Tømmerhøgger'n Skrevet 26. juli 2015 #1 Skrevet 26. juli 2015 Jeg elsker foccacia, og pleier å ha i fetaost og havsalt. Jeg skal ha venninnekveld til uka og vil servere foccacia, og lurer i den anledning på om noen har gode tips til hva jeg kan ha i? Jeg vil gjerne lage en av den vanlige typen, men kunne tenke meg å lage to slag så besøket kan velge
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #2 Skrevet 26. juli 2015 Kanskje soltørket tomat, oliven, feta, rosmarin, hvitløk, chili og havsalt? Mye godt du kan ha i foccacia Anonymous poster hash: 8f50e...5f0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #3 Skrevet 26. juli 2015 Du kunne ikke tenke deg å dele oppskriften med en nybegynner på foccacia? Anonymous poster hash: 01b90...7cb
Tømmerhøgger'n Skrevet 26. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2015 Du kunne ikke tenke deg å dele oppskriften med en nybegynner på foccacia? Anonymous poster hash: 01b90...7cb Deigen: 50 gram gjær 1 liter vann 6 ss olivenolje 2 liter hvetemel 1 ts salt 1 ts sukker Jeg pleier å ha i litt fetaost, og strør havsalt og litt krydder (provence-krydder for eksempel) på toppen. Bruker ikke mål på det. La deigen heve i 30-40 minutter. Så har du olivenolje på ei stekeplate og har på deigen der. Pass på å smøre deigen godt inn i oljen så brødet går ei sprø overflate når du steker det. Klem deigen flat og klem inn noen hull i deigen med fingrene. Nå har du over salt og ønsket krydder hvis du ønsker det. La deigen heve i nye 30-40 minutter. Stekes nederst i ovnen på 225 grader i ca en halvtime.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #5 Skrevet 26. juli 2015 Deigen: 50 gram gjær 1 liter vann 6 ss olivenolje 2 liter hvetemel 1 ts salt 1 ts sukker Jeg pleier å ha i litt fetaost, og strør havsalt og litt krydder (provence-krydder for eksempel) på toppen. Bruker ikke mål på det. La deigen heve i 30-40 minutter. Så har du olivenolje på ei stekeplate og har på deigen der. Pass på å smøre deigen godt inn i oljen så brødet går ei sprø overflate når du steker det. Klem deigen flat og klem inn noen hull i deigen med fingrene. Nå har du over salt og ønsket krydder hvis du ønsker det. La deigen heve i nye 30-40 minutter. Stekes nederst i ovnen på 225 grader i ca en halvtime. Tusen takk Anonymous poster hash: 01b90...7cb
peppermyntete Skrevet 27. juli 2015 #6 Skrevet 27. juli 2015 Soltørket tomat, eller å dytte halve cherrytomater nedi deigen før steking! 1
Satellites Skrevet 28. juli 2015 #7 Skrevet 28. juli 2015 Store mengder soltørket tomat, Oliven, feta, rosmarin og havsalt. Nam! 1
Pawn Hearts Skrevet 28. juli 2015 #8 Skrevet 28. juli 2015 Alle forslagene gir meg vann i munnen, men, folkens: focaccia. Først én c, deretter to. 2
debattanten Skrevet 28. juli 2015 #9 Skrevet 28. juli 2015 (endret) Jeg syns rosmarin er veldig godt, men har en forkjærlighet for timian så vil anbefale å prøve det også! Vi pleier å ha sorte oliven i, eventuelt slike kalamata. En god chorizo er også godt å ha i om du vil ha en litt spicy utgave. Ellers er vel det meste nevnt. Ellers kjører jeg en nokså fuktig deig som regel. 65% vann pleier å være bra syns jeg. Så en typisk oppskrift kan være 1000g hvetemel 650g vann 10g salt 10g sukker 5ss extra virgin olivenolje 1pk tørrgjær Pleier vel å bruke 1200g i langpanne om jeg husker riktig, bare å gange med 0,65 for å få riktig mengde vann. Salt og sukker bruker jeg alltid bare 1% av. Blandes og heves i minimum 1 time, men kan godt stå i flere timer. Smører den inn med litt ekstra olje før heving. Klemmes ut i formen og heves i 30 min til 1 time. Heller over litt mer olivenolje til slutt. Stekes på 225 grader til den har blitt fin og gylden, ca 30 minutter. Edit: Glemte mer salt, vi drysser alltid litt grovkvernet salt over før den går i ovnen, sammen med oljen og urter. Endret 28. juli 2015 av debattanten 2
FantasDick Skrevet 28. juli 2015 #10 Skrevet 28. juli 2015 Jeg bruker soltørket tomat, sorte oliven, parmesan, rosmarin, timian, olivenolje og grovt salt.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #11 Skrevet 28. juli 2015 Alle forslagene gir meg vann i munnen, men, folkens: focaccia. Først én c, deretter to. Og så er det så mye enklere å google seg frem til massevis av gode oppskrifter når man skriver navnet på retten korrekt. Anonymous poster hash: d3eea...335 1
Tømmerhøgger'n Skrevet 29. juli 2015 Forfatter #12 Skrevet 29. juli 2015 Åh, her var det mange deilige forslag! Takk for alle tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå