AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Jeg har til sammen 35000 i forbrukslån. Det ene er på litt under 9000kr og det andre på 26000. Jeg har begynt å spare til en buffer, men burde jeg heller betale ned på lånene? Etter faste utgifter inkludert det jeg betaler i minste avdrag på gjelda sitter jeg igjen med 8700 som går til: Lege 200 kr Medisiner ca. 500 Buss 350 Mat og husholdning 3-3500 Sparing 2-400 Klær 500 Annet (kino, kafe, gaver) 2000 Det går mye mer til posten annet og det er sjelden jeg klarer betale mer enn par hundre ekstra på lånene. Jeg bor rimelig og har et lavt mobilabbonnement. Nett og tv er dekket av fellesutgiftene. Målet er å bli kvitt forbrukslånene, men jeg synes det er vanskelig å la være å ta ut penger igjen når jeg har betalt ned litt. Kan man be kredittkortselskapene om å sette ned kredittgrensen etter hver innbetaling for å ikke bli fristet til å bruke mer? Jeg har kanskje noe jeg kan spare inn på postene til mat og klær, men annetposten vil jeg ha problemer med fordi den innebærer et visst sosialt liv i en hverdag som uføretrygdet. I dag betaler jeg 1300 til kredittkort som er minstesummen, men det hender jeg betaler mer. Hvordan ville du satt opp budsjettet? Anonymous poster hash: 1b23b...471
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #2 Skrevet 28. juli 2015 For det første: Klipp kredittkortene du har i to, ikke skaff deg nye! Du klarer åpenbart ikke bruke disse på en fornuftig måte. For det andre bør du selvsagt betale ned disse svindyre lånene før du begynner å spare til en buffer. Videre er "klær" og "annet"-postene for høye. Du sier at posten for "annet" må være så høy, men slik din økonomiske situasjon er, så kan den ikke være det. Du må enten finne sosiale aktivitetet som koster mindre/er gratis eller være mindre sosial. Til sist, når det gjelder medisiner, kan du ikke be om å disse på blå resept? Anonymous poster hash: 5f8ba...341 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #3 Skrevet 28. juli 2015 Du sparer mer på å betale ned kredittkortene enn det du får på å ha pengene i banken, så jeg ville betalt ned kredittkortene først. Klipp kortene og klar deg uten, det er helt vanvittig rente du betaler! Til sist, når det gjelder medisiner, kan du ikke be om å disse på blå resept? Anonymous poster hash: 5f8ba...341 Legen kan ikke velge å gi medisiner på blå resept. Det er kun enkelte medisiner som er mulig å få på blå resept, og da under gitte forutsetninger. Dessuten må det betales egenandel på medisiner på blå resept frem til frikortgrensen er fylt. Anonymous poster hash: 996bd...019 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #4 Skrevet 28. juli 2015 Du må betale mer enn minstebeløpet, om så bare 500-1000 kroner. Ellers blir du jo aldri kvitt det! Det er bra med buffer, men viktigere å bli kvitt rentene som virkelig bare er penger til "ingenting". Jeg er ingen økonomisk ekspert, men det jeg ville gjort var å knipe inn på annetposten og matposten, og stoppe kleskjøp osv en stund, og forsøke å få ned lånet på 9000 først. Betal gjerne ved lønningsdag, hvis du blir blakk mot slutten av måneden. Lånet på 9000 går fortest og mentalt sett er det greit å kunne sette en feit strek over i alle fall ett av lånene. Deretter tar du det neste. Betal inn en tusenlapp ekstra hvert eneste forfall. Det er bedre at det går sakte nedover enn at det ikke går nedover. Og du har også frigjort litt rentepenger fra det kortet du er ferdig med. Lykke til Anonymous poster hash: 2d7b3...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #5 Skrevet 28. juli 2015 Du sparer mer på å betale ned kredittkortene enn det du får på å ha pengene i banken, så jeg ville betalt ned kredittkortene først. Klipp kortene og klar deg uten, det er helt vanvittig rente du betaler! Legen kan ikke velge å gi medisiner på blå resept. Det er kun enkelte medisiner som er mulig å få på blå resept, og da under gitte forutsetninger. Dessuten må det betales egenandel på medisiner på blå resept frem til frikortgrensen er fylt. Anonymous poster hash: 996bd...019 Nei, sier du det? Poenget er at blå resept i flere tilfeller kan brukes når det er snakk om kronsiske lidelser, hvor man er nødt til å bruke medisiner over lang tid osv. Og dersom man bruker 200,- + 500,- i mnd på lege og medisiner, når man frikortgrensen ganske kjapt. Anonymous poster hash: 5f8ba...341
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #6 Skrevet 28. juli 2015 Kanskje det er fornuftig å sette seg mål når det gjeder å bli kvitt kredittkortgjelden? Da vil ikke det man forsaker i perioden frem til målet er nådd føles som et offer. Ikke aldeles umulig at "annet" posten kunne halveres (minst) i noen måneder og at kleskjøp kunne utsettes i den samme perioden? - med mindre du har en sykdom som gjør at du er helsemessig avhengig av å holde en spesiell diett som medfører et forbruk på opp mot 3500,- i måneden. Om man informerer sin sosiale omgangskrets om at prioriteringene må være litt anneredes i en periode, så har de færreste problemer med å akseptere og forstå dette, uten at sosialt samvær trenger bli mindre av den grunn. det finner bare sted på arenaer som ikke koster penger i noen særlig grad. Ergo: Jeg ville satt kleskjøp på 'hold' inntil jeg var kvitt gjelden på det kortet du skylder minst (9000,-). Jeg ville reudsert posten 'annet' ned til nærmest 0. Jeg ville sett om de beløpene jeg hadde satt opp i HI er korrekte, og om de er det, så ville jeg tatt de resterende 1250,- og betalt ned på gjelden med. Da vile jeg hatt: 500,- fra klesposten, 1500,- fra den sosiale posten 'annet' og de 1250,- som ikke er gjort rede for. En total på 3250,- per måned og sett på det som et må med høyt fokus å bli kvitt først de 9000,- Kortene er det av absoutt nødvendighet å ha stålkontroll på, nor jeg ikke får inntrykk av at du har. Ergo ville jeg kvittet meg med kredittkortene, først og fremst inntil gjelden er nedbetalt. De postene du lister i HI summerer seg opp til 7450 (jeg brukte den høyeste satsen der du har min og max beløp). Da er det fremdeles 1250 kroner tilbake (du sier du har 8700 etter at alle faste utgifter og minimumsbeløpet på gjelden er betalt). Anonymous poster hash: 85671...b8e 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #7 Skrevet 28. juli 2015 Du må betale mer enn minstebeløpet, om så bare 500-1000 kroner. Ellers blir du jo aldri kvitt det! Det er bra med buffer, men viktigere å bli kvitt rentene som virkelig bare er penger til "ingenting". Jeg er ingen økonomisk ekspert, men det jeg ville gjort var å knipe inn på annetposten og matposten, og stoppe kleskjøp osv en stund, og forsøke å få ned lånet på 9000 først. Betal gjerne ved lønningsdag, hvis du blir blakk mot slutten av måneden. Lånet på 9000 går fortest og mentalt sett er det greit å kunne sette en feit strek over i alle fall ett av lånene. Deretter tar du det neste. Betal inn en tusenlapp ekstra hvert eneste forfall. Det er bedre at det går sakte nedover enn at det ikke går nedover. Og du har også frigjort litt rentepenger fra det kortet du er ferdig med. Lykke til Anonymous poster hash: 2d7b3...5e4 På kortet med 9000 i gjeld betaler jeg cirka 350 i måneden fast. Det andre belastes med litt under tusen kroner, og det frister mest å nedbetale den største gjelden først, men jeg vet ikke hva som er best. Jeg har klippet kortene, men kortselskapene har nettbank og det er enkelt å overføre til lønnskontoen. Begge har tilbydd høyere kreditt, men jeg har takket nei. Jeg sitter med 8700 og har cirka 7000 i utgifter på postene jeg la ut i hovedinnlegget. Dette er postene jeg kan gjøre noe med: Mat og husholdning 3-3500 (redusere til 2200?) Sparing 2-400 (redusere til null?) Klær 500 (redusere til 100? Har brukt lite penger på klær det siste året og trenger å fornye litt av og til.) Annet (kino, kafe, gaver) 2000 Jeg røyker og det er er lagt under annet posten og utgjør en tusenlapp. Hvis jeg betaler ned med 1300 ekstra (tilsammen 2600) vil jeg bruke cirka 5 måneder på kredittkortet med 9000kroner og cirka ett år på den andre hvis jeg har klart å regne riktig. Det er usikkert hva som vil skje med bostøtten fra neste sommer (den er regnet med som inntekt her), og gjelda på 26000 er den som tynger mest. Jeg vil ikke be noen om privatlån fordi det er pinlig at jeg har brukt langt over evne. Gjelda er opparbeidet i løpet av tre år. Jeg tror ikke banken vil gi meg et lån med bedre vilkår selv om jeg har en leilighet som ville gått til 400000 mer enn jeg har i boliglån hvis jeg skulle solgt i dagens marked. Å selge er ikke et alternativ. Leiemarkedet er dyrt her. De fleste medisinene jeg bruker får jeg ikke på blå resept, og fribeløpet bruker ikke å bli nådd før på slutten av året. Hvordan motivere seg selv til å betale ned så raskt som mulig? Skal jeg betale ned så mye jeg kan i starten og så legge opp til et lengre perspektiv som er til å leve med over tid eller sette opp et budsjett for 1,5 år? Anonymous poster hash: 1b23b...471
SiMa Skrevet 28. juli 2015 #8 Skrevet 28. juli 2015 Start med å spørre banken om det er mulig å bake forbrukslånene inn i boliglånet, det vil utgjøre en betydelig forskjell for deg. Og det verste som skjer er jo at de sier nei. Sett av en sum til sparing hver måned, du trenger en buffer i tilfelle kjøleskapet skulle ryke el, så du slipper å ta opp nye forbrukslån. Du trenger ingen stor buffer, skulle noe ryke før du har økonomien under kontroll må du vurdere om du klarer deg uten en stund, eller om det går an å kjøpe brukt. Reduser matbudsjettet, som enslig skal det gå an å leve for ca 2000 i måneden, det er i alle fall mange her inne som får det til. Kutt ut/reduser røyken så godt du kan, det trekker store summer. Kjøp så lite klær som over hodet mulig det neste året, går noe i stykker vurder om det kan repareres. Jeg skjønner at du ikke vil bli mindre sosial, men går det an å se på hva du gjør når du er sosial? Er det noen foreninger du kunne tenke deg å melde deg inn i? Det koster gjerne ikke all verden i året. Er du en del på kafe? Tenk gjennom hva du kjøper der. En kopp vanlig kaffe/te er ofte mye billigere enn de mer fancy variantene eller et glass bruk. Spis hjemme. Fortell at du har dårlig råd for tiden, og derfor må stramme inn på sånne ting. Kanskje du kan invitere folk hjem til deg, på spleiselag? Gaver, kan du redusere prisen på gaver du gir bort? 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #9 Skrevet 28. juli 2015 Kanskje det er fornuftig å sette seg mål når det gjeder å bli kvitt kredittkortgjelden? Da vil ikke det man forsaker i perioden frem til målet er nådd føles som et offer. Ikke aldeles umulig at "annet" posten kunne halveres (minst) i noen måneder og at kleskjøp kunne utsettes i den samme perioden? - med mindre du har en sykdom som gjør at du er helsemessig avhengig av å holde en spesiell diett som medfører et forbruk på opp mot 3500,- i måneden. Om man informerer sin sosiale omgangskrets om at prioriteringene må være litt anneredes i en periode, så har de færreste problemer med å akseptere og forstå dette, uten at sosialt samvær trenger bli mindre av den grunn. det finner bare sted på arenaer som ikke koster penger i noen særlig grad. Ergo: Jeg ville satt kleskjøp på 'hold' inntil jeg var kvitt gjelden på det kortet du skylder minst (9000,-). Jeg ville reudsert posten 'annet' ned til nærmest 0. Jeg ville sett om de beløpene jeg hadde satt opp i HI er korrekte, og om de er det, så ville jeg tatt de resterende 1250,- og betalt ned på gjelden med. Da vile jeg hatt: 500,- fra klesposten, 1500,- fra den sosiale posten 'annet' og de 1250,- som ikke er gjort rede for. En total på 3250,- per måned og sett på det som et må med høyt fokus å bli kvitt først de 9000,- Kortene er det av absoutt nødvendighet å ha stålkontroll på, nor jeg ikke får inntrykk av at du har. Ergo ville jeg kvittet meg med kredittkortene, først og fremst inntil gjelden er nedbetalt. De postene du lister i HI summerer seg opp til 7450 (jeg brukte den høyeste satsen der du har min og max beløp). Da er det fremdeles 1250 kroner tilbake (du sier du har 8700 etter at alle faste utgifter og minimumsbeløpet på gjelden er betalt). Anonymous poster hash: 85671...b8e Har 8700 igjen i snitt. Jeg har ikke stålkontroll på økonomien nei, og det er energitappende. Som trøst ser jeg på Luksusfellen av og til, men det hjelper ikke min situasjon at andre har det langt verre, og til neste sommer kan bostøtten bli mindre på grunn av den nye trygdeordningen. Jeg har startlån som finansierte boligen. Finnes det en mulighet å søke om høyere startlån for å dekke kredittgjelden eller er det bare mulig når man søker startlån første gang når boligkontoret tar høyde for inntekt og utgifter? Jeg har betalt litt mer på kredittkortene denne gangen og følte en liten lettelse. Dessverre kan man ikke bare klippe kortene i to fordi de har nettbank som er tilgjengelig døgnet rundt. Kan man be om å få slettet nettbank? Det tviler jeg på siden det er en måte kredittselskapene tjener penger på, men som kunde kan man vel kreve at nettbank blir gjort utilgjengelig? Jeg er motivert til å leve mer sparsommelig for å kvitte meg med gjelden og er optimistisk. Hvitevarene er relativt nye og jeg trenger ikke en buffer akkurat nå. ts Anonymous poster hash: 1b23b...471
Kelsier Skrevet 28. juli 2015 #10 Skrevet 28. juli 2015 Jeg er uenig i at du burde prioritere å betale ned på forbrukslånet først. Dersom det skulle komme en krise i løpet av den tiden det tar deg å betale ned gjelden og du ikke har spart opp noe i buffer, så er du like langt. Da blir du nødt til å låne. Fokuser først på å spare opp en liten krisebuffer på 10 000 kr eller så, samtidig som du dekker minimumsinnbetaling på begge lån. Deretter fokuserer du på å betale ned ekstra det minste lånet lånet først, før du tar det største. Et godt tips er å lese om Dave Ramseys "Snøballmetode". 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #11 Skrevet 28. juli 2015 Jeg tror du gjør lurt i å nedbetale det minste lånet så fort du klarer, rett og slett fordi det er lett å miste motivasjonen etter kort tid når man må stramme inn, og hvis du da ser at det ene lånet er helt nedbetalt på den tiden, så vil det gi deg en motivasjonsboost i den vanskeligste fasen. Ellers har jeg ikke så mange gode råd, annet enn at du nå har begynt på riktig vei. Lykke til! Anonymous poster hash: c2e77...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #12 Skrevet 28. juli 2015 Jeg er uenig i at du burde prioritere å betale ned på forbrukslånet først. Dersom det skulle komme en krise i løpet av den tiden det tar deg å betale ned gjelden og du ikke har spart opp noe i buffer, så er du like langt. Da blir du nødt til å låne. Fokuser først på å spare opp en liten krisebuffer på 10 000 kr eller så, samtidig som du dekker minimumsinnbetaling på begge lån. Deretter fokuserer du på å betale ned ekstra det minste lånet lånet først, før du tar det største. Et godt tips er å lese om Dave Ramseys "Snøballmetode". Jeg tror ikke jeg har et stort behov for buffer akkurat nå. Jeg hadde en buffer som ble brukt på nytt kombiskap i vår og alt annet av hvitevarer er relativt nytt (2-5 år) Telefonen er gammel så det kan være greit å spare litt til en ny billigmodell. Jeg har satt av penger til en ny billig pc på sparekonto fordi den jeg har er gammel (satt av 3000). Det er kanskje best å betale ned 9000 så raskt jeg klarer og ha det som et delmål. Jeg tror du gjør lurt i å nedbetale det minste lånet så fort du klarer, rett og slett fordi det er lett å miste motivasjonen etter kort tid når man må stramme inn, og hvis du da ser at det ene lånet er helt nedbetalt på den tiden, så vil det gi deg en motivasjonsboost i den vanskeligste fasen. Ellers har jeg ikke så mange gode råd, annet enn at du nå har begynt på riktig vei. Lykke til! Anonymous poster hash: c2e77...2ac Jeg tror også det er best å bli kvitt det minste lånet og få en liten følelse av mestring når jeg fikk tenkt meg om. Jeg gikk inn på begge kredittkortenes nettbanksider i dag og har 2000 i disponibel kreditt på begge (det vil si at jeg har 35000 i forbruksgjeld), men jeg fant ikke opplysninger om hvordan jeg kan slette nettbank. Jeg har klippet kortene, men har brukt å overføre penger til lønnskonto og innrømmer at dette er penger som har gått til forbruk av helt unødvendige ting. Har man ikke som forbruker og kunde rettighet til å ikke ha nettbank selv om man har kredittkort? Jeg har up and downsperioder og har bare klart å betale minimalt ned på kortene. Jeg har sperret av virkeligheten, men heldigvis har jeg ikke inkasso på noe. Det hjelper litt å skrive her og få fornuftige svar, så tusen takk til alle som har svart. Axo finans reklamerer med å samle lån, men vil det lønne seg eller er det til samme rente? Ts Anonymous poster hash: 1b23b...471
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #13 Skrevet 28. juli 2015 Har 8700 igjen i snitt. Jeg har ikke stålkontroll på økonomien nei, og det er energitappende. Som trøst ser jeg på Luksusfellen av og til, men det hjelper ikke min situasjon at andre har det langt verre, og til neste sommer kan bostøtten bli mindre på grunn av den nye trygdeordningen. Jeg har startlån som finansierte boligen. Finnes det en mulighet å søke om høyere startlån for å dekke kredittgjelden eller er det bare mulig når man søker startlån første gang når boligkontoret tar høyde for inntekt og utgifter? Jeg har betalt litt mer på kredittkortene denne gangen og følte en liten lettelse. Dessverre kan man ikke bare klippe kortene i to fordi de har nettbank som er tilgjengelig døgnet rundt. Kan man be om å få slettet nettbank? Det tviler jeg på siden det er en måte kredittselskapene tjener penger på, men som kunde kan man vel kreve at nettbank blir gjort utilgjengelig? Jeg er motivert til å leve mer sparsommelig for å kvitte meg med gjelden og er optimistisk. Hvitevarene er relativt nye og jeg trenger ikke en buffer akkurat nå. ts Anonymous poster hash: 1b23b...471 Det er ikke uten grunn jeg ikke har tatt en krone fra sparingen din i de evalueringer jeg har gitt. Med det du sier om mulige endringer neste sommer så er sparing av enda større betydning. - ikke nødvendigvis fordi noen av hvitevarene takker for seg, men også fordi det gir bedre nattero dersom det skulle bli en veldig kald vinter med høyere strømpris. Så selv om jeg altså, dersom det hadde vært meg, ville vært knallhard med meg selv i en periode, så ville jeg alikevel spart for å kunne håndtere slike situasjoner og for å ha bedre styring med min egen økonomi. Du sier du ikke har stålkontroll på økonomien din. Det vil jeg mene er et veldig bra sted å starte. Bruk nettbanken og de 3 siste måneders forbruk for å skaffe deg en oversikt over hvor pengene har gått. For strømutgifter (selve strømmen + nettleie og fastavgift) ville jeg brukt hele siste år, og så delt totalbeløpet på 12 og rundet litt oppover. Da får du den summen som bør/må gå inn på regningskontoen hver måned satt av til strøm. Likeledes med alle faste utgifter. Slik vil du til slutt få en fast sum som hver måned overføres til en regningskonto. Og til regningskontoen kan du sette autogiro for kraftleverandør, koomunen (kommunale avgifter), husbanken (huslånet/etableringslånet), forsikringsselskap (innbo og løsøre forsikring). Når regningskontoen har fått sitt og når sparekontoen har fått sitt, så er resten det som er tilgjengelig til å kjøpe mat og klær, drikke kaffe ute, gå på kino og kjøpe gaver. Det jeg har beskrevet er et system jeg startet med for lang tid siden (før noen snakket om regningskonto), og det har gitt meg rolige netter fra jeg var nyutdannet og fikk min første jobb og leide leilighet. Siden har det vært en fin måte å gi min bank trygghet på at kunden har kontroll og kan betjene et huslån. Anonymous poster hash: 85671...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #14 Skrevet 28. juli 2015 Det er ikke uten grunn jeg ikke har tatt en krone fra sparingen din i de evalueringer jeg har gitt. Med det du sier om mulige endringer neste sommer så er sparing av enda større betydning. - ikke nødvendigvis fordi noen av hvitevarene takker for seg, men også fordi det gir bedre nattero dersom det skulle bli en veldig kald vinter med høyere strømpris. Så selv om jeg altså, dersom det hadde vært meg, ville vært knallhard med meg selv i en periode, så ville jeg alikevel spart for å kunne håndtere slike situasjoner og for å ha bedre styring med min egen økonomi. Du sier du ikke har stålkontroll på økonomien din. Det vil jeg mene er et veldig bra sted å starte. Bruk nettbanken og de 3 siste måneders forbruk for å skaffe deg en oversikt over hvor pengene har gått. For strømutgifter (selve strømmen + nettleie og fastavgift) ville jeg brukt hele siste år, og så delt totalbeløpet på 12 og rundet litt oppover. Da får du den summen som bør/må gå inn på regningskontoen hver måned satt av til strøm. Likeledes med alle faste utgifter. Slik vil du til slutt få en fast sum som hver måned overføres til en regningskonto. Og til regningskontoen kan du sette autogiro for kraftleverandør, koomunen (kommunale avgifter), husbanken (huslånet/etableringslånet), forsikringsselskap (innbo og løsøre forsikring). Når regningskontoen har fått sitt og når sparekontoen har fått sitt, så er resten det som er tilgjengelig til å kjøpe mat og klær, drikke kaffe ute, gå på kino og kjøpe gaver. Det jeg har beskrevet er et system jeg startet med for lang tid siden (før noen snakket om regningskonto), og det har gitt meg rolige netter fra jeg var nyutdannet og fikk min første jobb og leide leilighet. Siden har det vært en fin måte å gi min bank trygghet på at kunden har kontroll og kan betjene et huslån. Anonymous poster hash: 85671...b8e Det er ikke uten grunn jeg ikke har tatt en krone fra sparingen din i de evalueringer jeg har gitt. Med det du sier om mulige endringer neste sommer så er sparing av enda større betydning. - ikke nødvendigvis fordi noen av hvitevarene takker for seg, men også fordi det gir bedre nattero dersom det skulle bli en veldig kald vinter med høyere strømpris. Bruk nettbanken og de 3 siste måneders forbruk for å skaffe deg en oversikt over hvor pengene har gått. For strømutgifter (selve strømmen + nettleie og fastavgift) ville jeg brukt hele siste år, og så delt totalbeløpet på 12 og rundet litt oppover. Da får du den summen som bør/må gå inn på regningskontoen hver måned satt av til strøm. Likeledes med alle faste utgifter. Slik vil du til slutt få en fast sum som hver måned overføres til en regningskonto. Og til regningskontoen kan du sette autogiro Jeg tror når jeg har tenkt meg om at litt sparing er viktig siden man kan være impulsiv og at å spare et lite beløp hver måned vil gi en større følelse av litt bedre kontroll. Men varme og varmt vann er inkludert i fellesutgiftene og strømutgiftene er ikke høye. Det jeg kan kutte ut er reiseforsikringen siden det er uaktuelt med ferie med det første. Jeg trenger ikke utskrift fra kontoen for å vite hvor pengene har gått, men det kan kanskje være med på å bevisstgjøre forbruket. Jeg får strøm og nettleie, telefon og nrk-lisens fakturert som brev hver måned. Er klar over at det koster mer, men jeg har på en måte lånt av meg selv og utsatt regninger rett som det er. Jeg har sperret tilgangen på kortet med høyest kreditt nå, og det vil også gjelde nettbank. Vet at jeg kan åpne det, men det koster mer å ta en telefon like etter at jeg har sperret funksjonen, i tillegg er det et kredittselskap som overfører penger samme dag. Er veldig motivert for å bli kvitt den ekstrautgiften det er i renter. Rundt regnet er det 7-800 hver måned kun til renter. Ts Anonymous poster hash: 1b23b...471
Gjest 82girl Skrevet 28. juli 2015 #15 Skrevet 28. juli 2015 Betaler du fakturagebyr på alle regningen hver mnd?
Pengebingen Skrevet 29. juli 2015 #16 Skrevet 29. juli 2015 Jeg er uenig i at du burde prioritere å betale ned på forbrukslånet først. Dersom det skulle komme en krise i løpet av den tiden det tar deg å betale ned gjelden og du ikke har spart opp noe i buffer, så er du like langt. Da blir du nødt til å låne. Fokuser først på å spare opp en liten krisebuffer på 10 000 kr eller så, samtidig som du dekker minimumsinnbetaling på begge lån. Deretter fokuserer du på å betale ned ekstra det minste lånet lånet først, før du tar det største. Et godt tips er å lese om Dave Ramseys "Snøballmetode". Enig! Et skikkelig godt tips er å faktisk koste på seg et par hundrelapper til å kjøpe boka The Total Money Makeover av Dave Ramsey. Da får du snøballmetode og all mulig motivasjon for å få orden! Virkelig. Det er kun én ting jeg er villig til å be folk i kredittgjeld bruke penger på, og det er den boka. Det var starten for meg, så jeg vet at den funker Anbefales på det sterkeste for deg TS! Bestill boka på nettet, eller last ned som lydbok. Utrolig hva det hjelper å få seg en plan for hva man skal gjøre, og motivasjonen til å faktisk gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #17 Skrevet 29. juli 2015 Helt enig i at Dave Ramsey har nyttige råd. Han har også en podcast som jeg har hatt stor nytte av å høre på, spesielt fordi jeg da får jevnlige påminnelser om at jeg faktisk nå skal ha kontroll over pengene mine. Jeg har også hatt stor nytte av å bruke You need a budget Anonymous poster hash: 4e43a...6ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå