AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #1 Skrevet 27. juli 2015 Tenker på steder med lekeplass, flere unger i noenlunde lik alder. Har ikke barn selv, er bare nyskjerrig.Anonymous poster hash: d6b6f...790
Gjest Magdalene Skrevet 27. juli 2015 #2 Skrevet 27. juli 2015 Her er ungene på 3 og 6 ute på lekeplassen alene. Når treåringen er ute så følger jeg selvsagt med i vinduet. 1
^^Belle^^ Skrevet 27. juli 2015 #3 Skrevet 27. juli 2015 Min på 4 har nettopp begynt å være alene ute med naboungene (som er et par år eldre). Regelen er at hun alltid skal spør før de går en annen plass, eller inn til noen. 2,5-åringen og 4-åringen får være alene ute på trampolinen, men ellers er en voksen med. 4-åringen får ikke være helt alene ute. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #4 Skrevet 27. juli 2015 Vi har en på 7 og en på snart 5. Syvåringen får (selvsagt) være ute alene, og snart femåringen får være på lekeplassen uten voksne dersom storesøster er med. Ellers får lillesøster ikke lov til å være ute alene ennå. Tenker vi kan begynne å la henne være litt mer ute alene til høsten, da er hun ca like gammel som det storesøster var da hun begynte å være ute alene.Anonymous poster hash: ead93...9c3
Sushi Skrevet 27. juli 2015 #5 Skrevet 27. juli 2015 Min eldste begynte å være litt utenfor alene fra hun var tre år, men da innenfor synsvidde fra vinduet. (Det er ikke trafikk, elv eller noe sånt utenfor huset.) Da hun nærmet seg fire år fikk hun lov til å gå korte avstander alene for å besøke venner, samt være ute sammen med jevnaldrende/eldre i nærområdet. Hun skal alltid si fra hvor hun går.
Teriyaki Skrevet 27. juli 2015 #6 Skrevet 27. juli 2015 Vi har hav og elv rett utenfor huset, så her blir det en stund til vår 3,5-åring får lov. Men han har vært ute på lekeplassen hos sin bestemor. Da sammen med to søskenbarn, hvor eldste er seks år.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 Vi bor i et område med mange blokker, gangstier mellom blokkene og langt til biltrafikk og andre farlige ting. Sønnen min begynte å være ute alene i fjor sommer, da var han 3,5. Da fikk han bare være ute på plenen bak blokka, i år kan han bevege seg fritt på hele området her, så lenge han ikke går inn til noen uten å spørre først. Om han er ute er han alltid sammen med andre barn, hvis han ikke finner noen å leke med, kommer han inn igjen. Anonymous poster hash: 40739...7be
Vera Vinge Skrevet 28. juli 2015 #8 Skrevet 28. juli 2015 Sønnen min på 3,5 leker alene i hagen, uten at jeg ser ham gjennom vinduet. Her er ingen trafikk å snakke om, heller ingen elv eller noe annet som bekymrer meg. Han har også fått beskjed om å ikke gå opp i veien (selv om det kun er kjøring til tre andre hus), og han hører på det. I gata vår er det ikke spesielt mange små barn, og sønnen min har ingen lekekamerater han går til her. Jeg ville nok ikke likt at han gikk til andre hus og lekte med barn på samme alder, rett og slett fordi jeg syns området blir for uoversiktlig, med en del avstand mellom husene, og når jeg ikke vet hva andre barn kan finne på (sitt eget barn kjenner man jo). I et typisk oversiktlig og tett rekkehusområde ville jeg antakelig ikke hatt noen problemer med at han fløy rundt med nabobarna, så fremt det ikke var stor vei eller vann rett i nærheten. Men dette blir jo veldig individuelt, da, ut fra hvordan man bor og hva slags barn man har.
Amarone Skrevet 28. juli 2015 #9 Skrevet 28. juli 2015 Hva gjør dere som bor i bysentrum? Jeg lurer litt på det. Vokste selv opp i villa i småby, og lekte ute med lekekamerater fra ca treårsalderen. Men ser ikke helt for meg at vi slipper poden ut i vårt nabolag i Oslo sentrum på egenhånd før han er ganske stor...
Teriyaki Skrevet 28. juli 2015 #10 Skrevet 28. juli 2015 Hva gjør dere som bor i bysentrum? Jeg lurer litt på det. Vokste selv opp i villa i småby, og lekte ute med lekekamerater fra ca treårsalderen. Men ser ikke helt for meg at vi slipper poden ut i vårt nabolag i Oslo sentrum på egenhånd før han er ganske stor... Jeg bor ikke i sentrum, men pga uteområdet er det ikke trygt at han leker ute alene. Løsningen er at vi er ute sammen med han.
GammelKaktus Skrevet 28. juli 2015 #11 Skrevet 28. juli 2015 Jeg er alltid ute med sønnen min. Bor i by og er både trafikk og mye merkverdige mennesker som er her. Ser for meg at jeg kommer til å være ute med han til han når skolealder.
Ciara Skrevet 28. juli 2015 #12 Skrevet 28. juli 2015 Jeg har en sønn som akkurat har fylt fem og som gjerne vil leke ute alene. Foreløpig er jeg litt i tvil, for jeg ser ikke lekeplassen fra huset (selv om den bare er tjue minutter unna), og nabogutten som han gjerne leker med er langt mer impulsiv av seg og kan gjerne foreslå at de skal stikke ut i skogen. I tillegg er det en stor bilvei ganske nært. Jeg tror det ville gått bra, men har altså ikke klart å stole på det riktig ennå.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #13 Skrevet 28. juli 2015 Her hjemme (bor innenfor ring 3 i Oslo) er jeg som regel ute med han. Vi har en skjermet bakgård som er veldig barnevennlig, men han er jo naturlig nok veldig nysgjerrig og jeg er redd for at han f.eks. skal komme seg ut av bakgården, men ikke inn igjen (portene har smekklås, og selv om han vet hvor ringeklokka vår er, så når han ikke opp til den). Noen ganger lar jeg han leke i bakgården samtidig som jeg f.eks. steller med ting på balkongen. Da er han alltid synlig for meg. Når vi er hos mine eller samboers foreldre så får han gå ganske fritt da de bor landling til, og uten trafikk/vann/mye gjennomtrekk av fremmede folk. Han er 4. Anonymous poster hash: d687e...777
Gjest Magdalene Skrevet 28. juli 2015 #14 Skrevet 28. juli 2015 Her er ungene på 3 og 6 ute på lekeplassen alene. Når treåringen er ute så følger jeg selvsagt med i vinduet. Må bare få sagt at jeg ikke står og følger med hele tiden, men sånn til og fra.. Sekåringen (begynner i første i år), flyr rundt som hun vil, men må si i fra om hun går inn til andre.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #15 Skrevet 28. juli 2015 Jenta vår er snart fem og vi flyttet nylig til et rolig område med lite trafikk og lekeplass rett utenfor døra. Så nå er hun ute alene, men må si fra om hun skal gå et annet sted enn avtalt, og vi følger litt med. Før fikk hun ikke så stor frihet, for da bodde vi i mer trafikkert område. Anonymous poster hash: 7914c...b21
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #16 Skrevet 28. juli 2015 Drøyt å ha treåringer ute alene.... Anonymous poster hash: f0894...6ab 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #17 Skrevet 28. juli 2015 Drøyt å ha treåringer ute alene.... Anonymous poster hash: f0894...6ab Det verste er at han faktisk ikke er 3 enda engang, brukeren har tidligere skrevet at han blir 3 i september (og i en annen tråd nå helt nylig (husker dessverre ikke hvilken på stående fot) omtaler hun ham som toåringen...Anonymous poster hash: ead93...9c3 1
Thinkerbelle Skrevet 28. juli 2015 #18 Skrevet 28. juli 2015 Jeg hadde ikke latt min datter som er 3 år og 4 mnd vært ute alene! Vi bor i rolig område, men likevel.. Kan skje masse saker! Ser for meg at det er iallefall 1 år til..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #19 Skrevet 28. juli 2015 Jeg har en sønn som akkurat har fylt fem og som gjerne vil leke ute alene. Foreløpig er jeg litt i tvil, for jeg ser ikke lekeplassen fra huset (selv om den bare er tjue minutter unna), og nabogutten som han gjerne leker med er langt mer impulsiv av seg og kan gjerne foreslå at de skal stikke ut i skogen. I tillegg er det en stor bilvei ganske nært. Jeg tror det ville gått bra, men har altså ikke klart å stole på det riktig ennå. 20 minutter unna? Min gutt hadde heller ikke fått gå noe sted som ar 20 minutter unna. Anonymous poster hash: 40739...7be 2
Vera Vinge Skrevet 28. juli 2015 #20 Skrevet 28. juli 2015 Drøyt å ha treåringer ute alene....Anonymous poster hash: f0894...6ab Det var da en veldig generell påstand. Som jeg skrev over, bor folk svært forskjellig til. Og mens noen 3-åringer benytter en hver anledning til å utforske ting uten å passe seg, er andre barn mye mer forsiktige. Og så vil jeg si det er en viss forskjell på radiusen de opererer i, og man kan f.eks. ha åpne vinduer, slik at man har en viss kontroll med hva som foregår, selv om man ikke er ute sammen med dem. Så ja, under noen omstendigheter er det så klart helt uansvarlig å la en hvilken som helst 3-åring være ute alene, mens i andre tilfeller mener jeg det kan være helt greit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå