Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #1 Skrevet 9. september 2004 hei... jeg har 2 barn på 9 og7 år...hvis de gjør noe veldig gale ,får de husarrest ..der de må sitte på rommet å tenke igjennom det det har gjord,til eg da gir de beskjed om at de kan komme ut igjen.. Hvis det de har gjordt er litt mindre gale,får de husarrest,der de må bare være inn resten av dagen... Det jeg lurer på..er om dere gir barna deres husarrest,grunnen til det er at jeg har oppdaget at mange andre barn gjerne ikke vet hva det ER engang!!?
Gjest Fighter Skrevet 9. september 2004 #2 Skrevet 9. september 2004 ser ikke noe grunn til å be barna gå på rommet for å tenke, så de kan komme ut når de har tenkt gjennom ting. Du skriver at de må sitte på rommet til du finner ut at de kan komme ut igjen. Hvordan kan du vite hvor lang tid de bruker på å tenke på hva de har gjort? Bør de ikke finne ut av det selv? Jeg har ikke sansen for å holde barna inne en hel dag som straff. Poenget er vel at de skal lære av det de har gkort og det gjør de vel bedre med å ta en tenkepause enn å bli straffet?
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #3 Skrevet 9. september 2004 selfølgelig kan ikke jeg vite hvor lang tid det tar for de å tenke igjennom ting...men her snakker jeg heller ikke om vanlige ting som de får kjeft av....heller ting der læreren ringer meg pga stygg munnbruk,stygg med andre barn,eller lapp med hjem fra skolen,som jeg blir flau av å lese.. når man til stadighet har sittet på kjøkkenbordet å snakket og forklart hva som er rett og galt osv...til ingen nytte,så funker det faktisk med husarrest..for DET er noe de prøver å unngå.. men takk for svar...hva med dere andre da?får ungene deres husarrest??
Gjest Madam Felle Skrevet 9. september 2004 #4 Skrevet 9. september 2004 Mine barn får husarrest, og da må de være inne, uten tv, spill, leker ol. Men de behøver ikke være på rommet. Jeg bruker den form for staff når de har: fått melding med fra skolen av ulike årsaker skadet andre ol. men ikke for vanlig uro.
Brunhilde Skrevet 9. september 2004 #5 Skrevet 9. september 2004 Husarrest????! Minner meg om dårlige, amerikanske ungdomsfilmer. Jeg har absolutt ingen tro på husarrest - har igrunnen lite tro på straff i det hele tatt, herregud, det er barn det er snakk om, ikke kriminelle! Kommer det lapp fra skolen (noe som enda ikke har skjedd) vil jeg snakke gjennom det, og that´s it! Husarrest? Nei, ikke på vilkår! 1
Gjest Meg Skrevet 9. september 2004 #6 Skrevet 9. september 2004 Jeg har gitt det en gang, men det var også fordi jeg følte vi trengte litt tid sammen, for å roe ned ting. Etter mye besøk hos andre venner og ferie hvor vi var slakke med oppdragelsen, skled det litt ut og jeg trengte en periode med ro til å bare være sammen, slik at det å snakke skikkelig sammen ble naturlig.
Psst... Skrevet 9. september 2004 #7 Skrevet 9. september 2004 Nei, jeg bruker ikke husarrest. Vi bruker å diskutere ting som dukker opp underveis. Og da mener jeg at vi diskuterer, ikke at jeg lekser opp for henne. Det virker bra hos oss.
Gjest Starya Skrevet 9. september 2004 #8 Skrevet 9. september 2004 Har aldri benyttet meg av husarrest. Jeg kan imidlertid finne på å sende ungen på rommet en tid, dersom vi blir biske på hverandre, og trenger en liten pause hver for oss til å roe ned gemyttene. Da er det ikke for "straff" å regne, og han gjør akkurat hva han vil. Vel, nesten da.
Arkana Skrevet 9. september 2004 #9 Skrevet 9. september 2004 Jeg fikk i allefall husarrest som liten, og det var sannelig effektivt. Det var fryktelig kjedelig, så jeg sørget for at det ikke skjedde mer enn et par ganger i hele oppveksten min. Jeg ser ikke hva som er så galt med husarrest, jeg har inntrykk av at mange skal være veldig politisk korrekte når det gjelder barneoppdragelse. Ingen barn tar skader av å holde seg innendørs noen timer, særlig ikke hvis dette faktisk fungerer.
Zaphirre Skrevet 9. september 2004 #10 Skrevet 9. september 2004 Les det det står om timeout her: Det er det samme som å sende på rommet, jeg tror flere foreldre som oppdrar barna sine har godt av å lese litt psykologi.. Istede for å være hobby psykologer. http://home.online.no/~kjtotlan/adhdprosje...ekt/grense1.htm Her om 6 åringer: 1) Generell atferd • Respekt - ta hensyn til andre • 6 år - overgang fra egosentrisme) • Om primære og sekundære prosesser • Barns behov: • "mestring" • "bli kjent med" • "få kontroll over" 2) God takt og tone (en salderingspost?) • Hygiene • Toalettbesøk • Matvaner • Røre, ikke-røre • Respekt for andres eiendeler og rom • Avbryte voksne • Gjøre seg ferdig • Spørre på en real måte • Svare på henvendelser 3) Plikter • Gleden ved å ha ansvar • Enkle plikter • Avslutte påkledning • Tømme søppelpose • Dekke på et bord • Tålmodighet under mestringsprosessen 4) Foreldre som ressurser • Gi bekreftelse på kjærlighet • - Fysisk kontakt • - Øyekontakt • - Konsentrert oppmerksomhet 5) Overgang til skole • Seriøst arbeidende versus lek • Innordne seg et system • Tåle å "vente" (følelsesmessige reaksjoner) Hvor mange kan si at de klarer å tilføre ungene dette?
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #11 Skrevet 10. september 2004 Les det det står om timeout her: Det er det samme som å sende på rommet, jeg tror flere foreldre som oppdrar barna sine har godt av å lese litt psykologi.. Istede for å være hobby psykologer. http://home.online.no/~kjtotlan/adhdprosje...ekt/grense1.htm Her om 6 åringer: 1) Generell atferd • Respekt - ta hensyn til andre • 6 år - overgang fra egosentrisme) • Om primære og sekundære prosesser • Barns behov: • "mestring" • "bli kjent med" • "få kontroll over" 2) God takt og tone (en salderingspost?) • Hygiene • Toalettbesøk • Matvaner • Røre, ikke-røre • Respekt for andres eiendeler og rom • Avbryte voksne • Gjøre seg ferdig • Spørre på en real måte • Svare på henvendelser 3) Plikter • Gleden ved å ha ansvar • Enkle plikter • Avslutte påkledning • Tømme søppelpose • Dekke på et bord • Tålmodighet under mestringsprosessen 4) Foreldre som ressurser • Gi bekreftelse på kjærlighet • - Fysisk kontakt • - Øyekontakt • - Konsentrert oppmerksomhet 5) Overgang til skole • Seriøst arbeidende versus lek • Innordne seg et system • Tåle å "vente" (følelsesmessige reaksjoner) Hvor mange kan si at de klarer å tilføre ungene dette? KAN DU?Makan!
Gjest Meg Skrevet 10. september 2004 #12 Skrevet 10. september 2004 Jeg kan faktisk med hånden på hjertet si at jeg klarer å tilføre barna mine dette. Hva er feil i at foreldre prøver å gjøre det de tror er best for barna sine? Man er ikke hobbypsykolog av den grunn. Det finnes ingen fasit!
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #13 Skrevet 10. september 2004 Jeg klarer å tilføre alle ungene mine disse tingene - helt uten bruk av straff, som jeg overhodet ikke tror på. Jeg tror ikke på en klassiske "grensesettingen" heller - jeg vil heller formidle for ungene mine muligheter enn begrensninger. Og hobbypsykologer... Det finnes INGEN fasit på barneoppdragelse. Jeg kan like godt som proffe psyker - jeg har hatt flere barn i flere år og prøvd meg fram.
Brunhilde Skrevet 10. september 2004 #14 Skrevet 10. september 2004 Og hobbypsykologer... Det finnes INGEN fasit på barneoppdragelse. Jeg kan like godt som proffe psyker - jeg har hatt flere barn i flere år og prøvd meg fram. Du SA det! Helt enig med deg!
Lullu Skrevet 10. september 2004 #15 Skrevet 10. september 2004 Jeg har bare 1 barn på 15 mnd, så føler det er litt vanskelig å uttale meg. Barn er forskjellige. Lik oppdragelse til hvert barn fungerer ikke. Kanskje noen må bruke straff som husarrest fordi dette er det eneste som fungerer for dem? Og å diskutere med barnet er vel og bra det, men ikke for en hver pris. Er så mange som i dag har holdninger som "vi må diskutere med barnet - barnet har sine egne meninger om problemet - man skal komme til enighet med barnet". Dette fungerer sikkert nå og da, men jeg tror også et enkelt "nei" også skal hjelpe. Syntes det er så mye dill og dall med barneoppdragelsen i dag. Tidene forandrer seg ja, og man ser ofte at noe som fungerte før kanskje ikke fungerer så bra i dag. Allikevel har jeg ofte tro på det enkle. Noe straff vil nok også min datter få - alt kan ikke diskuteres! Barn vet tidlige forskjellen på rett og galt - hvorfor diskutere det? (så håper jeg ikke alle tar hver setning bokstavelig talt ) Selv er jeg ikke vant til husarrest, fikk aldri dette. Betyr allikevel ikke at jeg ikke forstår at andre må ty til denne type straff. Kan ikke utelukke at jeg må bruke dette selv om noen år?
Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2004 #16 Skrevet 10. september 2004 Er motstander av husarrest når det gåtrpå at ungene må stenges inne på rommet. STERK motstander. Det er der inne de skal leke og sove, det burde ikke være et sted for straff. Har mere tro på å være konsikvent. Sier man at gjør du dette en gagn til blir det ingen tv/data i dag. Og stå ved det! Men det er min mening da. Har selv aldri fått husarrest, og det er nå blitt folk av meg
Gjest Poirot Skrevet 10. september 2004 #17 Skrevet 10. september 2004 Husarrest kan også bety at man ikke får være sammen med venner og må holde seg inne i huset.
Gjest moder'n Skrevet 10. september 2004 #18 Skrevet 10. september 2004 Jeg må innrømme at det hender at jeg sender min fire og et halvt år gamle sønn på rommet (romarrest). Men dette like mye for å skape litt avstand mellom oss slik at vi skal få kjøle oss ned begge to, som straff... Når det er sagt, så er alle barn forskjellige, så det som ungerer for noen, gjør ikke det for andre. Jeg har imidlertid en som definitivt i trassalder med ditto raseriutbrudd. Det går ganske heftig for seg enkelte tider!!! Og imens noen stort sett er medgjørlige og føyelige, så er der også noen som kan irritere på seg gråsteiner med et utallige diskusjoner og kverrulering om helt banale dagligdagse ting. Så mitt råd blir dermed at hver og en må finne sin måte å oppdra barna på (innen rimlighetens grenser, selvfølgelig). Det som jeg tror er viktig er at barna får tilbakemelding på hvordan de oppfører seg; hva som er akseptabel oppførsel og ikke. Og regelbrudd må slåes ned på med en "styrke" som samsvarer med alvorligheten på regelbruddet. mvh moder'n
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #19 Skrevet 11. september 2004 Herre Gud! Tror ikke jeg gidder å gå inn på dette forumet mer. ALT er jo galt, og alle er eksperter. :evil: Jeg kan ikke fatte at husarrest også er fy-fy. Det er jo bare en konsekvens fordi barnet ikke oppfører seg som folk. Jada jada, diskutere og snakke utog så blir alt bra. Barna lærer ihvertfall å krangle om ikke annet. OG ikke tror jeg det er mange som er så superforeldre at de følger denne politisk korrekte barneoppdragelsen de står for her på nettet!
Gjest Tex Skrevet 11. september 2004 #20 Skrevet 11. september 2004 Husarrest hadde virket mot sin hensikt her i huset, for jeg har to stuegriser son elsker å være på rommene sine......... Derimot praktiseres konfiskering, som fex fjerning av link-kabler, tv-antenner osv. Og DET funker! Det hender jeg sier at de må gå på rommet sitt hvis jeg mener de trenger en timeout. Men det har liten hensikt. Men jeg fikk husarrest eller innestraff da jeg var liten, det tror jeg alle ungene i gata fikk.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå