AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #1 Skrevet 25. juli 2015 I sommer har vi kuttet bleie på toåringen vår, og det har i grunnen gått som en drøm. Vi hadde en ukes tid ned litt uhell av begge sorter, men den siste måneden har han vært helt bleiefri og med så og si ingen uhell både dag og natt. Så langt alt vel, men problemet er at han også samtidig er inne i en ekstrem trassfase om dagen. Han skal bestemme absolutt alt, og veldig ofte føles det som om han opponerer aller mest for å teste grenser og fordi han vet at han kan (altså at han vet at han kan uttrykke sin egen vilje- han får absolutt ikke alltid viljen sin). Og sånn er det jo også ned toåringer. Problemet oppstår når han innimellom bestemmer seg for å trasse i forhold til det å gå på do. Vi har kjørt på at han må gå på do hver gang før vi går ut, og i starten var dette helt greit. De siste par ukene har han imidlertid flere ganger replisert med at han ikke vil gå på do. Det som da skjer er at han som oftest må på do mens vi er ute (og som oftest ganske kort tid etter at vi har dratt hjemmefra), og vi får da et problem med å finne frem til en do i matbutikken, evt kjapt finne en bensinstasjon å stoppe på hvis vi er ute og kjører bil osv. Hadde vært så utrolig mye greiere hvis han bare kunne gå på do før vi dro hjemmefra, så hadde vi sluppet alt ekstra-styret... Vi vet ikke helt hvordan vi skal håndtere dette, for det er jo umulig å tvinge et barn til å tisse/bæsje hvis han nekter. Er det andre som har vært borti lignende problemstilling? Og hvordan har dere i såfall løst det?Anonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Magdalene Skrevet 25. juli 2015 #2 Skrevet 25. juli 2015 Går han ikke på do, så får han ikke gå ut... Slik løste vi det. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #3 Skrevet 25. juli 2015 Går han ikke på do, så får han ikke gå ut... Slik løste vi det. Da svarer han bare at han ikke vil gå ut likevel (og det svarer han også selv om vi skal ut og gjøre noe han veldig gjerne vil, som å gå på lekeplassen eller besøke besteforeldrene). En skikkelig stabeis dette, skjønner du 😉Anonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2015 #4 Skrevet 26. juli 2015 Da svarer han bare at han ikke vil gå ut likevel (og det svarer han også selv om vi skal ut og gjøre noe han veldig gjerne vil, som å gå på lekeplassen eller besøke besteforeldrene). En skikkelig stabeis dette, skjønner du 😉Anonymous poster hash: 9bf82...afb Og da dere ikke gå ut... 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #5 Skrevet 26. juli 2015 Og da dere ikke gå ut... Da løper han inn i huset igjen for å leke med lekene sine. Hvis vi da nekter han å leke med lekene før han har gått på do settes det igang et sinne og et hylekor av en annen verden, med en halvtime eller mer med skriking, hamring i gulvet osv. Har nemlig gjort dette ved et par anledninger for å ikke la ham "vinne" kampen om å ikke gå på do. Men for det første er det fryktelig tidkrevende å bruke en halvtime eller mer ekstra hver gang vi skal ut fordi han må gjennom en kjempetrassepisode først. For det andre er disse episodene selvsagt kjempeslitsomme både for oss og for han (og han har allerede nok lignende hendelser pga andre ting i løpet av en dag), så vi forsøker jo å unngå å gjøre ting som vi VET at fremprovoserer det.Anonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2015 #6 Skrevet 26. juli 2015 Da løper han inn i huset igjen for å leke med lekene sine. Hvis vi da nekter han å leke med lekene før han har gått på do settes det igang et sinne og et hylekor av en annen verden, med en halvtime eller mer med skriking, hamring i gulvet osv. Har nemlig gjort dette ved et par anledninger for å ikke la ham "vinne" kampen om å ikke gå på do. Men for det første er det fryktelig tidkrevende å bruke en halvtime eller mer ekstra hver gang vi skal ut fordi han må gjennom en kjempetrassepisode først. For det andre er disse episodene selvsagt kjempeslitsomme både for oss og for han (og han har allerede nok lignende hendelser pga andre ting i løpet av en dag), så vi forsøker jo å unngå å gjøre ting som vi VET at fremprovoserer det.Anonymous poster hash: 9bf82...afb Men da er det jo bare å fortsette som dere gjør. Ofte så må man gjennom en slitsom tid før de lærer at det ikke funker å nekte å gå på do feks. Man må jo bare ta kampen, eller bare la være. Tomme trusler kommer det hvertfall ingen ting ut av.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #7 Skrevet 26. juli 2015 Da svarer han bare at han ikke vil gå ut likevel (og det svarer han også selv om vi skal ut og gjøre noe han veldig gjerne vil, som å gå på lekeplassen eller besøke besteforeldrene). En skikkelig stabeis dette, skjønner du Anonymous poster hash: 9bf82...afb Går han ikke på di, må han ta på bleie "slik babyer må" Litt tilbakefall er slett ikke uvanlig. Vi valgte å bruke klistremerkesystem. Mye enklere å få kiden til å gå på do når vi minnet om belønning i andre enden. Vi brukte dette i ca en måned, og da hadde barnet helt sluttet med dovegring.Anonymous poster hash: 3d3b0...77f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #8 Skrevet 26. juli 2015 Men da er det jo bare å fortsette som dere gjør. Ofte så må man gjennom en slitsom tid før de lærer at det ikke funker å nekte å gå på do feks. Man må jo bare ta kampen, eller bare la være. Tomme trusler kommer det hvertfall ingen ting ut av. Nei, og nettopp derfor kommer vi heller aldri med tomme trusler Anonymous poster hash: 9bf82...afb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #9 Skrevet 26. juli 2015 Går han ikke på di, må han ta på bleie "slik babyer må" Litt tilbakefall er slett ikke uvanlig. Vi valgte å bruke klistremerkesystem. Mye enklere å få kiden til å gå på do når vi minnet om belønning i andre enden. Vi brukte dette i ca en måned, og da hadde barnet helt sluttet med dovegring.Anonymous poster hash: 3d3b0...77f Det har vi også forsøkt. Men da blir han også enormt sinna og starter et kjempetrassanfall, eller noen ganger bare godtar han å ha på bleie (som jeg også synes er litt dumt, siden han greier seg fint uten). Men jeg ser at vi nok bare må fortsette som vi gjør, nemlig å bare la ham droppe å gå på do før vi skal ut de gangene han nekter. Det å stadig måtte jakte på doer ute kort tid etter å ha forlatt hjemmet skaper en del ekstra stress for oss, siden vi i tillegg har to andre forholdsvis små barn som også krever sitt i hverdagen. Men vi får bare håpe at ikke donekten til mellomstemann blir så alt for langvarig, selv om jeg har mine tvil, så sta som han er. (Det sier jo også litt når dere som svarer i denne tråden tydeligvis ikke engang kan sette dere inn i at det finnes barn som er såpass sta og viljesterke )Anonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2015 #10 Skrevet 26. juli 2015 (Det sier jo også litt når dere som svarer i denne tråden tydeligvis ikke engang kan sette dere inn i at det finnes barn som er såpass sta og viljesterke )Anonymous poster hash: 9bf82...afb Å neida. Har hatt mitt med trassede barn, men i motsetning til deg så takler jeg tydeligvis at det er grusomt slitsomt en periode, til de lærer at det ikke nytter 😉 det er jo bare slik det er. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #11 Skrevet 26. juli 2015 Å neida. Har hatt mitt med trassede barn, men i motsetning til deg så takler jeg tydeligvis at det er grusomt slitsomt en periode, til de lærer at det ikke nytter 😉 det er jo bare slik det er. Vi takler det jo helt fint, hvor har du fått det fra at vi ikke takler at det er grusomt slitsomt!?! Men det bør jo absolutt være rom for å spørre om råd i strevsomme situasjoner selv om man uansett håndterer dem greit! Hvis noen hadde hatt noen gode tips som kunne ha gjort hverdagen vår litt enklere hadde det jo vært fint å få vite om dem. Forøvrig har jeg mine tvil om hvorvidt du kan ha vært borti skikkelig trassige barn. Både fordi du så kjekt svarer at dere da bare sa til deres barn at det ikke fikk gå ut likevel dersom det nektet å gå på do og fordi du deretter fulgte opp med spørsmålet om hva som skjedde dersom vi nektet sønnen vår å dra ut dersom han ikke hadde gått på do. Sånne enkle løsninger fungerer selvsagt ikke på veldig trassige barn, og siden det var enkleste, og mest nærliggende løsningene, var det vel ganske åpenbart at dette allerede var forsøkt. (Og til sist, siden vi først er inne på temaet, har jeg også fra dine svar i utallige andre tråder her inne, fått inntrykk av at du har særdeles lite erfaring med skikkelig trassige barn).Anonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2015 #12 Skrevet 26. juli 2015 Vi takler det jo helt fint, hvor har du fått det fra at vi ikke takler at det er grusomt slitsomt!?! Men det bør jo absolutt være rom for å spørre om råd i strevsomme situasjoner selv om man uansett håndterer dem greit! Hvis noen hadde hatt noen gode tips som kunne ha gjort hverdagen vår litt enklere hadde det jo vært fint å få vite om dem. Forøvrig har jeg mine tvil om hvorvidt du kan ha vært borti skikkelig trassige barn. Både fordi du så kjekt svarer at dere da bare sa til deres barn at det ikke fikk gå ut likevel dersom det nektet å gå på do og fordi du deretter fulgte opp med spørsmålet om hva som skjedde dersom vi nektet sønnen vår å dra ut dersom han ikke hadde gått på do. Sånne enkle løsninger fungerer selvsagt ikke på veldig trassige barn, og siden det var enkleste, og mest nærliggende løsningene, var det vel ganske åpenbart at dette allerede var forsøkt. (Og til sist, siden vi først er inne på temaet, har jeg også fra dine svar i utallige andre tråder her inne, fått inntrykk av at du har særdeles lite erfaring med skikkelig trassige barn).Anonymous poster hash: 9bf82...afb Du skriver jo at du syns det er slitsomt og tidkrevende. Hvorvidt jeg har hatt veldig trass i heimen eller ikke, er ikke noe jeg gidder å diskutere med deg. Jeg vet jo hva vi har hatt 😉 Jeg skrev ikke at det ikke ble skrik og tenners gnissel når vi satte hardt mot hardt. 2
Tante-Sofie Skrevet 26. juli 2015 #13 Skrevet 26. juli 2015 Dette er jo helt naturlig. Å gå på do er en privat ting, også for små barn. Det er en av få ting i livet sitt han kan kontrollere. Jeg har tro på å forklare enkelt. Selv sier jeg til min sønn at jeg anbefaler ham å gå på do før vi går, om han velger å la være kan det føre til at vi ikke rekker noe av det vi har planlagt eller at vi må dra hjem igjen fordi vi ikke rakk å finne en do. Å ikke gå ut er jo heller ikke noe alternativ, skal en 2-åring som har et helt naturlig ønske om å selv bestemme over sin egen avføring, diktere hva familien skal gjøre? Og hva gjør man de gangene man MÅ ut? Eller de gangene de voksne vil/må ut og gjøre noe som 2-åringen kanskje ikke har lyst til? Da har han jo funnet en "magisk knapp" som gjør at han slipper unna. Å tvinge på igjen bleie "som en baby" er jo bare for å ydmyke og langt, langt over grensa for hva man kan gjøre mot barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #14 Skrevet 26. juli 2015 Du skriver jo at du syns det er slitsomt og tidkrevende. Hvorvidt jeg har hatt veldig trass i heimen eller ikke, er ikke noe jeg gidder å diskutere med deg. Jeg vet jo hva vi har hatt Jeg skrev ikke at det ikke ble skrik og tenners gnissel når vi satte hardt mot hardt. I min verden er det ganske stor forskjell på å synes en situasjon er tidkrevende og slitsom til å ikke takle en situasjon, men det handler sikkert litt om mengden livserfaring man har Anonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2015 #15 Skrevet 26. juli 2015 I min verden er det ganske stor forskjell på å synes en situasjon er tidkrevende og slitsom til å ikke takle en situasjon, men det handler sikkert litt om mengden livserfaring man har Anonymous poster hash: 9bf82...afb Helt sikkert. Jeg har nok ikke så mye livserfaring 😉😉
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #16 Skrevet 26. juli 2015 Dette er jo helt naturlig. Å gå på do er en privat ting, også for små barn. Det er en av få ting i livet sitt han kan kontrollere. Jeg har tro på å forklare enkelt. Selv sier jeg til min sønn at jeg anbefaler ham å gå på do før vi går, om han velger å la være kan det føre til at vi ikke rekker noe av det vi har planlagt eller at vi må dra hjem igjen fordi vi ikke rakk å finne en do. Å ikke gå ut er jo heller ikke noe alternativ, skal en 2-åring som har et helt naturlig ønske om å selv bestemme over sin egen avføring, diktere hva familien skal gjøre? Og hva gjør man de gangene man MÅ ut? Eller de gangene de voksne vil/må ut og gjøre noe som 2-åringen kanskje ikke har lyst til? Da har han jo funnet en "magisk knapp" som gjør at han slipper unna. Å tvinge på igjen bleie "som en baby" er jo bare for å ydmyke og langt, langt over grensa for hva man kan gjøre mot barn. Takk for fint svar Sønnen min er dessverre fortsatt litt for liten til å forstå/bry seg om at det kan bli et problem at vi kanskje ikke rakk alt vi skulle fordi vi også måtte bruke tid på å lete etter en do til ham. Du setter ord på mye av det som gjør at jeg føler at hele situasjonen er litt fastlåst, og som jo er årsaken til at jeg føler at vi vel bare må fortsette som vi gjør. Om noen uker/måneder er han jo litt eldre (de utvikler seg jo så fort i denne alderen), og vil vel etter hvert også få mer forståelsen for at det er dumt/uheldig om vi må bruke masse tid på å lete etter en do til ham fordi han ikke ville gå på do hjemme. Og om ikke annet vil jo den verste trassen og grensetestingen med tid og stunder uansett gi seg av seg selv TSAnonymous poster hash: 9bf82...afb
Tante-Sofie Skrevet 26. juli 2015 #17 Skrevet 26. juli 2015 Selv om han ikke bryr seg, så "skapes det en kobling" når han erindrer at mamma har sagt at det kan skje og så skjer det faktisk også. Barn er aldri for små til å forklares ting.
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2015 #18 Skrevet 26. juli 2015 Selv om han ikke bryr seg, så "skapes det en kobling" når han erindrer at mamma har sagt at det kan skje og så skjer det faktisk også. Barn er aldri for små til å forklares ting. Signerer! Mange undervurderer hva egne barn faktisk forstår.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #19 Skrevet 26. juli 2015 Selv om han ikke bryr seg, så "skapes det en kobling" når han erindrer at mamma har sagt at det kan skje og så skjer det faktisk også. Barn er aldri for små til å forklares ting. Nei, det er jeg veldig enig med deg i (Hehe, forklarer faktisk til og med for babyen min på 7 mnd hvorfor vi må gjøre som vi gjør, jeg ) Så vi forklarer ham alltid hvorfor det er dumt at han ikke vil gå på do før vi skal ut. På et eller annet tidspunkt vil han jo begynne å tenke mer over det- eller trassen brenner ut av seg selv TSAnonymous poster hash: 9bf82...afb
Gjest Spiderman Skrevet 26. juli 2015 #20 Skrevet 26. juli 2015 Er man tydelig på å sette grenser så pleier barn å lære av erfaringene at trass er nytteløs. Det gjelder bare å ta de kampene når trassigheten kommer. Å gå på do kan av og til virke kjedelig når man har andre ting å gjøre og det nytter ikke å tvinge noen til å gjøre fra seg. Hadde selv suksess med sånne situasjoner når jeg jobbet med barn i den alderen bare ved å passe på leken de lekte med til de i det minste hadde PRØVD å gå på do. Måtte de på do der og da kom det alltid noe ut. Selv om de ble forbanna for at jeg passet på/tok leken deres, og det ofte tok 10-15 min med skriking for de kjedet seg så mye at de bare gikk på do. BLe alltid enklere etterhvert- Lykke til TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå