Pusseh Skrevet 27. juli 2015 #1 Skrevet 27. juli 2015 Hei, Henvender meg først og frems til de som har startet eget AS, eller kjenner jussen. Jeg skal starte et AS, og få lagd hjemmeside, og litt slike ting før jeg faktisk setter skikkelig i gang med AS`et. For å registrere det må jeg ha en regnskapsfører, eller en ansatt som tar dette, og det er noe jeg kan gjøre selv. - men hvordan fungerer det med å være ansatt i eget selskap? Må jeg ha lønn?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #2 Skrevet 27. juli 2015 Med så lite kunnskap bør du ikke starte bedrift nå. Alt du stiller spørsmål om finnes på nett. Jobb litt. Anonymous poster hash: 760cb...7a7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #4 Skrevet 27. juli 2015 Med så lite kunnskap bør du ikke starte bedrift nå. Alt du stiller spørsmål om finnes på nett. Jobb litt. Anonymous poster hash: 760cb...7a7 I alle dager. Tror du alle som starter et AS er født med kunnskapen rundt dette? Idiotisk og unødvendig kommentar. Til TS: jeg har ikke svaret dessverre. Jeg har ENK men vurderer å gjøre om til AS men vil da motta lønn. Mitt tips er å ta kontakt med Brønnøysund eller også evt Skatteetaten. Regnskapsførere kan også som regel hjelpe deg med disse spørsmålene. Men mulig det kommer noen i denne tråden som vet mer om det (uten at jeg ville tatt alt på dette forumet for god fisk). Lykke til med oppstart! Anonymous poster hash: e8eea...552
Gjest Sprettballen Skrevet 27. juli 2015 #5 Skrevet 27. juli 2015 (endret) Hei, Henvender meg først og frems til de som har startet eget AS, eller kjenner jussen. Jeg skal starte et AS, og få lagd hjemmeside, og litt slike ting før jeg faktisk setter skikkelig i gang med AS`et. For å registrere det må jeg ha en regnskapsfører, eller en ansatt som tar dette, og det er noe jeg kan gjøre selv. - men hvordan fungerer det med å være ansatt i eget selskap? Må jeg ha lønn? Helt forenklet: Du kan velge om du vil ta ut lønn eller utbytte. Hvis det er skattebyrden du tenker på, blir denne ganske lik uansett hva du velger. Når du tar ut lønn blir skattebyrden fordelt over hele året, mens om du tar ut utbytte blir det en engangssum. Jeg bør kanskje legge til at hvis du velger å ta ut utbytte i stedet for lønn, gir dette ingen rettigheter ift folketrygden. Endret 27. juli 2015 av Sprettballen
Pusseh Skrevet 27. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2015 Helt forenklet: Du kan velge om du vil ta ut lønn eller utbytte. Hvis det er skattebyrden du tenker på, blir denne ganske lik uansett hva du velger. Når du tar ut lønn blir skattebyrden fordelt over hele året, mens om du tar ut utbytte blir det en engangssum. Jeg bør kanskje legge til at hvis du velger å ta ut utbytte i stedet for lønn, gir dette ingen rettigheter ift folketrygden. Hei. har fast jobb ved siden av. Skal drive AS`et det første året kun for egen moro. Skal derfor ikke ta ut lønn, men kanskje utbytte om jeg får til noen prosjekter. Men jeg tenkte mer juridisk, så kan jeg ha ansatte uten lønn, men de må da ha arbeidskontrakt? Les: meg.
Gjest Sprettballen Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 (endret) Hei. har fast jobb ved siden av. Skal drive AS`et det første året kun for egen moro. Skal derfor ikke ta ut lønn, men kanskje utbytte om jeg får til noen prosjekter. Men jeg tenkte mer juridisk, så kan jeg ha ansatte uten lønn, men de må da ha arbeidskontrakt? Les: meg. Som sagt, slik jeg har forstått reglene kan du være ansatt i ditt eget firma uten å ta ut lønn. Arbeidskontrakt som viser arbeidstid og lønnsbetingelser er en del av det å være ansatt. Hvordan dette gjøres i praksis er jeg veldig usikker på, læreren gikk bare raskt igjennom dette. Han sa i alle fall at de fleste som ikke har sin bedrift som hovedinntektskilde velger heller NUF enn AS. Endret 27. juli 2015 av Sprettballen
Eliza Doalot Skrevet 27. juli 2015 #8 Skrevet 27. juli 2015 Du kan fint være ansatt i eget AS uten at du tar ut lønn. Sånn er det hos veldig mange som driver små AS. Du kan også fint føre regnskapet selv om du har kompetanse til det. Husk å fravelge revisjon når du etablerer selskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå