Gå til innhold

Selexid og alkohol?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tar Selexid nå (begynte på kur kl 14), og skal på fest lørdag kl 19, kan jeg drikke alkohol?

Tar 2 piller ca kl 21 lørdag og i ca 09 søndags morgen, så er det slutt på kuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke angitt at man ikke skal innta alkohol når man tar Selexid - les mer her.

Selexid skilles også hovedsakelig ut gjennom nyrene, slik at det ikke nødvendigvis blir en overbelastning for leveren ved inntak av alkohol.

Når det er sagt er det neppe lurt å innta mer enn moderate alkoholmengder. Det er antakelig en grunn til at du går på selexid, og da er det lurt å la kroppen få komme til hektene igjen etter infeksjonen. :wink:

Hadde det vært meg hadde jeg begrenset meg til max. et par glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Spurte legen om det samme da jeg fikk Selexid, og han sa at det ikke var noe problem. Tar siste pille av kuren i morgen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det anbefales sterkt å ikke blande antibiotika med alkohol!! tablettene virker ikke like godt da...

Dessuten, hvis du har urinveisinfeksjon vil alkohol bare gjøre det verre! (bakteriene yngler som bare det i alkohol.. på grunn av alt sukkeret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol gjør at du tisser mere, og Selexid skilles ut gjennom nyrene. Derfor kvitter du deg raskere med Selexiden hvis du drikker, og konsentrasjonen i kroppen kan gå ned.

Kort sagt: drikk ett glass eller to, men begrens deg til kuren er over.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales sterkt å ikke blande antibiotika med alkohol!! tablettene virker ikke like godt da...

Dessuten, hvis du har urinveisinfeksjon vil alkohol bare gjøre det verre! (bakteriene yngler som bare det i alkohol.. på grunn av alt sukkeret)

Det at antibiotika ikke skal blandes med alkohol er en av de største seiglivede mytene som finnes. Det er overhode ikke sant at tablettene ikke virker like godt.

Det er kun noen få antibiotika-typer som ikke skal blandes med alkohol, og årsaken til det er at de gir en antabus-effekt sammen. Bl.a. diverse antibiotikatyper som gis ved underlivsinfeksjoner som bakteriell vaginose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...