Gjest Valhalla Skrevet 9. september 2004 #1 Skrevet 9. september 2004 Wow jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg leste denne artikkelen. Thomas Hylland Eriksen enig med FRP,har jeg våknet opp i bakvendtland? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=244093 Innvandrere må tvinges til å lære norsk, ta til seg norske verdier og holdninger, og legge ned en langt større egeninnsats. Det sier professor og sosialmedisiner Berthold Grünfeld til NRK. Vi har vært naive og snillistiske i innvandringspolitikken og pådratt oss problemer samfunnet ikke klarer å takle, mener Grünfeld Professoren kritiserer det han kaller kardemommeby-mentalitet, og sier ikke alle innvandrere er snille, gode, sosiale og tilpasningsdyktige. - Jeg kaller det for masseinnvandring, og vi er midt oppe i det. Vi har ikke skjønt det, det er veldig vanskelig, og vi lærer underveis, sier professoren ... De to professorene mener også at Norge må vurdere å opprette asylmottak i Afrika. - Vi skal ikke utelukke muligheten for at det ville være bedre for veldig mange somaliske flyktninger å få et tilbud som ga dem trygghet og muligheter i nærområdene. Der er jeg for så vidt på linje med Fremskrittspartiet, sier Hylland-Eriksen. - Det er ikke nødvendigvis slik at det mest progressive og antirasistiske er å slippe inn et maksimalt antall mennesker som egentlig ikke har lyst til å være her, sier Hylland-Eriksen til NRK.
Melissa Gioberti Skrevet 9. september 2004 #2 Skrevet 9. september 2004 Den siste uttalelsen der fra Hylland Eriksen høres fornuftig ut. Rasisme og innvandringsstopp må ikke bety det samme.
Gjest lmari Skrevet 9. september 2004 #3 Skrevet 9. september 2004 Jeg synes det er befriende at noen med litt faglig tyngde endelig tør å ta tak i problemet og komme med noen løsninger. Det blir altfor lett til at folk roper opp om "rasisme" når man diskuterer slike problemer.
Gjest Valhalla Skrevet 9. september 2004 #4 Skrevet 9. september 2004 Det viser at innvandringsdebatten har kommet ganske langt i dette landet når til og med "eliten" tør å ta tak i problemene. Jeg synes utspillet var svært overaskende og gledelig.
waco Skrevet 10. september 2004 #6 Skrevet 10. september 2004 -25 år for sent. Jaja jeg skjønner hva du mener, jeg skulle også ønske det var sånn som i 1970-tallet, dengang butikken stengte klokka 13 laurdag, og norskrikskringkasting var eneråedene som monopolist og god "krinkgkastinmoral". Norges fellesmeiere forsynte oss med melk og televerket gav oss telefonnummer (det var 6 måneders ventetid, men pytt pytt, syttetallet hadde et slags hvitt sjarm ikkesant, det er litt mer olsenbandenaktig over kriminaliteten dengang er det ikke)... Joooda, noen ganger tror jeg at jeg forstår hva du lengter etter...
Gjest Den utstøtte Skrevet 10. september 2004 #7 Skrevet 10. september 2004 Wacogutt, jeg har navnet på en bra psykolog som sikkert kan hjelpe deg. Manglende språkkunskaper blandt innvandrere har fint lite med åpningstider, Televerket og Fellesmeieriet å gjøre. Med din logikk i diskusjoner virker det som du skiller klinten fra hveten og kaster hveten.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #8 Skrevet 10. september 2004 Det ville slett ikke være så dumt om mye av dette ble gjort til gjeldende norsk asylpolitikk. Det kan også tenkes at det vil være fordeler med å drifte asylmottaknær de aktuelle kriseområdene. Ikke minst fordi vi da vil kunne ta imot flere kvoteflyktninger hit til Norge, det er en skam at tallet på kvoteflyktninger er blitt halvert. Dessuten er det litt artig å se hvordan innvandrer- og innvandringsmotstanderne blir avslørt når det faktisk kommer debattanter på banen som evner å ta tak i sider ved innvandringspolitikken i stedet for å gå etter innvandrerne eller - aller dummest - religionen endel av dem bekjenner seg til. Kanskje det er håp også for norsk innvandringsdebatt.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #9 Skrevet 10. september 2004 Herregud var Thomas "den ekle" Hylland Eriksen på standpunkt? Får sjekke det ut på webtv i morgen. Det er for eksempel to døgn og 8 timer siden dette innlegget ble postet i en annen tråd.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #10 Skrevet 10. september 2004 Tvungen norskopplæring - det har vi mer eller mindre hatt i andre deler av landet. Det er bare Oslo kommunen som har sviktet. Dessverre er det slik at Oslo har høyest antall innnvandrere, derfor blir helhetsbildet ganske skjevt. Uannsett, det finnes flere kommuner som har vært veldig strenge angående norskopplæringen. F.eks. i enkelte kommuner i Hedmark ble det ordnet slik at innvandrere som mottok sosial hjelp måtte faktisk stille opp på kurset. Samtidig var flyktningekonsulenter smarte nok til å stille krav ikke bare til innvandrerne, men også til det lokale næringslivet og til seg selv (det offentlige sektor). Det ble forventet at lokalsamfunnet gjorde sin del av integreringen - være åpne for utenlandsk arbeidskraft (uansett hvor "skummelt" det måtte være for dem !). Resultatet i én av disse kommunene ble at alle, unntatt for én familie, ble ansatt og integrert i samfunnet. De fleste kunne nå aldri tenke seg å flytte til Oslo.
waco Skrevet 10. september 2004 #11 Skrevet 10. september 2004 Wacogutt' date=' jeg har navnet på en bra psykolog som sikkert kan hjelpe deg. .[/quote'] Jeg skjønner...du foreslår altså at jeg skal sitte og diskutere innvandring med en psykolog....jaha... høres spennende ut... W
Gjest Valhalla Skrevet 10. september 2004 #12 Skrevet 10. september 2004 Det er for eksempel to døgn og 8 timer siden dette innlegget ble postet i en annen tråd. Da hadde heller ikke Hylland uttalt seg,til da hadde han malt et rosenrødt bilde av det multikulturelle samfunn og ønsket 1.5 mill hit frem til 2050. Der tror jeg han fortsatt står faktisk,men jeg skal gi han status i min bok fra antinasjonal pluss pluss til antinasjonal pluss :-)
Gjest Valhalla Skrevet 10. september 2004 #13 Skrevet 10. september 2004 Jeg har diskutert mottak i andre land her på forumet og ble som vanlig skjelt ut. Egentlig er det veldig logisk å gjøre det på den måten.
Gjest Valhalla Skrevet 10. september 2004 #14 Skrevet 10. september 2004 Aftenposten følger i dag opp med en glimrende leder der de samtidig tar opp hvordan media har unngått problemene ved innvandringen. http://www.aftenposten.no/meninger/leder_m...ticle866952.ece Det kan synes fjernt nå, men det er mindre enn en generasjon siden at en liten, men aktivistisk og uforstandig gruppe sosialarbeidere reagerte med avvisning, til og med forakt, når det ble hevdet at innvandrere burde lære norsk. Det var angivelig krenkende for deres egen kultur og identitet. Blant oss andre var det en tendens til å tie om problemer av frykt for at bare diskusjon kunne utløse rasisme, eller uro for at man selv kunne bli stemplet som rasist. Det førte til at Fremskrittspartiet litt for lenge fikk noe nær et monopol på å drøfte disse problemene. ........ Fadime-saken i Sverige skapte stor oppmerksomhet også hos oss. Men i ettertid vil det formodentlig bli stående som en gåte at det tok så lang tid før vi fikk en direkte debatt om innvandringsspørsmålene. Berøringsangst og trangen til politisk korrekthet er en del av forklaringen. For det har rådet en viss frykt for å bli stemplet som rasist dersom man flyttet seg en millimeter bort fra Kardemommeloven. Det er ikke slik at alle lever etter den, ikke engang alle nordmenn. Mye av denne frykt ser vi fremdeles i Sverige, hvor det er en vedvarende motvilje mot å diskutere de problemer som nå tas opp hos oss. Derimot preges innvandringsdebatten i Danmark av en åpenhet som av og til kan bli i barskeste laget. Men sammenlignet med fortielse og ulmende taushet er den langt å foretrekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå