Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i lang tid vært plaget med at jeg får skikkelig sultfølelse rett etter jeg har spist et måltid. Jeg forstår jo selvsagt at jeg ikke er sulten, men at det er magen som spiller meg et lite puss.

Det er ikke snakk om å spise for lite. For eksempel i dag til frokost hadde jeg to skiver hjemmebakt grovt brød med makrell i tomat og ost og skinke, et eple og et glass eplejuice. Det vil vel tilsvare ca. mellom 400-500 kcal.

Etter jeg opplevde dette første gang har jeg forsøkt å logge det jeg spiser i løpet av dagen, og jeg ligger rundt 1500-2000 hver dag, avhengig av om jeg trener eller ikke den dagen. Jeg drikker for det meste vann, med unntak av juice til frokost og kaffe.

Likevel er jeg ''skrubbsulten'' etter måltider. Jeg merker det spesielt etter brød- eller kornmåltider. Etter middag er det mer et søtsug som kommer. 

Suget gir seg vanligvis etter en halvtimes tid eller hvis jeg trener.

Noen som har anelse om hva dette kan komme av?  :vetikke:

Anonymous poster hash: a41d9...739
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt at man ikke kjenner seg mett før etter 20 minutter etter man har spist.

Gjest Nanne70
Skrevet

Siden du sier at det spesielt er etter brød- og kornmåltider du merker denne sulten, har det nok sammenheng med at insulinnivået i blodet er høyt etter inntak av (raske) karbohydrater, noe som gir sultfølelse.

Skrevet (endret)

Det er jo dette som er interessant. Hehe, jeg synes det fordi jeg kjenner meg sånn igjen  :fnise:

Det kan være mange årsaker. Jeg tror noe av det man kjenner som sult, er at magen begynner å jobbe med det man har spist. Før du spiser, er systemet inaktivt, men plutselig kjenner du at noe skjer, og sammentrekningene er de samme som når man er sulten, så det ligner på sult. Man må bare minne seg selv på at man har spist. Metthetsfølelsen kommer etter en stund, når maten passerer et punkt (husker ikke hvor det er) i eller rett etter magesekken.

Hva du spiser kan påvirke hvordan denne følelsen blir. Karbotunge måltider kan få blodsukkeret til å stige brått, og så falle brått, og gi sultfølelse. Men det skal ikke skje umiddelbart etter at du har spist. Kanskje får du ikke sultfølelsen etter middag fordi det måltidet er større? For søtsuget - du kan kanskje legge inn en liten dessert etter middagsmåltidet om du har plass til det?

Ofte hjelper det som du sier å aktivisere seg selv. Vi er noen rare dyr som trenger å være i aktivitet hele tiden, spesielt er hjernene vår "sultne" på utfordringer. Det er derfor vi lager problemer for oss selv, overspiser om vi ikke har noe annet å gjøre, krangler på nettfora ol.  :laugh:

Endret av Pringle
Skrevet

Har du prøvd å drikke et glass vann når denne sulten kommer? Jeg har opplevd lignende, og da hjelper det med vann. Har alltid trodd det kom av at magen syntes den fikk for lite væske i forhold til tørrstoffene. Men, jeg opplever det bare en sjelden gang da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik før, men det forsvant når jeg begynte å spise sakte og drikke vann med måltidet.

Anonymous poster hash: ed8ce...dd8
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en lett løsning på dette, slutt å spise brød og korn! Korn er virkelig ikke noe vi trenger, eller i det hele tatt bør ha. Så å kutte det ut til fordel for mer næringsrike varer som grønnsaker, egg og kjøtt for eksempel er absolutt positivt.

Anonymous poster hash: 2b483...c68
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...