Gå til innhold

Bestemorruter teppe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken ulltype og heklenål størrelse passer for bestemorruter?

Anonymous poster hash: d4b66...89f

AnonymBruker
Skrevet

Det aller meste passer. Det spørs hvilket uttrykk du ønsker på teppet. Jeg liker godt å bruke garn rundt 160-180 m per 50 g, og ca 3,5 mm heklenål. Det gir passe store ruter og passe fluffy teppe. Men alt av garn kan i prinsippet brukes, bare du finner heklenål som passer til garntykkelsen. 

Anonymous poster hash: 2b65e...1f7
Skrevet

Det kommer helt an på hvor luftig du vil at pleddet skal være. Du får ikke gjort noe særlig feil her, med mindre du bruker heklenål 2 til tykt garn, liksom (da kan rutene bli krøllete, og det er svært vanskelig å trekke igjennom med en så liten hake). Jeg liker å bruke alt fra størrelse 3,5 til 7 når jeg hekler slike ruter. Med større nål går det fortere, og det blir færre ruter å sy/hekle sammen.

Bestemorsruter ble jo gjerne laget med restegarn av forskjellige kvaliteter og tykkelser før i tiden, og det jevner seg som regel fint ut etter en vask eller to. Det står som oftest anbefalt pinne/nålestørrelse på beltet rundt garnnøstet, men akkurat med bestemorsruter kan du fint gå opp en størrelse eller to (eller til og med tre) uten at det har noe å si. Prøv deg frem og se hva du synes gir finest resultat - tette, små ruter, eller større, mer luftige.

Ikke noe du absolutt unngå, men vær obs på at enkelte ulltyper (som merino og alpakka) ofte strekker seg mye i vask. Jeg ville f.eks brukt heklenål 3,5, maks 4 til et babyteppe i merinoull, men 5 - 7 til et større pledd. Ved garntykkelse 3 i vanlig ull (ikke stretchy) kunne jeg fint brukt nål 5, og til garntykkelse hvor anbefalt pinnestørrelse er 5, kunne jeg brukt 7. Ikke noe fasit, bare hvordan jeg personlig liker å gjøre det.

Om du vil ha helt konkrete tall og produkter å forholde deg til, anbefaler jeg å følge en oppskrift. Søk f.eks etter "bestemor" på http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php:)

Skrevet

Det har jeg lyst å prøve

Skrevet

Hekla et babyteppe til jenta mi for litt siden. Brukte da 3,5 og babyull (tror jeg det heter) fra Nille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...