Gjest Gjest_Idja Skrevet 27. juli 2015 #21 Skrevet 27. juli 2015 Denne tråden er jo et prakteksemplar på at folk sliter med forskjellen på korrelasjon og kausalitet. 1
Pringle Skrevet 27. juli 2015 #22 Skrevet 27. juli 2015 (endret) Jeg er helt aavhengig av pepsi max.. Oog jeg er smålubben, og må ta av meg 10 kilo for å føle meg vel.. Kan jeg drikke pepsi max da? Vet det nesten ikke er kalorier i det, men har hørt at kullsyre ødelegger forbrenningen, og at søtningsstoffet oppfører seg som sukker i blodet, og derfor legger man på seg alikevel. Noen som vet om dette stemmer? Er det feks innafor/ mulig å drikke en stor flaske hver dag og fortsatt gå ned? Vet at det øker søtsuget og at man såklart ikke går ned av å spise godteri osv.. Greia er bare at pepsi max er motivasjonen min til å spise drittkjedelige kalorifattige måltider, og holde meg unna snacks osv.. Tror jeg sprekker uten. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv. Først må du innhente pålitelig informasjon og slutte å tro på myter. Kullsyre påvirker ikke forbrenningen (denne hadde jeg ikke hørt om engang!). Kunstig søtning inneholder ikke kalorier og man legger derfor ikke på seg av det. Så nei, dette stemmer ikke! Det du opplever er at den søte smaken øker søtsuget, og du handler ut fra dette. Du går ikke ned i vekt fordi du ikke har tilstrekkelig kaloriunderskudd over tid. For vektnedgangens skyld er det er forsåvidt det samme hva du spiser, men du sliter veldig hvis du baserer deg på lettmat som ikke har ordentlig smak og tilstrekkelig næring (feks er det viktig å få i seg nok fett og begrense sukkerinntaket, og lettprodukter har gjerne erstattet fettet med sukker). Så klart du sprekker da. Du kan spise litt godterier innimellom selv om du slanker deg, så lenge det er bare litt og innimellom. Å nekte seg noe helt, vil få de fleste til å bare få enda mer lyst på. Det er en balansegang, og du må finne ut om du er blant dem som fungerer best ved å spise litt "usunt" innimellom, eller om du skal prøve å unngå det helt. Uansett er det lurt å ikke ha store mengder fristende "neimat" lett tilgjengelig. MEN spis for all del nok, ordentlig, normal, vanlig, velsmakende, variert mat hver dag. Å sulte seg er oppskriften på å sprekke, og man sulter seg på cellenivå om man ikke får i seg alt man trenger. Mat er ikke bare næring til kroppen, det er nytelse og sosialt, og du skal leve, og leve godt - også mens du slanker deg. Avhengigheten er dels en vane (uvane) med å konstant ha noe å drikke på, muligens i kombinasjon med koffein-avhengighet. Du kan avvennes uten fysiske abstinenssymptomer ved å gå over til vann og kaffe. Og trenger du virkelig å gå ned i vekt? Mange har en urealistisk oppfatning av egen kropp og stiller altfor strenge krav til seg selv. Endret 27. juli 2015 av Pringle 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #23 Skrevet 27. juli 2015 Dere som drikker så mye Pepsi Max hver dag... Synes dere det ikke er flaut å gå på butikken og kjøpe så mye brus, eller komme med så mange pepsi max flasker til panting? Det gjør iallefall jeg.... Anonymous poster hash: 80607...40f 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #24 Skrevet 27. juli 2015 Dere som drikker så mye Pepsi Max hver dag... Synes dere det ikke er flaut å gå på butikken og kjøpe så mye brus, eller komme med så mange pepsi max flasker til panting?Anonymous poster hash: 80607...40f Haha, nei Anonymous poster hash: a630e...b11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå