AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Vi skal snart flytte og vil i en liten periode måtte pendle en time hver vei mellom bolig og b.hage jobb. Jeg begynner tidlig på jobb og vi vil bli nødt til og reise hjemme fra kl 05.30 for så å kjøre en time. Vi vil ikke være hjemme igjen før kl er 16.15 ca. Jeg synest dette blir litt vell heftig for en 13 mnd gammel gutt. Er dette godt nokk grunnlag for å få innvilget redusert arbeidstid noen mnd? Ser på arbeistilsynets sider at lang reise vei ikke er god nok grunn, men gjelder det når det er kun forelderen eller også barnet? Anonymous poster hash: 1baf1...b49
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #2 Skrevet 28. juli 2015 Kan du ikke søke omsorgspermisjon for å ta deg av små barn? Anonymous poster hash: d6bbe...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #3 Skrevet 28. juli 2015 Hvor finner jeg info om det? Anonymous poster hash: 1baf1...b49
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 28. juli 2015 #4 Skrevet 28. juli 2015 Kan du ikke søke omsorgspermisjon for å ta deg av små barn? Anonymous poster hash: d6bbe...6f2 Dette. Du trenger ikke å begrunne det med mer enn det. Det står i arbeidsmiljøloven, kap. 12 - mener jeg å huske.
Gjest Mythic Skrevet 28. juli 2015 #5 Skrevet 28. juli 2015 Man har vel krav på redusert arbeidstid når man har barn under skolealder?
Jade Skrevet 28. juli 2015 #6 Skrevet 28. juli 2015 Jeg søkte om redusert arbeidstid for å få mer tid til barna. Trenger ikke mer begrunnelse enn det. Forutsetning er at det må være mulig å gjennomføre det på jobb.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #7 Skrevet 28. juli 2015 AML § 10-2. (4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. (Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-2) ... Andre vektige velferdsmessige behov: Alternativet tar i første rekke sikte på å imøtekomme foreldres ønske om mer tid til samvær med små barn eller behov som følger av problemer med å skaffe barnepass i arbeidstiden. Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn. (Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78158) Anonymous poster hash: 6d833...bc6 1
Warum Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Er det noe restriksjoner for hvor mange prosent man kan redusere arbeidstiden sin? Noen sier man kun har rett til å gå ned fra 100% til 80%. Men jeg kunne helst tenkt meg 60% for at kabalen skal gå opp her hjemme. Finner ingenting om dette på sidene det ble linket til..
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Er det noe restriksjoner for hvor mange prosent man kan redusere arbeidstiden sin? Noen sier man kun har rett til å gå ned fra 100% til 80%. Men jeg kunne helst tenkt meg 60% for at kabalen skal gå opp her hjemme. Finner ingenting om dette på sidene det ble linket til.. Tror ikke det er noen restriksjoner ift til tid. Jeg har nettopp gått fra 100 til 50 % stilling for å få mer tid til barna på 2 og 4 år. Min arbeidsgiver sa ingenting på dette, og de har generelt ofte vært "vrange" med permisjoner (altså utenom foreldrepermisjon), fri til legetimer, barnehagetilvenninger osv.Anonymous poster hash: 0cd19...4c7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 Tusen takk for svar da skal jeg skrive en søknad til sjefen min! Anonymous poster hash: 1baf1...b49
Vera Vinge Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 Jeg snakket en gang med en jurist som jobbet med arbeidsrett, og han mente at det som står om "vesentlig ulempe for bedriften" skal tolkes svært strengt. Dvs. at bedriften nærmest skal gå til grunne dersom denne ansatte skulle jobbe redusert. Vet om noen som har fått avslag på søknad om redusert arbeidstid, men det skal altså veldig mye til. Da jeg søkte om redusert arbeidstid, sa sjefen min "ja, selvsagt, det er jo noe du har krav på".
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Skrevet 29. juli 2015 Jeg snakket en gang med en jurist som jobbet med arbeidsrett, og han mente at det som står om "vesentlig ulempe for bedriften" skal tolkes svært strengt. Dvs. at bedriften nærmest skal gå til grunne dersom denne ansatte skulle jobbe redusert. Vet om noen som har fått avslag på søknad om redusert arbeidstid, men det skal altså veldig mye til. Da jeg søkte om redusert arbeidstid, sa sjefen min "ja, selvsagt, det er jo noe du har krav på". Ah supert! Jeg regner med at hun forstår, jeg liker bare og vite at jeg har rett før jeg går og krever noe tusen takk for svar, skal snakke med sjefen så snart hun er tilbake fra ferie Anonymous poster hash: 1baf1...b49
Glitnir Skrevet 29. juli 2015 #13 Skrevet 29. juli 2015 Ah supert! Jeg regner med at hun forstår, jeg liker bare og vite at jeg har rett før jeg går og krever noe tusen takk for svar, skal snakke med sjefen så snart hun er tilbake fra ferie Anonymous poster hash: 1baf1...b49 For ordens skyld: Ikke KREV dette, for det kan du ikke, du må søke arbeidsgiver. Poenget er at det skal mye til for at arbeidsgiver skal kunne avslå søknaden. Og dette er selvsagt uten lønn, men det skjønte du sikkert.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #14 Skrevet 29. juli 2015 For ordens skyld: Ikke KREV dette, for det kan du ikke, du må søke arbeidsgiver. Poenget er at det skal mye til for at arbeidsgiver skal kunne avslå søknaden. Og dette er selvsagt uten lønn, men det skjønte du sikkert. Ja selfølgelig skjønner jeg det.. Anonymous poster hash: 1baf1...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå