Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier som regel å

- småtitte litt på pensum før forelesning

- ha både pensumbok og notatbok med i timen

- følge nøye med i timen, noterer for hånd samt markerer i boka/ringer rundt viktige sider

- lage nye, ryddige og lettleste notater i etterkant ved hjelp av pensumboka og forelesningsnotatene sammen

På denne måten er hodet mitt litt forberedt på stoffet som kommer, og jeg har en viss ide om hvilke tema som er viktigere enn andre. Syns det er vanskelig å henge med i timen hvis jeg er heeeelt uforberedt.

Dessuten får jeg sjansen til å følge ekstra med på hva foreleser sier når han/hun nevner noe som var litt vanskelig å forstå i boka

Økonomi, jus og ledelse er fagene mine. Skjønner at mange har ulike metoder, spesielt på tvers av fagfeltene.

Ellers løser jeg mange, mange oppgaver, og ser tidlig på eksamensoppgavene.

I de fagene jeg har gjort dette, har resultatene blitt gode. I resten av fagene derimot, hehe... Jeg har en del å ta opp for å si det sånn :P

Gleder meg til skolestart og blir veldig inspirert av slike tråder som denne

Gjør du absolutt ikke noe før forelesningene bortsett fra å se litt i pensum? Selv lærer jeg ikke noe av å bare lese, derfor er jeg litt skeptisk til å ikke gjøre noe aktivt med pensumet før det blir gått gjennom på forelsning og seminar.

Blir såå motivert av å få så mange svar, føler meg absolutt mye tryggere nå før skolestart. Gleder meg  :hoppendeglad:

Anonymous poster hash: 14cf8...598

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar! Skal absolutt prøve dette, selv om det er hardt å gi slipp på lese-hver-side-nøye-strategien. 

Tenker jeg skal prøve å bare lese pensumet før forelesning, men synes jeg ikke får så mye med meg om jeg bare leser, spesielt når det gjelder kjemifag. Det meste går liksom i glemmeboken over natta. Kan det kanskje være lurt å gjøre oppgaver etter å ha lest før forelesning/seminar? Deretter notere til pensum etter forelesning og gjøre flere oppgaver. 

Ingen årsak!

Vi har nok alle våre metoder for å fikse studiene. Mine forslag er bare det jeg har funnet ut at passer best for meg, også får du bare gjøre dine egne justeringer slik at du får best mulig læringsutbytte :) Derfor tar jeg alltid artikler om "hvordan bli toppstudent" med en liten klype salt, det er ikke sikkert det som fungerer for en er like bra for en annen. Skjønner hva du mener med å ikke få med seg alt hvis du bare leser. Jeg kan jo legge til at jeg bruker opp ekstremt mange markeringstusjer i semesteret, det jeg markerer i bøkene fester seg litt. Og når det gjelder kjemi skjønner jeg godt at bare lesing ikke er nok, for da må man vel henge med hele veien. I fag som internasjonal politikk f.eks så gjør det ikke like mye å misse en bit før man går videre (tipsene jeg ga gjelder kanskje mest for slike fag).

Nå studerer jeg et annet fagfelt enn deg, men som sagt har jeg en del statistikk og matte, og der tar jeg egentlig ikke notater i det hele tatt. Om det er en del å lese gjør jeg det først, kanskje markerer litt, også går jeg løs på relevante oppgaver. Ettersom jeg må bla såpass mye i boka for å få løst de ulike oppgavene, får jeg etterhvert ganske godt oversikt over hvor jeg skal finne ulike regler og formler, og tror også jeg får best læringsutbytte på den måten. Det blir jo litt learning by doing. Det viktigste tenker jeg er å ha gått gjennom alle oppgaver før alle seminarer, hvis ikke blir læringsutbyttet så mye mindre! Etter å ha gått gjennom oppgavene på seminaret, bruker jeg en del tid på å forstå det jeg ikke fikk til selv skikkelig. Det er for meg dette som er viktigst, slik at jeg knekker koden. Nivået på seminaroppgavene hos oss er gjerne høyere enn det vi kan forvente på eksamen, så jeg har lært at jeg ikke skal få panikk om det er en del jeg ikke får til. Det er først når eksamenstiden starter skikkelig og jeg går løs på eksamensoppgaver at bitene faller på plass, resten av semesteret føler jeg tidvis at jeg famler rundt i blinde og ikke helt skjønner hva jeg driver med :P Jeg slet forøvrig med mattefag selv (hadde aldri realfag og tok den enkleste matten), men har med mye arbeid innsett at jeg faktisk har litt anlegg for dette likevel.

I eksamenstiden kan jeg forøvrig legge til at jeg veksler mellom å løse eksamensoppgaver (iblant simulerer jeg eksamen selv også ved å gi meg selv samme tidsramme og tillatte hjelpemidler, andre ganger uten), og å lage oversikt over hvilke tema som er pensum og ha litt temadager. 

Uansett, studielivet er hardt, men det er også utrolig gøy og lærerikt! Ikke få panikk med en gang fordi alt er veldig overveldende og tiden ikke alltid strekker til, ta til deg tips fra tråden her og gjør eventuelt egne justeringer :)

Endret av Belle de Jour
Skrevet

Gjør du absolutt ikke noe før forelesningene bortsett fra å se litt i pensum? Selv lærer jeg ikke noe av å bare lese, derfor er jeg litt skeptisk til å ikke gjøre noe aktivt med pensumet før det blir gått gjennom på forelsning og seminar.

Blir såå motivert av å få så mange svar, føler meg absolutt mye tryggere nå før skolestart. Gleder meg :hoppendeglad:

Har rett og slett ikke tid til å gjøre mer før forelesning nei! Jobber ved siden av, og er langt fra noen morgenfugl, så ser i bøkene kvelden før feks.:-)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du allerede har interesser for realfag, så kommer det nok til å gå bra bare du legger en egeninnsats i det.

Selv gikk jeg fra 3 på videregående til A i mattematikk 1,2 og 3 på høgskole (er nå nettopp ferdigutdannet som maskiningeniør).

Årsaken til at jeg gikk fra 3 til A er jeg litt usikker på. Men jeg har konkludert med at på høgskole/universitet er det mye mer fokus på veldig få tema, mens på vgs skal man fort gjennom alle tema som er i boken.

Slik er det omtrent i alle typiske realfag på høgskole/universitet. Det er mer fokus på et tema - i stedenfor 100 forskjellige tema slik som på vgs.

Eneste virkelige tipset jeg har er å bruke youtube mye. Er det noe du ikke forstår etter en forelesning er ofte youtube den beste løsningen.

Anonymous poster hash: 71c19...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...