Gå til innhold

Sagn, legender og eventyr!!

Anbefalte innlegg

Gjest Janna
Skrevet

Har du et favoritteventyr??

Jeg har en forkjærlighet for indianderlegender. Liker fortellingene Naya Nuki, Tashia Gnupa og Den røde bisonoksen...

Av norske folke-eventyr så liker jeg den der "Det datt ei not i krona mi" med alle dyra som løper og løper, og reven som vil spise alle sammen :ler: (husker ikke tittelen)

Hvorfor forteller vi ikke hverandre sånne historier lengre?? Fordi vi har fått TV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemoren min har ei sånn diger bok med norske folkeeventyr, som hun pleide og lese til oss når vi var på besøk. Hun hadde ikke TV før i 1994 (!).

Trur favorittene mine er de med Per, Pål og Espen Askeladd. Og syvende far i huset.....

Skrevet

Det må være hu trassige kjerringa med staven.... prinsessa med erten.... tror vi lærer mye av tidligere kvinnenaturer ved å studere folkeeventyrer...

Skrevet

MItt favoritt eventyr er Askepott, og det har det vært helt siden jeg var liten og lærte å lese. Jeg drømte meg bort, og kunne leke Askepott i flere timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg klarer ikke å velge ut et eventyr,men alle eventyrene i Ringelihorner like fine.Det var først i voksen alder at jeg kom over de N-norske eventyrene.Om dere ikke kjenner til disse eventyrene vil jeg anbefale dem på det varmeste.Regina Normann samlet dem for ca. 130år siden da hun bodde i N-Norge.

Et lite spørsmål?Er det flere av dere fra N-Norge som kjenner til disse eventyrene?

Kaspara

Glømte å logge meg på.

Skrevet

Hei, mitt favoritteventyr har alltid vært Soria Moria slott, mest kanskje på grunn av Kittelsen-tegningen... Men det er vanskelig å velge, fordi det er så mange fantastiske eventyr og sagn! Jeg studerer et fag kalt folkloristikk, og det dreier seg om fortellinger av svært (!) ulike slag.

Tendensen er at vi forteller kortere historier i dag enn folk gjorde før, men vi forteller fremdeles, bare om litt andre ting! Tv'n har sikkert noe av skylden, men i løpet av de siste 100 årene har vi også fått enormt mange underholdningstilbud som man ikke hadde før: Bøker, blader, radio, kino, kafeer, puber - you name it! Vi har bare så mye mer å velge i enn det de hadde før, og det er klart at det påvirker fortellingene våre. :blunke:

Amarone

Skrevet

mamma leste alltid 7. far i huset.... en spennende fortelling.

Vertfall når mamma leste grovere og grovere i målet :lol:

Skrevet

Puttes eventyr i blåbærskogen! Denne boken leste mor til meg hver kveld da jeg var liten, jeg tror nesten jeg kan den utenat fremdeles!

Gjest Lottemor
Skrevet

Tror jeg likte best bukkene bruse til jeg var rudt 4 år og etter det så ble jeg litt mer bevist på romantikk og kjærlighet og likte best skjøheten og udyret og askepott og snevit.....

Skrevet

Husker jeg likte eventyret om Rapunsel. Med den lange fletta som hun heiste mannfolka opp i. Sparer enda jeg... :P

Skrevet

Jeg har alltid hatt en greie for Tornerose jeg!

Og de ekte aladdin eventyrene.. Altså, ikke tusen og en natt på TV1000.... :sjarmor:

Skrevet

Klarer ikke å plukke ut et spesiellt eventyr jeg, men har lest masse av Asbjørnsen og Moes eventyr... og det som fasinerer mest, er tusser og troll... det overnaturlige :)

Skrevet

Bare jeg som synes Norske eventyr er teite.....?? :oops:

(Håper jeg ikke fornærmet noen nå)

Skrevet

Jeg syntes alltid Egner var så bra... kardemommeloven.... spist er spist…. Sitater vi ennå bruker i hverdagslivet… som alle forstår var dyrene i hakkebakkeskogen…. Nøtteliten… samfunnskritikk til de grader… men den slo igjennom sensuren da…reven symboliserte staten…… og tyveriene av pepperkakene med alt for mye pepper tilsvarer hvordan myndighetene stjeler fra kebab-sjappene. Han var en stor mann denne Egner….

…. Hadde Torbjørn Egner levd i dag, så ville han nok for å glede homsene og være sammfunnsriktig-oppdatert… latt Jens i Karius og Baktus ikke være annet enn en liten skaphomo… og jeg ser for meg replikkvekslingen, de to tanntrollene som hyler i kor… ”Jens! Jens! Ikke hør på han mannen der! Jeeeens!” … ”Å fysj a meg, han Jens er en ordentlig grisegutt”, ”Hva er det der for noe Baktus, det store greiene som kommer inn i munn der?, ånei, ånei det er en kjempediger, legg fra deg hakka Karius, for da går det mye fortere for han mannen der”, ”Du får klatra opp på verandaen her sammen meg meg”…

Waco

...det gjelder å sitt humorstisk på ting.... ikke alle som skjønner det...

Skrevet

Trenger jeg å fortelle hva mitt favoritt eventyr er?? :ler::ler:

Har egentlig ikke noe favoritteventyr tror jeg, men elsket Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner når jeg var liten

Skrevet

Waco: :hoho::hoho::hoho:

Ikke så verst det "eventyret" ditt................

Skrevet

Hadde mange favoritt eventyr. Hadde en forkjærlighet for de som var litt triste på en eller annen måte. Var veldig glad i en som het " byttingen" eller noe i den dur. Har store problemer med å finne den igjen. Det verste er at jeg ikke husker helt hva den handlet om heller!! Men det var noe med ei jente, jenter, som ble oppdratt hos noe stygginger, troll el. noe sånt men som egentlig var menneskebarn.... :roll:

Ellers elsket jeg bøkene av Astrid Lindgren, og da spesielt "Alle vi barna i Bakkebygrenda". Er vel ikke akkurat eventyr, men koselige var de!

Jeg slukte eventyr og barnebøker når jeg var liten, så det er egentlig mange jeg burde ha nevnt.

Men det beste av alt er jo at jeg har de med meg uansett hvor jeg er i verden, uansett hva jeg gjør. I minnet...

Gjest Duchess
Skrevet

Eventyr...tja... Narnia...selv om det var fryktelig skummelt også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...