Gå til innhold

"Udødelig" plante?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig, skikkelig dårlig med blomster og planter. Derimot syntes jeg det er fint med planter i hjemmet. Er det noen med forslag til pene planter som er nesten umulig å ta kverken på?

Anonymous poster hash: 4b7fe...4eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Svigermors skarpe tunge" eller noe i den dur... De er veldig fine når de er ganske lave og står flere sammen! De tåler ALT, tro meg: jeg har prøvd!

Skrevet

Sukkulenter (ymse kaktuser, med og uten pigger) :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kaktuser.

Fredsliljer. De henger når de må ha vann, unngår ikke legge merke til det

Anonymous poster hash: 5f369...122
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Svigermors skarpe tunge" eller noe i den dur... De er veldig fine når de er ganske lave og står flere sammen! De tåler ALT, tro meg: jeg har prøvd!

Skriver under på denne. Bodde i et kollektiv i to år. Når vi flyttet ut så oppdaget vi en slik plante i bittelite vindu høyt oppe på badet bak en gardin. Ingen av oss har visst om den i disse to årene, altså ingen vanning eller noe.

Den var like fin!

Ellers har jeg god erfaring med fredslilje :) Den kan du fint dra fra i 2-3 uker. Da vil den henge og være litt brun når du kommer hjem, men så fort den får vann så reiser den.

Anonymous poster hash: ec821...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drept kaktuser, andre sukkulenter, orkideer, fredsliljer og utallige andre "udødelige" planter. Den eneste planten jeg ikke har klart å ta livet av i løpet av 23 år med vanskjøtsel er en porselensplante jeg fikk når jeg flyttet hjemmefra, tatt som stikling av mammas (som var tatt som stikling av bestemors). Den har ikke alltid vært like vakker, men har sjelden trengt annet enn fjerning av døde blader og stengler og oppkveiling av det som er igjen for å se OK ut. Tror den har blitt pottet om 1-2 ganger i løpet av de 23 årene, og fått gjødsel en gang hvert skuddår eller noe. 

(Nå får jeg dårlig samvittighet. Stakkars trofaste porselensplanta mi!)

Anonymous poster hash: 2ab0a...468
  • Liker 1
Skrevet

Kaktuser, som tidligere nevnt. Jeg har ikke god erfaring med fredsliljer - joda, de holder seg bra uten mye pleie, men er umulige å få til å blomstre igjen. Ellers er orkideer planter som trives best hos oss som glemmer litt at de eksisterer. I likhet med kaktuser så vannes de sjelden. Moren min har skikkelig grønne fingre, men er skikkelig misunnelig på kaktusene og orkideene mine. For jeg får kaktuser til å blomstre (tror trikset er å ikke la de stå lyst hele året, samt å la de tørke skikkelig ut og gi de et "regnskyll", altså å imitere ørkenklima), og orkideene står i tilnærmet evig blomstring (unntatt midt på sommeren). 

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg har noe som kalles blankblad eller smaragdpalme. Den tåler å glemmes i ukevis av gangen. Gjerne i en mørk og stusselig krok. Ikke bare tåler den det: den vokser faktisk og trives på den måten. Den har en sterk, mørk grønnfarge, og jeg synes den er ganske dekorativ :) 

Skrevet

Enig med siste poster, Zamioculca er en utrolig hardfør plante. Jeg glemmer å vanne min 5-6 uker av gangen, har den like fint fortsatt den. Og den står på kjøkkenet hvor den nesten ikke får lys!

Jeg har en slik: http://www.plantasjen.no/bonsaifikus-100015694-noDen er også omtrent udødelig, jeg har hatt den i et år, det har vært mugg i jorda jeg ikke har gjort noe med, igjen jeg glemmer å vanne den 5-6 uker i strekk...

Gjest Evans
Skrevet

Orkideer!

Den eldste jeg har er fra 2006. De blomstrer, og blomstrer. Veldig enkle å ha med å gjøre om de får sånn passe med lys og litt vann nå og da.   

Og litt godsnakk innimellom da. Viktig å snakke til plantene :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe som kalles blankblad eller smaragdpalme. Den tåler å glemmes i ukevis av gangen. Gjerne i en mørk og stusselig krok. Ikke bare tåler den det: den vokser faktisk og trives på den måten. Den har en sterk, mørk grønnfarge, og jeg synes den er ganske dekorativ :)

Ukesvis? jeg har en sånn en, en miniatyr som jeg hadde glemt bort og jeg tror faktisk ikke den hadde fått vann på et år. Den lå rett ut, men bladene var fortsatt grønne, så jeg pottet den om og vannet den den reiste seg igjen i løpet av noen timer og nå lever den i beste velgående. 

Anonymous poster hash: d0c34...1e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...