Gå til innhold

Fjerne stearin fra tepper. Hvordan?! :D

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Husmødre av Kvinneguiden, jeg trenger deres råd!

Har fått masse stearin på to av mine gulvmatter. Det ene er av den langhårede varianten, mens det andre er orientalsk.

Det er med andre ord dyre matter.

Er ikke bare å slenge dem i fryseren (som jeg leser flere steder er et tips for å fjerne stearin) på grunn av størrelsen :P

Noen?

Anonymous poster hash: c4b7e...efa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd bakepapir og strykejern? Funker ganske så bra på klær i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd bakepapir og strykejern? Funker ganske så bra på klær i alle fall :)

Hmm, nei det har jeg ikke!

Det skal jeg prøve! Takk :)

Tar gjerne imot flere forslag, folkens : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke bakepapir og strykejern, så avispapir eller tørkerull og strykejern på veldig lav varme. Bakepapir kan jo avgi litt fett og ikke alltid like ønskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tørkerull under teppet og opp på stearinen varmt strykejern opp på der igjen. Da smelter stearinen og tørkepapiret i flere lag trekker smeltet stearin til seg.

Knekk gjerne av det du klarer med fingrene først. Og bruk ikke for varmt strykejern så du ødelegger teppet mer...

Anonymous poster hash: 7b937...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått masse stearin på to av mine gulvmatter. Det ene er av den langhårede varianten, mens det andre er orientalsk.

Er ikke bare å slenge dem i fryseren (som jeg leser flere steder er et tips for å fjerne stearin) på grunn av størrelsen :P

Noen?

Frysespray kan kanskje gjøre samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

trekkpapir mener du vel?

Anonymous poster hash: bfab7...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"

6. Stearin

Stivnet stearin kan pilles av. Fukt med whitesprit og sug opp løsningsmiddelet med ren og lofri klut eller tørkepapir. Gjenta behandlingen om nødvendig."

http://www.klikk.no/bolig/article788369.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.ifi.no/slik-fjerner-du-stearinflekken

Stearinlys skaper stemning under mørke høst- og vinterkvelder. Men hvem har vel ikke sølt stearin på duken eller teppet? Her er enkel måte å fjerne de gjenstridige flekkene.

Når stearinlysene brenner, er det lett å få flekker på tekstiler. På duker, tepper og tøy kan det være vrient å få fjernet de fete restene av stearinen fra tekstilfibrene. Ekstra ille blir det med julens røde, lilla eller grønne stearinlys på et hvitt teppe eller en bordduk.

Men det finnes råd å få! I farge- og interiørhandelen finnes det produkter som redder situasjonen, også der husmorstrikset med strykejern og tørkepapir har gått bet. 

Slik går du frem:
Det er enkelt å fjerne flekker med riktig hjelpemiddel!

Skrap forsiktig vekk løs stearin fra tekstilet.

Hell en god slums med Liberon Møbelrenser over flekken og la den virke en liten stund.

Strø så over en del Liberon Flekkfjerningspulver. Jobb pulveret godt inn i flekken med fingrene.

La tørke, og bruk så støvsugeren til å fjerne flekkfjerningspulveret.

Vips – så er flekken borte!

Derfor fungerer det:

Liberon Flekkfjerningspulver er et høyaboserberende pulver som både trekker til seg og fjerner stearin, voks, fett, kaffe, te, vin med mer fra tepper, tekstiler, skifer, tre, lær, papir og andre porøse materialer. For å fjerne gjenstridige flekker som har trukket må flekken først løses opp, enten ved hjelp av Liberon Møbelrenser (på flekker av stearin, fett, voks etc.) eller vann (på flekker av kaffe, te, vin). Deretter strøs pulveret over flekken og gis tid til å virke.

Liberon Møbelrenser er et spesialprodukt utviklet for rengjøring av treverk, uten å skade gamle møbler og lakkerte flater. Midlet løser opp de mest vriene flekker uten å skade underlaget. Det kan også brukes til fettfjerning på kjøkkenskap, sotfjerning på peisen, kalk- og såpebelegg på dusjdører, for å fjerne gammel smøring på ski og rester etter klistremerker på skap og møbler m.m."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

trekkpapir mener du vel? Anonymous poster hash: bfab7...1ff

Trekkpapir brukte vi før i fyllepennens dager. I 2015 er det meg bekjent ikke mulig å få tak i gammeldags trekkpapir, derfor tørkerull.

White sprit som en annen anbefaler er ikke noe særlig på et teppe som ikke går i vaskemaskinen etterpå. Det vil lukte i evigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen?

Er mattene store?

Kan du evt høre med et renseri om hva de kan gjøre og hvor mye det koster?

Jeg vil ikke anbefale å holde på med sterke renseprodukter selv (dersom du ikke bruker verneutstyr) som nevnt når det er snakk om masse stearin på teppene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trekkpapir brukte vi før i fyllepennens dager. I 2015 er det meg bekjent ikke mulig å få tak i gammeldags trekkpapir, derfor tørkerull.

White sprit som en annen anbefaler er ikke noe særlig på et teppe som ikke går i vaskemaskinen etterpå. Det vil lukte i evigheter.

http://bokogpapir.no/categories/trekkpapirPå bokhandlere jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow, mange gode tips!

Jeg skal prøve den med strykejernet og tørkepapiret! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Wow, mange gode tips!

Jeg skal prøve den med strykejernet og tørkepapiret! :D

Teppene tåler neppe å kokes, men for å fjerne voks fra tøy når man holder på med voksbatikk, skal tøyet kokes i en kjele med vann tilsatt sunlight eller zalo.

Mulig at litt zalo utblandet i vann + bruk av strykejern også kunne vært lurt for deg å brukt, etter at du har fått fjernet det meste av voksen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teppene tåler neppe å kokes, men for å fjerne voks fra tøy når man holder på med voksbatikk, skal tøyet kokes i en kjele med vann tilsatt sunlight eller zalo.

Mulig at litt zalo utblandet i vann + bruk av strykejern også kunne vært lurt for deg å brukt, etter at du har fått fjernet det meste av voksen først.

+ skyll godt etterpå for å få bort rester av zaloen

Hva forteller vaskeanvisningene om disse teppene? Kan de vaskes/ tåler de vann/ tåler de varme, eller må de renses?

Er de dyre, ville jeg latt et renseri tatt jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen?

Vinter er en fin ting :) Da kan du legge teppene ute i minusgrader :)

Men d er kanskje lenge å vente

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen?

Du kan også få leid  rensemaskin til dette, her:

"Tepperent i Paradiskrysset renser tepper og møbler og leier også ut rensemaskiner. ... Se vår oversikt for fjerning av flekker, alt fra rødvin til stearin kan fjernes."

http://tepperent.no/

http://tepperent.no/rens-av-mobler-og-tepper/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trekkpapir mener du vel?

Nei, jeg mener bakepapir. Det er det jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg mener bakepapir. Det er det jeg bruker.

Ok :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...