Gjest Haaploes Skrevet 26. juli 2015 #1 Del Skrevet 26. juli 2015 En hund ligger i kortene et par år frem i tid, og for tiden er det dalmatiner som står i søkelyset. I den forbindelse er jeg ute etter dagligdagse erfaringer med rasen. Rasestandarder er jeg lite interessert i - men dalmatinere(n) du kjenner, hva brukes den til? Hvordan er gemyttet på den? Hvor gammel er den? Er innavlmytene sanne? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #2 Del Skrevet 26. juli 2015 Hvor mye erfaring har du med hund? Dalmatinere krever MYE! Du være konsekvent, bruke mye energi på lydighet og bruk. Anonymous poster hash: 0ad76...7d2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #3 Del Skrevet 26. juli 2015 Vi har en dalmatiner på 3 år, en tispe. Krever mye. Veldig glad i folk. Ekstremt tung å ha det første året, men blir veldig kjekk når de er fylt 2. Har mye energi, men er ganske lettlærte. Har en tendens til selektiv hørsel, så er ikke så lett å trene innkalling. Du må ha mye tid til den, da de krever ganske mye tur og hjernetrim ellers. Røyter hele året, og dalmishårene setter seg fast i alt, spesielt klær. Lurt å ha en sofa som har "glatt" stoff så det ikke setter seg så mye hår i den. Gemyttet er supert. Glad i alle og alt, men kan være voldsom å ha rundt barn, da de ikke tar så mye hensyn. Vet ikke helt hva du sikter på når du sier innavlssykdommer, men mange dalmatinere får urinstein, og jeg synes nesten det er en plikt å fore på lavproteinfór, eller et for som er tilpasset raser som lett får dette. De selger dette hos dyrlegen. Allergi er også desverre ganske vanlig hos dalmatinere. Vår har det. Dette er veldig dyrt, det koster oss ca. 2500-3000 i måneden for fór og medisiner. Har du ikke dette, så vil jeg ikke anbefale å kjøpe dalmis. Du må kunne gi den de medisinene som funker, og det er en lang og slitsom prosess å finne ut av hva den er allergisk mot. Ellers er det en fantastisk rase som du blir veldig glad i :-) Bare spør om det er mer du lurer på. Anonymous poster hash: 0ca20...8b7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 26. juli 2015 #4 Del Skrevet 26. juli 2015 Hvor mye erfaring har du med hund? Dalmatinere krever MYE! Du være konsekvent, bruke mye energi på lydighet og bruk. Anonymous poster hash: 0ad76...7d2 Mye erfaring, også med andre såkalt "krevende" raser. Tid på lydighet og til å bruke hunden slik den er ment mener jeg er viktig uansett hunderase, det er nettopp derfor det ikke er aktuelt med hund før om et par år. Vi har en dalmatiner på 3 år, en tispe. Krever mye. Veldig glad i folk. Ekstremt tung å ha det første året, men blir veldig kjekk når de er fylt 2. Har mye energi, men er ganske lettlærte. Har en tendens til selektiv hørsel, så er ikke så lett å trene innkalling. Du må ha mye tid til den, da de krever ganske mye tur og hjernetrim ellers. Røyter hele året, og dalmishårene setter seg fast i alt, spesielt klær. Lurt å ha en sofa som har "glatt" stoff så det ikke setter seg så mye hår i den. Gemyttet er supert. Glad i alle og alt, men kan være voldsom å ha rundt barn, da de ikke tar så mye hensyn. Vet ikke helt hva du sikter på når du sier innavlssykdommer, men mange dalmatinere får urinstein, og jeg synes nesten det er en plikt å fore på lavproteinfór, eller et for som er tilpasset raser som lett får dette. De selger dette hos dyrlegen. Allergi er også desverre ganske vanlig hos dalmatinere. Vår har det. Dette er veldig dyrt, det koster oss ca. 2500-3000 i måneden for fór og medisiner. Har du ikke dette, så vil jeg ikke anbefale å kjøpe dalmis. Du må kunne gi den de medisinene som funker, og det er en lang og slitsom prosess å finne ut av hva den er allergisk mot. Ellers er det en fantastisk rase som du blir veldig glad i :-) Bare spør om det er mer du lurer på. Anonymous poster hash: 0ca20...8b7 Takk for utfyllende svar! Kan jeg spørre hvordan dere landet på den rasen? Hva slags allergier er det snakk om? Brukte dere norsk oppdretter? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #5 Del Skrevet 26. juli 2015 Dalmatiner er, som flere har nevnt, veldig krevende. Det er også en stor rase som krever mye plass og en konsekvent eier med mye tid til trening, mosjon og sosialisering. Jeg har ikke eid dalmatiner selv, men har passet en i perioder, og jeg var utslitt etter en uke med den hunden i hus. Eller rettere sagt, jeg var utslitt etter tre dager, og trodde aldri uka skulle ende... Jeg er meget hundevant, og har erfaring med forskjellige raser, men akkurat dette individet var alt for krevende for meg, hvert fall. Hva er det som gjør at du ønsker deg dalmatiner? Anonymous poster hash: 6b0fc...4ef Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 26. juli 2015 #6 Del Skrevet 26. juli 2015 Dalmatiner er, som flere har nevnt, veldig krevende. Det er også en stor rase som krever mye plass og en konsekvent eier med mye tid til trening, mosjon og sosialisering. Jeg har ikke eid dalmatiner selv, men har passet en i perioder, og jeg var utslitt etter en uke med den hunden i hus. Eller rettere sagt, jeg var utslitt etter tre dager, og trodde aldri uka skulle ende... Jeg er meget hundevant, og har erfaring med forskjellige raser, men akkurat dette individet var alt for krevende for meg, hvert fall. Hva er det som gjør at du ønsker deg dalmatiner? Anonymous poster hash: 6b0fc...4ef Hvor krevende er de i forhold til for eksempel tollere? Som nevnt er det uaktuelt med hund før om et par år, men jeg planlegger å bruke de to årene godt for å sikre meg den riktige rasen. Jeg overvar nylig et agilitystevne der det var en dalmatiner som var helt rå, og det er derfor jeg nå driver og leser meg opp på dem Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #7 Del Skrevet 26. juli 2015 Hvor krevende er de i forhold til for eksempel tollere? Som nevnt er det uaktuelt med hund før om et par år, men jeg planlegger å bruke de to årene godt for å sikre meg den riktige rasen. Jeg overvar nylig et agilitystevne der det var en dalmatiner som var helt rå, og det er derfor jeg nå driver og leser meg opp på dem De er langt mer krevende enn tollere, det er helt klart! Har du hatt hund før? Hvis ikke, ville jeg aldri valgt en dalmatiner som første hund. Anonymous poster hash: 6b0fc...4ef Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 26. juli 2015 #8 Del Skrevet 26. juli 2015 De er langt mer krevende enn tollere, det er helt klart! Har du hatt hund før? Hvis ikke, ville jeg aldri valgt en dalmatiner som første hund. Anonymous poster hash: 6b0fc...4ef Det blir ikke min første hund, nei Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #9 Del Skrevet 26. juli 2015 Jeg vet om bare én dalmatiner. Han virket hjerneskadet, eller ble "kalt" det.Han hadde et fint, normalt navn. Men innen to år så ble "klikko" navnet, det var det eneste navnet han lydet til slutt Han var full av energi, EVIG energi! Han klikket vinkel om du overså han da han var i hagen. Han var litt for ivrig og hoppet ofte alt for tidlig, så han slo hodet i gjerdet, om å om igjen. Ergo, hjerneskadet Du kunne rope ut kommandoer til du ble blå, men den hunden brydde seg ikke. Han var sin egen herre og de stakkars eierne som kun hadde hatt Engelsk bulldog tidligere, de ante ikke hvordan de skulle få en slik hyper hund til å ro seg ned i to sekunder. Bulldogen var så feit og lat at det å stikke av var aldri noe han orket å vurdere en gang. Men klikko, han var høyt og lavt så fort en dør ble åpnet. For han ville ut på nye eventyr! Etter 6 år så ga de opp, og omplasserte han til noen som hadde erfaring med en slik rase. De kommer nok aldri til å skaffe seg en dalmatiner igjen. Men han var helt nydelig! å kos, å glad! Alle i gata elsket Klikko. Anonymous poster hash: fc8fa...56a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #10 Del Skrevet 26. juli 2015 De er langt mer krevende enn tollere, det er helt klart! Har du hatt hund før? Hvis ikke, ville jeg aldri valgt en dalmatiner som første hund.Anonymous poster hash: 6b0fc...4ef Er ikke dalmatinere avlet frem for å løpe lange distanser? Det sier meg at dalmatinere krever svært myeAnonymous poster hash: 322f5...46f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16780969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #11 Del Skrevet 26. juli 2015 Mye erfaring, også med andre såkalt "krevende" raser. Tid på lydighet og til å bruke hunden slik den er ment mener jeg er viktig uansett hunderase, det er nettopp derfor det ikke er aktuelt med hund før om et par år. Takk for utfyllende svar! Kan jeg spørre hvordan dere landet på den rasen? Hva slags allergier er det snakk om? Brukte dere norsk oppdretter? Vi ønsket en hund som var trofast, glad og hadde endel energi. Dessuten ville vi ha en korthåret og atletisk hund. Vi er glad i å gå lange turer, og trene inne på litt morsomme triks med hunden Det er en helt fantastisk rase, og det er ingen tvil om at dalmatiner blir vår neste hund også. Tror det er mange som får matallergi. Det er det vår også har, i tillegg til støvmidd, lagermidd og gresspollen. Det som skjer er at de klør seg noe voldsomt. Vår reagerte med utallige ørebetennelser, og ekstrem slikking på poter. Nå har vi fått kontroll på det, så nå er det bare viktig å bruke medisinene. Ja, vi brukte norsk oppdretter. Det er endel flinke oppdrettere, men også endel ...ja. Vil anbefale deg å spørre om noen i kullene før har utviklet allergi. Ellers synes jeg en del av svarene her er litt skremmende. Det virker som om dalmatiner er en hund med energi uten like i følge en del av svarene her. Det har den så absolutt ikke. Klart de har en del energi, men etter en god tur så ligger vår strekk ut på sofaen resten av kvelden. Du må ikke tro at det er en hund som man ikke kan temme nesten. Ja, de kan være vanskelige de 1-2 første årene, men er man konsekvent med trening her og ikke gir opp (noe som kan være vanskelig i blant!), så får man en super hund! Hadde ikke byttet ut vår for noen andre. De første årene er vanskelige, men gud som det lønner seg å stå på Hører mange som ikke har dalmis selv som sier at de er så krevende, mens de som faktisk eier dem selv synes det går helt fint. :-) Anonymous poster hash: 0ca20...8b7 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16782102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #12 Del Skrevet 27. juli 2015 Åååå, hår, ja, det glemte jeg å nevne! Dalmatineren røyter avsindig, og de korte, stikkende hårene setter seg fast i alt! De periodene jeg passet den tidligere nevnte dalmatineren, fant jeg igjen hår etter den i flere måneder etterpå. I sofaputene, inn under gulvlister og i klær. Veldig glad jeg har en hund som ikke røyter! For øvrig ble denne hunden omplassert, da eier ikke orket mer. Det går selvfølgelig mest på eier, men at den er krevende, er det ingen tvil om. Anonymous poster hash: 6b0fc...4ef Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/956610-erfaringer-med-dalmatiner/#findComment-16784796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå