AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #1 Del Skrevet 27. juli 2015 Hei, For et par dager siden stekte jeg karbonader i stekeovnen. Hadde på grillfunksjonen de siste minuttene. Det var sikkert en dum ide, for da jeg åpnet stekeovnen kom det masse røyk ut... Så mye at brannalarmen i gangen gikk, og det luktet svidd.... Men maten var ikke brent. Dagen etter skulle jeg bruke ovnen igjen. Satte på varmluft, og det tok ikke lang tid før det luktet svidd og brannalarmen gikk igjen... Så da ble det full rengjøring av stekeovnen.. Den har aldri vært så ren, men likevel fortsetter det å lukte brent og komme røyk ut.... Har prøvd litt frem og tilbake, og når det kun er over- og undervarme, ser det ut til å gå greit.. Kommer ikke røyk, men lukter bare litt brent. Med en gang jeg prøver varmluft eller grill blir det røyk og det lukter brent. Siden ovnen min nå er så ren, så ser jeg at etter at jeg har skrudd den på litt, kommer det noe vått i bunnen helt innerst. Kan dette være fett som har sprutet rundt på vifta/grillelementene og som "smelter" når ovnen blir varm? Er jo verst når grill/varmluft er på.. Hvordan kan jeg fikse dette? Resten av ovnen er som sagt ren, så det er ikke noe i bunnen eller på sidene... Håper jeg ikke har ødelagt ovnen min😁 Anonymous poster hash: 85bf5...c36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #2 Del Skrevet 27. juli 2015 Hei, For et par dager siden stekte jeg karbonader i stekeovnen. Hadde på grillfunksjonen de siste minuttene. Det var sikkert en dum ide, for da jeg åpnet stekeovnen kom det masse røyk ut... Så mye at brannalarmen i gangen gikk, og det luktet svidd.... Men maten var ikke brent. Dagen etter skulle jeg bruke ovnen igjen. Satte på varmluft, og det tok ikke lang tid før det luktet svidd og brannalarmen gikk igjen... Så da ble det full rengjøring av stekeovnen.. Den har aldri vært så ren, men likevel fortsetter det å lukte brent og komme røyk ut.... Har prøvd litt frem og tilbake, og når det kun er over- og undervarme, ser det ut til å gå greit.. Kommer ikke røyk, men lukter bare litt brent. Med en gang jeg prøver varmluft eller grill blir det røyk og det lukter brent. Siden ovnen min nå er så ren, så ser jeg at etter at jeg har skrudd den på litt, kommer det noe vått i bunnen helt innerst. Kan dette være fett som har sprutet rundt på vifta/grillelementene og som "smelter" når ovnen blir varm? Er jo verst når grill/varmluft er på.. Hvordan kan jeg fikse dette? Resten av ovnen er som sagt ren, så det er ikke noe i bunnen eller på sidene... Håper jeg ikke har ødelagt ovnen minAnonymous poster hash: 85bf5...c36 Hm har du en bruksanvisning som sier noe om hvordan du skal fixe dette? Anonymous poster hash: 6fd27...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #3 Del Skrevet 27. juli 2015 Det kan høres som det har gjemt seg fett på et vanskelig tilgjengelig sted, ja. Og siden du ikke vet hvor, er det jo ikke så lett å få vasket heller. Ovnen er ikke ødelagt, men det vil fortsette å ryke til fettet er brent opp. Jeg tror jeg rett og slett hadde "svidd det av" - sett på høy varme med varmluft/grill, og sett avtrekksvifta på full guffe. Når det etter en stund har sluttet å ryke lar du ovnen avkjøle seg, og vasker vekk de svidde restene. Det går litt ekstra strøm på dette, men da slipper du i alle fall at kakene dine smaker svidd burger. Anonymous poster hash: 73eaa...09a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå