Gå til innhold

Hvorfor fødes det så mange barn i u-land?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler at dette er veldig fy-fy å spørre om, men jeg har tenkt på det lenge og jeg sliter med å forstå. Leste nettopp i Aftenposten at det årlig dør 500.000 barn i Afghanistan før de er 1 mnd gamle pga manglende jordmødre og leger. Hvorfor fødes det så mange barn?

Eller hva med alle de millioner av mennesker som lever i flyktningleirer, som bor midt i krigsherjede Syria, eller som lever i et land med hungersnød - hvorfor fortsetter de å produsere så himla mange barn under slike forhold? Blir ALLE voldtatt? Eller velger folk å ha ubeskyttet sex mens deres andre barn dør av sult og malaria?

Ja, det er sikkert lett for meg å si at om jeg hadde bodd i Syria og ikke hatt tilgang på prevensjon, så hadde jeg nektet å ha hatt sex med mannen min, men jeg hadde faktisk det. Alle blir vel ikke voldtatt, gang på gang.

Anonymous poster hash: 3bb0b...aef
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

- Ingen rett til selvbestemt abort

- Ingen selvbestemmelsesrett for kvinner (kvinnen er mannens (sex-)slavinne)

- Ingen prevensjonsmidler

...

Anonymous poster hash: a915c...545
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så må de få mange barn for å sikre alderdommen sin. Så mange barn dør før 5 år at det er et sjansespill å kun få ett eller to.

Antall fødte barn synker med økende levestandard, så beste måten å unngå denne massive befolkningen i tredje verden er å løfte de økonomisk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Ingen selvbestemmelsesrett for kvinner (kvinnen er mannens (sex-)slavinne)

...

Anonymous poster hash: a915c...545

Bare tull og en kvinnelig fantasi. Grunnen er at de ikke har noe velferdsnett og trenger barn til å ta seg av dem når de blir gamle. Det i tillegg til mangel på prevensjon og abortmuligheter

Anonymous poster hash: 5b866...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedgrunnen er nok det at det å få barn er en investering, ikke en utgift. Det er klart det ikke alltid blir sånn i praksis, når man havner i en flyktningleir eller har ti barn som vokser opp, men man må sikre seg til alderdommen og barna kan forhåpentligvis stå på plussiden i regnskapet til familien i relativt ung alder. For samfunnet er det selvsagt en stor belastning med enorme barnetall, men for den enkelte familie er flere barn et gode. En forsikring.

På et tidspunkt i velstandsutviklingen bikker derimot barn over fra å være en inntekt/sikkerhet til å bli en utgift. En utgift de fleste gjerne påtar seg og ønsker å ha, for all del, men rent økonomisk en utgift. Da stuper barnetallet ned til de nivåene vi kjenner i Vesten. Da har man barn på tross av at det koster, fordi man ønsker seg barn. Da får man ikke åtte-ti stykker, men heller ett eller to. Derfor synker barnetallene i et land som regel ganske raskt når de først synker.

Så kan man trekke inn flere årsaker også, årsaker folk her også er inne på. Men det punktet der barn går fra å være en økonomisk sikkerhet til en dyr fornøyelse er et veldig viktig skille.

Anonymous poster hash: 9bd28...ed8
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis kvinnene i diss landene hadde tilgang på utdanning, ville antall fødsler gått ned. Utdanning er en nøkkel til å bremse befolkningsveksten.

Anonymous poster hash: 75b2f...3bf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler at dette er veldig fy-fy å spørre om, men jeg har tenkt på det lenge og jeg sliter med å forstå. Leste nettopp i Aftenposten at det årlig dør 500.000 barn i Afghanistan før de er 1 mnd gamle pga manglende jordmødre og leger. Hvorfor fødes det så mange barn?

Eller hva med alle de millioner av mennesker som lever i flyktningleirer, som bor midt i krigsherjede Syria, eller som lever i et land med hungersnød - hvorfor fortsetter de å produsere så himla mange barn under slike forhold? Blir ALLE voldtatt? Eller velger folk å ha ubeskyttet sex mens deres andre barn dør av sult og malaria?

Ja, det er sikkert lett for meg å si at om jeg hadde bodd i Syria og ikke hatt tilgang på prevensjon, så hadde jeg nektet å ha hatt sex med mannen min, men jeg hadde faktisk det. Alle blir vel ikke voldtatt, gang på gang.

Det er sjelden man leser så mye idioti som i denne tråden her. Nå er det selvfølgelig umulig å svare sant på spørsmålet ditt uten å bli beskyldt for rasisme, men here we go: 

Grunnen til at det fødes så mange barn i uland, er at mennene der er seksuelt hyperaktive, og at de ikke tenker på konsekvensene. Det har ingenting med abort å gjøre, ingenting med utdanning å gjøre, og IHVERTFALL ingenting med at folk planlegger alderdommen. 

DET ER LØGN når folk her hevder at barnetallene går ned i uland med økende levestandard. DET ER DET MOTSATTE SOM SKJER - folk knuller verre enn kaniner og får flere barn enn noensinne. Afrikas befolkning vil DOBLES til 2,4 MILLIARDER - 2 400 000 000 mennesker i løpet av 40 år. Kenya's befolkning vil øke fra 44 millioner til 97 millioner, Nigeria's fra 174 millioner til 440 millioner, Somalia fra 10 millioner til 27 millioner og den Demokratiske Republikken Kongo (haha) vil øke fra 71 millioner til 182 millioner, alt sammen i løpet av de neste 40 årene. 

Se 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/10305000/Africas-population-to-double-to-2.4-billion-by-2050.html

Kevin Myers er en av veldig få journalister som har skrevet noe sant om det som skjer i Afrika. Les han artikkel her: 

"Africa is giving nothing to anyone -- apart from AIDS".

https://sitamnesty.files.wordpress.com/2011/04/24702573-08-07-10-independent-ie-africa-is-giving-nothing-to-anyone-apart-from-aids_kevin-myers.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjelden man leser så mye idioti som i denne tråden her. Nå er det selvfølgelig umulig å svare sant på spørsmålet ditt uten å bli beskyldt for rasisme, men here we go: 

Grunnen til at det fødes så mange barn i uland, er at mennene der er seksuelt hyperaktive, og at de ikke tenker på konsekvensene. Det har ingenting med abort å gjøre, ingenting med utdanning å gjøre, og IHVERTFALL ingenting med at folk planlegger alderdommen. 

DET ER LØGN når folk her hevder at barnetallene går ned i uland med økende levestandard. DET ER DET MOTSATTE SOM SKJER - folk knuller verre enn kaniner og får flere barn enn noensinne. Afrikas befolkning vil DOBLES til 2,4 MILLIARDER - 2 400 000 000 mennesker i løpet av 40 år. Kenya's befolkning vil øke fra 44 millioner til 97 millioner, Nigeria's fra 174 millioner til 440 millioner, Somalia fra 10 millioner til 27 millioner og den Demokratiske Republikken Kongo (haha) vil øke fra 71 millioner til 182 millioner, alt sammen i løpet av de neste 40 årene. 

Se 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/10305000/Africas-population-to-double-to-2.4-billion-by-2050.html

Hvorfor oppgir du en kilde som sier det motsatte av det du hevder? Forstår du ikke hva som står? Artikkelen påpeker jo nettopp at befolkningstallene vil stige fordi man ikke klarer å heve levestandarden, og at det er omvendt korrelasjon mellom levestandard og barnetall.

Anonymous poster hash: 6d2da...521

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke mulighet til abort.

De som faktisk prøver å ta abort, ender opp med å dø selv. Slik som det var andre steder i verden for flere år siden. 

Dårlig informasjon om prevensjon.

De henger etter med almenkunnskap, Derfor sliter de med dødsfall på grunn av kjønnssykdommer, sikkert derfor det er mye HIV og aids i Afrika for eksempel. Faktisk så tror man at Hiv/Aids viruset faktisk kommer fra Vest-Afrika. En tredjedel av de med Aids er Afrikanere, rundt 60% av de som er smittet verden over, er i Afrika. 
Det var mye, mye verre før. Men nå så er det på visse plasser det er mest utbredt. Siden kampen mot Hiv/Aids har fått mye oppmerksomhet, slik at flere får medisiner. 

Dårlig økonomi og levestandard. 

På grunn av dårlige tilstander, økonomi og levestandard, så er de avhengige av å ha barn som kan forsørge de og ta vare på den når de blir gamle. Helt ærlig, så ser jeg ikke helt hvordan de i det hele tenker på livet som gammel! Da i de fleste u-landene så er det ekstremt sjeldent de faktisk lever så lenge! Så det å få 6 barn fører bare til enda større problemer, økonomisk og går utover levestandarden! 
De burde få ned befolkningsveksten, for slik det er nå så har de ikke kapasitet til å ta seg av så mange folk. Med tanke på mat, sykehus og økonomi! 

Jeg tror at vi fra andre land, kan ikke drive på å sende penger nedover til andre land! Det er nytteløst. Vi må hjelpe de til å hjelpe seg selv! Ved å bygge skoler, sykehus, sisterner for de som sliter med vannmangel og kunnskap til å hjelpe seg selv! 
Vi kan ikke bruke flere millioner på å bygge alle bygg og enda flere millioner på å drive stedene! Det å sende mat og klær for flere millioner kroner er nytteløst! Vi må bygge fabrikker slik at de kan lage sine egne klær, dyrke sin egen mat. Vi må gi de det de trenger for å hjelpe seg selv. 

Noen av de u-landene er ikke noe vits i å hjelpe en gang, for de ødelegger sitt eget land på grunn av korrupsjon og krig! De bryter ned det andre prøver å bygge opp for dem. 

Andre land må gå inn og få fjernet de på toppen som ødelegger et helt land. Gi faen i "alle har en rett til å leve. Vi må følge deres lover og blablabla" Fuck det! Ta å avlive de som går rundt å dreper og voldtar andre! Nå snakker jeg ikke om enkeltpersoner, men grupper som kun er til for å drepe, voldta og ødelegge landet, og korrupte ledere. 
Fjern de folkene, spre kunnskap, bygg opp det viktigste og opplæring til andre slik at de kan ta vare på seg selv! Rett og slett bygg opp de landene på nytt. 
Før den tid så kommer det til å forbli en evig runddans som går utover økonomien til andre land! 

Anonymous poster hash: aa274...0bb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se 

Kevin Myers er en av veldig få journalister som har skrevet noe sant om det som skjer i Afrika. Les han artikkel her: 

"Africa is giving nothing to anyone -- apart from AIDS".

https://sitamnesty.files.wordpress.com/2011/04/24702573-08-07-10-independent-ie-africa-is-giving-nothing-to-anyone-apart-from-aids_kevin-myers.pdf

Som en annen også påpeker: Du er klar over at Telegraph-linken sier nettopp det vi andre her sier? Jeg vet du er allergisk mot informasjon og heller lager egne (konspirasjons)teorier, men da gjør du vel best i å droppe å legge ved dokumentasjon som motstrider nettopp disse teoriene.

Du må gjerne kalle det man vet at stemmer for "idioti", amit, det er lov å tenke selv enten man kommer frem til noe som gir mening eller ikke. Men du risikerer å forlede folk, og det synes jeg er synd. Skrik det heller inn i en pute.

Anonymous poster hash: 9bd28...ed8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De regner med at de fleste barna dør. Noen må de ha til alderdommen

Anonymous poster hash: 0d1c3...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne fra Afghanistan og vi har diskutert litt rundt dette.I Afhganistan har kvinner ingenting de skulle ha sagt,f.eks må man ha sex når mannen vil.Kondomer er å få kjøpt men nesten ingen bruker det.P-piller og andre type hormonelle prevensjonstyper for kvinner er vanskelig å få tak i.Slik er det nok i mange andre u-land også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det dør veldig mange barn, så må jo foreldrene skaffe seg flest mulig unger. På denne måten har dem størst mulig sannsynlighet for at flest mulig barn faktisk blir voksne.

Anonymous poster hash: cb663...2e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi kvinnene ikke har utdanning, mange vet lite om prevensjon. De har heller ikke alltid et valg om de skal ha sex med sine menn. De blir ofte mødre i ung alder og fortsetter å få barn utover i livet. I en del land er det også en slags alderdomsforsikring.

Anonymous poster hash: c3369...be7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var jo slik her i landet for 100 år siden også: de fattige fikk store barneflokker, hovedsaklig fordi de ikke ble opplyst om prevensjon og hvordan man blir gravid. Barna måtte begynne å jobbe tidlig for at familien skulle klare seg. Overklassen derimot visste mer om prevensjonsmulighetene, og de fikk ofte færre barn. Det var en kunnskap som ikke ble delt med arbeiderklassen før langt ut på 1900-tallet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var jo slik her i landet for 100 år siden også: de fattige fikk store barneflokker, hovedsaklig fordi de ikke ble opplyst om prevensjon og hvordan man blir gravid. Barna måtte begynne å jobbe tidlig for at familien skulle klare seg. Overklassen derimot visste mer om prevensjonsmulighetene, og de fikk ofte færre barn. Det var en kunnskap som ikke ble delt med arbeiderklassen før langt ut på 1900-tallet.

Det fantes ikke prevensjon for 100 år siden. Ikke annet enn illegale aborter og kanskje noen hjemmelagde kondomer som ble laget av dyretarmer.

Anonymous poster hash: 18c01...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det fantes ikke prevensjon for 100 år siden. Ikke annet enn illegale aborter og kanskje noen hjemmelagde kondomer som ble laget av dyretarmer. Anonymous poster hash: 18c01...dac

Det jeg mente var kunnskap om syklus og "trygge perioder". De hadde også mulighet til å skylle skjeden og så var det vel etterhvert (på begynnelsen av 1900 tallet) en slags pessar og kondom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg mente var kunnskap om syklus og "trygge perioder". De hadde også mulighet til å skylle skjeden og så var det vel etterhvert (på begynnelsen av 1900 tallet) en slags pessar og kondom. Anonymous poster hash: c3369...be7

Her er en liten utdyping:

"Den gradvise overgangen fra høye fødsels- og dødsrater i førmoderne tid, til lave fødsels- og dødsrater i moderne tid kalles den demografiske transisjonen, og ble i Norge fullført i løpet av 1800-tallet og første del av 1900-tallet. Fallet i dødeligheten kom først. Spedbarnsdødeligheten og den generelle barnedødeligheten gikk sterkt ned, men altså i første omgang uten at fødselstallene sank. 1800-tallet ble de store barneflokkenes tid. Fallet i fruktbarheten ble innledet i middelklassen i byene allerede i 1860-årene og bredte seg så videre til alle befolkningslag i byene og etter hvert også til folk som levde på landsbygda. Fra 1900 til 1930 var fallet i barnettallet særlig bratt og kontinuerlig. 1920-åreene markerer seg som den perioden i norsk historien da nedgangen i barnetallet var særlig sterk, mens det kom en utflating utover i 30-årene. Omkring 1900 fikk gifte par i Norge i gjennomsnitt fem barn. I 1920 var dette gjennomsnittstallet fire og nede i 2,5 i 1930, altså en halvering i forhold til århundreskiftet. Gjennomsnittskvinnen i mellomkrigstiden slet seg ikke ut ved å føde og oppdra store barneflokker. I de ”harde 30-årene” var ”to-barnsysstemet” blitt idealet og målet i brede lag av folket. Moderniseringen av samfunnet hadde gjort at familiene ikke lenger trengte barns arbeidskraft. Avviklingen av tjenerinstitusjonen spilte også en stor rolle. Fram til mellomkrigstida var det helst tjenestejentene som stod for den praktiske delen av barneomsorgen, særlig i de bedrestilte familiene. Da det ble vanskelig å rekruttere tjenestefolk og forholdene utover i mellomkrigstida ikke lenger lå til rette for å ha tjenerne boende i husholdet, ble mange barn en stor belastning. Ønsket om en mer bekvem livsstil og en familiesituasjon der en kunne investere mer i hvert enkelt barn, ble etter hvert idealet. Drømmen om utdanning og økt velstand var mye av drivkraften bak fallet i fruktbarheten.

Hvordan greide man å begrense barnetallet? Tekniske prevensjonsmiddel som kondom ennå ikke videre kjent og brukt, kanskje unntatt i den sosiale eliten (Melbye s. 151). P-pillene og spiral hørte en fjern framtid til, og det å foreta provosert abort var kriminalisert. Likevel fant det sted en sterk reduksjon i tallet på fødsler i befolkningen. Metodene som gjorde det mulig å få dette til var nok særlig de tradisjonelle, avhold og avbrutt samleie. Bedrestilte gifte kvinner hadde trolig også mulighet til å få foretatt abort ved å betale leger som var villige til å bryte loven, eller aborter ble kamuflert som gynekologisk nødvendige inngrep."

http://www.ub.uib.no/prosj/mellomkrigstid/web-mellomkrigstid/politikk_og_samfunn/kvinnesak/kvinnerimellomkrigstida.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fantes ikke prevensjon for 100 år siden. Ikke annet enn illegale aborter og kanskje noen hjemmelagde kondomer som ble laget av dyretarmer.

Anonymous poster hash: 18c01...dac

Litt om prevensjonens historie: http://www.allverdenshistorie.no/artikler/prevensjonsmidler-for/

Anonymous poster hash: 2bff7...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg så må de få mange barn for å sikre alderdommen sin. Så mange barn dør før 5 år at det er et sjansespill å kun få ett eller to.

Antall fødte barn synker med økende levestandard, så beste måten å unngå denne massive befolkningen i tredje verden er å løfte de økonomisk.

Nettopp.

Problemet her er at det er vanskelig å løfte en region som lider av fattigdom, overbefolkning og konflikter økonomisk. Dette er en ond sirkel (nedadgående spiral).

Samtidig har bl.a. Afrika et vedvarende problem med såkalt "brain drain", at en stor del av de få som klarer å skaffe seg kompetanse flykter for å skaffe seg et bedre liv i vesten.

Anonymous poster hash: d492b...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...