Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- VG

- Dagbladet

Hva synes du? Er det en grusom tradisjon som burde avskaffes? Er det helt greit med tanke på mat? Eller er du nøytral?

Personlig synes jeg det er litt vel mange mennesker som tror de bare slakter for moro skyld og at de slakter utrydningstruede hvaler, uten det minste spor av å prøve å undersøke og lese seg opp om saken selv. Her er en veldig interessant liten dokumentar om emnet.

Også Ricky Gervais tweetet om det, kalte det "tragisk slakting" og sa at han var glad vi hadde funnet en annen planet. Litt skuffet, da jeg egentlig er en stor fan av han. Trodde han var litt mer forsiktig og leste seg litt om om eventuelle ting han legger ut på Twitter. Nå kan det selvsagt være andre grunner enn de jeg nevnte til at han la det ut, men likevel...

Hva er din mening?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ricky Gervais er ikke skrudd sammen riktig. Selv kjente personer sier mye rart og han er definitivt en av dem.

Er for øvrig helt enig i at det er greit å slakte dyr for å spise dem - også hvalen. Kan ikke tenke meg at hvalen har det noe bedre av å ligge i et garn i flere timer før noen drar garnet ombord en båt.

Anonymous poster hash: a7ea0...b49
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge SS-folka er mot det er jeg for det.

Anonymous poster hash: 8b6e3...31e
  • Liker 3
Skrevet

Så lenge SS-folka er mot det er jeg for det.

Går utifra at du mener Sea Sheperd? Klandrer deg ikke der. Har sett et par episoder av Whale Wars der de er med, fordi kjæresten min synes de er så teite at han sitter å ler av de... Og de er jo helt på bærtur. Grinete ekstremister som de der fronter virkelig ikke saken sin godt.

• Liker 1
Skrevet

Flere meninger? :)

Skrevet

- VG

- Dagbladet

Hva synes du? Er det en grusom tradisjon som burde avskaffes? Er det helt greit med tanke på mat? Eller er du nøytral?

Personlig synes jeg det er litt vel mange mennesker som tror de bare slakter for moro skyld og at de slakter utrydningstruede hvaler, uten det minste spor av å prøve å undersøke og lese seg opp om saken selv. Her er en veldig interessant liten dokumentar om emnet.

Også Ricky Gervais tweetet om det, kalte det "tragisk slakting" og sa at han var glad vi hadde funnet en annen planet. Litt skuffet, da jeg egentlig er en stor fan av han. Trodde han var litt mer forsiktig og leste seg litt om om eventuelle ting han legger ut på Twitter. Nå kan det selvsagt være andre grunner enn de jeg nevnte til at han la det ut, men likevel...

Hva er din mening?

Jeg syns det er temmelig tragisk at man slakter denne tradisjonen.

Noen som har vært på Færøyene? Sett de store skogene der hjort og reinsdyr beiter i flokk, og de store gårdene med kyr? Eplehagene og de fantastiske appelsinplantasjene? Maisåkrene som strekker seg mil etter mil?

Nei? For de fins ikke. Det er noen forblåste øyer der det fins litt gras og noen sauer. Og potetåkre. That's it.

Derimot fins det et hav, og folket på Færøyene har levd av havet siden de kom dit. Grindedrap er matauk, og kjøttet deles mellom lokalbefolkninga og forsyner dem med kjøtt frem til neste jaktsesong.

Færøyingene burde holde på tradisjonen sin. Det er ikke noe verre å slakte en hval enn å slakte ei ku.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg synes det er kvalmt, men jeg har forståelse for motargumentene. Vi slakter jo tross alt mange andre dyrearter.

Føler vel kanskje det blir annerledes når vi snakker om selvbevisste intelligente dyr.

Anonymous poster hash: 74519...73f

Skrevet

Går utifra at du mener Sea Sheperd? Klandrer deg ikke der. Har sett et par episoder av Whale Wars der de er med, fordi kjæresten min synes de er så teite at han sitter å ler av de... Og de er jo helt på bærtur. Grinete ekstremister som de der fronter virkelig ikke saken sin godt.

Ja, fy faen. De tar seg permisjon fra interiørdesignerjobben sin i California og berger kloden. Weekend warriors.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg synes det er kvalmt, men jeg har forståelse for motargumentene. Vi slakter jo tross alt mange andre dyrearter.

Føler vel kanskje det blir annerledes når vi snakker om selvbevisste intelligente dyr.

Anonymous poster hash: 74519...73f

Alle dyr vil helst leve. Jeg vil helst ha biff..

• Liker 1
Skrevet

De skal vel ha mat på Færøyene også, så lenge de ikke gjør slakteprosessen være en rimelig og Grindhvalen ikke er utrydningstruet så er det greit for meg, hvor tror folk at kjøttet i butikken kommer fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er imot slakting og utnytting av dyr uansett art :) 

Anonymous poster hash: 0f98a...132
Skrevet

Er imot slakting og utnytting av dyr uansett art :)

Hvordan skal vi få kjøtt? men utnytting i utrengsmål er ikke bra

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal vi få kjøtt? men utnytting i utrengsmål er ikke bra

Jeg trenger ikke kjøtt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hele ser jo veldig greit ut. Og til forskjell fra påstandene til SS-folka, så ser det ut til at de får brukt hele kroppen på disse... eh... fiskene? Dyrene. At på til ser det ikke verre ut enn et vanlig slakteri.

Skrevet

Jeg trenger ikke kjøtt. 

Bra for deg. Færøyingene mener at de trenger kjøtt. Jeg er med dem.

• Liker 3
Skrevet

Sea Shepherd er kulturimperialister som kommer brasende inn på den færøyiske scenen og skal lære folket der at levesettet deres er galt og forferdelig. Selv kommer de fra planetens mest ressursødeleggende og storkonsumerende kultur, den amerikanske, de har aldri mangla noe som helst, og kan saktens koste på seg å opphøye hvalene til en havets krysning mellom Buddha, Einstein og Ghandi, og skjelle ut folk som bare gjør sitt beste for å livnære seg.

• Liker 12
Skrevet

Sea Shepherd er kulturimperialister som kommer brasende inn på den færøyiske scenen og skal lære folket der at levesettet deres er galt og forferdelig. Selv kommer de fra planetens mest ressursødeleggende og storkonsumerende kultur, den amerikanske, de har aldri mangla noe som helst, og kan saktens koste på seg å opphøye hvalene til en havets krysning mellom Buddha, Einstein og Ghandi, og skjelle ut folk som bare gjør sitt beste for å livnære seg.

Veldig godt sagt!  :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er betenkelig og uetisk slakte intelligente flokkdyr. Det gjelder griser også. Vi burde tenke litt mer i gjennom hbordan vi behandler våre medskapninger. At noe er tradisjon betyr ikke at det er etisk forsvarlig. Tyrefekting er også tradisjon,det samme er Yulinfestivalen. Færøyværingene kan fint leve av fisk og skalldyr, de må ikke slakte hvaler for å overleve. Dessuten har de masse sau. Har vært der. De lever da ikke helt isolert fra herden, de heller. Det drives med både import og eksport som de fleste andre steder.

Anonymous poster hash: d0ca4...612

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er betenkelig og uetisk slakte intelligente flokkdyr. Det gjelder griser også. Vi burde tenke litt mer i gjennom hbordan vi behandler våre medskapninger. At noe er tradisjon betyr ikke at det er etisk forsvarlig. Tyrefekting er også tradisjon,det samme er Yulinfestivalen. Færøyværingene kan fint leve av fisk og skalldyr, de må ikke slakte hvaler for å overleve. Dessuten har de masse sau. Har vært der. De lever da ikke helt isolert fra herden, de heller. Det drives med både import og eksport som de fleste andre steder.

Anonymous poster hash: d0ca4...612

Du mener at vi er det eneste rovdyret på planeten som ikke skal kunne ete kjøtt?

Den færøyiske slaktingen av grindhval er ikke en forlystelse. Det er en måte å høste av havet på.

For grindhvalene tror jeg ikke det spiller så stor rolle om de dør av alderdom og drukner, rives i biter av spekkhuggere, eller dør på ei færøyisk strand.

Og at en mann som Paul Watson skal ha noen innvendinger, finner jeg komisk. Hamburgerne ligger bokstavelig talt i tjukke lag på ham. Uansett hva han har å si om veganisme.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at hvalfangst er topp! Mye bedre enn å støtte for eksempel kyllingdrift, som lever i mørke låver, med nesten ingen frihet, og blir matet med antibiotika-resistant mat. Noen som vet hvor de selger hval i Trondheim? På tide å vise støtte til hvalfangerne ved å kjøpe mer hvalkjøtt!

Anonymous poster hash: 66ab1...a5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...