Gjest *kokos* Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Om jeg bestiller fly med to mellomlandinger (3 ulike flyselskap), gjennom Momondo, og forsinkelser ved ett av flyene gjør at jeg mister det siste flyet: Hvem har da ansvaret? Hvem må betale, og hvordan skal en gå fram for å komme seg helt fram? Jeg forstår at om jeg bestiller fly med Norwegian, og så et videre fly med et annet selskap et annet sted i verden, er det jeg som har det økonomiske ansvaret ved forsinkelser hos Norwegian. Bruker dere å ta denne sjansen, eller bestiller dere alltid hele flyreisa samla fra ett sted? Skal reise med barn, så vil helst ikke bli stranda ett eller anna sted i verden.
Glitnir Skrevet 28. juli 2015 #2 Skrevet 28. juli 2015 Om det hele er bestilt som en reise, er det det forsinkede flyselskapet som har ansvaret for å få deg videre - ombooking, evt hotell etc. Dersom det er bestilt som flere reiser er du selv ansvarlig, som du er inne på. Vær dog oppmerksom på at dersom du har et visst minimum av tid mellom ankomst og avgang, dekker mange reiseforsikringer kostnadene ved forsinkelse. Selv kan jeg finne på å bestille i flere bestillinger om det er mye billigere, men da skal det både være mye å spare og jeg legger inn en god buffer på tiden.
Gjest Skrevet 29. juli 2015 #3 Skrevet 29. juli 2015 Reiseforsikring krever vel ofte 4 timer mellom avgangene for at de dekker det? Skal hvertfall stå i vilkårene. Ellers er du selv ansvarlig for at det er nok tid mellom avgangene om det er ulike flyselskap.
Gjest *kokos* Skrevet 29. juli 2015 #4 Skrevet 29. juli 2015 Ok. Hvordan går dere fram for å bestille en gjennomgåene reise, da? Er det det en gjør når en bestiller via Momondo?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #5 Skrevet 29. juli 2015 Slik jeg tolker det bestilte du alt som en booking gjennom Momomondo (som da er turoperatøren din). Om dette er korrekt så er det Momondo som har ansvaret. Om du bestilte det som tre separate turer via Momomondo er det også de som har ansvaret om du fulgte retningslinjene for hva som er akseptert som mininmumstid mellom tilknyttede flyvninger. Anonymous poster hash: 48375...a0a
Rosa Sitron Skrevet 29. juli 2015 #6 Skrevet 29. juli 2015 Om du bestiller gjennom momondo og holder deg innenfor tidene de krever skal det gå bra. Jeg pleier å sørge for at selskapene jeg flyr er samme allianse, da står man gjerne litt sterkere om noe skulle skje.
Glitnir Skrevet 29. juli 2015 #7 Skrevet 29. juli 2015 Slik jeg tolker det bestilte du alt som en booking gjennom Momomondo (som da er turoperatøren din). Om dette er korrekt så er det Momondo som har ansvaret. Om du bestilte det som tre separate turer via Momomondo er det også de som har ansvaret om du fulgte retningslinjene for hva som er akseptert som mininmumstid mellom tilknyttede flyvninger. Anonymous poster hash: 48375...a0a Momondo er bare formidler av billettene. Det er i praksis den forsinkede selskapet man forholder seg til når man først er underveis.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Momondo er bare formidler av billettene. Det er i praksis den forsinkede selskapet man forholder seg til når man først er underveis. Nei, nesten alle slike sider (gotogate, lowcostholidays, momondo etc.) kjøper man billettene fra, som igjen kjøper de fra flyselskapet eller flyselskapene. Dette blir dermed ansett som et reiseselskap og man får dermed beskjed om å kontakte dem av flyselskapet når man kommer i skranken til f. eks. SAS og man ikke har kjøpt billettene direkte av SAS. Anonymous poster hash: 48375...a0a
Glitnir Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Nei, nesten alle slike sider (gotogate, lowcostholidays, momondo etc.) kjøper man billettene fra, som igjen kjøper de fra flyselskapet eller flyselskapene. Dette blir dermed ansett som et reiseselskap og man får dermed beskjed om å kontakte dem av flyselskapet når man kommer i skranken til f. eks. SAS og man ikke har kjøpt billettene direkte av SAS. Anonymous poster hash: 48375...a0a Det er ikke min erfaring. Kjøper oftest fra selskapene selv, men har også kjøpt via formidlere flere ganger. Og det har gått "galt" to-tre ganger ved slike bestillinger, og da har alt vært ordnet ved direkte kontakt med flyselskapet på flyplassen. Men dersom det kommer kanselleringer i forkant for eksempel, vil man vel vanligvis bli bedt om å ta kontakt med stedet man har kjøpt billetten.
Gjest *kokos* Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 Hva menes med at selskapene er i allianse? Hvis jeg bestiller tur til Thailand, med KLM, Singapore Airlines og Silkair, via Momondo, og KLM er forsinka, får jeg da dekka utleggene mine? Alle forslagene fra Momondo har korte flybytter, feks kun 1 t i Amsterdam, og 1 t og 15 min i Køben på retur, og 1 t i Singapore. Og: må en sjekke inn bagasjen på nytt når en bestiller via Momondo?
Gjest Skrevet 30. juli 2015 #11 Skrevet 30. juli 2015 Nei, nesten alle slike sider (gotogate, lowcostholidays, momondo etc.) kjøper man billettene fra, som igjen kjøper de fra flyselskapet eller flyselskapene. Dette blir dermed ansett som et reiseselskap og man får dermed beskjed om å kontakte dem av flyselskapet når man kommer i skranken til f. eks. SAS og man ikke har kjøpt billettene direkte av SAS. Anonymous poster hash: 48375...a0a Ikke Momondo nei, de sender deg videre til ny turoperatør. Du kjøper ingenting fra selve Momondo, om jeg husker rett. Samme greia som med Finn?
Rosa Sitron Skrevet 30. juli 2015 #12 Skrevet 30. juli 2015 Hva menes med at selskapene er i allianse? Hvis jeg bestiller tur til Thailand, med KLM, Singapore Airlines og Silkair, via Momondo, og KLM er forsinka, får jeg da dekka utleggene mine? Alle forslagene fra Momondo har korte flybytter, feks kun 1 t i Amsterdam, og 1 t og 15 min i Køben på retur, og 1 t i Singapore. Og: må en sjekke inn bagasjen på nytt når en bestiller via Momondo? Star alliance er en allianse, skyteam er en annen. De flyseleskapene du nevner er ikke i allianse. Jeg hadde mest sannsynlig tatt sjansen, men du må bestemme det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå