Gå til innhold

Hva kan man sjekke med blodprøve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen å ta blodprøve for å finne ut hvilke vitaminer kroppen min mangler. Tenker da at med det samme jeg tar blodprøve så kan jeg sjekke andre ting man sjekker med blodprøve. Skal sjekke meg for kjønnssykdommer med blodprøve i samme slengen, men hva mer er det man kan sjekke med blodprøve?

Anonymous poster hash: 7294a...12c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blodprøver koster penger for staten, så tror ikke de vil ta flere enn de trenger eller som de begrunne, dessverre. Hadde blitt dyrt for helsenorge om man skulle teste for "alt" for hver person som tok blodprøve

Anonymous poster hash: 8a85a...6a0
  • Liker 2
Gjest O___o
Skrevet

HIV, hepatitt og syfilis testes med blodprøver.

CRP vil kunne si noe om du har en betennelse/infeksjon i kroppen.

Det er ikke vanlig at du blir testet for absolutt alt, så det må du i så fall be om selv. 

Anbefaler at du sjekker stoffskifte, blodsukker og kolesterol. 

AnonymBruker
Skrevet

Legen avgjør om du trenger å sjekkes for noe, og i såfall hva.

Anonymous poster hash: b6236...704
  • Liker 2
Skrevet

Tror ikke de sjekker ting bare fordi man har muligheten til det. Må nok være en mistanke om at det er lurt i ditt tilfelle. De kan jo sjekke hormoner også, eventuelle matallergier... mye rart. Men det koster jo å ta disse prøvene, så legen må anse de som relevante. Og da ser han vel på symptomene dine.

Dette med kjønnssykdommer... er vel hiv og hepatitt, evt. syfilis de sjekker ved blodprøve. Kanskje herpes, jeg vet ikke. Men uansett - ting som klamydia osv. må du "ned der" for å undersøke. Sykdommer som ikke nødvendigvis gir symptomer kan du nok få undersøkt for dersom du har hatt ubeskyttet samleie, til tross for at du ikke føler deg dårlig på noe vis.

Når jeg har tatt blodprøve hos fastlegen, så har han et ark der han krysser ut for de prøvene jeg skal ha. Eks. jern, blodprosent etc. På dette arket er det en laaaaang liste med alt mulig... du kan jo spørre om å få se på den listen. Men tviler på han går med på å krysse ut for alt, hehe. :P

AnonymBruker
Skrevet

Skal selvfølgelig ikke sjekke meg for at som går an, men lurte på om det var noe jeg kunne sjekke som kunne være lurt for meg å sjekke, derfor jeg lurer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe sted man kan finne dette arket med det legen skal krysse av på? Hadde vært kjekt å sett på det før jeg skal til legen.

Skrevet

Skal selvfølgelig ikke sjekke meg for at som går an, men lurte på om det var noe jeg kunne sjekke som kunne være lurt for meg å sjekke, derfor jeg lurer.

Hva er symptomene dine da? Du sier du mistenker vitaminmangel...? Hvis du er jente, så er det ikke unormalt å mangle jern i hvert fall. Dette kan igjen føre til blodmangel, som gjorde at jeg i hvert fall ble veldig trøtt/sliten/blek. Da sjekket legen s-ferritin og hb. Jerntabletter var rene vidundermedisinen... men man bør ikke ta de om man ikke har fått påvist jernmangel hos legen.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke noe sted man kan finne dette arket med det legen skal krysse av på? Hadde vært kjekt å sett på det før jeg skal til legen.

Det vet jeg ikke... jeg har bare sett det hos legen. Han krysser ut på arket basert på samtalen dere har sammen inne på kontoret, og så får du arket med deg til personen som tar blodprøven(e).

Gjest O___o
Skrevet

Herregud. Man må ikke ha mistanke om noe som helst, eller ha spesielle symptomer.

Alt man trenger å gjøre er å spørre pent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette "arket" du snakker om, finnes det mange ulike av. Forskjelligebåde private- og sykehuslaboratorier har sine egne, da ulike steder sjekker ulike ting.

Hvis du vil ha forslag til hva du bør teste, må du i det minste fortelle oss hva som er galt med deg (utover at du trenger å sjekkes for seksuelt overførbare sykdommer, men det visste du jo fra før av). 

Anonymous poster hash: b6236...704
AnonymBruker
Skrevet

Det er LEGEN som bestemmer hva som skal testes. Du kan selvfølgelig ytre ønsker, men det er dyrt å analyse hvert minste molekyl i blodet.

Anonymous poster hash: 00df9...3a0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig slapp og sliten, og har nokså ensidig kosthold. Mistenker derfor jeg har noe vitaminmangel og skal sjekke dette. Er det andre ting som kan føre til at man blir slapp som man kan sjekke med blodprøve?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig slapp og sliten, og har nokså ensidig kosthold. Mistenker derfor jeg har noe vitaminmangel og skal sjekke dette. Er det andre ting som kan føre til at man blir slapp som man kan sjekke med blodprøve?

TS

Jernmangel

Lavt stoffskifte

Infeksjon

Lavt O2 i blodet innhold pga lunge eller hjertesykdommer

Allergier kan gi slapphet

Det er mye mer. Men man sjekker det man tror. Mye kan også sjekkes på andre måter.

Anonymous poster hash: 79345...00d

Skrevet

Du trenger ikke å gjøre annet enn å si "Jeg er veldig slapp og sliten, og har nokså ensidig kosthold. Mistenker derfor jeg har noe vitaminmangel og vil sjekke dette. Er det andre ting som kan føre til at man blir slapp som man kan sjekke med blodprøve?" til legen, så krysser han av på arket sitt for alt han mener er relevant å teste for. Du trenger ikke å be om noe som helst.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å gjøre annet enn å si "Jeg er veldig slapp og sliten, og har nokså ensidig kosthold. Mistenker derfor jeg har noe vitaminmangel og vil sjekke dette. Er det andre ting som kan føre til at man blir slapp som man kan sjekke med blodprøve?" til legen, så krysser han av på arket sitt for alt han mener er relevant å teste for. Du trenger ikke å be om noe som helst.

Dette er så langt det eneste fornuftige svaret i denne tråden.

Anonymous poster hash: ecf36...2e4

Skrevet

Dette er så langt det eneste fornuftige svaret i denne tråden.

Mhm... bare at vi andre svarte ut fra hovedinnlegget - "hva annet kan man sjekke med blodprøve". Det er jo først på slutten trådstarter sier mer om hva som faktisk feiler vedkommende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mhm... bare at vi andre svarte ut fra hovedinnlegget - "hva annet kan man sjekke med blodprøve". Det er jo først på slutten trådstarter sier mer om hva som faktisk feiler vedkommende.

Alt som skaper påviselige forandringer i blodet kan påvises med blodprøve, inkludert medfødte tilstander som ts ikke har. Det er ikke vanskelig å rekvirere blodprøver for millionbeløp hvis man vil sjekke absolutt alt - sannsynlig, mulig og usannsynlig. Den pasienten som utsettes for det må nok levere blodprøver i månedsvis, for det er ikke nok blod i en vanlig kropp til at man kan tappe et slikt volum på én konsultasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Der er på hundredevis av ulike ting å undersøke i en blodprøve. Ingen får kontrollert blodprøver på alt. (I går var det en som hadde vært hos gynekolog og skrev i en tråd at hun hadde fått tatt alt av blodprøver!)

Når du vet at du har etensidig kosthold vil legen annsynligvis be deg om å endre kosthomdet slik at det er mindre ensidig og å ta en mulitivitaminpille daglig.

At du er trøtt og slapp er det som må undersøkes, ikke at du mener dutrenger kontroll av vitaminer. Du kan like jerne ha jernmangel eller andre ting som du kan ha vitaminmangel. Legen er den som bestemmer hvilke blodprøver du bør få tatt.

En lege skal kunne argumentere og forsvare medisinsk hvorfor en blodprøve blir tatt både overfor Helfo og overfor skattemyndigheter og laboratoriet som utfører/analyserer blodprøvene.

Det hender nemlig at skattetaten og Helfo går igjennom journaler og legers regnskap for å se at de ikke tar mer betalt og utfører unødvendige blodprøver. Gjør de det, kan de miste retten til å rekvirere blodprøver eller få andre sanksjoner mot seg.

Anonymous poster hash: 9c142...2aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Det må du spørre legen din om. Du har null råderett over hva legen skal teste, det er det legen som bestemmer.

Anonymous poster hash: 8fc96...498

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...