Gå til innhold

betennelse


Søtpotita

Anbefalte innlegg

Eg prøver å jogga så ofte eg kan, men blir ofte hindra på grunn av betennelse i føtna (på framsida av leggen...leddhinnebetennelse? eller noko i den duren..). Fryktelig ubehagelig!!! :-x

Har høyrt at ein kan få noko betennelsehemmande av legen for slik å unngå dette problemet for alltid...er det nokon her som har prøvd det eller har blitt kvitt dette problemet på andre måtar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tidligere vært plaget med hyppig beinhinnebetennelse (som jeg regner med at er det du sliter med også)

De gangene jeg har fått betennelseshemmende er når det har "brutt ut". Ingen vits i å gi betennelseshemmende i "gode" perioder uten betennelse, er hva jeg fikk høre...

Jeg fant en sammenheng mellom beinhinnebetennelsen og underlaget jeg sprang på (samt skoene).

Jeg "fikset" det med å kjøpe meg ordentlige sko med ordentlig demping (beregnet for asfalt) - selv om jeg ikke skulle springe noe på asfalt...

Det er også anbefalt at en unasett prøver å holde seg unna asfalten både når en går og når en jogger - løp på siden i "grus-kanten" om det er mulig...

Jeg har fulgt disse rådene, og ble kvitt plagene mine...

(Men fikk jo desto tynnere lommebok pga de skoene da, men det var jo verdt det) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres ut som det er meg du beskriv der...spring masse på asfalt men også skogsvegar. Har vurdert nye sko, men har liksom tvilt på at det hjelper...dessuten kostar det ein liten formue med skikkelige sko, har jo fleire andre par...men trur neppe dei er beregna for asfalt...

Ka kosta dine "asfalt-sko"? Kva merke er det?

Takk for oppklaring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kjøpe skikkelige løpesko er det veldig viktig med individuell tilpasning og veiledning. Gå derfor til en butikk der de virkelig har peiling, feks Løplabbet.

Det koster kanskje mer, men i lengden er det verdt det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gå til fysioterapeut for å få behandling.

HVIL. Hvile trenger ikke bestå av null bevegelse, men heller av svømming og andre lettere og mindre belastende alternativer.

Oridus er en salve som har fungert bra for meg, men dette er ikke nok alene. Som et supplement til behandling er det fornuftig.

Gode sko og riktig, variert underlag er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gammel tråd, men jeg kan gi noen kommentarer allikevel.

Magnesium som kosttilskudd hjalp meg når jeg hadde lignende symptom og kan kanskje være til hjelp for deg også? Ellers er det viktig med variasjon i treningen. Løping på asfalt er for mange drepen og selv har jeg helt kuttet ut løping på hardt underlag. "Pain is your guide" - det kan være lurt å lytte til kroppens signaler og heller gjøre noe annet en stund når du har vedvarende smerter i en bestemt muskel/sene etc. Gode sko er nevnt og er veldig viktig, men gode joggesko koster desverre ofte rundt en tusing.

Så for å oppsummere: Jeg ville prøvd 1-2 uker med magnesium (mener å huske at jeg merket rask bedring) og gjør noe annet enn å jogge et par uker. Du kan sykler, spille innebandy, gå rolig tur i kuppert terreng, gå på ski, skøyter osv.

Lykke til!

PK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...