Gå til innhold

Trolltunga i Odda

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Planlegger tur til Trolltunga, men ønsker ikke ta himmelstigen - noen som vet og kan forklare litt om andre alternativer? Planlegger en overnatting i Odda før vi setter kurs mot Skjeggedal. Skal ha med venner fra Sør Afrika så Himmelstigen blir derfor ikke aktuell.

Hvordan er løypa ellers?

på forhånd takk :)

Gjest anonym2233
Skrevet

Planlegger tur til Trolltunga, men ønsker ikke ta himmelstigen - noen som vet og kan forklare litt om andre alternativer? Planlegger en overnatting i Odda før vi setter kurs mot Skjeggedal. Skal ha med venner fra Sør Afrika så Himmelstigen blir derfor ikke aktuell.

Hvordan er løypa ellers?

på forhånd takk :)

Hei!

Vi gikk Trolltunga i fjor. Nå fant vi ingen overnattingsplass akkurat der vi ønsket, på grunn av mange fuller plasser... Så da ble det en mye lenger kjøretur helt til Skjeggedal. 

Nede ved P-plassen der var det noen teltplasser, ikke store området. 

Kan anbefale å gå opp Mågelibanen, men vær OBS på løse planker, minimalt med plass, om dere støter på noen som er på vei nedover. Denne er "raskest", men også mye brattere. 

Det går jo ann å begynne på den? Om ikke er dety mulig å gå ut av den og ned til skogen, så lenge det er mulighet til å hoppe rett ned. 

Stien er veldig god og grei, veldig lang og tung tur(om en ikke er vant til den type terreng). 

Første biten av turen er på en merket sti, fin hytteområdet rundt. 

Deretter litt flatere fjellparti, men vær forsiktig om det fjellet er glatt på grunn av regn. 

og ps: Når du tror du nærmer deg, så er det fortsatt lenge til... :fnise:

Husk riktig sko, som har godt grep, og stive nok for god stabilitet. Rikelig med vann, og niste!

Mange fine plasser å raste på, når en kommer litt høyere opp :)

God tur!

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Hei!

Vi gikk Trolltunga i fjor. Nå fant vi ingen overnattingsplass akkurat der vi ønsket, på grunn av mange fuller plasser... Så da ble det en mye lenger kjøretur helt til Skjeggedal. 

Nede ved P-plassen der var det noen teltplasser, ikke store området. 

Kan anbefale å gå opp Mågelibanen, men vær OBS på løse planker, minimalt med plass, om dere støter på noen som er på vei nedover. Denne er "raskest", men også mye brattere. 

Det går jo ann å begynne på den? Om ikke er dety mulig å gå ut av den og ned til skogen, så lenge det er mulighet til å hoppe rett ned. 

Stien er veldig god og grei, veldig lang og tung tur(om en ikke er vant til den type terreng). 

Første biten av turen er på en merket sti, fin hytteområdet rundt. 

Deretter litt flatere fjellparti, men vær forsiktig om det fjellet er glatt på grunn av regn. 

og ps: Når du tror du nærmer deg, så er det fortsatt lenge til... :fnise:

Husk riktig sko, som har godt grep, og stive nok for god stabilitet. Rikelig med vann, og niste!

Mange fine plasser å raste på, når en kommer litt høyere opp :)

God tur!

Tusen hjertelig takk for svar :) Er veldig fjellvant, men har aldri gått i de områdene så greit å høre litt om turen  først :) 

Gjest anonym2233
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar :) Er veldig fjellvant, men har aldri gått i de områdene så greit å høre litt om turen først :)

Så bra :blomst: Er heeerlig på fjellet! 😊

Vær litt obs for været i år, da mener jeg ha med skift i tilfellet. Veldig ustabilt..

Tror det er noe snø igjen å? Hadde en venninne som gikk der for 4uker siden(vel og merke...) Og hun nevnte det var en del snø igjen. :)

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Så bra :blomst: Er heeerlig på fjellet!

Vær litt obs for været i år, da mener jeg ha med skift i tilfellet. Veldig ustabilt..

Tror det er noe snø igjen å? Hadde en venninne som gikk der for 4uker siden(vel og merke...) Og hun nevnte det var en del snø igjen. :)

Elsker fjellet og er ofte på tur i høyden, men Trolltunga er uprøvd enn så lenge :D Jeg tar med ull også - vurderer å overnatte i telt sånn ca halvveis på toppen.

Ja det skal visst være snø enda der. Vi skal gå i slutten av August så håper jo at kanskje vret er litt bedre da enn hva det har vært så langt i sommer :D

Gjest anonym2233
Skrevet

Elsker fjellet og er ofte på tur i høyden, men Trolltunga er uprøvd enn så lenge :D Jeg tar med ull også - vurderer å overnatte i telt sånn ca halvveis på toppen.

Ja det skal visst være snø enda der. Vi skal gå i slutten av August så håper jo at kanskje vret er litt bedre da enn hva det har vært så langt i sommer :D

Samme her!! Vi hadde en langtur i fjor, gikk med 15+kg store sekker opp mågelibanen, på de smale plankene... Ikke enkelt var det heller, når de som gikk nedover skulle forbi :fnise:

Rett før dere kommer til tunga, på toppen (siste skilt inn) så er det demning der.

Nede ved vannet på toppen var det fine teltplasser og mulighet til fiske :)

Vi gikk innover Hardangervidda dagen etter. Mellom tunga og turisthytte Tyssevassbu, så er det et stort fint vann det med god fiske muligheter (bare et tips om dere vil utforske litt mer). 3-4t ekstra :)

Krysser fingrene, ta en titt på www.dnt.no/forermeldinger - for oppdatert info om snø og vær forholdene. Veldig god og oversiktlig :)

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Samme her!! Vi hadde en langtur i fjor, gikk med 15+kg store sekker opp mågelibanen, på de smale plankene... Ikke enkelt var det heller, når de som gikk nedover skulle forbi :fnise:

Rett før dere kommer til tunga, på toppen (siste skilt inn) så er det demning der.

Nede ved vannet på toppen var det fine teltplasser og mulighet til fiske :)

Vi gikk innover Hardangervidda dagen etter. Mellom tunga og turisthytte Tyssevassbu, så er det et stort fint vann det med god fiske muligheter (bare et tips om dere vil utforske litt mer). 3-4t ekstra :)

Krysser fingrene, ta en titt på www.dnt.no/forermeldinger - for oppdatert info om snø og vær forholdene. Veldig god og oversiktlig :)

Tusen tusen hjertlig takk for gode forslag :) :) Elsker friluft og mange år siden jeg har campa i telt så nå er jeg klar for det igjen :D Pleier nå å dra på en del kg hver sommer når vi skal gå i Ryfylke heiene så dette ser jeg frem til :) Er mest spent på hvordan det skal gå med hun jeg tar med meg fra utlandet - hun har besteget flere fjell så regner med det skal gå bra da :D

Gjest anonym2233
Skrevet

Tusen tusen hjertlig takk for gode forslag :) :) Elsker friluft og mange år siden jeg har campa i telt så nå er jeg klar for det igjen :D Pleier nå å dra på en del kg hver sommer når vi skal gå i Ryfylke heiene så dette ser jeg frem til :) Er mest spent på hvordan det skal gå med hun jeg tar med meg fra utlandet - hun har besteget flere fjell så regner med det skal gå bra da :D

Herlig! Høres så knall ut, vi har det på "to do list".

Får håpe dere får fint vær, først og fremst :fnise:

Vi var en uke i Hardangervidda østsiden nylig for 4uker siden,

herregud for et dårlig vær vi hadde.

Ble nok geni og kreative på kortspill etterhvert...

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Herlig! Høres så knall ut, vi har det på "to do list".

Får håpe dere får fint vær, først og fremst :fnise:

Vi var en uke i Hardangervidda østsiden nylig for 4uker siden,

herregud for et dårlig vær vi hadde.

Ble nok geni og kreative på kortspill etterhvert...

Hehe håper vi også, men vi får kel oss til alle årstider tror jeg :) :)  Nå har man en som kommer spesielt for å gå Trolltunga over fra England og da må man bare til pers. Har jo gnålt om turen noen år nå så jeg håper det går i boks :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...