Gå til innhold

Windows 8 oppfører seg rart - meldt ut av hjemmenettverk, usynlige program, uferdige installasjoner mm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg jobber på hjemmekontor hvor det står en egen maskin. Denne har 2 TB harddisk og er "i jobb" nærmest hele tiden. Maskinen kjører Windows 8.1 inkl Start8 med forventet oppdatering til Windows 10.

For noen dager siden forsvant denne maskinen fra hjemmenettverket og jeg klarer ikke å sette det opp på nytt. Bruker det vanligvis bl.a. til å flytte filer mellom maskiner, men kontormaskinen fungerer også som server for å se film mm. Det går ikke nå, og jeg forstår det f* meg ikke.

I morges skulle jeg laste ned noe (på lovlig vis) via µtorrent. Startet programmet, men det ble ikke synlig i taskbar eller minimert hjørne nede på høyre side. På ctrl+alt+del fant jeg µtorrent - gjerne flere, siden jeg prøvde iherdig å starte programmet. Lastet det ned tre ganger fra tre forskjellige steder uten hell. Installerte et annet torrentprogram som gjør jobben nå, men det er tregt og uvant. Aner ikke hva som skjedde her - µtorrent er midlertidig avinstallert.

Så var det installasjonene. Siste vindu (type "fullfør") lar seg ikke lukke - programmene er installert dog. Det samme gjelder avinstalleringsvinduet til µtorrent.

Jeg kjører en stor Malwarebytes-skan nå, men er det noen her som forstår hva som foregår? Hørt om liknende? Det er utrolig mye jobb, bilder, filmer osv på den maskinen som er litt sårbar, og jeg må ta en backup straks. Men dette er litt skummelt fordi det føles som om det rakner...

Anonymous poster hash: 984f8...0b4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at også andre Windows-funksjoner som "tillat tilgang / brannmur" henger seg opp når jeg prøver å klikke på OK.

Skrevet

Kan ihvertfall slå fast at det ikke er Windows 8 sin skyld og det er umulig å stille en fjerndiagnose sånn uten videre. Men i og med at ting begynner å henge seg noe veldig, PCen står på hele tiden og det leses/skrives til HDD til enhver tid, så høres det ut som det er HDDen som er i ferd med å kvelde.

Akkurat det du beskriver har jeg opplevd flere ganger opp gjennom årene. Det er ikke dermed sagt du har samme problem, men det er kvalifisert gjetting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hvordan utelukker du Windows 8? Fikk analysert Update via Fix It, og det tyder på at det er en feil i en oppdateringsdatabase til Windows. Ikke sikkert, men jeg venter på svar fra kjentfolk.

Veldig kjedelig om harddisken skulle ta kvelden. Det er den femte (!) i denne PCen.

Skrevet (endret)

Fordi Windows 8 og 8.1 ikke får PCen til å henge fullstendig uten videre. Det som gjør en PC treg er fulle harddisker og andre program man selv installerer som stjeler ressurser eller skriver over/endrer Windows sine systemfiler. Det kan selvfølgelig være et software-relatert problem, men da er det ikke Windows som har bestemt seg for å være vrang. En PC med Windows vil fungere like bra dag 4565 som den gjorde dag 1 så lenge det ikke er en bruker som har tuklet med det.

Sympomene du beskriver er dog akkurat de samme jeg selv har opplevd når mine HDDer har tatt kvelden - derfor gjettet jeg på det.

Men oppdater oss gjerne på hva dine bekjente sier dersom de finner ut av det. :)

Endret av jomann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...