AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Hei. Jeg har en god venninne. Hun har alltid vært godt bygd, men de siste årene har hun rett og slett blitt ekstremt overvektig. Vi er forresten 22 år. Hun har gjennomgått mye vanskelig de siste årene, og sliter psykisk med for eksempel angst. Hun spiser ekstremt mye, både skikkelig usunne retter og masse masse snacks og brus utenom. Hver dag. Jeg har prøvd å få henne med på å lage sunne middager, men Hun liker nesten ingenting. Prøver å få henne med på turer/trening men hun orker nesten aldri. Jeg syns det er vanskelig å gå frem uten å såre henne. Men jeg er oppriktig bekymret for helsa hennes. Og jeg tror det psykiske og fysiske henger sammen. Er det noen som har noen gode råd? Hun sier hun Har vært hos psykolog men at det ikke var noe for henne.. Vanskelig :/Anonymous poster hash: 74019...42a
wintergirl Skrevet 28. juli 2015 #2 Skrevet 28. juli 2015 Hei. Jeg har en god venninne. Hun har alltid vært godt bygd, men de siste årene har hun rett og slett blitt ekstremt overvektig. Vi er forresten 22 år. Hun har gjennomgått mye vanskelig de siste årene, og sliter psykisk med for eksempel angst. Hun spiser ekstremt mye, både skikkelig usunne retter og masse masse snacks og brus utenom. Hver dag. Jeg har prøvd å få henne med på å lage sunne middager, men Hun liker nesten ingenting. Prøver å få henne med på turer/trening men hun orker nesten aldri. Jeg syns det er vanskelig å gå frem uten å såre henne. Men jeg er oppriktig bekymret for helsa hennes. Og jeg tror det psykiske og fysiske henger sammen. Er det noen som har noen gode råd? Hun sier hun Har vært hos psykolog men at det ikke var noe for henne.. Vanskelig :/Anonymous poster hash: 74019...42a Tror faktisk du bare må si det rett ut, men med omsorg og viser at du bryr deg om henne. Ja, det høres ut som depresjon og det er svært skadelig for helsa hennes å spise så mye og aldri mosjonere i tillegg. Fint at du bryr deg. Du høres ut som en god venninne. En god venninne må noen ganger sette inn støtet å si det som ikke er så gøy å høre. Det er også det man har venner til. Vet det er dritt og ingen situasjon man vil komme i. Men venninna di trenger deg nå og hun trenger å høre hva hun gjør med seg selv. Ellers kan du snakke med legen hennes, eller familie/venner av henne.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #3 Skrevet 28. juli 2015 Det er jo ikke ditt ansvar, men jeg skjønner godt at du legger deg opp i det. Hadde sikkert gjort det samme selv. Jeg ville bare sagt det rett ut og spurt hva legen sier? Anonymous poster hash: 49e34...79b
Pringle Skrevet 28. juli 2015 #4 Skrevet 28. juli 2015 Jeg har ingen råd å komme med, tror motivasjon er noe som må komme innenfra, før eller senere går man så lei at man velger å gjøre noe - inntil da får det bare humpe og gå. Må bare si at du høres ut som en god venninne og jeg håper at din venninnne snart kommer fram til at hun både skal og kan gjøre noe med helsa si. 1
Viktualia Skrevet 28. juli 2015 #5 Skrevet 28. juli 2015 Som du sier henger det fysiske og psykiske sammen. Og i dette tilfellet tror jeg heller du skal gå inn for å støtte henne psykisk i stedet for å oppmuntre til å spise gulrøtter. For det er nok ikke bare det at hun ikke liker sunn mat som gjør at hun har et dårlig kosthold, men det er nok mye elementer av trøstespising ute og går. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #6 Skrevet 28. juli 2015 Eller.. hva med å la hun være? Det er hennes liv!! Du kan hyle å skrike så mye du vil. Det hjelper ikke i det hele tatt! Tror du ikke hun vet om bivirkningene av å være overvektig? Den dagen hun selv ønsker å gjøre noe med, så kommer hun til å gjøre det. Det at du skal henge over hun å pushe på, det gjør at hun får dårlig samvittighet og kommer da til å spise enda mer! Hun sliter nok som det er. Fortell hun at du er glad i henne, og når den tid kommer så kan du gjerne bli med på gåturer, treningsstudio whatever. Når hun ønsker å gjøre det, det er opp til henne. Diu vet tydeligvis ikke hvordan det er å slite med angst! Depresjon er en bivirkning av angst også, å det fører til flere problemer. Som igjen kan føre til endring av spisevaner og vektøkning! Men la hun være i fred å la hun få ta ansvar for sitt eget liv. Ved å mase, gnåle og presse henne gjør bare ting mye, mye, mye verre. Anonymous poster hash: c374b...518 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #7 Skrevet 28. juli 2015 Jeg ville ikke kommentert det. Jeg var selv deprimert i et par år og la på meg en del kilo. Trøstespiste ofte. Når folk kommenterte det, hintet til å spise sunnere osv så gjorde det vondt verre. Endte bare opp med å spise enda mer. Jeg visste jo selv at jeg hadde lagt på meg, så det hjalp ikke at folk drev å skulle pushe og hinte til ting. Anonymous poster hash: f5971...bc4 8
regine Skrevet 28. juli 2015 #8 Skrevet 28. juli 2015 Jeg syns heller ikke du trenger å kommentere det. Men, du kan jo invitere henne på mat hos deg av og til og da lage ting du vet hun liker men som er sunt. Mye som kan gjøre usunne retter sunnere. En annen ting du kan gjøre er å insistere på å gå tur sammen med henne. Ikke lag noe "trenings-pes"opplegg ut av det, men bare si til henne at du syns det er så kjekt å gå en tur sammen. Det er nemlig godt for alle å komme ut litt, særlig hvis hun er litt deprimert. Og fokuser på at DU gjerne vil ha henne med. Ikke tenk på at dere skal gå fort eller langt, men prøv i første omgang å lag en rutine sammen med henne noen ganger i uka at dere går tur. Det vil gjøre dere begge godt i seg selv, og på sikt så kan det være et motivasjonselement for din veninne og, dvs. at hun og merker at det gjør godt for psyken med litt frisk luft og bevegelse. Som andre har sagt - du kan ikke gjøre noe med hennes motivasjon, men du kan altså gjøre ting sammen med henne. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Æhm... tror du ikke hun selv vet at hun er overvektig? Jeg er selv overvektig og hater det når folk skal kommentere det. Som om jeg ikke har sett det selv liksom. Det gjør meg bare deprimert. Jeg lever ganske sunt med trening 4 dager i uka og sunt kosthold, og går sakte men sikkert ned i vekt. Folk tror de vet hvorfor jeg er tjukk og hva jeg skal Gjøre for å bli tynn. De vet ikke at jeg la på meg 30 kilo på forholdsvis kort tid pga alvorlig sykdom, og at jeg fremdeles går på sterke medisiner som gjør det svært vanskelig å gå ned i vekt. La henne være hvis ikke hun spør om hjelp. Anonymous poster hash: 78555...b21
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 Jeg tror det beste du kan gjøre er å snakke med hun om behandling. Ikke snakk om vekten og kostholdet, som du sier så henger det sammen med psyken. Det er ikke så mye du kan gjøre for å hjelpe henne med overvekten. Jeg er overvektig, og jeg sliter meg igjennom hver eneste dag fordi jeg klarer ikke slutte å overspise. Det er en ond sirkel det der. Mitt største ønske er å gå ned i vekt, men jeg er så langt nede psykisk, så det går liksom ikke. Jeg holder på å fikse psyken nå, går til behandlig. Så støtt venninen din i hva enn hun går igjennom isteden for å fokusere på vekten. Anonymous poster hash: daf4a...8a8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 TS her Tusen takk for alle svar! Ja, jeg tenker også at hun trenger behandling. Jeg skal ikke være den som prøver å "fikse henne", det var aldri planen heller. Jeg tror hun trenger profesjonell hjelp, men lurer på om det er en "vanlig" psykolog hun bør gå til, eller noe i forbindelse med spiseforstyrrelser eller lignende? Anonymous poster hash: 74019...42a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Skrevet 29. juli 2015 TS her Tusen takk for alle svar! Ja, jeg tenker også at hun trenger behandling. Jeg skal ikke være den som prøver å "fikse henne", det var aldri planen heller. Jeg tror hun trenger profesjonell hjelp, men lurer på om det er en "vanlig" psykolog hun bør gå til, eller noe i forbindelse med spiseforstyrrelser eller lignende? Anonymous poster hash: 74019...42a En vanlig psykolog ville jeg begynt hos. Om dem mener hun har en spiseforstyrrelse, så henvender de hun videre! :-) Og hvis hu hadde dårlig kjemi med den psykologen hun prøvde, så si hun må prøve til hun treffer. Det er viktig å ha kjemi med psykologen. Jeg traff på fjerde! Vanligvis trenger man ikke så mange forsøk heldigvis. Det er så mange flinke der ute! Anonymous poster hash: daf4a...8a8
Gjest Coolaid Skrevet 30. juli 2015 #13 Skrevet 30. juli 2015 Fint at du vil støtte venninnen din. Likevel er det lite du kan og bør gjøre annet enn å være en god venn og støttespiller. Endring av adferd, som feks endring av helseadferd må komme innenfra. Fordi man har angst, er overvektig, spiser usunt og eventuelt andre psykiske problemer så er man ikke et hjelpeløst menneske uten stand til å ta ansvar for seg selv. . Det bor noe sterkt og bra i de fleste mennesker. Alle har det i seg. Når din venninne er klar for å jobbe mer med seg selv gjør hun det. Det er selvfølgelig vanskelig å se en man er glad i ha det vanskelig. Vær en ærlig og god venninne uten krav eller for mange oppfordringer. Ting som kan oppleves som press virker ofte mot sin hensikt. Sånn generelt: I vår tid er det blitt en lei tendens å kommentere andres kropp. Vi bør slutte med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå