Gå til innhold

Blir alltid syk i syden :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hver gang, og da mener jeg hver eneste gang jeg er i syden blir jeg syk. Pleier å bli det ganske fort egentlig, kanskje etter sånn 2-3 dager ellernoe. Og med syk mener jeg ikke sånn litt så forkjøla, men KRAFTIG forkjøla med høy feber, også blir jeg ekstremt slapp(sånn at jeg nesten ikke orker noe) + drittvondt i halsen slik at jeg nesten ikke klarer å få i meg verken det ene eller det andre. Jeg skal snart til syden nå, og jeg vil virkelig ikke bli syk. Det er bare så sinnsykt kjipt!! Så det jeg skulle frem til var om det finnes noe som går an å gjøre for å unngå å bli syk? Isåfall hva?

Anonymous poster hash: 39424...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen? Er litt desperat. D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor du blir syk, men en grunn til at man ofte blir forkjølet etter flyturer er fordi det er lite luft som sirkuleres mellom mange mennesker. Derfor er smittefaren stor om ett av de 200 menneskene der inne har influensa. Det beste å gjøre for å unngå det er vel en maske av et slag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvorfor du blir syk, men en grunn til at man ofte blir forkjølet etter flyturer er fordi det er lite luft som sirkuleres mellom mange mennesker. Derfor er smittefaren stor om ett av de 200 menneskene der inne har influensa. Det beste å gjøre for å unngå det er vel en maske av et slag..

Ok, men tror du det er av flyturen jeg blir syk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil jo alltid være større smittefare der det oppholder seg mange mennesker tett. Jeg ville vært ekstremt nøye med håndhygienen, hatt med antibac. Bruk den mye. Pass på å ikke ta deg mye i ansiktet, ikke bit negler osv :)

Anonymous poster hash: 36ec9...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil jo alltid være større smittefare der det oppholder seg mange mennesker tett. Jeg ville vært ekstremt nøye med håndhygienen, hatt med antibac. Bruk den mye. Pass på å ikke ta deg mye i ansiktet, ikke bit negler osv :)Anonymous poster hash: 36ec9...3da

Ok, for prøve på det. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt være AC på hotelrommet/leiligheten. Hvis AC står på sånn at det er relativt kjølig inne, og det er over 30g ute så blir det veldig stor temperaturforskjell.

Ble knallforkjøla selv en gang nettopp pga dette for mange år siden. Mannen min insisterte på at den skulle stå på veldig kjølig om natta og de gangene vi var inne i leiligheta på dagtid. Fikk feber og så vond hals at jeg mistet stemmen helt. En greker på en restaurant vi var på sa  nettopp dette. Siden da har vi alltid hatt AC på over 20g om natta, og har ikke blitt forkjølet siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skru av den luftesaken som blåser deg rett i fjeset på flyet. Den blir ihvertfall jeg syk av. 

Anonymous poster hash: 8d029...ced
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men tror du det er av flyturen jeg blir syk da?

Ikke av flyturen, men at det er større smittefare når mange mennesker er samlet på et lite sted. Jeg er ikke lege, så jeg har ikke peiling. Det er bare en mulighet.

Som det ble sagt over her, vask hender. Prøv å ikke ta deg i ansiktet fra du reiser hjemmefra til du kommer på hotellet ved mindre det er rett etter du har vasket de med sprit. 

Tror jeg leste noe om at vi er mer utsatt for smitte når vi fryser, så kle deg godt på flyturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan godt være AC på hotelrommet/leiligheten. Hvis AC står på sånn at det er relativt kjølig inne, og det er over 30g ute så blir det veldig stor temperaturforskjell.

Ble knallforkjøla selv en gang nettopp pga dette for mange år siden. Mannen min insisterte på at den skulle stå på veldig kjølig om natta og de gangene vi var inne i leiligheta på dagtid. Fikk feber og så vond hals at jeg mistet stemmen helt. En greker på en restaurant vi var på sa  nettopp dette. Siden da har vi alltid hatt AC på over 20g om natta, og har ikke blitt forkjølet siden.

Tror nok ikke det er derfor. De gangene jeg har vært i syden har vi enten ikke brukt det, isåfall veldig lite. Ikke så kjølig hvertfal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hver gang, og da mener jeg hver eneste gang jeg er i syden blir jeg syk. Pleier å bli det ganske fort egentlig, kanskje etter sånn 2-3 dager ellernoe. Og med syk mener jeg ikke sånn litt så forkjøla, men KRAFTIG forkjøla med høy feber, også blir jeg ekstremt slapp(sånn at jeg nesten ikke orker noe) + drittvondt i halsen slik at jeg nesten ikke klarer å få i meg verken det ene eller det andre. Jeg skal snart til syden nå, og jeg vil virkelig ikke bli syk. Det er bare så sinnsykt kjipt!! Så det jeg skulle frem til var om det finnes noe som går an å gjøre for å unngå å bli syk? Isåfall hva?

Sliter med det samme som deg. Jeg blir så og si syk hver gang jeg er på ferie. Mine tips er:

- Vitaminer, dobler alltid dosen når jeg reiser :P

- Ha et skjerf på deg på flyet. 

- Ikke AC. Jeg tåler ikke en liten halvtime med det en gang før jeg kjenner det begynner å hovne i halsen. 

- Slå av den blåsetingen rett over sete ditt på flyet. 

- Antiback(!!!)

Anonymous poster hash: eae32...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er andre bakterier i sydenland enn vi er vant til i Norge. Derfor bør du tenke på hva du putter i munnen. Ikke dele flaske med andre, ikke spise frukt uten å kunne skrelle den først eller vaske og tørke den i rene papirlommetørkler, være nøye med håndvask, kjøp med deg hånd sprit enten i servietter eller annen form og sist men ikke minst tenke på airkondisjonen. Når du er sydenland oppvarmet og så går og legger deg i et iskaldt rom får kroppen "sjokk".

Heller ikke å bade mye i baseng og få i seg basnegvann er noe særlig i sydenlandbassenger. Der er ikke like god hygiene som i Norske basseng. Å fryse og åg gå med vått badetøy, være våt og kald på beina er heller ikke bra. Så tenk over hva du kan endre på av disse tingene. Snakk gjerne med legen din om dette.

God tur.

Anonymous poster hash: 80051...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, tusen takk for alle tips! Evig takknemlig:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er garantert airconditon. Jeg tåler det ikke selv og er sammen med en mann som sover med sommerdyne i 20 minus. Vi må møtes på halvveien og jeg ommøbler alltid hotellrom for å ikke ligge midt i blåsen. (Kan holde å snu seg rundt, det viktigste er å ikke få "blåsen" rett i fjeset. Noe ganger skrur vi av og på feks i løpet av natten for at vi begge skal overleve. Ellers kan jeg anbefale cvitamin overdose hver dag eller andre ting som styrker immunforsvaret.

Anonymous poster hash: 88d74...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AC trenger ikke å stå på kaldt for at man blir syk selv om det som regel er grunnen. Husk at ofte har butikker, biler og restauranter også AC. Det er den tørre lufte pluss kontrasten kaldt varmt som ødelegge.

Anonymous poster hash: 88d74...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...