Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer du å kjøpe en ny duft? Her er mine tips til hvordan du kan gjøre et godt kjøp. Siden jeg er en mann er tipsene rettet inn mot herredufter, men det meste av dette er egentlig ganske universelt.

Har du det travelt og trenger noe raskt? Les videre. Har du god tid så hopp ned til avsnittet Jeg har god tid.

Jeg har det travelt!

Dersom du trenger en godlukt på dagen, så har du egentlig bare et valg, og det er å oppsøke en parfymebutikk. Der vil man som regel få assistanse av noen med ok kompetanse. Man ender opp med å lukte på teststriper eller å spraye rett på huden før kjøp. Å handle en duft på denne måten kan være ok, men det er langt fra optimalt.

For det første lukter dufter ofte annerledes på en papirremse/teststripe enn den gjør på huden, og dersom man sprayer på huden istedet så er det fortsatt sånn at en duft utvikler seg over tid. Med andre ord lukter den annerledes etter 1 time enn etter 5 minutter. Ved å lukte på duften i butikken og deretter bestemme seg for å kjøpe der og da, risikerer man derfor å ende opp med en godlukt som kanskje ikke var så god som man først trodde. Jeg har en mistanke om at det er mange flasker som står og støver ned rundt om i verden, som er impulskjøpt på denne måten. Det er bortkastede penger.

Neste argument for at hastekjøp av duft ikke er optimalt er ikke nødvendigvis negativt for alle, men det er verdt å nevne. Er man uerfaren så risikerer man at selger i butikken pusher på deg en duft som er blant de "safe" bestselgerne (f.eks. Acqua Di Gio, 1 million eller La Male). Det er greit nok det, men er det egentlig så spennende å gå rundt og lukte som "alle andre" der ute? Endel av disse bestselgerne er nå så gamle at mange på tross av at de synes de lukter godt, allerede har assosiasjoner knyttet opp mot disse duftene. Og ikke nødvendigvis alltid gode assosiasjoner.

Dersom du velger å handle godlukt på denne måten, så finnes det allikevel noen gode tips. For det første så bør man etter å ha funnet et par favoritter spraye på huden (f.eks. på hver arm), og "teste" duften ved å ta seg en tur på 1-2 timer. Da gir du duften tid til å utvikle seg, og du får litt erfaring med den. Deretter kan du reise tilbake til butikken og handle dersom den fortsatt faller i smak. Et annet godt tips er å ta med partner eller en venn til butikken. Det er alltid greit med en "second opinion".

Jeg har god tid.

Du har god tid? Bra! Da er sannsynligheten for at du finner noe du virkelig liker størst.

RESEARCH

Det første man bør gjøre er å finne et sett med parfymer man tror vil være ok. Dette kan man gjøre på flere forskjellige måter, alt etter hvor nøye man vil være.

Man kan dra til butikker og lukte på ulike dufter (uten å kjøpe).

Man kan gjøre research på nettet på hva andre liker og anbefaler. Det finnes flere youtube-kanaler dedikert til dufter og tips. Eksempler på youtube-kanaler for herredufter er dracdoc, robes08, Fragrance Bros., Redolessence og Jeremy Fragrance. Det finnes også store diskusjonsforum på www.fragrantica.com og www.basenotes.net. Begge disse sidene har også en form for guide med karakterer på det meste av det som finnes av dufter som selges rundt om i verden. Her et eksempel fra Fragrantica: Chanel sin Coco Mademoiselle.  Man får også info om hvordan den lukter, hvor sterk den er, hvilke anledninger den passer til etc etc. Når man ser på youtube-videoer og leser på diskusjonsforum er det verdt å nevne at man må ta ting med en viss skepsis. Det er for eksempel ikke nødvendigvis sånn at de herreduftene menn synes lukter godt er de herreduftene damene liker. Og dufter som er godt likt i utlandet er ikke nødvendigvis like godt likt i Norge (og motsatt).

I jakten på kandidater, still deg spørsmålene:

• Hva slags type lukter liker du? Her kan man f.eks. bruke Fragrantica eller Basenotes til research.
  • Hva skal du bruke duften til? Date/romantisk? Arbeidsplassen? Fritiden? Noen dufter kan brukes til det meste, mens andre kun er for spesielle settinger. For å si det sånn, bruker man en duft beregnet for dating og nattlige aktiviteter på arbeidsplassen, så er ikke det nødvendigvis veldig konstruktivt dersom enkelte av kollegaene dine blir kåte på deg. (Mange vil nok si at parfyme og arbeidsplassen ikke hører sammen)
  • Når på året skal du bruke duften? Enkelte dufter passer til kaldt klima, mens andre kun fungerer når det er veldig varmt.
  • Vil du ha en duft som er kraftig eller en som man kun merker når man er tett inntil? Enkelte vil kanskje hevde at dette kun styres gjennom hvor mye man sprayer på seg, men det er ikke sant. Konsentrasjon av ren parfyme i duften har absolutt noe å si (i tillegg til hvor mye man sprayer), men de ulike ingrediensene i duften spiller også inn. Noen dufter gjør veldig mye ut av seg, mens andre gir fra seg lite. Et eksempel på førstnevnte er 1 million, mens Dolce & Gabbana The One (for men) er regnet for å være veldig svak. Og med veldig svak så mener jeg at man nesten må stikke nesa inntil huden for å merke den. Da snakker jeg statistisk sett, for det finnes eksempler på folk som får bra effekt også av D&G The One. Hudtype spiller nemlig også inn. Et annet element her er hvor lenge duften gir fra seg lukt. Dette kan variere fra så lite som 3 timer til over 1 døgn.

TESTPERIODEN

Når du har funnet noen kandidater du tror vil passe, kommer det jeg synes er genialt med denne måten å handle på. Istedet for å "gamble" ved å kjøpe en hel flaske på en gang, bestill heller en liten prøve først. Flere nettsider tilbyr denne løsningen, f.eks. www.myperfumesamples.com. Man bestiller da små sprayflasker på 1-5 ml for en liten sum (man kan gjerne bestille opptil 5 prøver og fremdeles havne under tollgrensa på 350 kr). Med disse prøvene kan man teste dufter over flere dager, istedet for å lukte på de 5min-1time på et kjøpesenter.  Man har da virkelig tid til å bli kjent med duftene og finne ut om dette er noe man selv (og de rundt en) vil kunne trives med. De fleste parfymebutikker gir også bort gratis duftprøver (vanligvis 1ml), men det er som regel et veldig begrenset utvalg de har.

KJØPE

Når man har funnet duften man liker på denne måten, så trenger man ikke reise til en butikk og få assistanse, da handler man rett og slett der det er billigst. Og det er som regel på nett. Jeg sparer vanligvis 100-200 kr på å kjøpe en vanlig designer-duft på nett i forhold til å reise til en fysisk butikk.

HVOR MYE?

Hvor mye parfyme skal man bruke? Vanligvis angis dette i antall spray. Det er umulig å gi et universelt svar på hvor mange spray som er riktig, her må man prøve seg fram. Flere faktorer spiller inn:

• Konsentrasjon av parfyme i duften. Eau de Toilette (EDT) er 5-15%,  Eau de Parfum (EDP) er 10-20%. Eau de Cologne er en sitrusbasert duft på 2-6%.
  • Hvor mye væske avgir sprayeren på flasken? Noen avgir lite, mens andre avgir voldsomme mengder.
  • Ingrediensene i duften. Noen ingredienser medfører at man får en veldig potent duft, andre ikke. Trenden går mot svakere dufter, da stadig strengere regler for hva slags ingredienser man kan ha i dufter sørger for at endel av de "potente" ingrediensene nå er ulovlige. Et eksempel på dette er Le Male. Denne var ved introduksjon i 1995 regnet for å være potent, men den har blitt reformulert, og kjøper man en ny idag, så vil det være merkbar forskjell fra den første versjonen. En konsekvens av dette er at gamle versjoner av enkelte dufter i entusiastmiljøet har blitt ettertraktet på bruktmarkedet.
  • Hudtype. Noen hudtyper fremhever duften, andre nærmest absorberer den.

REISETIPS

Skal du ut og reise og vil ha med deg godduften? Det finnes refillbare flakonger til dette, så man slipper å ta med seg hele flaska. Sjekk f.eks. ut merket Travalo.

Til slutt en liten påminnelse. En god duft er ikke et magisk middel som automatisk drar damer/menn, det er kun en liten bit av puslespillet som gjør deg mer attraktiv (ved riktig bruk). Når det gjelder kategorien “hygiene og utseende” er det langt viktigere å kle seg fint og passende og sørge for at man er ren og pen. Enkelte mennesker foretrekker også at man dropper parfyme helt.

Husk også at det er endel mennesker som er allergisk mot parfyme, så vis hensyn.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1, ikke vær sky for å be folk på parfymeriene om prøver.

2. Husk kroppens kjemi er den som bestemmer om paryfyme lukter godt på deg.

3. Gå over til den/de duftene du allerede bruker noen dager før du prøver en ny parfyme.

4. Ikke vær redd for å prøve dufter for det motsatte kjønn. D'Jadore lukter bedre på menn enn på damer faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orket ikke å lese HI, så jeg svarer utifra mine egne kriterier.

Den beste måten jeg har brukt for å finne en duft jeg kan like på,er ved å gå etter parfymer som inneholder den blomsten/frukten jeg har en svakhet for der og da. En gang så var det roser, og da søkte jeg på nettet etter parfymer som inneholdt mye av dette, eller som hadde en toppnote av dette i seg.

En annen gang så var det sitrusdufter som tiltrakk meg, og da gikk jeg etter parfymer som inneholdt dette, testet ut et par flasker før jeg fant en jeg ble fornøyd med. Kroppens kjemi forandrer seg kanskje litt også, men jeg går stort sett alltid etter magefølelsen, eller en duft som virker riktig der og da. Det fungerer for meg:)

Anonymous poster hash: d0e25...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...