Quinden Skrevet 9. september 2004 #1 Skrevet 9. september 2004 Hei! har en hund (retriever) 7 år gammel, og nå i den senere tid har den begynt å rasere huset, mens vi er vekke. River ned gardiner, biter i jakker etc. Det er sikkert noe den er redd for, men trodde denne tiden var over forlengst. Den bjeffer også veldig når den hører lyder ute, reiser bust etc. Hunden har forandret seg til det verre og jeg begynner å bli mektig lei av det. Noen som forstår hva som skjer? Jeg har sjekket med naboer, det eringenting som skjer rundt huset på formiddagen når vi er vekke, tenker på sprenging etc.
Lee Skrevet 9. september 2004 #2 Skrevet 9. september 2004 Høres ut som han begynner å gå i barndommen.
nessi Skrevet 9. september 2004 #3 Skrevet 9. september 2004 Gå til veterinæren og få sjekket at den ikke har vondt noe sted. Har den det, kan det forandre psyken deres.
Ella Skrevet 9. september 2004 #4 Skrevet 9. september 2004 Du bør absolutt ta den med til veterinær, ja. Og be den undersøke om den kanskje kan ha betente analsekker (mener det er det jeg mener ), da dette kan gjøre vondt for hunden. Hilsen Ella
Gjest Virvar Skrevet 10. september 2004 #5 Skrevet 10. september 2004 Evt også la den være i et rom hvor den ikke kan ødelegge så masse? Hva med å filme den mens dere er borte? Eller involvere dere med en nabo som kan følge med på lyder og uro. Det må være en grunn til at den plutselig oppfører seg slik. Men for å ungå at hunden herjer og at dere blir sinna på den, så ville jeg plassert den et trygt sted.
Quinden Skrevet 13. september 2004 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2004 Har vært hos dyrlegen nå, ingenting feilte den. Han anbefalte å ta livet av den...!! :o Merkelig sagt av en dyrlege..., men klart hvis det ikke gir seg så må vi nok innse realiteten, den har nok en psyke som ikke er 100%. Av en eller annen grunn har den vært utrygg, men vi ser det an... en tar ikke bare livet av sin beste venn uten at alt er prøvd... Takker for svar!!
LaToya Skrevet 13. september 2004 #7 Skrevet 13. september 2004 Høres ut som hunden enten begynner å bli senil eller kanskje den hører dårlig og dermed blir usikker/redd og raser hjemme.
Ella Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 Hvilke undersøkelser ble gjort hos dyrlegen? Synes jo det høres dramatisk ut å anbefale avlivning etter kun en konsultasjon. Jeg tror jeg ville gått til en annen dyrlege og fått råd. Du kan også logge deg inn på canis.no og spørre om råd på ekspertpanelet. Der har de veterinærer, homeopater og Turid Rugaas. Det er viktig at du prøver å tenke gjennom om det er noe i hundens hverdag som kan forandres/forbedres. Husk at en hund trenger å bruke kropp og hjerne slik vi mennesker gjør. Hvilken retrivier er det snakk om? Flatcoated? Disse trenger jo en god dose konstruktiv stimuli.... Kanskje trenger altså hunden mer stimuli (lek, tur og trening), mer kontakt (prat, kos, trening). Et lite tips som du kan teste ut i første omgang: gå en god tur kvelden før ny arbeisdag (1,5-2 timer). På turen kan du ta opp en leke som hunden er glad i. Så kan dere leke og trene litt i 10-15 min. tid. F.eks. trene på bli, sitt, ligg kontakt. Vær positiv og leken selv, det smitter over på hundens humør og psyke . En retrivier elsker jo også å apportere, så da kan den kanskje apportere i vann? Tren den på å bli før den apporterer. Da får den bruke hjernen på en kontrollert måte, hvis du skjønner hva jeg mener. Husk at en 7 år gammel hund av din sort egentlig ikke er en gammel hund. Før du drar på jobb neste morgen, går du en halvtimestur med hunden. Her kan det også oppmuntres til lek og kos. Le og ha det gøy med hunden. Kanskje kan du fjerne gardiner og klær som hunden kan finne på å rasere? Eller hunden kan være på et annet (rolig) rom som den liker å være på? Kanskje ser du en forbedring allerede når du kommer fra arbeid? Jeg håper virkelig at dette ordner seg på en fin måte for dere og hunden! Hilsen Ella
Quinden Skrevet 13. september 2004 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2004 Hei Ella! Tusen takk for bra svar. Ja, det er en flatcoated retriever. Jeg er meget aktiv med ham, lar ham bade mye, apportere etc. etc. Uansett hvor jeg går, er den med meg, den elsker å være med i bilen. Syns også det var lite konstruktivt å få fra dyrlegen. Nå hører det med til historien at hunden har vært engstelig fra den var liten valp og denne raseringen har egentlig pågått i mange år, mer eller mindre. Nervene har aldri vært helt på topp og den lider nok av separasjonsangst, m en nå håper jeg at perioden er over for denne gang. Det er ingen hund som er snillere og greiere å ha med seg, den er oppvakt og snill så lenge den får være med meg hvor jeg enn går. Det skal mye til for at jeg tar den vonde avgjørelsen, vet ikke helt om jeg kan leve uten ham, men det er klart at hunden heller ikke har det bra når den er så engstelig når den har disse periodene. Skal bli spennende å se hva som har skjedd når jeg kommer hjem idag og hvis jeg er heldig... ingenting!
Mossa Skrevet 13. september 2004 #10 Skrevet 13. september 2004 Det er beroligene medikamenter som visstnok kan hjelpe på slikt. Broren min har over en periode gitt hunden sin beroligende. Den fikk plutselig seperasjonsangst, og som din hund, raserte huset. Den hadde en gang spist opp to av maleriene hans, samt flerret opp sofaputene mens han var på jobb! I medikament-perioden har dyrlegen satt opp et treningsprogram som de skal utføre for at hunden skal føle seg mer trygg når den er alene. Han tok kontakt med en hundeskole i Bergen (som hadde en anerkjent hundepsykolog)...og han fikk veldig mange gode råd av henne! Og det har hjulpet mye!!
Quinden Skrevet 13. september 2004 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2004 Ja, beroligende har han fått, så han skal få det noen dager, så får vi se. En hundepsykolog kan også være tingen ja... Alt er verdt å prøve!!
Ella Skrevet 13. september 2004 #12 Skrevet 13. september 2004 Hei igjen Quinden! Kanskje du skal gå den veien som Mossa forteller om? Og så bor du antagelig ikke så langt i fra Bergen og denne hundeskolen/hundepsykologen. Synes også at denne veterinæren som Mossa nevner høres fantastisk ut! Hilsen Ella
Quinden Skrevet 13. september 2004 Forfatter #13 Skrevet 13. september 2004 Takk til alle... godt at jeg blir tatt på alvor, det er tross alt min beste venn det er snakk om her....
Miranda Skrevet 13. september 2004 #14 Skrevet 13. september 2004 Problemet er der kun når dere er vekk, ikke sant? Hvordan oppfører den seg når dere er hjemme? For meg høres det mer ut som om den vil ha selskap... Hvor mange timer er den alene?
Quinden Skrevet 13. september 2004 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2004 Heisann! Den er alene i ca.5 timer pr. dag, det har gått lang tid uten problemer, men plutselig får den et kick av redsel. Det er kanskje noe som har skremt ham da han var liten. Har hørt endel klager på oppdretteren, flere hunder har angstproblemer, kennelen var godkjent av NKK, men det har vært mye rart på adferden til søskene hans. Selskap vil han ha, men en voksen hund skal klare seg alene i 5 timer uten problemer, når den ellers av døgnet er sammen med oss. Skal prøve alt , men gir den seg ikke, da får vi se på det, men skal unngå det hvis det går.
Miranda Skrevet 13. september 2004 #16 Skrevet 13. september 2004 5 timer burde den jo kunne klare, siden den var vant til det. Et fryktelig dilemma, for det er jo et familiemedlem. Men samtidig skal man jo passe sitt arbeid, og samtidig ønsker man jo heller ikke å få huset rasert... Prøv å tenk på hundens beste... Lykke til.
Diaz Skrevet 13. september 2004 #17 Skrevet 13. september 2004 Send en pm til Becca, hun driver med omplassering av hunder og virker som hun har skikkelig greie på dette Lykke til
Gjest Virvar Skrevet 13. september 2004 #18 Skrevet 13. september 2004 Det finnes noe man setter i stikkontakten i veggen , som sender ut et stoff som er beroligende på hunder !! Jeg husker ikke hva dette heter, men har lest om det på Canis. Der anbefales det til hunder som er urolige alene hjemme !! Kan iallefall prøves ut, bedre enn avliving om hunden ellers er ok å ha med å gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2004 #19 Skrevet 15. september 2004 Hei! Trist å høre at hunden din ikke liker seg alene hjemme.. Noen hunder kan "plutselig" bli sånn. Hadde ei st. bernard tispe som begynnte å spise opp sofaen vår.. Vi begynnte å ta ho med litt mer og det hjalp! Men så er det noe med at den har vært nervøs fra den var valp... Enkelte hunder er arvelig belastet, dvs. at f.eks mora er nervøs av seg. Det sies at en bervøs hund (over 1 år) aldri vil bli 100% trygg, men har sett andre tilfeller hvor det ikke stemmer. Jeg annbefaller deg å ta han med til en annen dyrlege i første omgang. Vist du bor i Oslo ville jeg fått noen til å ta han med på en skikkelig tur i køpet av dagen (ja, det er "bare" 5 timer, men for denne karen kan det være lenge) Finnes mange som tilbyr seg lufting i større byer. Men jeg må bare få si at avliving pga at han ikke takler å være alene hjemme er litt voldsomt. Ender det opp med at dere ikke kan ha han, kankje det finnes et eldre ektepar som er hjemme dagen lang og trenger et kammerat.. Lykke til i alle fall!
Quinden Skrevet 17. september 2004 Forfatter #20 Skrevet 17. september 2004 Siste nytt: Kom hjem igår... han hadde spist og flerret opp jakker som hang i gangen, inne på badet var det revet ned og gnagd det meste. Dagen gikk til gråt, dyrlegebesøk (kom 5 min etter stengetid for å snakke med dyrlegen) ringte til en hundekspert som ikke var hjemme, hun ringer oss idag. Fortvilelsen er stor, sitter med en stor klump i halsen, det er nok separasjonsangst den har. Men jeg må jo jobbe og dette orker jeg ikke mer. I dag stappet jeg i den en tablett, beroligende, ville ikke gjøre det men. Nå er det noen timer til jeg skal hjem, sitter som et nervevrak og lurer på hva den finner på. Den har det ikke helt godt selv heller stakkar. Er spent på utfallet, men akkurat nå ser det mørkt ut. Er begrenset hvor langt vi kan strekke oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå