Gå til innhold

Mammadamen

MarianneE

Anbefalte innlegg

Gjest Lalalala59

Sletta ff bloggen sin?

Nei, bilde- og kommentarbevisene ble slettet etterhvert som de ble lagt ut her. Akkurat som denne bloggeren gjør nå; sletter sine innlegg der hun har brukt Google translate fra engelsk til norsk fra andres blogginnlegg og later som det er sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jacklost

Wow det høres tragisk ut -_- Snakk om å skyte seg selv i foten for så å lappe den igjen og stikke av med halen mellom beina...

Endret av Winza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heksejakt av bloggere er ikke akkurat en hobby jeg har, men er det én ting jeg misliker, så er det plagiat. Én ting er å glemme å oppgi en kilde i god tro, men å systematisk stjele andres tekster blir noe helt annet. Nå kjenner jeg ikke denne bloggeren utover denne enkeltsaken, men at hun velger å slette arkivet på bloggen er i beste fall veldig mistenkelig.

Og ikke minst dumt, for som de fleste vet: det er vanskelig å få ting til å forsvinne fra internett: https://web.archive.org/web/20131011040821/http://www.mammadamen.com/2013/10/10-gode-grunner-til-det-er-greit-bli-mislikt/

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilde- og kommentarbevisene ble slettet etterhvert som de ble lagt ut her. Akkurat som denne bloggeren gjør nå; sletter sine innlegg der hun har brukt Google translate fra engelsk til norsk fra andres blogginnlegg og later som det er sitt eget.

I tillegg godkjenner hun ikke kommentarer vedrørende dette på bloggen. Slapp ingenting gjennom, og kom i stedet med en uttalelse på facebook om at hun aldri har lest denne originalteksten. På bloggen er det kun ros og lovord, og hun takker alle enkeltvis. Utrolig dårlig gjort mot de som har skrevet de opprinnelige tekstene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har TV2 også skrevet om saken: http://www.tv2.no/2015/07/26/nyheter/sosiale-medier/7193415

Jeg sier meg ganske enig i at Gunnar Tjomlids kommentar om at saken har blitt veldig stor, og at det sikkert må være litt tøft for henne nå, men samtidig så skjønner jeg ikke hvordan hun klarer å svare TV2 så påståelig som det hun gjør. Én ting er å skrive om samme tema og tilfeldigvis bruke eksempler som likner, men når tekstene i tillegg har lik oppbygging, så gjør hun det jo bare verre for seg selv med å være så sta. Særlig nå som det kommer frem at andre tekster på bloggen også kan være plagiat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har TV2 også skrevet om saken: http://www.tv2.no/2015/07/26/nyheter/sosiale-medier/7193415

Jeg sier meg ganske enig i at Gunnar Tjomlids kommentar om at saken har blitt veldig stor, og at det sikkert må være litt tøft for henne nå, men samtidig så skjønner jeg ikke hvordan hun klarer å svare TV2 så påståelig som det hun gjør. Én ting er å skrive om samme tema og tilfeldigvis bruke eksempler som likner, men når tekstene i tillegg har lik oppbygging, så gjør hun det jo bare verre for seg selv med å være så sta. Særlig nå som det kommer frem at andre tekster på bloggen også kan være plagiat.

Jeg synes alle de der bloggerne er sta og påståelig, jeg har noen av dem på bloglovin (pga jeg ikke vil øke leserantallet deres) og får med meg ett og annet innlegget og skjønner ikke hvorfor de ut av trofaste leserne ikke har skiftet beitemarker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun hadde ikke trengt å ha det så tøft akkurat nå hadde hun bare lagt seg flat og innrømt plagiatet. Dama kan jo skrive og skriver godt, så jeg er sikker på at hun kunne ha formulert en fin "legge seg flat" bloggpost.

Blir litt oppgitt når disse bloggerne som blir tatt i feil av ymse slag ikke innrømmer det med en gang men heller blånekter til det presser seg frem et punkt da de ikke kan lyve lengre.

Når hun nå ikke lenger har fleste av bloggpostene sine oppe blir det jo til at mange tenker sitt.

Endret av Nicky B
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hun driver og sletter sporene sine i ren Fotballfrue-stil. :ler:

Nå har hun oppdatert innlegget med at det er inspirert av originalen... Så det er ikke slettet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggene som er blitt skrevet hittill i tråden, er blitt splittet fra "Hvilken blogger er verst".

Er det noe spørsmål ang. dette, ta kontakt med meg på PM eller Ris/Ros.

- Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://touch.sb.no/nyheter/mammablogger-fra-sandefjord-beskyldes-for-plagiat/s/5-73-84178

Er delt her også. Nå syns jeg i utgangspunktet ikke denne saken skal få altfor masse "trøkk", for hun er vel ikke en veldig stor blogger. Bloggen hennes er imidlertid kommersiell (hun tjener penger på det) og temaet er generelt viktig.

Det som ergrer meg mest med denne saken, er uansett måten hun håndterer det hele på. Da den første "plagiat-teksten" ble oppdaget, nektet hun. Hun mener altså det er tilfeldig at teksten nesten ord for ord er prikk lik, bare oversatt. Da det ble oppdaget enda en kopiert tekst, ble hun stille igjen og valgte å stenge alle (!!) innleggene sine. Antar hun holder på med en massiv opprydningsjobb nå.

Jeg er så lei av at bloggere velger denne stilen! Igjen, hadde hun innrømmet plagiatet og kommet med en unnskyldning til forfatterne av original-innleggene, så hadde alle vært ferdig med dette nå. Hun hadde fått en ripe i lakken, men den hadde etterhvert blitt glemt. Nå som hun har valgt å stikke hodet i sanden + lyve ENDA mer, så blir det svært vanskelig å respektere henne som skribent. Hun fremstår jo nå som om hun er totalt blottet for integritet.

Edit: Bloggen er åpnet igjen nå, og det første innlegget har hun valgt å la stå som sitt eget (og fortsatt med kun lovord i kommentarfeltet).

Det andre har hun nå kreditert:

http://www.mammadamen.com/2013/10/10-gode-grunner-til-det-er-greit-bli-mislikt/

...men seff uten å svare de som har spurt henne om dette i sosiale medier.

Hva som eventuelt er ryddet bort er seff umulig å vite.

Endret av marita8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Jeg skjønner ikke hva det er med henne som fenger?

Har lest både bloggen, boka, kronikker og leserinnlegg.

Ingen orginale tanker og idéer.

Synes det går i den samme tralten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver på bloggen nå. Sterkt inspirert kalles det når man skriver av andres arbeid. Gådd!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun kommentert denne og innrømmet forholdet?

Hun har innrømmet i den forstand at hun erkjenner at hun er "inspirert" av andres tekster, men enkelte vil hevde at det heller dreier seg om plagiat snarere enn inspirasjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...