Gå til innhold

Hjelp til løpekonkurranse!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg vil løpe raskest mulig. Kan jeg trene for mye? Trener ikke mye intervaller, men 10 km "rolig" men et par veldig små spurter innimellom. Kan jeg gjøre dette 5 ganger i uka?

Og MAT! Hva bør jeg spise før og etter trening? Hvor lenge før og etter?

Anonymous poster hash: 3bbc5...c9f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig å svare på mye av dette uten å vite hva treningsgrunnlaget ditt er fra før.

Hvor lenge har du trent løping, hvor mange ganger i uka har du trent før, hva har du trent før?

For rask progresjon kan definitivt føre til skader.

Anonymous poster hash: 3f314...f15
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har løpt og sykla noen ganger i uka de par siste åra. Har blitt mest sykling i sommer,men de to siste ukene har det blitt mest løping. Jeg løper 10 km på rett rundt en time. Jeg blir ikke støl,og jeg tøyer godt ut. Jeg bare lurer på o

Det kanskje skadelig å løpe 10 km/ en time 4-6 ganger i uka. Også aner jeg ikke hva som er bra å spise før og etter løpeturen,og h ordene.før jeg skal spise. I dag spiste jeg kornblanding med melk ca 1.5 time før jeg løp,men fikk litt leverhugg på slutten der

Skrevet

Kanskje variere litt med langtur, kortere motbakkeløping variere umderlaget dersom du skal løpe hver dag nesten. Legg inn en annen økt f.eks sykling så du får trent men ikke nødvendigvis løping hver dag. Gode sko er et must! Og hviledag når du trener det. Evt. Trene noenrolige rrestitusjonsøkter der du bare småjogger på lavere fart. En styrkeøkt hver uke etter hver annen uke er bra. Spis i allefall godt etter treninga. Innen 25 min etter. Da får du lamg etterforbrenning. Noen fartslek eller intervalløkter er godt for å få opp farten. Mange tips på nett eller i løpeblader.

Skrevet (endret)

Ja, du kan trene for mye. Hvor mye som er for mye er veldig vanskelig å si, det kommer an på hvor godt trent du er og på genene du har fått utlevert. 5 ganger i uken er for mye for en utrent person, men helt greit om en har et lite grunnlag.

10 km rolig 5 ganger i uken høres imidlertid ikke ut som en oppskrift på forbedring. Jeg ville byttet ut en til to av øktene med hard intervalltrening, og en av øktene med en rolig langtur. Husk at de rolige øktene skal være rolig, ikke bare nesten rolig. Det som ellers vil skje er at de går ut over de harde øktene dine, og du vil ikke få fullt utbytte. Ellers er 10 km rolig løping med innlagte spurter en fin treningsform, kalles "fartlek" på svensk og engelsk (merkelig nok).

Når det kommer til mat så prøv å spis lenge nok i forveien til at du verken er mett eller sulten. Litt raske karbohydrater rett før kan gjøre godt, men det er stort sett ikke nødvendig.

Ellers kan du jo se hva jeg gjør i min treningsdagbok. Jeg sier ikke at jeg gjør alt rett, men du kan i hvert fall se hvordan det går med meg før du selv prøver. Om jeg slutter å oppdatere har det mest sannsynlig gått til helvete, og du vet da hva du i hvert fall ikke må gjøre.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

Ja, du kan trene for mye. Hvor mye som er for mye er veldig vanskelig å si, det kommer an på hvor godt trent du er og på genene du har fått utlevert. 5 ganger i uken er for mye for en utrent person, men helt greit om en har et lite grunnlag.

10 km rolig 5 ganger i uken høres imidlertid ikke ut som en oppskrift på forbedring. Jeg ville byttet ut en til to av øktene med hard intervalltrening, og en av øktene med en rolig langtur. Husk at de rolige øktene skal være rolig, ikke bare nesten rolig. Det som ellers vil skje er at de går ut over de harde øktene dine, og du vil ikke få fullt utbytte. Ellers er 10 km rolig løping med innlagte spurter en fin treningsform, kalles "fartlek" på svensk og engelsk (merkelig nok).

Når det kommer til mat så prøv å spis lenge nok i forveien til at du verken er mett eller sulten. Litt raske karbohydrater rett før kan gjøre godt, men det er stort sett ikke nødvendig.

Ellers kan du jo se hva jeg gjør i min treningsdagbok. Jeg sier ikke at jeg gjør alt rett, men du kan i hvert fall se hvordan det går med meg før du selv prøver. Om jeg slutter å oppdatere har det mest sannsynlig gått til helvete, og du vet da hva du i hvert fall ikke må gjøre.

Tusen takk for svar!

Jeg bare MÅ løpe i dag... det kribler i hele kroppen, men dette er tredje dag på rad jeg løper 10 kilometer. 10 kilometer er distansen på løpet jeg skal løpe om to uker. i morgen skal jeg ut på lag biltur, så da får jeg uansett ikke bevegd meg særlig. Men det er ikke ofte jeg opplever at jeg faktisk har SÅ lyst til å løpe... er helt greit trent, normalvektig, og har over middels treningsgrunnlag når det gjelder kondisjon (ingen atlèt, men har ikke planer om å vinne løpe, men å gjennomføre under 55 min)

Takk for gode tips!

Jeg har løpt på asfalt. Kanskje jeg skal ta en god tur i skogen i dag... men når jeg klarer den distansen på 10 km bedre og bedre så er det virkelig vanskelig å ikke ta den i dag også altså :D

Skrevet

Seriøst, jeg klarer bare ikke å la være å ta samme ruten på asfalt i dag også... så får jeg ta litt pause. Men det går bedre og bedre, jeg MÅ bare!! Hvis jeg har en hviledag innimellom burde vel det går greit når jeg bare skal trene to uker til før løpet... :)

Det er så utrolig gøy å se at det går fremover! :D

Skrevet

Når jeg ser etter så har jeg faktisk at en hviledag mellom hver 10 km de siste dagene... så dette blir "bare" 10 km to dager på rad :D

Dette hadde jeg ikke trodd skulle skje!! At jeg syns det er vanskelig å holde igjen!! :D

Skrevet

Du bør veksle mellom "tunge og lette" dager. Ikke tren tungt to dager etter hverandre. Du bør variere hvilket underlag du løper på. Unngå å løpe etter at du har syklet. Du bør også lese deg opp på løpeteknikk. dersom du ikke allerede har gjort det (steglengde, vinkelen på armene mm). Nøkkelen er variasjon, samt å lytte til kroppen.

Når det kommer til ernæring bør du unngå for mye fiber like før konkurranse. Du bør også få i deg litt mer karbohydrater enn det som er vanlig. Du bør få i deg et lett måltid noen timer før du løper, og næring kort tid etter en økt. Det kan være lurt å massere leggene etter at du har løpt. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...