Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har begynt å bruke dagslinser (har vært på opplæring og akkurat kjøpt egne linser), men jeg undrer litt av og til.

Når jeg brukte prøvelinsene, så var det ikke noe problem i det hele tatt, men nå som jeg skal prøve å bruke mine egne, så møter jeg et lite problem.

Alle linsene jeg tar ut ser nesten ut til å være vrengte! Altså, de har ikke skikkelig skålform, men den øvre kanten ser ikke perfekt horisontal ut liksom når jeg holder linsa opp mot lyset for å se. 

Jeg har prøvd å dyppe linsa i linsevæske og å snu / brette den andre veien, men da får den heelt feil form, så det må jo nesten være riktig slik den ser ut når jeg først tar den ut?

Tenkte imidlertid jeg skulle høre her, for det virker som om linsa har litt sånn halvmåne / litt avrundet form når jeg holder den opp mot lyset, og jeg vet ikke om dette er vanlig?

Noen som har opplevd det samme?

Anonymous poster hash: 2dc44...60c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig er det du tror er riktig vei faktisk rett. Du kan jo prøve å sette den inn den ene eller andre veien. Hvis det kjennes ubehagelig og rart ut - også etter noen minutter - er det nok feil vei. Det er kanskje vrient å se hva som er riktig vei til å begynne med, men etter en stund vil du aldri være i tvil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny selv og bruker å vri de begge veier for å finne det ut, og da er det nesten alltid en vei som ser mest riktig ut. Skyller linsene igjen før jeg setter den på plass.

Anonymous poster hash: 596a6...a04
Skrevet

Du kjenner det ganske raskt om linsen er feil vei på øyet, det er som om du har konstant rusk på øyet. Da kan du prøve å ta den av og vrenge den motsatt vei (skyll den litt i linsevæske eller saltvann før du setter den inn på nytt). Når du blir mere vant og trent med dagslinser så vil du snart se forskjellen på når linsen er riktig vei. Korrekt linse har form som ei skål med kantene opp, mens den vil vippe litt ned hvis den er vrengt.

• Liker 2
Skrevet

Du merker det fort hvis du setter dem på feil. Nå er det lenge siden jeg har gjort det, har gått fra månedslinser til dagslinser. Tror kanskje det er fordi de er riktig vei når jeg tar dem ut. Er ikke helt sikker(og forklarer det kanskje ikke så godt), men hvis de er riktig vei har de rette kanter. Hvis det er en bøy ned igjen på endene er det feil vei. Er hvertfall sånn på mine.

AnonymBruker
Skrevet

TS:

Takk for alle svar :)

Siden jeg er nybegynner har jeg noen andre spørsmål også:

Hvor pleier dere å se når dere setter inn linsa? Prøver dere å se opp med øyet?

Og har dere noen tips når det kommer til påføring av linsa? Jeg klarte det greit tidligere, men nå er det litt vanskelig. Enten så sitter linsa så godt på fingeren at den ikke glir av på øyet uansett hvor mye jeg prøver, eller så bretter den seg feil vei idet jeg prøver å ta den på.

Noen som har tips?

Skrevet

TS:Takk for alle svar :)Siden jeg er nybegynner har jeg noen andre spørsmål også:Hvor pleier dere å se når dere setter inn linsa? Prøver dere å se opp med øyet?Og har dere noen tips når det kommer til påføring av linsa? Jeg klarte det greit tidligere, men nå er det litt vanskelig. Enten så sitter linsa så godt på fingeren at den ikke glir av på øyet uansett hvor mye jeg prøver, eller så bretter den seg feil vei idet jeg prøver å ta den på.Noen som har tips? Anonymous poster hash: 2dc44...60c

Prøv å tørke av fingeren på en håndduk eller huden din før du løfter opp linsen så du ikke er fuktig, for da er det lettere for linsen å "sitte fast" eller vrenge seg.

Selv må jeg se opp og sette linsen nederst i øyet og blunke den på plass, men kjenner flere som bare putter den rett over pupillen. Du får bare prøve deg frem, du oppdager fort hva som passer best for deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tørke av fingeren på en håndduk eller huden din før du løfter opp linsen så du ikke er fuktig, for da er det lettere for linsen å "sitte fast" eller vrenge seg.

Selv må jeg se opp og sette linsen nederst i øyet og blunke den på plass, men kjenner flere som bare putter den rett over pupillen. Du får bare prøve deg frem, du oppdager fort hva som passer best for deg :)

Ikke tørk av fingeren din på en håndduk. Det er en grunn til at man vasker hendene før man påfører linser

Anonymous poster hash: c94ef...a31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt linser i over 15 år og merker ikke forskjell på feil og riktig vei. Tror ikke det spiller noen stor rolle.

Når jeg tar på linser ser jeg rett frem og setter de rett inn.

Skrevet

I begynnelsen da jeg startet med linser så måtte jeg alltid se rett frem i et speil for å sette de på.. Nå tar jeg bare linsen på fingeren og smetter den på plass uten å se i speilet. Jeg synes det kan være greit å dyppe fingeren litt i væsken dagslinsene ligger i når jeg setter de på, da sitter de ikke fast i fingeren. Bruker pekefingeren, også drar jeg huden under øyet litt ned med langfingeren. 

Skrevet

Hvor pleier dere å se når dere setter inn linsa? Prøver dere å se opp med øyet?

Og har dere noen tips når det kommer til påføring av linsa? Jeg klarte det greit tidligere, men nå er det litt vanskelig. Enten så sitter linsa så godt på fingeren at den ikke glir av på øyet uansett hvor mye jeg prøver, eller så bretter den seg feil vei idet jeg prøver å ta den på.

Noen som har tips?

Jeg bruker å se til siden sllik at det hvite i øyet fremheves.

Hvis jeg bare plukker den opp og prøver å sette den rett inn er fingeren altfor våt til at den vil slippe. Jeg plukker opp linsen fra beholderen med motsatt hånd fra den jeg vil sette den innpå med. Deretter tørker jeg fingeren jeg vil sette den inn med. Har alltid bare brukt håndduken til dette, men ser jo etter om det er synlig rusk på fingeren etterpå. Til slutt plasserer jeg linsen på den fingeren jeg vil sette den inn med.

AnonymBruker
Skrevet

Linsa ligger nesten alltid riktig vei i originalembalasjen, kan være greit å huske på :). Har du litt styrke kan det påvirke hvordan linsene ser ut kontra prøvelinsene.

Jeg ser rett frem når jeg tar på linsa, så setter den direkte på pupillen. Når jeg gir linseopplæringer så er det også på den måten folk får det best til har jeg merket. Tips er å være tørr på fingeren, sette linsa helt på tuppen av fingeren, dra øyelokket godt bort både oppe og nede slik at øyeåpningen blir størst mulig, og så å våge å ta fingeren mot øyet, helt til du kjenner motstand. Når linsa akkurat er satt på så kan det være lurt å se litt rundt i rommet, bevege med øynene til siden og opp og ned, før du blunker. Og når du blunker første gang; blunk forsiktig.

Anonymous poster hash: ab54b...480

Gjest Solstråla88
Skrevet

Ikke tørk av fingeren din på en håndduk. Det er en grunn til at man vasker hendene før man påfører linser

Du bør ha tørre hender når linser skal settes inn. Selvfølgelig rene, tørre hender. Med fuktige fingre vil linsene skli og det blir vanskelig å få de på plass😊

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Kommer an på linsene, hvor lett det er å se om de er vrengt. Mine focus dailies ser ofte (ikke alltid) vrengte ut uansett hvilken vei jeg vrenger de. Håpløst. Mine nye linser derimot (husker ikke merke, men de har større diameter og krumning) er det kjempelett å se på. De ligger OFTE vrengte i pakken...

Så du må bare prøve deg frem, kommer an på merke, styrke etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...