jossa Skrevet 9. september 2004 #1 Skrevet 9. september 2004 Hva er deres beste tips når det gjelder matvarer hvis det skal spares inn på sukker og fett, altså kalorier? Hadde vært artig og høre om andre har oppdaget produkter som kan hjelpe til, når en er på slanker'n. Jeg synes kesam er genial! Erstatter rømme i stort sett alle sammenhenger (ikke i varme retter). Synes også options Choc au lait er fint når søthungeren melder seg. (38 kcal pr porsj.)
Martha Stewart Skrevet 9. september 2004 #2 Skrevet 9. september 2004 Kesam og Options kakao er geniale produkter ja! :-) Ellers har jeg oppdaget de nye lette dressingene til Kraft med max 5 % fett. Til mellommåltid er de nye begrene med cottage cheese og jordbær bra. Og Snack a Jacks riskaker. Når jeg er sugen på godis er Dietorelle toffee godt, kun 2-3 kalorier per karamell. De med jordbærsmak finnes på en del butikker og kiosker, de med ordentlig karamellsmak er vanskeligere å finne. Ellers er et av de beste tipsene å erstatte kjøttdeig med karbonadedeig til tacos og liknende.
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #3 Skrevet 9. september 2004 Jeg synes det er vanskelig å spise mager middag. Toro grønnsaksuppe synes jeg er smart og enkelt. Veldig lite kalorier. Jeg bruker å tilsette mer grønnsaker. Gulrot, kålrot osv. Veldig mettende og man kan spise seg skikkelig mett på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #4 Skrevet 9. september 2004 Du kan jo spise nesten ubegrenset av kalkun,kylling,svin ,lam ,makrell,laks,nøtter,bønner,reker,tunfisk, osv.Du trenger MYE protein når du skal slanke deg.Du kan regne med å gå ned dobbelt så mye i vekt når du spiser mat som inneholder 90 gr protein om dagen,som når du spiser mat med mindre protein og langt fler karbohydrater.Ikke går du sulten heller ,fordi kroppen bruker mye energi på å forbrenne maten.
Gjest maki ikke logget inn Skrevet 9. september 2004 #5 Skrevet 9. september 2004 Du kan regne med å gå ned [b]dobbelt[/b] så mye i vekt når du spiser mat som inneholder 90 gr protein om dagen,som når du spiser mat med mindre protein og langt fler karbohydrater. Hvor har du dette fra? Det er foresten heller ikke bra å miste mer enn 1 1/2 - 2 kg i uken. -------- Pleier vell aldri egentlig å kjøpre no særlig "Lett-produkter, men fikk lyst til å smake på Dietorelle toffee
Gjest gjesta Skrevet 9. september 2004 #6 Skrevet 9. september 2004 Du kan jo spise nesten ubegrenset av kalkun' date='kylling,svin ,lam ,makrell,laks,nøtter,bønner,reker,tunfisk, osv.[/quote'] Du kan spise mye mager mat som kalkun, kylling osv. Du trenger noe fett, og da er det fint hvis dette fettet kommer fra f.eks makrell, nøtter, reker osv. Altså sunt fett. Å si at en kan spise nesten ubegrenset av f.eks nøtter vil jeg si er feil, nøtter inneholder mye kalorier og er ikke "slankemat" - men et sunt alternativ til snacks som f.eks potetgull.
-Fisken- Skrevet 9. september 2004 #7 Skrevet 9. september 2004 Nøtter kan du ikke spise ubegrenset av, nei. Selv om nøtter inneholder det riktige fettet, er det fortsatt 50 % fett i dem, og du legger like mye på deg av denne fettypen.
Gjest 1111 Skrevet 9. september 2004 #8 Skrevet 9. september 2004 Jeg bruker kesam som erstatning til fett når jeg baker, dessuten når jeg lager pai. smaker faktisk mye bedre. Når det gjelder nøtter så er ikke dette noe man kan spise ubegrenset av, men det sunne fettet i nøttene trenger vi, i motsetning til fettet i sjokolade, karameller o.l. det sunne fettet hjelper deg også å forbrenne fett, tro det eller ei. så vil ikke si at det er helt riktig at man legger like mye på seg av nøtter som usunne snacks, i og med at kroppen bruker det.
Grooo Skrevet 9. september 2004 #9 Skrevet 9. september 2004 Go og mager Leverpostei er den aller beste leverposteien jeg har smakt, og jeg var veldig glad i leverpostei også før jeg smakte denne!
aowi Skrevet 9. september 2004 #10 Skrevet 9. september 2004 bruker solsikkeolje i brødbaksten istedet for smør. ......egentlig bruker jeg olje i all bakst og snøfrisk i stedet for smør og smøreoster... vet ikke helt om det er bedre men liker å tro det og naturell yoghurt blandet m egenprodusert syltetøy m lite sukker i, og havregryn, rosiner og litt sånn oppi.. istedet for vanlige yoghurter / god morgen og slikt.. kommer ikke på mer i farten...
NullHull Skrevet 10. september 2004 #11 Skrevet 10. september 2004 og snøfrisk i stedet for smør og smøreoster... vet ikke helt om det er bedre men liker å tro det Bedre enn smør er det nok ialle fall,(litt avhengig av mengden du bruker selvfølgelig)men du finner smøreoster med ganske mye lavere kaloriinnhold enn Snøfrisk, ja Ikke at cottage cheese kanskje stiller i klassen smøreost, men til sammenligning så inneholder denne 96 kcal/100g mens Snøfrisk inneholder 257kcal/100g. Ost blir fort en fallgruve når man er på slanker'n! Uansett: for å gå ned i vekt er det til syvende og sist kun en ting som gjelder: du må forbrenne fler kalorier enn det du tar inn! Altså mer aktivitet, færre kalorier
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #12 Skrevet 10. september 2004 Det sto i det nyeste I FORM bladet.Jeg skrev NESTEN ubegrenset ,men jeg lover deg at du kan spise deg skikkelig mett med proteinrik mat. Og jeg er helt enig ikke prøv på gå mer ned i uke enn 500 g. Og fettet i nøtter er av det GODE fette som du treng for å forbrenne fett i kroppen.
jossa Skrevet 10. september 2004 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2004 Mange fine tips her! Gikk en gang på Grete Rode-kurs (mange år siden nå), og da var tipset å bruke melkering i stedet for rømme i dip. Godt å dippe grønnsaker i stedet for potetgull. (Dette var jo før kesamens tid.) Regner med at de som får GR-kurs nå, også får mange lure tips med seg. Del gjerne med oss...
Hu i Svingen Skrevet 10. september 2004 #14 Skrevet 10. september 2004 Vedr. nøtter: 1 neve nøtter regnes som et mellommåltid. Nøtter inneholder mer enn 40% fler kalorier enn rent sukker! :o Men: De ER veldig sunne! :-)
Martha Stewart Skrevet 10. september 2004 #15 Skrevet 10. september 2004 Nå har Tine kommet med en ny serie magre produkter: Sans - som jeg ihvertfall skal sjekke ut!
Grooo Skrevet 10. september 2004 #16 Skrevet 10. september 2004 Jeg har prøvd Sans melk med sjokolade, synes den var veldig god jeg! Liker ingen av de sjokolademelk-produktene som var på markedet fra før, alle er for sterke for meg... Denne var perfekt Og spesielt nå som jeg går GR-kurs og skal tenke veldig mye på hva jeg får i meg... Ellers har jeg hørt at de i Sverige har veldig mange flere gode lettproduker enn vi har her i Norge, så jeg gleder meg til å ta en tur dit til uka for å titte litt.
jossa Skrevet 10. september 2004 Forfatter #17 Skrevet 10. september 2004 Nå har Tine kommet med en ny serie magre produkter: Sans - som jeg ihvertfall skal sjekke ut! Jeg kjøpte Sans yoghurt eple/pære i dag. Vel, vel..... Sammenligner man med Tines "jubileum" eple m/kanel og pære yoghurt, så var denne veldig "tam". "Jubileum" er bare så god, men ja jeg vet, at det er mer sukker i den enn i vanlig yoghurt. :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #18 Skrevet 11. september 2004 Youplat vanilje/bjørnebær er veldig god ,inneholder fruktose ikke vanlig sukker.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #19 Skrevet 13. september 2004 Jeg synes det er vanskelig å spise mager middag. Mitt middagstips er utrolig lettvindt og ikke minst mettende og godt. Hermetisk Trønder-sodd. Greit å ty til hermetikk nå og da. Spesielt når det er så magert som denne. 55 kcal og 3 gr fett pr. 100 gr.
Martha Stewart Skrevet 13. september 2004 #20 Skrevet 13. september 2004 Jeg synes det er vanskelig å spise mager middag. Fjordland ferdigmiddager er en sikker vinner! Kjempeenkelt når man vil ha en kjapp, næringsrik og komplett middag. De blir anbefalt på Grete Roede-kurs også. Kaloriinnholdet står på pakken. Ikke alle er like magre, men f.eks sursøt kylling med ris og biff stroganoff er veldig magre. Og så min favoritt for tiden: Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrøtter. De middagene jeg har prøvd smaker godt synes jeg - og jeg er kresen på ferdigmat! Ellers synes jeg ikke det er så vanskelig å lage mager middag. Trikset er å bruke rent kjøtt eller fisk. Som f.eks kyllingfilet, biff, svinefilet og karbonadedeig. Omelett kan man variere i det uendelige med grønnsaker og f.eks røkt skinke. Hvis man må ha saus til middagen, så er de fleste posesauser magre hvis man ikke tilsetter smør og f.eks bruker ekstra lett melk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå