ivanka Skrevet 9. september 2004 #21 Skrevet 9. september 2004 dette var vel snakk om vår faktiske 'stam-moder', for allegoriens skyld kalt eva. ellers har bibelens eva ingenting med saken å gjøre.
Gjest StoreSky Skrevet 9. september 2004 #22 Skrevet 9. september 2004 Så en serie som testet ett sånt kromosom-avvik som BARE kunne arves i nedadgående linje. Dette fant de i Afrika, Europa, Asia og Nord-Amerika.... HALLO KJÆRE SØSTER OG BROR!!
ivanka Skrevet 9. september 2004 #23 Skrevet 9. september 2004 wow, dette er virkelig dagen for det globale søskenskap. det meste av genmateriale arves forøvrig i nedadgående linje.
Gjest pace Skrevet 9. september 2004 #24 Skrevet 9. september 2004 I bibelen min ser det ivertfall utydelig ut. Jeg tror det var to versjoner. I kapittel 1 står det en en verisjon av skapelsen: "La oss skape mennesker i vårt bilde.... Og Gus skapte mennesket i sitt bilde..." Og her skapte han de andre dyrene først. I kapittel 2 står det en annen: ".. og det er ingen mennesker til å dyrke jorden... Herren Gud skapte Mannen av jord...... det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi han en hjelper...." Og så former han de andre dyrene. Så sover mannen, og her kommer historien hvor Gud skaper kvinnen av ribbenet hans. Kapittel 3: Så kommer historien der de blir bannlyst. "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever." Her tror jeg man må huske på floden senere i bibelen. de andre mennskene dør jo. Så da blir vel Eva mor til alle, men det blir alikavel en mix.. Så plutselig i kapittel 4: Her blir Kain bannlyst "... Jeg blir hjemløs og fredløs på jorden og den som finner meg kommer til å slå meg ihjel" Men så beskytter Gud Kain og legger en 'hevn beskyttelse'. og så plutselig: "Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn..." ..................... Så her blir på en måte den første og andre historien sammenlagt siden begge nå antyder at det lever andre mennesker ved siden av dem. Så jeg tror de var ment som metaforiske bilder, ivertfall er de uklare og usynkroniske.. Det ser ganske åpenlyst for meg at det skulle være andre mennesker levende ved siden av Adam og Eva også... ellers hvem skulle Kain fått et barn med?
ivanka Skrevet 9. september 2004 #25 Skrevet 9. september 2004 igjen: dette har ikke noe med bibelen å gjøre...
Gjest Madam Felle Skrevet 9. september 2004 #26 Skrevet 9. september 2004 Da beklager jeg at jeg ikke leste alle innleggene. :oops:
Gjest pace Skrevet 9. september 2004 #28 Skrevet 9. september 2004 De to artiklene til Mysan handler om Adam og Eva de da. Det er historieskrivning og sånn, så hvorfor skal det være så urelevant at å snakke om bibelen? Du nevnte Eva selv også.
ivanka Skrevet 9. september 2004 #29 Skrevet 9. september 2004 ??? jeg nevnte at bibelens eva ikke hadde noe med saken å gjøre, så derfor argumenterer du med at jeg nevnte eva? hvordan klarte du å lese artiklene slik at de hadde noe med bibelens adam og eva å gjøre?
Gjest pace Skrevet 9. september 2004 #30 Skrevet 9. september 2004 hvis du synes det er spennende, bør du lese en bok som heter 'evas døtre'. Norsk artikkel om den samme oppdagelsen.
ivanka Skrevet 9. september 2004 #31 Skrevet 9. september 2004 ja. det er en boktittel, som heller ikke har noe med bibelens eva å gjøre.
ivanka Skrevet 9. september 2004 #32 Skrevet 9. september 2004 Betydningen av denne oppdagelsen er ikke religiøs, men menneskelig art. På en slående måte viser den at vi alle er i slekt, uansett rase. Og at vi alle har våre røtter i Afrika. sitat fra mysans norske artikkel. bruken av 'adam' og 'eva' for å sette navn på disse oldtidsmenneskene er kanskje litt overilt, da det tydeligvis er litt forvirrende å forholde seg til.
Gjest pace Skrevet 9. september 2004 #33 Skrevet 9. september 2004 Det er ivertfall snakk om en avkreftning av bibelens Adam og Eva i artikkelen, men du har vel rett i at det er ikke er helt etter tråden :oops: Moderatorne får vel gjøre som de vil.
ivanka Skrevet 9. september 2004 #34 Skrevet 9. september 2004 noen avkrefting var det vel ikke akkurat snakk om. de fleste blant oss har for lengst akseptert at lite taler for at mennesket kom til jorden i edens hage for 6000 år siden, men hvis du nå endelig er overbevist må jeg bare gratulere.
Gjest pace Skrevet 9. september 2004 #35 Skrevet 9. september 2004 Poenget mitt var ikke at jeg har nettop forstått det, men at den historien i bibelen var uklar og skal derfor forstås som en metafor og bilder. Men at ting pekte mot at det levde andre mennsker ved siden av adam og eva! Det var noen som lurte, så jeg prøvde og oppklare det. Og hvis det er sånn det er, så skjærer det ikke med historien om en Ekte-Eva alikevel. Da kan godt ligningen om Adam og Eva i bibelen handle om at Gud skapte et eget folk mitt oppi det hele. Ok, det blir fortsatt litt ut på siden, men jeg mener fortsatt at det ikke er helt utenfor rammene i tråden. Det er en del kristne her, jeg er ikke en av dem lenger men jeg kan ivertfall noe om historien. De må vel også få rett til å forsvare seg og snakke om 'sin' historie i en tråd som dette.
Hillary Skrevet 9. september 2004 #36 Skrevet 9. september 2004 vi stammer alle fra denne Eva. Søtnos. Men hvor Adam?
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2004 #37 Skrevet 9. september 2004 Unnskyld at jeg spør, men hva i alle dager trodde dere da? At livet på jorden utviklet seg parallelt i Europa, Afrika, Amerika osv, og at vi ikke tilhørte samme rase?
Gjest Josef K ii Skrevet 9. september 2004 #38 Skrevet 9. september 2004 Enig med innlegger før meg. Er det ikke en selvfølge at det var EN kvinne det startet med. Skjønner ikke hvorfor dere ser på dette som noe nytt.
Gjest pace Skrevet 9. september 2004 #39 Skrevet 9. september 2004 Skjønner ikke hvorfor dere ser på dette som noe nytt. Jeg tror nok det er litt mer sånn kvinne intuisjon, små prat, kanskje-vi-får-noen-nye-morsomme-ideer, greier.
Monstermagnet Skrevet 10. september 2004 #40 Skrevet 10. september 2004 Så egentlig er vi alle et resultat av innavl, hvilket forklarer mye, f.eks. Valhalla....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå