Gå til innhold

Macadamia nøtter

leela

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nøtter har et høyt kaloriinnhold, ja. Men sammenlignet med annen snacks som feks. potetgull osv. så er fettet i nøtter av det sunne slaget. Men kalorier er kalorier dessverre, uansett hvor de kommer fra, dersom det er det du tenker på :-) Binder fett? Vet ikke, jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst et ellera nnet med disse nøttene. Fedon bruker dem vel endel...ellers husker jeg at jeg leste noe om Moskva Marit som hadde gått ned så mye i vekt og hun hadde knasket macademia nøtter hele tiden.

Jeg syns de er kjempe gode men akk så dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon anbefaler til dels nøtter pga at de har lav GI. Følgende er sakset fra hans egne spm. og svar-sider:

Nøtter har lav GI, lavt karbohydratinnhold, høyt fettinnhold og mye protein og fiber, samt en rekke viktige vitaminer og mineraler. Hvis du ikke kombinerer mye fett med middels eller høy GI karbohydrater, kan du spise en del nøtter uten problemer, helst rå. Hvis spørsmålet er om man skal spise store mengder nøtter daglig, svaret er trolig nei. Hva med å spise en håndfull nøtter per dag, og at dette er varierte typer. Mandler og valnøtter er særlig bra. Å ta hensyn til kalorier i tillegg til GI har selvfølgelig noe for seg i forhold til vektreduksjon, men ved å følge "kost i balanse" prinsippet, kan du nesten ikke overspise, verken hva mengder eller kalorier angår. Maten har større volum, mer fiber og mer væske og mer protein, som virker mettende.

Mvh Dr. Lindberg.

Tror nok hverken Fedon eller noen andre anbefaler å "knaske" nøtter av noe slag "hele tiden" mht. kaloriinnholdet, som for de fleste nøtte-slag ligger på +/- 600 kcal/100 g! Ikke om målet er å gå ned i vekt iallfall :wink: Men som alternativ til annen snacks av type potetgull, sjokolader, kaker osv. osv. så er nok nøtter et nyttigere, eller nØttigere alternativ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macadamianøtter er kjempegodt. Blåser i om de inneholder mye fett eller ikke, jeg, det er uansett ikke noe jeg spiser hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...