Gå til innhold

Flytte sammen, hva er rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal nå flytte sammen med min kjære, men vi er litt uenige om hvordan vi skal gjøre der økonomisk:)

Jeg skal flytte inn i hans hus, og leie ut mitt eget for 16500 pr mnd. Hva skal jeg betale? Egentlig ikke lyst å betale noe utenom fellesutgifter som strøm osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du betaler 50% av alle utgifter som han har ved huset.
huslån, strøm, kommunale etc

• Liker 7
Skrevet

Gjør et tankeeksperiment:

Det er omvendt, han flytter inn i ditt hus, og leier ut sitt eget for 16 500. Hva hadde du da ønsket at han skulle bidra med økonomisk?

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Sååå altså... Du skal ha leieboere som betaler alle boutgifter for deg, mens han får en leieboer som ikke betaler en dritt?

Hadde jeg vært han, så hadde jeg heller flyttet inn til deg og leid ut mitt eget hus. Så kunne du slite med 16 000,- i boutgifter i måneden og jeg kunne brukt heeele lønna mi på øl og sjokolade :)

Anonymous poster hash: 9b067...72f

• Liker 27
Skrevet

Jeg mener selv at jeg skal bruke de leieinntektene til å betale mitt lån, så betaler han sitt. Men betaler fellesutgifter, er det feil?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener selv at jeg skal bruke de leieinntektene til å betale mitt lån, så betaler han sitt. Men betaler fellesutgifter, er det feil?

Du bruker alle leieinntektene til å betale på ditt lån, og han får ingen leieinntekter til å betale ned på sitt? Kvinnelig rettferdighet på sitt beste!

Anonymous poster hash: a52d1...a53

• Liker 19
Skrevet

Ingen ting som er feil, dere må selv gjøre det dere synes fungerer best, men se det i sammenheng. Du flytter inn til ham og bor der gratis. Dere deler på fellesutg, mat og strøm (utgifter dere begge ville hatt om dere bor hver for dere også). Det vil si at du tjener 16 500 på utleie som du kan bruke til å betale ned på ditt lån, mens han ikke tjener/sparer noe på at du bor hos ham og må i tillegg betale ned på sitt lån fra dagens inntekt.

Hvis dere skulle flytte fra hverandre vil du ha spart mye på å kunne bruke 16 500 ekstra (minus skatt) på nedbetaling av lån, mens han er i samme økonomiske situasjon som tidligere.

Hva om du betaler en slags husleie til ham, synes dere det er en ok løsning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det blir feil.

Anonymous poster hash: bb3ce...697

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du seriøst å være så gnien? Håper han ikke finner seg i det i lengden.

Anonymous poster hash: f92aa...7f3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av forsikringer på huset/innbo, halvt nrk, parabol/kabel, halve strømregningen, halve driftsutgiftene på boligen dvs. Ikke lån men halve "husleien" så får dere finne ut hva som tilsvarer husleie i en enebolig eller der dere bor.

Du kan ikke flytte inn og bo gratis, som i den andre tråden på kg, "bo gratis mot sex og matlaging".

Dine leieboere overtar jo og en del av dine utgifter som strøm og nettleie, forsikringen hans dekker jo og ditt innbo.

Dette er å gi og ta, mottat og gjengi.

Anonymous poster hash: c64cc...dc1

• Liker 1
Skrevet

Du mener at du skal dra alle fordelene av å flytte sammen? Hadde du synes det var like greit hvis det var omvendt?

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville tenkt at det var greit at du betalte ham halvparten av leieinntekten du fikk inn. Så får dere begge lik økonomisk gevinst på at du leier ut ditt. 

Sikkert dyrere å bo i hans hus, men dere er da kjærester og vil hverandres beste. 

Hva mener han at du skal?

• Liker 9
Skrevet

Han mener jeg må betale "husleie", men ikke sagt noe sum. Føler bare det er urettferdig at jeg må bruke mine leieinntekter på hans huslån. Føler det er mest riktig å dele alt felles, men at resten tilfaller meg.

Skrevet

Har du overskudd på utleie av leiligheten din, eller dekker leia kun kostnadene?

Skrevet

Han mener jeg må betale "husleie", men ikke sagt noe sum. Føler bare det er urettferdig at jeg må bruke mine leieinntekter på hans huslån. Føler det er mest riktig å dele alt felles, men at resten tilfaller meg.

Du må spørre hva han vil h i husleie? Kan jo være at han tenker noe som du tenker er helt greit?

Jeg hadde svart at klart jeg ville betale husleie. Det er snakk om hvor mye?

Men ville tror jeg ville tenkt at jeg ikke ville gitt mer i husleie enn halvparten av det jeg fikk i leieinntekt. Men klart han skal ha husleie og få inn litt penger på at du bor hos han, like mye som at du også får inn litt penger ved å bo hos han. Mulig han faktisk burde få litt mer inn enn det du får inn? Men jeg tror jeg hadde foreslått halvparten av leieinntekten du får, så høre hva han mener/sier til det.

Skrevet

Om han har lån på huset, ville jeg ikke bidratt på det. Han betaler jo kind of til seg selv, så det er jo ikke urettferdig for han. Men jo, jeg ville uten tvil bidratt til alle andre utgifter som følger med huset, som strøm og andre slike utgifter.

Men siden han betaler huslån og du har en ekstra inntekt på leiligheta di, ville sikkert jeg tilbydd meg å gjøre matinnkjøp, betale noen restaurantregninger og sånt. Ting som gjør hverdagslivet litt mer "luksus".

Ellers kan du spørre om å få kjøpe deg inn i leiligheta? Så deler dere på lånet. Da får begge penger om huset skal selges, og ikke bare han (som ville vært urettferdig om du har vært med å betale lånet).

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg tror egentlig du bare tuller. Tror du er ute etter å skape litt liv her. :)
Skrevet

Enig med Berit. Dere bør dele på leieinntektene på ditt hus og utgiftene på begge hus. Slik at dere har samme utgifter og samtidig betaler ned på begges lån.

• Liker 2
Skrevet

Renteutgiftene han har på boliglånet sitt (Forutsatt at det er et vanlig boliglån med normal nedbetalingstid) er jo på en måte husleie som han betaler til banken for å kunne bo i boligen. Jeg ser det derfor ikke som urimelig at du betaler halvparten av disse pluss, selvfølgelig, halvparten av alle fellesutgifter som kommunale avgifter, strøm osv. Forsikringen på selve bygningen bør imidlertid eier stå for.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig du bare tuller. Tror du er ute etter å skape litt liv her. :)

Jeg håper at det er nettopp det som er saken her.

Anonymous poster hash: a52d1...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...