Gå til innhold

HATER å bo i blokk! Utblåsning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I hele mitt liv så har jeg bodd i et "hus", ikke "rekkehus" men enebolig, kun et hus som er knyttet til vårt hus. Altså ikke rekkehus med 2-4 hus klin inntil hverandre, men to hus om gangen. 

Nå bor jeg i blokk, og kan egentlig ikke flytte. Jeg leier, og har en hel leilighet helt for meg selv. Det å bo i bofellesskap er mye dyrere. På grunn av økonomien så må jeg, og vil jeg, bli værende her.

Men det er fortsatt ting jeg hater ved å bo i blokk! Aldri i livet om jeg kjøper meg en leilighet i en blokk, vil heller spare nok til å kjøpe meg rekkehus eller enebolig. 

- Folk bråker dag og natt. 

- Folk smeller med heisdørene så hardt at bildene på veggen faller ned.

- Det stinker utlandskmat i gangene, det er til å bli kvalm av! Også lukten av fett og sterke lukter av "vanlig" mat. 

- Barn hyler og gnåler hele dagen

- hunder bjeffer i gangene flere ganger om dagen

- Brannalarmen går 5-8 ganger om dagen. Den går i et par sekunder før de som utløste den slår den av. Akkurat nå så gikk den 7 ganger i løpet av en halvtime!!!! 

Det med brannalarmen er verst. Jeg har en stor frykt for brann, og får hjertet i halsen vær bidige gang det blir utløst. Har et kattebur stående i gangen, slik at jeg kan putte katten i buret og løpe ut om det brenner.

Det har vært 6 evakueringer det året jeg har bodd her!!  To av de så kom brannvesenet for ingen hadde IQ nok til å varsle de at det var flask alarm, vi i blokken måtte ta regningen for det! Falsk alarm vær gang.
Har bodd her i over et år, og har aldri utløst verken røykvarsleren, den som går inne i vær enkel leilighet, eller brannalarmen som utløses dersom røykvarsleren ikke blir stoppet etter 1 min.

Det er hele TRE alarmer i blokken. To i vær leilighet. 

- 1 standard røykvarsler som kun går inne i leiligheten. Denne reagerer ikke på varme, kun røyk. 

- 1"brannvarsler" som reagerer på varme og røyk, denne går i ALLE leilighetene hvis én blir utløst, den må slås av i gangen, vær etasje har en bryter. 

- 1 hoved brannvarsler som kun går dersom varsler nummer 2 går lengre enn ett minutt, og hvis det er varme og røyk i selve gangen. Om det er noe i gangen så går den, samme om varsleren i en leilighet ikke går. Er det noe i gangen, så gjelds ikke 1-minutt-regelen. 

Når denne går, da stopper heisen også. 

Folk er så dumme at de åpner ytterdøren for lufte ut, så hoved brannvarsleren går! Og da må de ringe brannvesenet for å få de til å slå den av, eller løpe ned til første etasje og slå den av manuelt FØR det har gått 1 minutt, da blir brannvesenet varslet og kommer da hit.

Dersom de ikke varsler om falsk alarm, eller ikke rekker å slå den av, da må vi evakuere og alarmene utenfor går også. Så da blir det hele 3 alarmer som går! + røykvarsleren i den leiligheten det "brenner" i. 

Jeg har fobi mot flammer og brann, på grunn av en dårlig opplevelse i barndommen. Folk er så dumme at de utløser brannalarmen hele tiden! Den første røykvarsleren er greit, for det går ikke utover oss andre. Du hører den ikke, kun hvis personen åpner ytterdøren og du står rett utenfor, DA hører du den, men veggene er så tykke at du hører ikke om naboen har utløst den første alarmen.
Den andre varsleren er ganske høy og vi har alle vår egen varsler som utløses i vær leilighet, men om de er rask nok så er det fort over.

Den tredje, da er du en kronidiot fra en annen verden! For da SKAL du ringe med en gang og varsle at det er falsk alarm, ikke la den ringe i flere minutter! For det går ikke å slå den av etter 1 minutt! , dersom du ikke bor i første etasje så SKAL du varsle!! For du rekker ikke å løpe 10 etasjer ned på ett minutt! 

Jeg er så lei av å være pissredd den forbaskede alarmen! Får en stor trang til å slå ned den personen som utløser den gang på gang! 

I dag så var det alarm 2 og 3 som gikk, den tredje (siste) ble stoppet etter en gang, de ringte sikkert for å varsle om falsk alarm, så alarm nummer 2 gikk hele tiden, så den personen som utløste den måtte løpe frem og tilbake i gangen for å slå den av. 

Hvorfor kan de ikke bare lufte ut?!! Dersom det blir MINDRE røyk så stopper den, for den har sensorer som vet om det blir mer eller mindre røyk inne i leiligheten. Det å åpne to vinduer fullt opp skal være nok til å stoppe den, kanskje den går en ekstra gang, men ikke flere enn det! 

Anonymous poster hash: bfbe5...6a6
Skrevet

Auch, stakkar deg. Det virker som du har havnet i et litt dårlig borettslag :(  Vi bor i blokk og her er det heeeelt stille, så vi sliter ikke med det du sliter med. 

Hjelper det å sende inn klage på naboene? Det går da virkelig ikke an å drive på slik med brannalarmen, da må man lære seg å lage mat  :bond:

• Liker 4
Skrevet

- Det stinker utlandskmat i gangene, det er til å bli kvalm av! Også lukten av fett og sterke lukter av "vanlig" mat. 

- Brannalarmen går 5-8 ganger om dagen. Den går i et par sekunder før de som utløste den slår den av. Akkurat nå så gikk den 7 ganger i løpet av en halvtime!!!! 

Det er ikke slik det er å bo i blokk. Jeg selv bor i blokk, og opplever det absolutt ikke slik. Det er stille og rolig, heisdørene er skyvedører, de kan ikke smelles med. Det er god ventilasjon og hyppig vask, og det lukter godt. Brannalarmen går vel kanskje en gang i året, og det føles trygt at den fungerer og at brannvesenet faktisk kommer i løpet av kort tid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Auch, stakkar deg. Det virker som du har havnet i et litt dårlig borettslag :(  Vi bor i blokk og her er det heeeelt stille, så vi sliter ikke med det du sliter med. 

Hjelper det å sende inn klage på naboene? Det går da virkelig ikke an å drive på slik med brannalarmen, da må man lære seg å lage mat  :bond:

Det er jo som sagt leie her, og ikke "eie". Og det byttes ut folk hele tiden. Da jeg tok kontakt med firmaet så hadde de en laaang liste med folk som ventet på leilighet. Her snakker vi om 30-40 stk på listen før meg!

Fikk beskjed om at det var ganske fullt og jeg måtte ha tålmodighet, tre uker senere fikk jeg tilbud om to leiligheter, men de var for dyre. Fire dager senere fikk jeg tilbud om to til og den ene gikk jeg for. 

Megleren beklaget seg også, for det var så lang vente tid  :fnise:  Lang og lang fru blom. 

Det flytter folk inn og ut hele tiden, vær uke så er det noen som flytter inn og ut. 

Jeg har ikke peiling på hvem som er naboen min. Føles ut som at jeg aldri ser en person to ganger. Det er hele 5 blokker her, med 12 etasjer vær, og gud vet hvor mange leiligheter per etasje. 

Vurderer å ta det opp med firmaet, ang brannalarmen. Man får jo med et papir med info om hva du skal gjøre når alarmen går. Men kanskje noen trenger en oppfriskning? Vet at det er ei gammel dame som er fæl til å utløse den. Hørte noen sa i gang "så xxx holder på å lager middag igjen",  eller "xxx har en sen middag i dag gitt", da alarmen gikk. Hørt det flere ganger  :skratte:

Hun er også den som ikke orker å ta trappen ned, så hun står å henger i vinduet og roper "Det er falsk alarm!", men det å ta opp telefonen og faktisk ringe brannvesenet, det orker hun ikke. 

Sliter med å sove før midnatt. For alarmen har ikke gått etter midnatt enda. Så ligger bare å venter på at dagens siste alarm skal gå. I helgene så går den dag og natt, sikkert fulle folk som steker ihjel pizzaen eller storrøyker inne. Vi får lov til å røyke inne, og jeg har gjort det og aldri utløst røykvarsleren en gang! Så det skal en god del til. 

ts

Anonymous poster hash: 15781...774

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fryser av frykt vær gang alarmen går. Det er en rar alarmlyd, ikke "standard" lyd. 

Det er en intervall med en rar slutt, om den går 3 ganger så går hovedalarmen. Jeg sitter bomstille, hjertet slår og jeg får panikk mens jeg teller "1....2..." også slutter den, da vet jeg at det er falsk alarm. 

Går den over 3 så går hovedalarmen, den inne i vær leilighet og de ute. Og da blir det evakuering.

Den går, så en pause på et minutt, så går den igjen og jeg teller.. og slik gikk det 7 eller 8 ganger i dag!  

Den siste gangen telles vell ikke, for da rakk jeg bare å telle til 1 :P

Jeg var så skjelven etter det, sto i gangen klar til å løpe ut. 

Jeg er opptatt av brannsikkerhet, har 2 brannslukningsapparat, et brannteppe, og to bokser. En boks dersom frityrgryten tar fyr, og en dersom et stearinlys tar fyr. Tenner aldri stearinlys lengre, for jeg blir så redd. Det er slike små brann.apparater da, en på kjøkkenet og en i gangen. 

Det er egentlig ingen apparater som må være inne i leiligheten, men det er to i gangen i vær etasje. Det synes ikke jeg er trygt nok, så jeg kjøpe to selv, pluss teppe og bokser. Bedre å ha det enn å ikke ha det mener nå jeg. Teppet fikk jeg av noen, men det er vell greit å ha. Gud føler meg som en sikkerhetsfreak  :fnise:

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bokser er det du tenker på å bruke dersom det tar fyr i frityrgryten din?

Det er greit nok at du har ekstra med utstyr, men du må ha det riktige utstyret, mao det utstyret som er egnet til å slukke den brannen som kan oppstå.

Det er absolutt slik at det skal være brannslange eller apparat inne i leiligheten jo :regler:

Og når det gjelder apparat bør det være pulver, ikke skum. Det beste er å ha brannslange.

Anonymous poster hash: b9023...d9b
  • Liker 1
Gjest babyblueeyes
Skrevet

Hvis det oppstår brann i en frityrgryte, så skal du sette på lokket, men det vet du vel :) IKKE helle vann oppi.

Jeg lurer også på hva slags bokser du har liggende. Hva er det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bokser er det du tenker på å bruke dersom det tar fyr i frityrgryten din?

Det er greit nok at du har ekstra med utstyr, men du må ha det riktige utstyret, mao det utstyret som er egnet til å slukke den brannen som kan oppstå.

Det er absolutt slik at det skal være brannslange eller apparat inne i leiligheten jo :regler:

Og når det gjelder apparat bør det være pulver, ikke skum. Det beste er å ha brannslange.

Den ene kan brukes på frityr, det står F eller noe bak, og ene "store" apparatet tror jeg. De andre er standard som tar andre ting enn matolje og fett, så de kan ikke brukes.

Fikk hjelp til å velge ut det jeg trengte, men husker ikke i farten hva alt kan brukes til. Har skrevet ned korte stikkord som er sammen med apparatet. Slik at jeg slipper å google det når det brenner  :laugh:

De er plassert der hvor de hører til og har som sagt en liten lapp. Det står "frityrgryte, komfyr, papir, vegger" etc på lappen, slik at jeg vet hva kan brukes på hva. 

Jeg har to slike bokser, tror de er forskjellige. Det skal stå en rekke bokstaver på baksiden som beskriver hva de kan brukes på. 

http://www.dagbladet.no/2010/06/29/nyheter/brann/innenriks/12352366/

Det er greit å ha, lette å bruke til småflammer. 

Vet ikke hvorfor det ikke er store brannapparat i alle leilighetene, tror det er en slange eller noe ute i gangen også. Husker ikke hva som sto i det brevet jeg fikk med kontrakten. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det oppstår brann i en frityrgryte, så skal du sette på lokket, men det vet du vel :) IKKE helle vann oppi.

Jeg lurer også på hva slags bokser du har liggende. Hva er det?

og ja, jeg vet at man aldri skal helle vann oppi. Man skal kvele flammen :) 

Link til brannboks står lengre opp, der står det om brannboksene. 

Altså, som det står i linken, den skal kun brukes til små flammer, som for eksempel et stearinlys som nettopp har begynt å brenne. En ledning som holder på å tar fyr, små ting. 

Jeg har boksen ved siden av frityrgryten (i et skap, ikke rett ved) slik at om jeg får panikk, så har jeg den rett ved, og et større apparat litt lengre borte og et brannteppe. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Her ser du en liten video om hvordan den funker. 

https://www.youtube.com/watch?v=eq1w6KfL9E4#t=24

Anbefaler på det sterkeste! Ihvertfall en med F på som er på kjøkkenet! 

Det tar fett og matolje. Den tar bitteliten plass, er billig og er en grei ting å ha. Alle i familien min kjøpte seg det etter at jeg kjøpte meg det. Først sa de at jeg var gal og sikkerhetsfreak, men da frityrgryten til mamma tok fyr (liten brann UNDER gryten) så var hun den første som kjøpte seg en slik boks.

Hun hadde null peiling på hvordan brannapparatet funket, hadde ikke brukt det på 30 år, altså alle de årene hun bodde i det huset med et apparat  :fnise: Hun fikk full panikk og dytet gryten i vasken! Men det var ikke oljen som tok fyr, men plastikken under. Så hun var heldig der. 

Pappa sto å fomlet med apparatet og jeg var laaaangt vekke innen den tid, jeg var den første som løp. Tok tak i hunden og løp ut  :skratte:

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

og ja, jeg vet at man aldri skal helle vann oppi. Man skal kvele flammen :)

Link til brannboks står lengre opp, der står det om brannboksene. 

Altså, som det står i linken, den skal kun brukes til små flammer, som for eksempel et stearinlys som nettopp har begynt å brenne. En ledning som holder på å tar fyr, små ting. 

Jeg har boksen ved siden av frityrgryten (i et skap, ikke rett ved) slik at om jeg får panikk, så har jeg den rett ved, og et større apparat litt lengre borte og et brannteppe. 

ts

Tar det fyr i fettet i frityrgryten så legg på lokk og trekk gryten av platen, eller om du har en elektrisk frittstående frityrkoker så trekker du ut støpslet.

De småboksene du linker til er typisk tilleggsutstyr for bruk i det brannen oppstår (bitteliten brann, et branntilløp) og er fin som tillegg for folk som ikke har krefter nok til å flytte et skikkelig pulverapparat opp en trapp for eksempel.

En leilighet uten et apprat eller en brannslange, inne i leiligheten, er ikke ihht. TEK 10, §16-10 :regler:

Dette er ingenting å tulle med, langt mindre lage eventuelle tulleinnlegg om spesielle deteksjonssystemer.

AnonymBruker
Skrevet

Tar det fyr i fettet i frityrgryten så legg på lokk og trekk gryten av platen, eller om du har en elektrisk frittstående frityrkoker så trekker du ut støpslet.

De småboksene du linker til er typisk tilleggsutstyr for bruk i det brannen oppstår (bitteliten brann, et branntilløp) og er fin som tillegg for folk som ikke har krefter nok til å flytte et skikkelig pulverapparat opp en trapp for eksempel.

En leilighet uten et apprat eller en brannslange, inne i leiligheten, er ikke ihht. TEK 10, §16-10 :regler:

Dette er ingenting å tulle med, langt mindre lage eventuelle tulleinnlegg om spesielle deteksjonssystemer.

Jeg vet, og så klart går jeg for den store om noen skjer. 

Vet ikke hvorfor vi ikke har apparater i leiligheten, da jeg spurte så fikk jeg bare beskjed om at de var i gangen. I fellesgangen altså.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i blokk i årevis, og kan ikke tenke meg annen boform. Det du opplever med brannalarm har jeg opplevd en gang, da brant det i garasjen. Og to ganger test av røykvarsleralarmen på hele huset.

Ellers er blokklivet her preget av ro, fred og harmoni.

Anonymous poster hash: 6be9b...dc3

• Liker 1
Gjest babyblueeyes
Skrevet

Det høres nesten ut som om du bor i en kommunal boligblokk på grunn av alle brannalarmene som stadig uler. Og på grunn av all gjennomtrekken av folk som kommer og går. Har selv en kamerat som bodde i en slik blokk, og han fikk omtrent angst tilslutt.

Jeg håper du kommer deg vekk derfra etterhvert.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i blokk i årevis, og kan ikke tenke meg annen boform. Det du opplever med brannalarm har jeg opplevd en gang, da brant det i garasjen. Og to ganger test av røykvarsleralarmen på hele huset.

Ellers er blokklivet her preget av ro, fred og harmoni.

Anonymous poster hash: 6be9b...dc3

Du er heldig. Her er det bråk dag og natt! Spesielt i helgene, da er det ille.

For noen uker siden så var det en ny-innflyttet gjøk som boret og hamret klokken tre om natten, på en hverdag! Jeg var nære på å spore han opp og gi han et kakk i hodet med den dumme hammeren sin. 

Jeg har "heldigvis" nedsatt hørsel. De som er på besøk kommenterer bråket hele tiden, men jeg hører 2/3 deler av bråket bare. 

Det er ikke lytt, jeg hører ikke om naboen dusjer, ser på TV, støvsuger eller noe slikt. Jeg kan gå forbi vinduet på utsiden og hører at TV'en er på høyt, de oyer og roper når de ser på fotball, men hører de ikke når jeg er inne i leiligheten. Men når barn står i gangen og hyler så høyt de kan, da høres det. 

Hører kun barn og hunder, hører ikke om voksne prater litt høyt. 

Så klart hører jeg de om det står en gjeng med fulle folk rett utenfor vinduet mitt som er litt åpent, da hører jo alle de, samme hvor lytt det er. 

Heisdøren blir slengt igjen ganske hardt, noen slenger igjen ytterdøren sin også, det høres veldig godt. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres nesten ut som om du bor i en kommunal boligblokk på grunn av alle brannalarmene som stadig uler. Og på grunn av all gjennomtrekken av folk som kommer og går. Har selv en kamerat som bodde i en slik blokk, og han fikk omtrent angst tilslutt.

Jeg håper du kommer deg vekk derfra etterhvert.

Holder på å sparer opp til egenkapital, skal flytte så fort jeg har nok penger til det! 

Det er folk som har bodd her i over 30 år! Skjønner ikke at de klarer det.

Det går greit sånn ellers, men så er jeg jo ikke vandt til blokk eller bråkete naboer. Aldri hørt naboene før, bodde i samme huset i 20 år. Mange barn som nærmeste nabo, men hørte aldri noe bråk. 

Så det å bo i blokk er jo ganske nytt for meg også. 

Det med brannalarmen er verst, på grunn av frykten for brann. Sliter med å sove på grunn av det. 

Sover best når jeg passer hunden til mamma, for han vekker meg om alarmen går. 

ts

Skrevet

Jeg tror at det å bo i blokk er ulikt fra sted til sted. Jeg har også vokst oppi enebolig i et rolig område, og har nå bodd i blokk i et, hva skal man kalle det, mer livlig område i over ti år. Jeg trives veldig godt, det er rolig og rent i oppgangen. Noe festbråk i helgene fra en og annen nabo, men ikke mer enn hva jeg synes man bør kunne forvente i et nabolag der så mange msk bor så tett.

Jeg tror du er uheldig med blokka/nabolaget ditt, det å bo i blokk trenger ikke å være slik du beskriver det. Jeg forstår veldig godt at du er redd for brann, jeg har selv opplevd brann i ei naboblokk, og det var veldig ubehagelig (heldigvis ingen som døde eller ble skadet). Finnes det ingen mulighet for at du kan leie en leilighet i en mindre bolig (sokkelleilighet i et privat hus e.l.)?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det å bo i blokk er ulikt fra sted til sted. Jeg har også vokst oppi enebolig i et rolig område, og har nå bodd i blokk i et, hva skal man kalle det, mer livlig område i over ti år. Jeg trives veldig godt, det er rolig og rent i oppgangen. Noe festbråk i helgene fra en og annen nabo, men ikke mer enn hva jeg synes man bør kunne forvente i et nabolag der så mange msk bor så tett.

Jeg tror du er uheldig med blokka/nabolaget ditt, det å bo i blokk trenger ikke å være slik du beskriver det. Jeg forstår veldig godt at du er redd for brann, jeg har selv opplevd brann i ei naboblokk, og det var veldig ubehagelig (heldigvis ingen som døde eller ble skadet). Finnes det ingen mulighet for at du kan leie en leilighet i en mindre bolig (sokkelleilighet i et privat hus e.l.)?

Jeg tror nok jeg er maks uheldig. Ei venninne bor i naboblokken og der er det ikke noe problem med brannalarmen. 

Men, hos henne så er politet der flere ganger i uken. For narkomane prøver å grave ned narkotika i hagen. De hører ikke til her, eller området rundt. Men de tror vist akkurat den plassen er trygg. 

Dum som et brød, for det er et lite skogholt like ved, og ingen går inne i den skogen, for det er en sti ved siden av den! På begge sidene! Så INGEN går inni den lille skogen. Narkomane er så rare. 

De er jo uskyldige, men folk vil jo ikke finne sprøyter og gud vet hva på en slik plass, dette er jo en barnevennlig plass. Så derfor "sladrer" folk til politiet, slik at de får fjernet de. En kveld så ble 9 idioter tatt! De hadde en haug med narkotika i beholderen under sete på scooterene sine, midt på lyse dagen  :skratte:  Hun ene sto ved gatehjørnet og solgte stoff, midt på lyse dagen. De som varslet trodde det bare var henne, men så var det 8 til der. 

Henger ikke på greip, for narko-huset ligger på andre siden av byen! Et stort hus hvor narkomane bor. 

Det er mest godt voksne folk med barn som bor her. Noen få ungdommer som leier sammen. 

Men narkomane er ikke akkurat den største gruppen med folk her. 

Der gikk alarmen i to sekunder igjen! 

Men ja, har slått av en prat med politiet og de sier det selv, dette er et ganske rolig område. Så de tror narkomane tror det er trygt å gjemme ting her, for her er det ingen narkomane som bor. Så politiet er aldri her, bortsett fra når folk sladrer. 

Utleiermegleren er ganske streng på det, når det kommer til narkotika. Siden det er et barnevennlig plass. Det er en barneskole i nærheten og to barnehager i bakgården.

Blir du tatt, eller har noe på rullebladet og de finner utav det, så blir de kastet ut. For det bryter med kontrakten. Det står "Leietager er pliktig til å følge Norsk lov". De sier at om vi vet eller mistenker misbruk av narkotika av andre leieboere, så oppfordres vi til å sende inn en "bekymringmelding". 

Litt hasj her og der er de ikke så strenge på, men "sterkere saker" og en jevnlig misbruk av narkotika som går utover tryggheten til de andre beboerne, det tar de seriøst. 

Litt underholdning må vi ha i hverdagen, vær gang politet kjører forbi (de kjører først forbi min blokk) så ringer jeg venninnen min. "Kompisen din er på vei til deg nå. LØP!", hun bruker å slå av en prat, og er litt betatt av en av de unge politimennene  :laugh:

ts

AnonymBruker
Skrevet

I hele mitt liv så har jeg bodd i et "hus", ikke "rekkehus" men enebolig, kun et hus som er knyttet til vårt hus. Altså ikke rekkehus med 2-4 hus klin inntil hverandre, men to hus om gangen.

Nå bor jeg i blokk, og kan egentlig ikke flytte. Jeg leier, og har en hel leilighet helt for meg selv. Det å bo i bofellesskap er mye dyrere. På grunn av økonomien så må jeg, og vil jeg, bli værende her.

Men det er fortsatt ting jeg hater ved å bo i blokk! Aldri i livet om jeg kjøper meg en leilighet i en blokk, vil heller spare nok til å kjøpe meg rekkehus eller enebolig.

Det med brannalarmen er verst. Jeg har en stor frykt for brann, og får hjertet i halsen vær bidige gang det blir utløst. Har et kattebur stående i gangen, slik at jeg kan putte katten i buret og løpe ut om det brenner.

Det har vært 6 evakueringer det året jeg har bodd her!! To av de så kom brannvesenet for ingen hadde IQ nok til å varsle de at det var flask alarm, vi i blokken måtte ta regningen for det! Falsk alarm vær gang.

Har bodd her i over et år, og har aldri utløst verken røykvarsleren, den som går inne i vær enkel leilighet, eller brannalarmen som utløses dersom røykvarsleren ikke blir stoppet etter 1 min.

Det er hele TRE alarmer i blokken. To i vær leilighet.

- 1 standard røykvarsler som kun går inne i leiligheten. Denne reagerer ikke på varme, kun røyk.

- 1"brannvarsler" som reagerer på varme og røyk, denne går i ALLE leilighetene hvis én blir utløst, den må slås av i gangen, vær etasje har en bryter.

- 1 hoved brannvarsler som kun går dersom varsler nummer 2 går lengre enn ett minutt, og hvis det er varme og røyk i selve gangen. Om det er noe i gangen så går den, samme om varsleren i en leilighet ikke går. Er det noe i gangen, så gjelds ikke 1-minutt-regelen.

Når denne går, da stopper heisen også.

Folk er så dumme at de åpner ytterdøren for lufte ut, så hoved brannvarsleren går! Og da må de ringe brannvesenet for å få de til å slå den av, eller løpe ned til første etasje og slå den av manuelt FØR det har gått 1 minutt, da blir brannvesenet varslet og kommer da hit.

Dersom de ikke varsler om falsk alarm, eller ikke rekker å slå den av, da må vi evakuere og alarmene utenfor går også. Så da blir det hele 3 alarmer som går! + røykvarsleren i den leiligheten det "brenner" i.

Jeg har fobi mot flammer og brann, på grunn av en dårlig opplevelse i barndommen. Folk er så dumme at de utløser brannalarmen hele tiden! Den første røykvarsleren er greit, for det går ikke utover oss andre. Du hører den ikke, kun hvis personen åpner ytterdøren og du står rett utenfor, DA hører du den, men veggene er så tykke at du hører ikke om naboen har utløst den første alarmen.

Den andre varsleren er ganske høy og vi har alle vår egen varsler som utløses i vær leilighet, men om de er rask nok så er det fort over.

Den tredje, da er du en kronidiot fra en annen verden! For da SKAL du ringe med en gang og varsle at det er falsk alarm, ikke la den ringe i flere minutter! For det går ikke å slå den av etter 1 minutt! , dersom du ikke bor i første etasje så SKAL du varsle!! For du rekker ikke å løpe 10 etasjer ned på ett minutt!

Jeg er så lei av å være pissredd den forbaskede alarmen! Får en stor trang til å slå ned den personen som utløser den gang på gang!

I dag så var det alarm 2 og 3 som gikk, den tredje (siste) ble stoppet etter en gang, de ringte sikkert for å varsle om falsk alarm, så alarm nummer 2 gikk hele tiden, så den personen som utløste den måtte løpe frem og tilbake i gangen for å slå den av.

Hvorfor kan de ikke bare lufte ut?!! Dersom det blir MINDRE røyk så stopper den, for den har sensorer som vet om det blir mer eller mindre røyk inne i leiligheten. Det å åpne to vinduer fullt opp skal være nok til å stoppe den, kanskje den går en ekstra gang, men ikke flere enn det!

Bor du i en kommunal saneringsblokk? Dette er ikke vanlig.

Ja gud forby utenlandsk mat. Hva er det?

Mat nordmenn har tatt etter utenlandsopphold , nett og div. Nei forby hvitløk og chili på butikken

Anonymous poster hash: a8c2b...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i en kommunal saneringsblokk? Dette er ikke vanlig.

Ja gud forby utenlandsk mat. Hva er det?

Mat nordmenn har tatt etter utenlandsopphold , nett og div. Nei forby hvitløk og chili på butikken

Anonymous poster hash: a8c2b...091

Bor vanlig blokk, helt normal blokk. 

Jeg sier bare jeg er ikke vandt til å kjenne lukten av andres middag. Har som sagt aldri bodd i blokk før. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...