AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #1 Skrevet 26. juli 2015 Hei. Jeg er i ferd med å bestille meg chartertur, og skal for første gang reise til syden alene. Jeg gleder meg, og tror jeg vil kose meg, men det er et par ting jeg lurer på som kanskje dere med erfaring med å reise alene på slike turer kan svare på. Hvis dere ligger på stranden og har lyst til å bade, hva lar dere ligge igjen ved solsenga? Evt, hva tar dere med dere på stranden? Bestiller dere all inclusive, eller synes dere det er greit å gå på restaurant et annet sted? Synes dere det er lett å komme i kontakt med andre reisende? Generelt, har dere noen lure tips til meg? Anonymous poster hash: 28981...ded
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #2 Skrevet 26. juli 2015 Jeg har vært på sydentur alene, så jeg kan fortelle litt om mine erfaringer. Når jeg bader, lar jeg alt ligge igjen ved solsengen. Tar aldri med meg ting jeg er redd for. Lar kort og lommebok ligge igjen på hotellet, og tar bare med nok penger til litt drikke og kanskje noe å spise. Pleier ta med håndkle, lesestoff, solkrem og solbriller. Har aldri bestilt all inclusive, synes det er fint å spise på litt forskjellige steder. Om det er lett å få kontakt med andre reisende, kommer an på hvordan du er selv. Er du utadvendt, liker å prate med folk og tar kontakt, er det ikke noe problem å komme i kontakt med andre. Det lureste tipset jeg kan komme på, er å bestille skyss til og fra flyplassen, så slipper du å styre med det på egenhånd. De fleste turoperatørene tilbyr det som ekstratjeneste. Et annet tips er å delta på utflukter, hvis du reiser med en operatør som tilbyr det. Da får du oppleve litt annet enn bare sol og bad. God tur Anonymous poster hash: 9225a...b4e 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #3 Skrevet 26. juli 2015 Jeg har vært på sydentur alene, så jeg kan fortelle litt om mine erfaringer. Når jeg bader, lar jeg alt ligge igjen ved solsengen. Tar aldri med meg ting jeg er redd for. Lar kort og lommebok ligge igjen på hotellet, og tar bare med nok penger til litt drikke og kanskje noe å spise. Pleier ta med håndkle, lesestoff, solkrem og solbriller. Har aldri bestilt all inclusive, synes det er fint å spise på litt forskjellige steder. Om det er lett å få kontakt med andre reisende, kommer an på hvordan du er selv. Er du utadvendt, liker å prate med folk og tar kontakt, er det ikke noe problem å komme i kontakt med andre. Det lureste tipset jeg kan komme på, er å bestille skyss til og fra flyplassen, så slipper du å styre med det på egenhånd. De fleste turoperatørene tilbyr det som ekstratjeneste. Et annet tips er å delta på utflukter, hvis du reiser med en operatør som tilbyr det. Da får du oppleve litt annet enn bare sol og bad. God tur Anonymous poster hash: 9225a...b4e Takk for svar :-) Jeg pleier å ha lett for å komme i prat med folk, men siden jeg ikke har reist alene før har jeg liksom ikke prøvd å komme i kontakt med andre på slike turer. Godt tips å bare ta med ting jeg tør å miste på stranda, jeg greier ikke å ligge der uten å bade. Anonymous poster hash: 28981...ded
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #4 Skrevet 26. juli 2015 Jeg pleier ikke ha med så mye verdisaker på stranden, men har som regel men en slik gjennomsiktig, vanntett pose til å ha evt ting i (mobil, kort, nøkkelkort til hotellet)http://www.gavehimmel.no/products/vanntett-mobilpose .Den kan jeg ha rundt halsen hvis jeg bader. Ellers har jeg som regel med meg bok, solkrem, solbriller, håndkle o.l. som det ikke er krise hvis noen stikker av med. Litt avhengig av hvor jeg skal, pleier jeg å bestille halvpensjon. Da har jeg frokost på hotellet og spiser godt om morgenen, kan ta lusj der jeg rusler forbi om dagen (orker ikke ligge på stranden når det er som varmest), og kan spise middag på hotellet uten å blir dopet av en snuskete bartender eller ha trøbbel med å finne en restaurant om kvelden. Støtter hun over som sier her at arrangerte turer kan være interessante. Ellers de vanlige reglene om å ikke drikke særlig mye, ikke skrik ut til gud og hvermann at du reiser alene, kle deg etter der du skal og vær normalt høflig så du ikke provoserer noen. Pleier forresten også alltid å handle inn litt snacks og drikke til å ha på hotellrommet, veldig greit hvis du blir dårlig i magen en dag, og ikke orker å gå ut. Anonymous poster hash: e5c0d...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #5 Skrevet 26. juli 2015 Jeg pleier ikke ha med så mye verdisaker på stranden, men har som regel men en slik gjennomsiktig, vanntett pose til å ha evt ting i (mobil, kort, nøkkelkort til hotellet)http://www.gavehimmel.no/products/vanntett-mobilpose .Den kan jeg ha rundt halsen hvis jeg bader. Ellers har jeg som regel med meg bok, solkrem, solbriller, håndkle o.l. som det ikke er krise hvis noen stikker av med. Litt avhengig av hvor jeg skal, pleier jeg å bestille halvpensjon. Da har jeg frokost på hotellet og spiser godt om morgenen, kan ta lusj der jeg rusler forbi om dagen (orker ikke ligge på stranden når det er som varmest), og kan spise middag på hotellet uten å blir dopet av en snuskete bartender eller ha trøbbel med å finne en restaurant om kvelden. Støtter hun over som sier her at arrangerte turer kan være interessante. Ellers de vanlige reglene om å ikke drikke særlig mye, ikke skrik ut til gud og hvermann at du reiser alene, kle deg etter der du skal og vær normalt høflig så du ikke provoserer noen. Pleier forresten også alltid å handle inn litt snacks og drikke til å ha på hotellrommet, veldig greit hvis du blir dårlig i magen en dag, og ikke orker å gå ut. Anonymous poster hash: e5c0d...2aa Tusen takk for tips, den mobilposen ser kjempelur ut.Tror jammen jeg skal skaffe meg en sånn en. Jeg er av natur ganske forsiktig med å dele informasjon om meg selv til fremmede, og jeg drikker ikke mye alkohol, så jeg har forutsetningene for å kunne være trygg på tur. Jeg tror jeg skal sjekke ut organiserte turer som dere begge har nevnt, det kan bli mye for meg med sju dager på stranda. Anonymous poster hash: 28981...ded
Anglofil Skrevet 27. juli 2015 #6 Skrevet 27. juli 2015 Jeg har vært på charterferie alene en gang. Jeg valgte all inclusive. Det kommer jo selvsagt an på hvor du skal osv, men jeg følte det var tryggest. Da slapp jeg letingen etter restaurant alene, og uansett var ikke min ferie annet enn en slappe av-ferie, så det gjorde ikke så mye at det ble måltider på hotellet i stedet for utenfor hotellområdet. Ellers tok jeg gjerne med mobil ved bassenget, men tok denne med meg til lunsj. Resten, dvs bok, solkrem etc lot jeg bli liggende. Ble ikke kjent med noen på hotellet, men det regnet jeg heller ikke med. Hadde i grunn ikke et ønske om å være sosial. Mvh Yvonne
Gjest Gjest_Idja Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 Jeg har latt mobilen ligge igjen på rommet, og hatt kort og penger liggende i sånn pose som jeg tar med meg når jeg bader. Å bare spise middag på hotellet ser jeg ingen grunn til med mindre du er en plass hvor det er frarådet å reise alene (eller du ikke har lyst å spise andre steder, så klart). Når jeg reiser alene er dagens høydepunkt å spise middag ute og se noen andre ansikter. Jeg har med mobil eller bok. Men det kommer jo an på hvor man skal. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Jeg har vært på charterferie alene en gang. Jeg valgte all inclusive. Det kommer jo selvsagt an på hvor du skal osv, men jeg følte det var tryggest. Da slapp jeg letingen etter restaurant alene, og uansett var ikke min ferie annet enn en slappe av-ferie, så det gjorde ikke så mye at det ble måltider på hotellet i stedet for utenfor hotellområdet. Ellers tok jeg gjerne med mobil ved bassenget, men tok denne med meg til lunsj. Resten, dvs bok, solkrem etc lot jeg bli liggende. Ble ikke kjent med noen på hotellet, men det regnet jeg heller ikke med. Hadde i grunn ikke et ønske om å være sosial. Mvh Yvonne Jeg har latt mobilen ligge igjen på rommet, og hatt kort og penger liggende i sånn pose som jeg tar med meg når jeg bader. Å bare spise middag på hotellet ser jeg ingen grunn til med mindre du er en plass hvor det er frarådet å reise alene (eller du ikke har lyst å spise andre steder, så klart). Når jeg reiser alene er dagens høydepunkt å spise middag ute og se noen andre ansikter. Jeg har med mobil eller bok. Men det kommer jo an på hvor man skal. Takk for tips. Jeg tenkte først at jeg ikke skulle bestille all inclusive, litt for å tvinge meg selv til å komme meg ut på ettermiddagene/kveldene, men egentlig har det kanskje ikke så mye å si. Det kommer kanskje litt mer an på hvor hotellet ligger i forhold til et sentrum? God idé å ta med bok til restauranten. Note to self: ta med nok bøker! Anonymous poster hash: 28981...ded
Cata Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Hvis dere ligger på stranden og har lyst til å bade, hva lar dere ligge igjen ved solsenga? Evt, hva tar dere med dere på stranden? Bestiller dere all inclusive, eller synes dere det er greit å gå på restaurant et annet sted? Synes dere det er lett å komme i kontakt med andre reisende? Generelt, har dere noen lure tips til meg? Anonymous poster hash: 28981...ded Det første kan jeg ikke svare på, jeg ligger helst ved bassenget og da er det lett å ikke ha med seg særlig annet enn bok, solkrem og nøkkelkort. Skulle jeg dratt på stranda ville jeg nok hatt med litt penger, og ellers ikke noen verdisaker. Jeg har bestilt all inclusive en gang og "nesten fullpensjon" en annen gang. Jeg synes ikke det er spesielt morsomt å begi meg ut for å spise alene på kveldstid, så jeg foretrekker å ha middagen på hotellet. Reiser jeg på chartertur alene så er det gjerne for å slappe av så da kan jeg sagtens ta lunch på hotellet også. Sjansen er stor for at jeg ligger ved bassenget uansett. Men selvsagt, er jeg ute og ser meg om så spiser jeg heller lunch der jeg er enn å måtte passe på lunchtidene på hotellet. Jeg har aldri opplevd å komme i kontakt med andre reisende. De reiser gjerne som par, familier og vennegjenger så jeg vil ikke en gang prøve å ta kontakt utover å hilse høflig hvis det er noen jeg treffer på ofte. Jeg bestiller alltid transfer fra flyplass til hotell dersom det ikke er inkludert i hovedbestillingen. Jeg pleier også å bestille sete på flyet for å slippe en "midtplass" og bli skviset inn mellom et par andre som kanskje reiser sammen. På de turene jeg har vært så har jeg vært for lat til å bli med på utflukter, men hadde det vært noe som fenget nok så ville jeg gjort det. Muligens hadde det også vært enklere å komme i snakk med andre på en slik utflukt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 Du kan levere nøkkelkortet i resepsjonen, så slipper du å ha det med på stranden. Anonymous poster hash: f502d...a06 1
Serafina. Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 Pass på å ta av den folkeretten du får rundt nøkkelkortet, for der står hotell og romnummer. Det kan være litt dumt hvis du mister kortet og ikke minst er det mer fristende å stjele kort med den informasjonen. Dette gjelder jo uansett om man drar alene eller sammen med andre.
H80 Skrevet 9. august 2015 #12 Skrevet 9. august 2015 Følger du rådene du får her, får du en veldig kjedelig ferie. Jeg pleier nesten alltid å leie scooter/moped når jeg reiser alene. De har et låsbart rom under setet som brukes når man bader. Jeg kommer meg litt utenom de verste turistområdene og finner gode restauranter som serverer lokal mat. Det er oftest mye billigere også. Kindle er veldig smart, tar liten plass og veier lite. Ta med en ebok på en lokal restaurant, og signaliser åpenhet, så kommer du i kontakt med folk. Unngå steder der det bare er charterturister.
Luckiness Skrevet 9. august 2015 #13 Skrevet 9. august 2015 Jeg ville latt mobil/kamera og andre verdifulle saker ligge igjen på hotellet. Med mindre det finnes låsbare skap til stranden. Så kan du heller ha med noe småpenger til drikke, lett mat e.l. Ellers vil jeg kanskje tro det er lettere å bli kjent med noen når du er på all inclusive? Lett for deg å få et overblikk etter et par dager om andre også spiser alene, virker som de reiser alene osv. Da kan du jo tilby deg at den/de kan sette seg ned ved ditt bord å spise f.eks. Og dermed bli kjent med noen. Tror ikke det er like lett om man går på forskjellige restauranter hver dag f.eks. Da vil ikke noen reagere at du den ene gangen sitter alene og kanskje reiser alene. Men er du svært utadvendt vil du klare deg uansett situasjon Ellers finnes chartermål for alenereisende, men virker som om du allerede har bestilt.
H80 Skrevet 11. august 2015 #14 Skrevet 11. august 2015 Jeg slutter ikke å la meg forbause av hvordan folk reiser. Velge all inclusive for å bli kjent med folk? Da blir du jo bare kjent med andre turister, du lærer overhodet ingenting om hvordan folk lever på det stedet du er. All inclusive er tabu for meg, jeg råder alle til å komme seg ut og vekk fra turisthotellet, og oppleve hvordan lokalbefolkningen lever og spiser.
Gjest Skrevet 12. august 2015 #15 Skrevet 12. august 2015 Jeg slutter ikke å la meg forbause av hvordan folk reiser. Velge all inclusive for å bli kjent med folk? Da blir du jo bare kjent med andre turister, du lærer overhodet ingenting om hvordan folk lever på det stedet du er. All inclusive er tabu for meg, jeg råder alle til å komme seg ut og vekk fra turisthotellet, og oppleve hvordan lokalbefolkningen lever og spiser. Enig. Men noen drar jo på ferie "bare" for å slappe av, så hvis man ikke er interessert i å oppleve noe må vel all inclusive være greit (hvis man ikke bryr seg om det etiske/økonomiske aspektet).
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #16 Skrevet 12. august 2015 Jeg har også reist alene i varme strøk, og da har jeg ligget mye ved bassengkanten og lest bøker. Jeg er ikke spesielt glad i strender, og jeg har aldri vært redd for å miste mobilen el.l. ved bassenget. Om man er det, kan man jo bare låse det inn på rommet. Viktig å eliminere stresspotensialer når man er på ferie... Synes du kan gå for en vanntett pose rundt halsen hvis det får deg til å føle deg avslappet, TS. Hadde det ikke vært ideelt å dra på cruise (middelhavet el.l.) alene? Da har man alt på båten, kan ha alle verdisaker på lugaren, får sett spennende kyster og blitt med på ekskursjoner på land om man ønsker det. Basseng å bade i (for oss som hater å få sand mellom tærne). Minus er at man ikke har en lokalbefolkning å mingle med... men for en ren og skjær avslapningsferie ville det duge for meg! Anonymous poster hash: 91695...d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå