Gå til innhold

Flytte sammen, hva er rettferdig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig du bare tuller. Tror du er ute etter å skape litt liv her. :)

Jeg håper at det er nettopp det som er saken her.

Anonymous poster hash: a52d1...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du betaler 50% av alle utgifter som han har ved huset.

huslån, strøm, kommunale etc

Nei, hun skal ikke betaler huslån

Anonymous poster hash: e929f...9a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener selv at jeg skal bruke de leieinntektene til å betale mitt lån, så betaler han sitt. Men betaler fellesutgifter, er det feil?

Det rette er at dere deler på kommunale utgifter,forsikring,tv,strøm og mat . Selv om du leier ut ditt hus,så har du utgifter på det.

Anonymous poster hash: e929f...9a1

Skrevet

Dere betaler %vis likt ut fra inntekt alle felles kostnader, men han betaler sitt boliglån så sant du ikke kjøper deg inn i boligen og du betaler ditt.. 

Skrevet

Han mener jeg må betale "husleie", men ikke sagt noe sum. Føler bare det er urettferdig at jeg må bruke mine leieinntekter på hans huslån. Føler det er mest riktig å dele alt felles, men at resten tilfaller meg.

Hvorfor er det urettferdig? Det er jo nettopp pga at dere flytter sammen at du får anledning til å leie ut og la andre nedbetale din leilighet, istedet for å betale den med egen lønn. Det er ikke urettferdig at han får det også bedre økonomisk pga at dere flytter sammen.

Alternativt kan han også leie ut sin bolig og dere finne en bolig dere kan leie sammen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker halvparten av alle fellesutgifter (på huset og mat), men lånet kan han betale selv. Blir det slutt får du null igjen for å ha betalt hans lån.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det urettferdig? Det er jo nettopp pga at dere flytter sammen at du får anledning til å leie ut og la andre nedbetale din leilighet, istedet for å betale den med egen lønn. Det er ikke urettferdig at han får det også bedre økonomisk pga at dere flytter sammen.

Alternativt kan han også leie ut sin bolig og dere finne en bolig dere kan leie sammen.

Det var et godt svar. 

Er nok ikke et alternativ at han ohgså leier ut, men smart å tenke på hva han da kunne fått, og hva du da får.  Så tenke at dere deler innkomsten av dette. Du må jo være enig i at du ikke skal tjene på å bo hos han og dermed få betale ned på ditt, mens han må betale selv ned på sitt lån,"husleie".

• Liker 2
Skrevet

Dere burde leie ut hans leilighet også og leie noe annet sammen.

Da vil dere begge tjene på det og du slipper å virke skikkelig gnien

• Liker 7
Skrevet

Skal nå flytte sammen med min kjære, men vi er litt uenige om hvordan vi skal gjøre der økonomisk:)

Jeg skal flytte inn i hans hus, og leie ut mitt eget for 16500 pr mnd. Hva skal jeg betale? Egentlig ikke lyst å betale noe utenom fellesutgifter som strøm osv.

Du er temmelig urettferdig her, hva hvis han hadde flyttet til deg, det hadde vært omvendt? Når du tjener så godt på å flytte til han, burde du betale halvparten av alle faste utgifter inkl huslånet hans. 

Skrevet

Skal nå flytte sammen med min kjære, men vi er litt uenige om hvordan vi skal gjøre der økonomisk:)

Jeg skal flytte inn i hans hus, og leie ut mitt eget for 16500 pr mnd. Hva skal jeg betale? Egentlig ikke lyst å betale noe utenom fellesutgifter som strøm osv.

Hvor mye betaler du for lånet?

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, bare omvendt. Samboeren min leier ut sin leilighet og vi deler leieinntekten i to. Dermed tjener vi akkurat like mye på at han flytter inn til meg. Han tjener 6000 kr og jeg tjener 6000 kr. Dersom det skulle bli slutt kommer vi helt likt ut av det. Ingen av oss er ansvarlige for den andres utgifter.  

• Liker 12
Skrevet

Hvor mye tjener dere på at dere bor i ett hus fremfor to? 16500 pluss evt andre innsparelser litt avhengig av leieforholdet. Del summen på to, og der har du den mest rettferdige leien. Så enkelt er det faktisk.

• Liker 6
Skrevet

Du mener du skal bo gratis, og bare betale halvparten av fellesutgifter som strøm og mat? Ville du leid ut halvparten av huset ditt til en som bare betalte for strømforbruk, og kjøpte maten sin selv? Eller ville du kanskje krevd husleie i tillegg?

Du skal ikke betale boliglånet hans, men du skal selvsagt betale husleie for å disponere halve huset hans. Det er helt rimelig at du betaler halvparten av det du får i leieinntekter, i tillegg til halvparten av fellesutgifter.

Det koster å bo, og du kan faktisk ikke forvente å bo gratis i andres hus. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker halvparten av alle fellesutgifter (på huset og mat), men lånet kan han betale selv. Blir det slutt får du null igjen for å ha betalt hans lån.

Eh, jo, hun vil da ha fått 16 000 i mnd fordi hun fikk mulighet til å leie ut sin egen leilighet.

• Liker 8
Skrevet

Et tankeeksperiment til: 
Dersom bokostnader som renter skal være avgjørende blir en leietaker ansvarlig for utleiers økonomiske disposisjoner. For eksempel: Utleier tar opp ekstra lån med sikkerhet i bolig og investerer pengene i fond. Leietaker må da betale 50% av rentene på dette boliglånet, men får ingen glede av investeringen. Åpenbart urettferdig. 

Eller motsatt, utleier velger å betale ned ekstra på lån med penger tjent på eksempelvis tomtesalg. Dette er bare en omflytting av utleiers verdier, men gir likevel en urettferdig fordel for leietaker i form av lavere rentekostnader. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere betaler %vis likt ut fra inntekt alle felles kostnader, men han betaler sitt boliglån så sant du ikke kjøper deg inn i boligen og du betaler ditt..

Hallo?? Hun hadde jo ikke fått ei krone i leieinntekt om hun ikke hadde mulighet til å bo hos ham! Om hun bor der gratis så tjener hun 16 500 kr på å være i forhold med ham, per måned!

Anonymous poster hash: 5e00b...b2a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da betaler du ham 8250,- kr i ren husleie per mnd, dvs halvparten av det du faktisk tjener på å få bo hos ham. Om du ikke hadde bodd hos ham så hadde du tross alt hatt kr 0,- i leieinntekter. Du er virkelig en råtten person dersom du velger å utnytte ham økonomisk fordi han elsker deg.

• Liker 10
Skrevet

Eh, jo, hun vil da ha fått 16 000 i mnd fordi hun fikk mulighet til å leie ut sin egen leilighet.

Ja, som hun kan bruke på sitt eget lån. Og for eksempel betale mer på ferier osv. Som faktisk er en opplevelse hun også får noe ut av. Det er ikke hennes oppgave å betale ned kjærestens boliglån så sant hun ikke skal kjøpe seg inn i boligen. Det blir som å hive penger ut vinduet, du ser dem aldri igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som hun kan bruke på sitt eget lån. Og for eksempel betale mer på ferier osv. Som faktisk er en opplevelse hun også får noe ut av. Det er ikke hennes oppgave å betale ned kjærestens boliglån så sant hun ikke skal kjøpe seg inn i boligen. Det blir som å hive penger ut vinduet, du ser dem aldri igjen.

Så om din kjæreste flyttet inn til deg og dermed fikk leid ut sin kåk for 16 500 kr i mnd så hadde du hatt null problem med å la ham bo gratis hos deg? At han stadig shoppet dyre, flotte klær og sko mens du ikke hadde råd, at han deo på dyre ferier med kompisene mens du satt hjemme og ikke hadde råd til å være med?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Så om din kjæreste flyttet inn til deg og dermed fikk leid ut sin kåk for 16 500 kr i mnd så hadde du hatt null problem med å la ham bo gratis hos deg? At han stadig shoppet dyre, flotte klær og sko mens du ikke hadde råd, at han deo på dyre ferier med kompisene mens du satt hjemme og ikke hadde råd til å være med?

Du syns kanskje du er så heslig at det er verdt at typen din får 16 500 kr i månedslønn for å være sammen med deg?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...