Er ikke så nøye at det er helt presist, men ca da. Sovner som regel etter 10 min legging. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg han i senga deres? Vi bare legger vår i vår seng..tar 5 minutter å legge ham hver kveld, og han sover hele natta uten et pip. Egen seng kan han sove i når han har lyst. Tenker mest på dere voksne..skjønner ikke at man orker det styret i åresvis..når ungen UANSETT kommer opp i voksensenga om natta.

Han har eget soverom og sprinkelseng som han ikke kommer seg ut av, så han er ikke i vår seng uansett. Vi har prøvd å samsove før og det gikk ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Da må han sove duppen sin mye før da. Ikke så sent som 16/17.

Øh, han sovner av seg selv i den tiden om vi ikke legger han på dagen når han pleier, var det jeg skrev. Han dagsover mellom kl 11 og 12

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en på 25 mnd, og har slitt med søvnen siden dag to etter fødsel.

Det vi gjør NÅ er:

!! Meget faste rutiner, se Fantorangen kl 1730, legge seg senest 1815 !!

Dvs:

Middag 16, fantorangen 1730, kveldsmat 1800, pusse tenner og pysj (viktig med eget nattøy som signalserer at "nå forventer vi at du skal sove"). Si natta til mamma/pappa, legge i senga med smokk og kosedyr, synge nattasang, slukke lyset og si noe som at man er glad i h*n osv.

Noen ganger er det full slokning noen min etter sengetid, andre ganger babling og roping. Viktig! Ikke kom når ungen roper, for det er "lek". Morro at de kommer når jeg roper. Foregår ropingen i 30 min, kan du gå inn og si på nytt "natta, nå må du sove". Vi var litt strenge og da det holdt på,1 time - 2 timer, tok vi fra smokken og sa at hvis du skal ha smokken, må du sove. Det har vist seg å være effektivt.

Men vær obs på at det ikke skal være sykdom/tannfrembrudd inn i bildet, du kjenner ditt barn best. Lek/rop eller erting skal ignoreres, om natta sover man. Men sykdom og smerter skal imøtekommes og lindres/trøstes. Viktig å kjenne barnet såpass godt at man vet hva som er hva. Og vær også veldig klar over balansegangen mellom nok aktivitet på dagtid, og for mye slik at barnet blir overtrøtt og ikke klarer å sove.

Noen må kutte ut dupp på dagtid i toårsalderen, andre ikke, min trenger dupp for å sove om natta. Overtrøtthet er noe herk.......

Anonymous poster hash: acb92...d1d

Takk for tips. Men vi har faste rutiner, vi har bare prøvd ut andre tidspunker for legging for å se om det hjelper. Før så la vi han kl 18 i flere mnd i strekk. Alle kveldsrutinene er rutiner. Og som jeg skrev i hovedinnlegget så har vi prøvd at han ikke dagsover og det gikk ikke.

Skrevet

Det stemmer også for vår del at 2 åringen må ha ca 5 timer våken tid etter dupp. Så vi følger barnas rytme og ikke klokka å legger han når han er trøtt. Ofte bruker han å sove dupp rundt 12-13 også sover han alt fra 1-3 timer også legger han seg 5 timer etter han står opp alt mellom 19 og 21.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Men vi har faste rutiner, vi har bare prøvd ut andre tidspunker for legging for å se om det hjelper. Før så la vi han kl 18 i flere mnd i strekk. Alle kveldsrutinene er rutiner. Og som jeg skrev i hovedinnlegget så har vi prøvd at han ikke dagsover og det gikk ikke.

Og vi er inne hos han fra vi legfer han til han sovner. Går vi ut så hylskriker han, altså gråter. Ropingen er når vi er inne på rommet. Hadde han bare ropt når vi var ute av rommet så hadde det vært null problem :) Som jeg skrev i hovedinnlegget så hylskriker han bare vi nærmer oss døra for å gå ut, og går vi ut allikevel så blir han hysterisk og gråter i flere min etterpå mens vi holder han.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår dagsover fra ca kl 11-12 til maks 13.30. Så da er det mer enn 5 timer frem til f.eks kl 19. Vi har prøvd å legge han til all mulige tidspunkter uten hel. Vi ser på han og følger med på om han virker trøtt. Før la vi han til samme tidspunk mens nå prøver vi oss frem og legger han når han er trøtt, det hjelper ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer også for vår del at 2 åringen må ha ca 5 timer våken tid etter dupp. Så vi følger barnas rytme og ikke klokka å legger han når han er trøtt. Ofte bruker han å sove dupp rundt 12-13 også sover han alt fra 1-3 timer også legger han seg 5 timer etter han står opp alt mellom 19 og 21.

Vi legger han når han er trøtt, det hjelper ikke

AnonymBruker
Skrevet

Før la vi han, sa godt natt og gikk ut. Og det gikk fint. Dette begynte med at npr vi gikk ut så begynte han å hylskrike. Og da mener jeg gråte hysterisk med tårer. Ikke bare roping. Og nå kommer vi oss ikke ut døra før han begynner å hyle, vi prøver hver kveld å gå ut.

Vi har prøvd å ha et nattlys på men det virker som en trigger (leggingen tar mer tid) og han hyler uansett når vi prøver å gå ut av rommet. Nå har sikkert dette blitt en vane, men vi går ikke fra han og etterlater han med hysterisk gråt. Ellers er han en trygg unge, alltid vært trygg. De i barnehagen sier at han er en trygg unge og andre som kjenner han.

Skrevet

Trodde du skrev i hovedinnlegget at han vil opp av senga å leke? Du kunne jo prøvd å sett om han vil leke en times tid i stua for å så legge han igjen? Eller to timer? Skjønner ikke hva du får ut av at han istedenfor roper og gråter på rommet sitt sammen med dere i 1-2 timer. Når han er ordentlig trøtt så blir han å sovne i løpet av 5 minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde du skrev i hovedinnlegget at han vil opp av senga å leke? Du kunne jo prøvd å sett om han vil leke en times tid i stua for å så legge han igjen? Eller to timer? Skjønner ikke hva du får ut av at han istedenfor roper og gråter på rommet sitt sammen med dere i 1-2 timer. Når han er ordentlig trøtt så blir han å sovne i løpet av 5 minutter.

Ja han gråter hysterisk når vi går ut men når vi er der inne så roper han og sier at han vil ned på gulvet, han kan prate.

Det er tydelig at han er trøtt og vi kan ikke hver eneste kveld legge han og så ta han inn i stua/soveromsgulvet for å leke i 1-2 timer. Det sier jo seg selv. Dette styret er hver eneste kveld og han ber om å få komme ned på gulvet hver eneste kveld. Vi har (som jeg allerede har nevnt) prøvd å legge han senere, men da er han bare overtrøtt når vi legger han,og overtrøtt betyr skriking og igjen så bruker han tid på å sovne. For som jeg allerede har nevnt så legger vi han når han er trøtt, og det sier seg selv at en toåring ikke kan bestemme leggetiden sin selv.

Gjest Walden
Skrevet

OK. Ingenting hjelper og ingen kan hjelpe dere. Lykke til Widerøe :)

• Liker 2
Skrevet

Ja han gråter hysterisk når vi går ut men når vi er der inne så roper han og sier at han vil ned på gulvet, han kan prate.

Det er tydelig at han er trøtt og vi kan ikke hver eneste kveld legge han og så ta han inn i stua/soveromsgulvet for å leke i 1-2 timer. Det sier jo seg selv. Dette styret er hver eneste kveld og han ber om å få komme ned på gulvet hver eneste kveld. Vi har (som jeg allerede har nevnt) prøvd å legge han senere, men da er han bare overtrøtt når vi legger han,og overtrøtt betyr skriking og igjen så bruker han tid på å sovne. For som jeg allerede har nevnt så legger vi han når han er trøtt, og det sier seg selv at en toåring ikke kan bestemme leggetiden sin selv.

OK, vår 2 åring bestemmer når han legger seg selv og har gjort det i 1 år nå og mye av søvnen ble mye bedre etter vi følger hans rytme istedenfor klokka.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som skrev litt over her. Vi hadde også en slik periode hvor hun bare skrek og vi det varte i 4 mnd. Tenkte med meg selv til slutt at hun hadde begynt å få dårlige assosiasjoner til rommet hennes, sengq og å skulle sove hjemme. Vi lot henne lett og slett holde på til hun ontrent sovnet i stua.Så fort vi gikk inn på rommet hennes så skrek hun og det blir ikke bedre av å fortsette og fortsette når det er tydelig at barnet har dårlig assosiasjoner til rommet pga dette med søvn. Vi skulle ha en fagperson på besøk men helt ut av det blå løste det seg plutselig ut av det blå.

AnonymBruker
Skrevet

OK, vår 2 åring bestemmer når han legger seg selv og har gjort det i 1 år nå og mye av søvnen ble mye bedre etter vi følger hans rytme istedenfor klokka.

Hmm, javel, kan jo alltid prøve det da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...