AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Hei! Jeg trenger bare å få luftet litt frustrasjon. Mange her vil kanskje tenke at jeg er en bortskjemt drittunge. Og bortskjemt det er jeg så absolutt. Jeg har bodd alene i 5 år. I fjor flyttet jeg hjem igjen for å studere. Mine foreldre ønsket ikke at jeg skulle ta opp mer studielån når jeg har muligheten til å bo hjemme gratis (både jeg og mine søsken får bo gratis hos dem så lenge vi studerer, når vi begynner å jobbe må vi betale leie). Jeg er utrolig takknemlig for dette og det forteller jeg dem titt og ofte. De er fantastiske foreldre. Det at jeg har bodd for meg selv og styrt meg selv i fem år har gjort meg "voksen". Jeg har mine egne rutiner og måter å gjøre ting på. Dette siste året har jeg til tider følt meg som en slave. Jeg gjør gjerne min del i huset, det er ikke det. Det er bare at der er så mange forventninger til hva jeg skal gjøre hele tiden. Jeg studerer og jobber ved siden av. Jeg vasker huset hver uke, tar klesvasken og lager middag de fleste dagene. Allikevel gjør jeg ikke nok. Jeg bruker ikke nok tid på studiene, jeg burde jobbe mer, jeg burde være mer sosial. Hvorfor går jeg så sjelden ut, hvorfor går jeg så ofte ut? Du må huske at vinduene også må vaskes når du vasker huse. Du må trene mer, du må legge deg tidligere. Hvorfor har du ikke handlet? Handlelista henger jo på kjøleskapet. Jeg elsker foreldrene mine og de vil meg bare det beste. Men jeg blir så frustrert og klarer snart ikke mer. Det er jo ikke sånn at de binder meg fast slik at jeg ikke har noen mulighet til å flytte herfra, men det er allikevel vanskelig. De gangene jeg nevner at jeg ønsker å flytte ut pleier de å si "Men det har du jo ikke råd til :)" også ler de. Når jeg er sliten så synes det godt på meg, foreldrene mine kan spørre hva som skjer. Da sier jeg som det er at jeg er sliten. Får da tilbake at jeg skal ikke klage, de har jo tross alt hatt en lang og slitsom dag på jobb og de klager ikke. Jeg er jo ung og student. Når jeg får dette svare tenker jeg på at jeg den dagen har vært på skolen, jeg sykler til skolen (8 km hver vei, jeg liker ikke buss og har ikke bil). Jeg har rukket å begynne på noen skoleoppgaver, jeg har hengt opp rent tøy og satt på en ny maskin med skittent. Jeg har laget middag og om en time skal jeg på jobb. Har jeg ikke lov til å være sliten? Hvis de ikke ville vite det hadde de ikke trengt å spørre. Er jeg urimelig? Sånn! Det var godt å lufte litt Del gjerne dersom du er i en lignende situasjon og trenger å lufte litt du også Anonymous poster hash: b2d15...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #4 Skrevet 28. juli 2015 Lignende situasjon ja, men "omvendt": min voksne sønn (25) og hans samboer bor hjemme hos oss mens de studerer, uten å betale, noe som er helt greit siden vi har nok uansett! Men de gjør INGENTING hjemme... De er særdeles flittige studenter som har lagt seg opp en god del til de skal kjøpe noe sammen, men det drøyer og drøyer, og jeg kan ikke si noe for da er jeg den slemme svigermoren... Anonymous poster hash: 18e02...93c
Gjest iGirl Skrevet 28. juli 2015 #5 Skrevet 28. juli 2015 23 Jeg synes ikke det er krise at du bor hjemme (som student) i en alder av 23. Når det er sagt hadde jeg aldri orket å bo slik som du beskriver situasjonen ovenfor her. Kan du sette deg ned og forklare saklig for foreldrene dine hvordan du opplever det? 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #6 Skrevet 28. juli 2015 Når du blir voksen, og skal ha full jobb og unger i tillegg,da kan du få sutre innimellomAnonymous poster hash: a2fe7...aae
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #7 Skrevet 28. juli 2015 Lignende situasjon ja, men "omvendt": min voksne sønn (25) og hans samboer bor hjemme hos oss mens de studerer, uten å betale, noe som er helt greit siden vi har nok uansett! Men de gjør INGENTING hjemme... De er særdeles flittige studenter som har lagt seg opp en god del til de skal kjøpe noe sammen, men det drøyer og drøyer, og jeg kan ikke si noe for da er jeg den slemme svigermoren... Anonymous poster hash: 18e02...93c Kan ikke se for meg at det er noe lett heller. Anonymous poster hash: eba87...ef9
Gjest Mocchhaa Skrevet 28. juli 2015 #8 Skrevet 28. juli 2015 Jeg bor hjemme (av andre årsaker) og jeg synes helt ærlig de krever litt vel mye av deg? Som student og jobb ved siden, og atpå til så vasker du huset så synes jeg du gjør mer en nokk. Det må være lov å slappe av. Kan du ikke sette deg ned med dem å prøve å forklare ordentlig at det er veldig slitsomt for deg, og du ønsker bare å kunne slappe litt av i mellom også? Eller går ikke det?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #9 Skrevet 28. juli 2015 Jeg synes ikke det er krise at du bor hjemme (som student) i en alder av 23. Når det er sagt hadde jeg aldri orket å bo slik som du beskriver situasjonen ovenfor her. Kan du sette deg ned og forklare saklig for foreldrene dine hvordan du opplever det? Nei, det er ikke noen krise at jeg bor hjemme, og som sagt så er jeg utrolig takknemlig for det. Vi er relativt åpne om at det er vanskelig for begge parter. Men jeg vil ikke lage dårlig stemning, såre dem eller virke utakknemlig. Anonymous poster hash: eba87...ef9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #10 Skrevet 28. juli 2015 Jeg bor hjemme (av andre årsaker) og jeg synes helt ærlig de krever litt vel mye av deg? Som student og jobb ved siden, og atpå til så vasker du huset så synes jeg du gjør mer en nokk. Det må være lov å slappe av. Kan du ikke sette deg ned med dem å prøve å forklare ordentlig at det er veldig slitsomt for deg, og du ønsker bare å kunne slappe litt av i mellom også? Eller går ikke det? Jeg får prøve å ta det opp neste gang det skjer Men jeg er en utrolig feig person, haha! Anonymous poster hash: eba87...ef9
Gjest Mocchhaa Skrevet 28. juli 2015 #11 Skrevet 28. juli 2015 Jeg får prøve å ta det opp neste gang det skjer Men jeg er en utrolig feig person, haha! Anonymous poster hash: eba87...ef9 Bare sørg for å vise at du er riktig takknemlig, og du gjør så godt du kan, men du vil slappe litt av inni mellom. Det er ikke for mye å be om! Lykke til
Gjest iGirl Skrevet 28. juli 2015 #12 Skrevet 28. juli 2015 Nei, det er ikke noen krise at jeg bor hjemme, og som sagt så er jeg utrolig takknemlig for det. Vi er relativt åpne om at det er vanskelig for begge parter. Men jeg vil ikke lage dårlig stemning, såre dem eller virke utakknemlig. Anonymous poster hash: eba87...ef9 Men du gjør på en måte det i hovedinnlegget ditt. Hva ser du for deg da? At middagen skal stå på bordet når du kommer hjem? At noen andre skal handle for deg, og vaske klærne dine? Om du bodde for deg selv måtte du jo gjort alle disse tingene selv? Jeg får litt følelsen av at vi bare hører én side av saken her. Men uansett, alle har lov å være slitne.. og det burde foreldrene dine ta hensyn til. Prøv å snakk ordentlig og behersket med de. 1
Florence Skrevet 28. juli 2015 #13 Skrevet 28. juli 2015 Du studerer fulltid, jobber, lager middag og vasker hus og klær. Du gjør mer enn nok! Tror mange ikke-studerende ikke skjønner at studier faktisk er en fulltidsjobb, og selvom man har vært hjemme en hel dag så betyr ikke det at du har ligget og latet deg på sofaen. 5
Gjest O.G. Skrevet 28. juli 2015 #14 Skrevet 28. juli 2015 Hvis du bor og spiser gratis mens du studerer så skulle det bare mangle at du gjorde mer enn "din" del i dine foreldres hus.
Florence Skrevet 28. juli 2015 #15 Skrevet 28. juli 2015 Men du gjør på en måte det i hovedinnlegget ditt. Hva ser du for deg da? At middagen skal stå på bordet når du kommer hjem? At noen andre skal handle for deg, og vaske klærne dine? Om du bodde for deg selv måtte du jo gjort alle disse tingene selv? Jeg får litt følelsen av at vi bare hører én side av saken her. Men uansett, alle har lov å være slitne.. og det burde foreldrene dine ta hensyn til. Prøv å snakk ordentlig og behersket med de. Men de klager jo på at hun ikke gjør nok? Hun sier jo at hun ikke 'får lov til å være sliten' selvom hun studerer 100%, jobber og styrer i huset i tillegg. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #16 Skrevet 28. juli 2015 Men du gjør på en måte det i hovedinnlegget ditt. Hva ser du for deg da? At middagen skal stå på bordet når du kommer hjem? At noen andre skal handle for deg, og vaske klærne dine? Om du bodde for deg selv måtte du jo gjort alle disse tingene selv? Jeg får litt følelsen av at vi bare hører én side av saken her. Men uansett, alle har lov å være slitne.. og det burde foreldrene dine ta hensyn til. Prøv å snakk ordentlig og behersket med de. Nei middagen er det jo faktisk bare greit at jeg lager da jeg er hjemme tidligere enn dem. Men at de også kan være med på å vaske huset av og til og ikke bare klage på alt jeg ikke har gjort. At når jeg har vasket og brettet sammen klær så trenger jeg ikke få en kommentar på at jeg har lagt noe feil. Jeg trenger ikke å få ros for det jeg har gjort (det er jo hverdagslige oppgaver), men jeg trenger ikke å få høre at jeg ikke gjør nok og at det jeg gjør ikke er rett. Ja det er sant at jeg måtte gjort det samme om jeg bodde for meg selv, og det har jeg også gjort. Men da hadde jeg ikke sånne kommentarer og forventninger hele tiden. Anonymous poster hash: eba87...ef9 8
Gjest iGirl Skrevet 28. juli 2015 #17 Skrevet 28. juli 2015 Men de klager jo på at hun ikke gjør nok? Hun sier jo at hun ikke 'får lov til å være sliten' selvom hun studerer 100%, jobber og styrer i huset i tillegg. Og det er selvsagt helt på trynet. Hun må prate med foreldrene sine, forklare hvordan hverdagen hennes faktisk er lagt opp. Jeg synes det er helt på sin plass at hun hjelper til hjemme, men hun kunne f eks laget middag til hele familien 2-3 dager i uken, ikke 7. Vasket klær 2 av 5 ganger, ikke hver eneste gang. osv osv.. 2
Gjest iGirl Skrevet 28. juli 2015 #18 Skrevet 28. juli 2015 Nei middagen er det jo faktisk bare greit at jeg lager da jeg er hjemme tidligere enn dem. Men at de også kan være med på å vaske huset av og til og ikke bare klage på alt jeg ikke har gjort. At når jeg har vasket og brettet sammen klær så trenger jeg ikke få en kommentar på at jeg har lagt noe feil. Jeg trenger ikke å få ros for det jeg har gjort (det er jo hverdagslige oppgaver), men jeg trenger ikke å få høre at jeg ikke gjør nok og at det jeg gjør ikke er rett. Ja det er sant at jeg måtte gjort det samme om jeg bodde for meg selv, og det har jeg også gjort. Men da hadde jeg ikke sånne kommentarer og forventninger hele tiden. Anonymous poster hash: eba87...ef9 Jeg ser den. Men da må du prate med dem og forklare hvordan du opplever det.
Florence Skrevet 28. juli 2015 #19 Skrevet 28. juli 2015 Og det er selvsagt helt på trynet. Hun må prate med foreldrene sine, forklare hvordan hverdagen hennes faktisk er lagt opp. Jeg synes det er helt på sin plass at hun hjelper til hjemme, men hun kunne f eks laget middag til hele familien 2-3 dager i uken, ikke 7. Vasket klær 2 av 5 ganger, ikke hver eneste gang. osv osv.. Selvfølgelig, jeg er helt enig med deg. Og TS sa vel aldri at hun ikke skal gjøre noe heller, hun bare møter ikke forståelse for at hun blir sliten av det noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #20 Skrevet 28. juli 2015 Men du gjør på en måte det i hovedinnlegget ditt. Hva ser du for deg da? At middagen skal stå på bordet når du kommer hjem? At noen andre skal handle for deg, og vaske klærne dine? Om du bodde for deg selv måtte du jo gjort alle disse tingene selv? Jeg får litt følelsen av at vi bare hører én side av saken her. Men uansett, alle har lov å være slitne.. og det burde foreldrene dine ta hensyn til. Prøv å snakk ordentlig og behersket med de. Og ja, dere hører bare en side av denne saken. Og jeg vet at det er vanskelig for dem at deres nå "voksne" barn plutselig flytter hjem igjen. De har også måttet omstille seg. Tenkte jo egentlig bare å lufte litt og dele slik at andre også kunne få lufte og dele litt Personlig føler jeg meg mye bedre etter å ha fått ut litt frustrasjon, men har ingen jeg føler jeg kan dele dette med Anonymous poster hash: eba87...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå