AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Del Skrevet 28. juli 2015 Hvilken ulltype og heklenål størrelse passer for bestemorruter?Anonymous poster hash: d4b66...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #2 Del Skrevet 28. juli 2015 Det aller meste passer. Det spørs hvilket uttrykk du ønsker på teppet. Jeg liker godt å bruke garn rundt 160-180 m per 50 g, og ca 3,5 mm heklenål. Det gir passe store ruter og passe fluffy teppe. Men alt av garn kan i prinsippet brukes, bare du finner heklenål som passer til garntykkelsen. Anonymous poster hash: 2b65e...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 28. juli 2015 #3 Del Skrevet 28. juli 2015 Det kommer helt an på hvor luftig du vil at pleddet skal være. Du får ikke gjort noe særlig feil her, med mindre du bruker heklenål 2 til tykt garn, liksom (da kan rutene bli krøllete, og det er svært vanskelig å trekke igjennom med en så liten hake). Jeg liker å bruke alt fra størrelse 3,5 til 7 når jeg hekler slike ruter. Med større nål går det fortere, og det blir færre ruter å sy/hekle sammen. Bestemorsruter ble jo gjerne laget med restegarn av forskjellige kvaliteter og tykkelser før i tiden, og det jevner seg som regel fint ut etter en vask eller to. Det står som oftest anbefalt pinne/nålestørrelse på beltet rundt garnnøstet, men akkurat med bestemorsruter kan du fint gå opp en størrelse eller to (eller til og med tre) uten at det har noe å si. Prøv deg frem og se hva du synes gir finest resultat - tette, små ruter, eller større, mer luftige. Ikke noe du absolutt må unngå, men vær obs på at enkelte ulltyper (som merino og alpakka) ofte strekker seg mye i vask. Jeg ville f.eks brukt heklenål 3,5, maks 4 til et babyteppe i merinoull, men 5 - 7 til et større pledd. Ved garntykkelse 3 i vanlig ull (ikke stretchy) kunne jeg fint brukt nål 5, og til garntykkelse hvor anbefalt pinnestørrelse er 5, kunne jeg brukt 7. Ikke noe fasit, bare hvordan jeg personlig liker å gjøre det. Om du vil ha helt konkrete tall og produkter å forholde deg til, anbefaler jeg å følge en oppskrift. Søk f.eks etter "bestemor" på http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweety pie Skrevet 29. juli 2015 #4 Del Skrevet 29. juli 2015 Det har jeg lyst å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tss Skrevet 4. august 2015 #5 Del Skrevet 4. august 2015 Hekla et babyteppe til jenta mi for litt siden. Brukte da 3,5 og babyull (tror jeg det heter) fra Nille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå